Permalänk
Medlem

Receiver till jobbet

Tjena kära medlemmar

Jag har fått i uppgift att lösa ett musiksystem till jobbet. Mitt jobb är en större lagerlokal där jag bedömer att det räcker med 5 högtalare för att få tillfredsställande ljud överallt.(det handlar om casual radiolyssnande). Kan jag skaffa en 5.1 receiver och koppla in högtalare per kanal och uppnå önskat resultat?(kommer inte att använda en bas) Blir ljudet annorlunda i de olika högtalarna när det är 5.1 surround?

Tacksam för kritik på mitt förslag och kanske passande receiver (max 3000)

Om mitt förslag är helt åt skogen så kom gärna med något bättre

Tack på förhand

/Axel

Permalänk
Medlem

Nej det kommer fungera fint du kommer använda programmet All Stereo eller motsvarande på den reciever

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Går det att sätta en högtalare i varje hörn?

Satsa i så fall på pa-högtalare med upp till 90° spridning horisontellt. Sikta på lite mindre basar så blir förutsättningarna bättre för ett jämnare ljud. En större bas kommer rikta ljudet mer ju högre upp i frekvens den spelar.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske, det beror på vilken receiver du köper, eftersom du har låg budget så ska du leta en begagnad receiver som stödjer multirum och har multikanalsingångar, det är funktioner som brukar finnas på lite dyrare app<rater så om du letar nått som är från 10 år gammel, saknar hdmi och kostade minst 10 000 nytt så kan det kanske gå att lösa.
Receivrar typ denna HK AVR 8500 http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=17574... klarar av det.
du väljer då att köra ut radio (ställd på mono) till zon 2, från zon 2 utgången förgrenar du signalen och kör återigen in den via multikanalsingången och väljer den som ingång för slutsteget via den vanliga ingångsväljaren då får du ut (mono) radio till 5 slutsteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ni stabilt Wifi på jobbet? Kan vara en idé att köpa lite billigare aktiva högtalaruppsättningar och ett par chromecasts. Senaste chromecast audio stödjer multiroom och kopplas supernekelt till högtalare med vanligt 3,5mm jack.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein