Permalänk
Medlem

Löda om usb kontakt?

Tjenare, själva usb kontakten gick av på mitt steelseries prism-headset när sladden fastnade i stolshjulen. Provat böja till o byta uttag o ha mig tills jag till slut bestämde mig för att köpa ny kontakt o löda om. Gick sådär att löda, men de funkar fortfarande inte! Några idéer? Vart de för slarvigt gjort? Lönt att göra om det?

Bifogar bild: http://imgur.com/qmIbqZt

Visst har jag lött dom i rätt ordning? Och gör de något om lödtennet råka smälta ihop med varandra lite? När jag kopplar in det i datorn kommer det bara upp "unrecognized usb device" och inget mer.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är i rätt ordning får du kolla på egen hand (googla!) men din reparation är bristfälligt utförd. Kabeln är skalad alldeles för långt (ska vara enbart vid lödstället), risk för kortslutning. Flera av lödningarna ser ut som kallödningar med risk för dålig kontakt, och de två i mitten ser ut som att de har kontakt med varandra.

Ta bort allt gammalt tenn, skala bara 2-3mm av kabeln, tvinna ihop änden, löd varje tråd för sig först och därefter löder du fast ledarna i kontakten. Använd måttligt med tenn, inga blaffor!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Innan du löder, tvätta kontaktytorna på USB rena från fett och skit även den skalade delen av kabeln eftersom du rör den med fingrarna när du tvinnar den, då flyter tennet ut som det ska, och klumpar sig inte, använd helst någon form av ren alkohol.

Rengöring är A & O vid mjuklödning annars blir resultatet bara skit.

Det ser även ut som du värmer tenn och kablage alldeles för länge, tennet blir grått och
isoleringen på kabeln kryper uppåt, värm bara tills du ser att tennet flyter ut , vilket det kommer göra mycket snabbare om det du löder är rent.

Lödytorna får INTE röra varandra då blir det givet kortslutning och som ovan sa, använd måttligt med tenn, lödningarna blir inte bättre
av att man överdriver, du ska kunna se konturerna av den skalade fastlödda kabeln då är det rätt mängd tenn.

Permalänk
Medlem

Vart bor du? Det är tämligen enkelt att löda om en USB-kontakt. Om du bor i närheten så kan jag göra det åt dig.

Om du vill gå på det igen själv så följ MulitMans tips. Skala endast lite av kabeln och kläm ihop kontakten så den fästs på den tjocka delen på sladden.

Mina paintskills är inte vad de borde vara men de röda inringade områdena skall alltså vara på samma plats:

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Vart bor du? Det är tämligen enkelt att löda om en USB-kontakt. Om du bor i närheten så kan jag göra det åt dig.

Om du vill gå på det igen själv så följ MulitMans tips. Skala endast lite av kabeln och kläm ihop kontakten så den fästs på den tjocka delen på sladden.

Mina paintskills är inte vad de borde vara men de röda inringade områdena skall alltså vara på samma plats:
http://i.imgur.com/1vOaKRc.jpg

Jag bor i Umeå ifall du har vägarna förbi?^^
Tack för alla svar, känner mig beredd på att prova på detta igen innan jag springer och köper ett nytt headset. Ska jag köpa en ny kontakt från Kjell (25kr) eller går det att få bort tennet och göra om det på samma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag tittar på ritningarna på google ser det ut som att du kopplat omvänt. Istället för röd vit grön svart ska de vara, svart grön vit röd.
Men kolla igen ordentligt svårt att avgöra på bilden du skicka. Enklast är att hålla USB-kontakten exakt efter ritningen och se hur det ska vara. Sen bör du göra om lödningen, trådarna ska inte synas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ncie Gyu:

Jag bor i Umeå ifall du har vägarna förbi?^^
Tack för alla svar, känner mig beredd på att prova på detta igen innan jag springer och köper ett nytt headset. Ska jag köpa en ny kontakt från Kjell (25kr) eller går det att få bort tennet och göra om det på samma?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan absolut göra om på den kontakten du redan har. Om du har lite avlödningsfläta så kan det vara bra så du inte får för mycket tenn.
Vägarna förbi har jag dessvärre inte

Skrivet av Ptah:

När jag tittar på ritningarna på google ser det ut som att du kopplat omvänt. Istället för röd vit grön svart ska de vara, svart grön vit röd.
Men kolla igen ordentligt svårt att avgöra på bilden du skicka. Enklast är att hålla USB-kontakten exakt efter ritningen och se hur det ska vara. Sen bör du göra om lödningen, trådarna ska inte synas.

