Permalänk
Medlem

Verktygslösa RJ45'or... Varför?

Varför använder man UTP kabel för fast installation, i kombination med den här sortens verktygslösa RJ45'or?

Är det för att man är lite dum i huvudet, eller finns det en faktiskt anledning som gör det till ett vettigt alternativ, i en fast installation?
Jag frågar, eftersom jag rev ut alla kablarna ur kontorets patchpaneler, och ersatte dem med fabriksnya, gjutna, halvmeterskablar.
Lite för att jag är självplågare, och lite för att jag var nyfiken på utfallet så gick jag igenom alla de utrangerade kablarna. Det fanns inte en enda kabel där de här kontakterna använts, som var ok. Det satt en skadad kontakt i ena ändan på allihop. Somliga var skadade i båda ändarna. Längderna varierade mellan 15 cm, och strax under metern, och alla, utan undantag, har ersatts av en regnbåge av patchkablar. I förlängningen ska skiten rivas ut ur skåpet det sitter i i dag, och stoppas in i ett nytt väggmonterat skåp, så att det går att arbeta runt serverskåpet, som i dag är immobilt, trots att det står på hjul.
Kabelstocken med alla ingående nätverkskablar gör att men inte kan flytta på skåpet, vilket är.... lite trist.

Jag ville antagligen mest svära av mig lite, men kan ni bidra med åsikter om den här typen kontakter för verktygslös montering, så hojta till. För / mot, och motivering.
Jag är mot, eftersom alla de på bilden är trasiga, och de har suttit i en skyddad miljö, i ett låst skåp, utan annan belastning än kabeln.
Denna någon som monterat dem, hade även eltejpat dem, antagligen för att man insåg sitt misstag, men har trots det valt att inte byta ut dem... Och så får jag jämnt höra att han var minsann Cisco-certifierad, Microsoft-certifierad, och rent allmänt väldigt välutbildad. Själv är jag knappt ens självlärd, men om jag måste börja eltejpa grejerna i skåpet, så kommer jag byta ut dem, omgående... Va fan...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Någon planta som varit framme. Finns ingen annan förklaring. Finns bara en fördel med dessa, man behöver inte en tång för några hundra.

Permalänk
Medlem

Tid. Det tar tid att "klämma" dit kablarna i en vanlig RJ45-kontakt, och om en sån här gör det i ett nafs så kan jag tänka mig att den används då många bara tittar på priset.

Det är väldigt längesedan jag klämde RJ45'or, men hade jag gjort det idag hade jag inte valt dessa snabbvarianter om det inte var superduperbrådis att få kabeln på plats förstås.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Rekordmedlem

Du visar ju bara hanar om jag inte ser fel och man använder aldrig hanar till fasta installationer om man är seriös.
Om det verkligen satt hanar på en fast kabel så är det nån som installerat med fel material. Verktygslösa kontakter går snabbare att montera så man sparar pengar och funktionen är bra och pålitlig om man använder rätt material till rätt sak men många blandar material som inte ska användas tillsammans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Finns bara en fördel med dessa, man behöver inte en tång för några hundra.

IT-verkstan har en sjyst tång för RJ45'or, av typen med "spärr" så man bara måste trycka hårt nog innan den löser ut igen. Och ett par hundra kontakter för krimpning. Dessa är dock fel för kabeln man använt, men så finns det en hel rulle av rätt sorts kabel med...
Även om grejerna inte fanns, det är använt närmare 30 sådana här kontakter. Eftersom de är betydligt dyrare än kontakter för krimpning, så hade det ju varit lätt att köpa rätt grejer där och då...

Skrivet av Bebben:

Det är väldigt längesedan jag klämde RJ45'or, men hade jag gjort det idag hade jag inte valt dessa snabbvarianter om det inte var superduperbrådis att få kabeln på plats förstås.

Här har man kontakterat alla använda portar i patch-panelen på det här viset. Knappast superbrådis, och framförallt så låter man väl inte grejer man måste börja tejpa för att få de att hålla ihop, sitta kvar? Det måste ha varit en jävla tomte.

Skrivet av mrqaffe:

Du visar ju bara hanar om jag inte ser fel och man använder aldrig hanar till fasta installationer om man är seriös.

Det är bara hannar. Helt korrekt.

Skrivet av mrqaffe:

Om det verkligen satt hanar på en fast kabel så är det nån som installerat med fel material.

Man har producerat eget patch-kablage, och efter vad det verkar, så har man använt resterna av vad man fick över när man drog kablage i väggarna, till alla fasta uttag.Allt från 15cm's stumpar som man fått vika tvärt i 90 grader, till 1 meters, som bara hängde och trasslade in sig överallt. Rubbet är nu utbytt till 50cm patchkablage. Billigt skit, 19-29kr styck, från Deltaco, men jag har svårt för att se att de någonsin kan bli ett sämre alternativ än det här...

Skrivet av mrqaffe:

Verktygslösa kontakter går snabbare att montera så man sparar pengar och funktionen är bra och pålitlig om man använder rätt material till rätt sak men många blandar material som inte ska användas tillsammans.

Jag funderar på om det här verkligen går fortare. Och om det gör det, kan det inte vara speciellt mycket. Man måste fortfarande skala kabeln, sortera ledarna till rätt ordning, peta in dem i sina spår i plasthuven, och först när man ska klämma ihop kontakten gör det någon skillnad. Det tar mig 3-5 sekunder att krimpa en kontakt, alltså, efter att ledarna är på plats, sätta kontakten i tången, se till så att de får ett ordentligt tryck inåt, och kläm ihop tången. Om man halverar det med de här kontakterna, så att dömma av hur hälften av dem är spruckna och trasiga på olika vis, de flesta verkar helt enkelt ha spruckit efter installation, och att man ovanpå allt har lagt tid på att eltejpa dem, så ser jag inte det som en tidsbesparing. Visst, det kan ha varit fel kabel, (Jag vill hävda att det garanterat är fel kabel. Jag hade använt flexibel multifiber kabel med vanliga krimpade kontakter, och inte solid ledare, i U/UTP utförande med) men kontakterna är knäckta, de flesta där RJ-45'an sitter fast i det svarta plasthuset, så konstruktionen inger inget förtroende. När, och hur skulle det vara ok att använda dem? Om jag någonsin övervägt det tidigare, så känns det just nu helt uteslutet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man göra en fast installation så går det snabbare att montera med keystonetypen av uttag, framförallt är det lättare att vrida/vinkla kontakten så man kommer åt på ett bra sätt när man fäster kabeln innan man fäster dem i den fasta delen.
På en patchkabel blir skillnaden mindre och kontakten blir mest bara klumpigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.