Får läkare ta tillbaka Insulinpump?

Permalänk
Medlem

Får läkare ta tillbaka Insulinpump?

Hej. Har en insulinpump som jag använt sen 7-8år tillbaka. Bytte från Astrid Lindgrens barnsjukhus till Danderyds sjukhus när jag fyllde 18. Nu när jag var där sist sa Sjuksköterskan att de kommer ta tillbaka min pump om jag inte får bättre värden. Jag har haft det väldigt tungt senaste tiden och ligger ofta högt. Tror HBA1C låg på 90 sist och 70 innan de.

Känner att ofta glömmer insulin för jag är väldigt glömsk av mig. Kommer på det kanske 1 timme senare och tar då men är redan påväg upp. Om jag måste börja med sputor igen så kommer det bli ännu sämre känner jag. Så undrar om de verkligen får ta tillbaka den bara för man ligger högt? Jag tar insulin men lyckas inte få ner sockret ändå känns det som.

Någon som vart i samma sits/Svacka ? Är typ 1.

Permalänk
Medlem

De mesta man får ut från sjukhus är ofta låne saker
uppnår inte önskad effekt kan dom återkalla saken.
Men kolla om du kan köpa en egen pump

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

De har hotat mig med men det är nog mest ett sätt att få en att skärpa sig lite Se om du kan få en kontinuerlig blodsockermätare, de går att koppla ihop med de flesta moderna pumpar. Då kan du lägga in larm när blodsockernivån går upp.

Jag har även ett larm som går 17:30 om jag inte tagit någon bolusdos då jag ofta missade dosen till kvällsmaten, sen sabbade det hela kvällen och natten med om jag inte testade blodsockret innan läggdags.

Jag har lyckats sänka mitt Hba1c bara genom att testa blocksockret oftare, särskillt innan läggdags så att jag inte har högt hela natten.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Hedersmedlem

Fast om du ser det från andra hållet; varför ska du behålla pumpen när du visat att den inte fungerar för dig? Sjukvård fungerar inte så, om behandlingen du står på inte fungerar så byter man ju ut den. Sen vet jag inte om de gör så att någon annan som har bättre användning av pumpen kan få den istället, de är ju inte billiga. Du fick väl mer info av sjuksköterskan än bara "vi tar den här om den inte fungerar, tack hej"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jygge: har tyvärr inte 50 pap att lägg ut just nu :/

@Andreaz1 Pumpen fungerar bättre än sprutor för mig eftersom jag jobbar med barn och inte kan gå ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

@Jygge: har tyvärr inte 50 pap att lägg ut just nu :/

@Andreaz1 Pumpen fungerar bättre än sprutor för mig eftersom jag jobbar med barn och inte kan gå ifrån.

En misskött pump kan innebära livsfara och om du då inte sköter den samt inte får god behandling av den så är det som @Andreaz1 säger bättre att gå en annan väg.

Sen förstår jag din poäng angående att gå iväg men där är jag rätt så säker på att du måste få gå iväg om du behöver det (förutsatt att du inte är egenföretagare och typ ensam med massa barn) alternativt lära barnen om sprutor Men som sagt, förstår att det skulle komplicera och vara onödigt jobbigt, alternativt faktiskt nödvändigt för dig för att hålla din sjukdom i schack.

Tipsen om att sätta larm så att du kommer ihåg insulinet är nog den rätta vägen att gå. Ta ett snack med diabetessköterskan om tips, se till att insulindosen är korrekt inställd och använd återkommande larmfunktionen i telefonen så du inte glömmer. Att leva med diabetes är att leva ett ordnat liv även om nya hjälpmedel underlättar ett mer löst strukturerat liv också.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Typ1 diabetiker själv sen 28 år tillbaka. Har haft pump av och till, det är inget som fungerar för mig - jag får bättre värden men sämre livskvalité så jag är tillbaks på injektioner. Bara så du vet att jag inte plockar orden från någonstans där solen inte skiner.

Dem kan ta tillbaka pumpen, att ta många blodprov hör till när man får pump och om du inte gör det så kan de göra lite som de vill. Jag har en Freestyle Libre som mäter blodsocker kontinuerligt, den tillsammans med injektioner fungerar bra för mig.

Angående att gå iväg - Jag kan bara tala för mig själv men jag tar mina injektioner och blodprov vid matbordet, vid kontorsstolen eller där jag råkar stå när jag behöver insulin/kolla värdet. Självklart visar jag inte så många som möjligt, jag vänder mig bort men jag kan inte försvara för mig själv att jag inte har ordentlig koll bara för att någon annan tycker att det kanske är obekvämt, de kan titta bort.

Ta blodprov, många blodprov - jag tog 10 st om dagen (Innan Libren), det är vad som krävs för att jag ska fånga fladdriga värden innan de går för långt. Sen när du har fått ner värdena under en tid, säg 1-2 veckor så kommer du helt plötsligt känna själv när du ligger högt för att kroppen inte är van vid de höga värdena längre.

Detta är nog tyvärr ett fall av "shape-up". Inte kul, har varit där och det som blev varningssignalen för mig var kraftigt försämrade ögon och kontroll av njurarna varannan månad, det gav en spark i baken att ta hand om saker och ting, men tyvärr så är det ju mer eller mindre oreparerbart så låt det inte gå så långt.

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!
@Ce2su den där freestyle libre, är det något man kan få prova om man frågar efter det? Haft sensor förut men mycket strul med den tyvärr. Själva den man sätter in nålen med va så klen så halva nålen fastna utanför varje gång och gjorde nå förjävulskt ont! :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

@Jygge: har tyvärr inte 50 pap att lägg ut just nu :/

@Andreaz1 Pumpen fungerar bättre än sprutor för mig eftersom jag jobbar med barn och inte kan gå ifrån.

Kan inte de vara argument för att få ha kvar pumpen?
Är själv ofta på UAS i uppsala på medecin och låg med diabetes många älska sina insulin pumpar för dom fick friare liv .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tazk3n:

Hej. Har en insulinpump som jag använt sen 7-8år tillbaka. Bytte från Astrid Lindgrens barnsjukhus till Danderyds sjukhus när jag fyllde 18. Nu när jag var där sist sa Sjuksköterskan att de kommer ta tillbaka min pump om jag inte får bättre värden. Jag har haft det väldigt tungt senaste tiden och ligger ofta högt. Tror HBA1C låg på 90 sist och 70 innan de.

Känner att ofta glömmer insulin för jag är väldigt glömsk av mig. Kommer på det kanske 1 timme senare och tar då men är redan påväg upp. Om jag måste börja med sputor igen så kommer det bli ännu sämre känner jag. Så undrar om de verkligen får ta tillbaka den bara för man ligger högt? Jag tar insulin men lyckas inte få ner sockret ändå känns det som.

Någon som vart i samma sits/Svacka ? Är typ 1.

Vill börja med att säga att jag känner med dig. Diabetes är inte lätt att leva med.

Med det sagt så känns det som att det är dina rutiner och beteenden som du behöver jobba med. Och det är kanske inte fel att behöva göra fler saker för att få fler rutiner. Det brukar vara lättare att följa rutiner om man gör dem oftare. Du verkar inte vara så gammal och du kommer att behöva hålla på med din diabetes i många år till. Ta tillfället att se till att du får bra rutiner nu innan du får en massa andra störmoment i din vardag som familj, barn osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@tazk3n: Det beror lite på var du bor - Jag bor i Malmö och här är den gratis/subventionerad/lånbar. Jag vet att i Stockholm får man betala för den själv om man vill ha den, men hur det ser ut med att låna vet jag ej.

Manicken man skjuter in nålen med hade man kunnat döda en ko med, det är tryck i den. Är det skönt? Njae, men mer obehagligt än ont om man inte missar totalt och sätter nålen i en muskel man har träningsvärk i ... Dock som med de flesta andra så drar man sen ut nålen och en lite plastbit sitter kvar. Den känns inte så länge man har gjort allt rätt.

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?