Ordningen på ledarna stämmer. Du ser mellan hålen på kontakten att sidan vi ser är undersidan på kontakten.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Ordningen på ledarna stämmer. Du ser mellan hålen på kontakten att sidan vi ser är undersidan på kontakten.

Det har du rätt i, då stämmer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Du kan absolut göra om på den kontakten du redan har. Om du har lite avlödningsfläta så kan det vara bra så du inte får för mycket tenn.
Vägarna förbi har jag dessvärre inte

Ordningen på ledarna stämmer. Du ser mellan hålen på kontakten att sidan vi ser är undersidan på kontakten.

Okej, kör jag bara med lödpennan över tennet så att det smälter och sedan tvättar av de med svampen? För att få bort det alltså?
Kör en ny sväng när jag kommer hem från jobbet då. Klippa och skala kablarna kortare - löda lite på varje tråd och rengöra usbkontakten - löda på (med mer tenn?) trådarna på usbn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ncie Gyu:

Okej, kör jag bara med lödpennan över tennet så att det smälter och sedan tvättar av de med svampen? För att få bort det alltså?
Kör en ny sväng när jag kommer hem från jobbet då. Klippa och skala kablarna kortare - löda lite på varje tråd och rengöra usbkontakten - löda på (med mer tenn?) trådarna på usbn

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ingen lödfläta eller tennsug så klipp kablarna nära kontakten sedan värm upp tennet och dra av det med lödkolven det lär vara det smidigaste.

Det du kan gör är lägga på tenn på kabeln innan ja, sedan tänk på att lödkolven enbart är till för att värma de andra delarna, tennet ska appliceras på dem inte kolven.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ncie Gyu:

För att inte få för mycket tenn så förtenna sladdarna och kontakten.
Problemet som jag ser det om du gör på det sättet är att du förbrukar allt fluss som oftast finns i lödtennet.

Hade jag gjort det så hade jag förtennat sladdarna och kontakten, dragit på lite fluss och utan att tillföra mer tenn löda sladdarna på kontakten.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ncie Gyu:

Okej, kör jag bara med lödpennan över tennet så att det smälter och sedan tvättar av de med svampen? För att få bort det alltså?
Kör en ny sväng när jag kommer hem från jobbet då. Klippa och skala kablarna kortare - löda lite på varje tråd och rengöra usbkontakten - löda på (med mer tenn?) trådarna på usbn

Skickades från m.sweclockers.com

Det går bra att smälta tennet och dra av med fuktig svamp, ja. Oavsett att risken är mikromal i det aktuella fallet, så dubbelkollar du att du inte bryggat något efteråt.

Klipp sedan av och skala om ledarna. Ett par millimeter skalad ledare räcker. För lödkolven nära ledarändan, och smält lödtråd på kolven, så ledarändan väts av tennet samtidigt som du smälter det så att säga. Flusset som är inbakat i lödtråd brukar vara kolofonium, som är tämligen värmekänsligt. Det förstörs på sekunder, speciellt så om du inte har en temperaturkontrollerad lödstation, och därmed nästan garanterat alldeles för varm kolv. Kapillärkraften sköter upptaget av tenn själv, det sugs in mellan ledarens kardeler, du behöver liksom inte föra på tenn mekaniskt eller vad man ska säga. Idén här är bara att ge kardelerna en förtent yta.

Förtenna sedan lödöarna på kontaktdonet. Värm med spetsen i utkanten av lödön, tillför lödtråd. Smält bara så mycket att du får en liten uppbuktning av tenn. Sikta på att det ska se ut som en liten droppe.

Positionera sedan en ledare där du vill ha den. Smält tenndroppen på lödön, och för ner ledaren i smältan. För bort lödkolven, och håll ledaren absolut stilla tills tennet stelnat. Rör du på den får du ett kristallint och svagt förband, med risk för dålig galvanisk kontakt. Rinse and repeat.

Nu ser förvisso lödningarna på fotot katastrofala ut på bilden, så det är säkert de som spökar - säkert kallisar, och det ser ut att kunna vara kortis mellan dataledarna (grön och vit) - men det är ju ingen omöjlighet att du har fler ledarbrott längre upp i kabeln med tanke på hur skadorna uppkom. Ganska rejält våld. Får du det inte att lira när du lött det riktigt, så föreslår jag att du lånar upp en multimeter och kontinuitetstestar ledarna som felsökning. Därifrån kan man sedan gå vidare och diskutera troliga ställen det pajat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det går bra att smälta tennet och dra av med fuktig svamp, ja. Oavsett att risken är mikromal i det aktuella fallet, så dubbelkollar du att du inte bryggat något efteråt.

Klipp sedan av och skala om ledarna. Ett par millimeter skalad ledare räcker. För lödkolven nära ledarändan, och smält lödtråd på kolven, så ledarändan väts av tennet samtidigt som du smälter det så att säga. Flusset som är inbakat i lödtråd brukar vara kolofonium, som är tämligen värmekänsligt. Det förstörs på sekunder, speciellt så om du inte har en temperaturkontrollerad lödstation, och därmed nästan garanterat alldeles för varm kolv. Kapillärkraften sköter upptaget av tenn själv, det sugs in mellan ledarens kardeler, du behöver liksom inte föra på tenn mekaniskt eller vad man ska säga. Idén här är bara att ge kardelerna en förtent yta.

Förtenna sedan lödöarna på kontaktdonet. Värm med spetsen i utkanten av lödön, tillför lödtråd. Smält bara så mycket att du får en liten uppbuktning av tenn. Sikta på att det ska se ut som en liten droppe.

Positionera sedan en ledare där du vill ha den. Smält tenndroppen på lödön, och för ner ledaren i smältan. För bort lödkolven, och håll ledaren absolut stilla tills tennet stelnat. Rör du på den får du ett kristallint och svagt förband, med risk för dålig galvanisk kontakt. Rinse and repeat.

Nu ser förvisso lödningarna på fotot katastrofala ut på bilden, så det är säkert de som spökar - säkert kallisar, och det ser ut att kunna vara kortis mellan dataledarna (grön och vit) - men det är ju ingen omöjlighet att du har fler ledarbrott längre upp i kabeln med tanke på hur skadorna uppkom. Ganska rejält våld. Får du det inte att lira när du lött det riktigt, så föreslår jag att du lånar upp en multimeter och kontinuitetstestar ledarna som felsökning. Därifrån kan man sedan gå vidare och diskutera troliga ställen det pajat.

Okej har provat ett tag nu och kan inte få bort tennet som ligger på usbkontakten.. och det blir så jädra varmt att jag är rädd att jag bränt sönder det ändå? Eller är det lugnt kanske? Skulle det inte fungera att klippa av usb-sladden från en mus jag har liggandes och löda ihop dom med varandra?

Permalänk
Medlem

Jaha då provar vi igen! Va tvungen att köpa en ny usb kontakt eftersom jag inte fick bordet lödtennet ifrån den första.. det kändes bra på första (svarta) men sen blev de jävligt trångt att få kablarna att ligga still och med tre händer försöka löda dit den men... skam den som ger sig!

Ser ut som att det sticker upp lite trådar ifrån den gröna och vita, som att den inte tar i botten utan ligger nästan o flyter i tennet.. vågar inte värma för mycket för att bränna men kan inte få det att smälta längre så jag kan försöka få de att lägga sig ned...

Här kommer bild: http://imgur.com/a/qElHn

Provade stoppa in den i datorn.... ingenting händer. Inte ens "unrecognized device" som de kom innan...

Edit: har ingen jättebra kamera så kan inte ta särskilt bra närbilder, men den vita och gröna har ingen kontakt med varandra, även om det ser ut så i bilden.

Permalänk
Medlem

Har du kvar gamla kontakten, så kan du kolla i den vilken ordning kablarna skall vara.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@xfade: Jag är ganska säker på att det är svart, grön, vit, röd. Ser ut som så på alla bilder jag kollar med dom färgerna.

NU HÄNDE NÅGOT! LED:en på headsetet började lysa!! Men ännu inget ljud eller sätt att ändra mina högtalare i playback device...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ncie Gyu:

@xfade: Jag är ganska säker på att det är svart, grön, vit, röd. Ser ut som så på alla bilder jag kollar med dom färgerna.

NU HÄNDE NÅGOT! LED:en på headsetet började lysa!! Men ännu inget ljud eller sätt att ändra mina högtalare i playback device...

Bara en tanke om att steelseries inte följt färgstandarden för USB.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Bara en tanke om att steelseries inte följt färgstandarden för USB.

Jo, hade säkert tur att dom gjorde det för annars verkade de vara klurigare..

Nu har jag iallafall fått det att börja lysa! Men får inget ljud och den "hittar" fortfarande inte mitt headset i datorn..