Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Nu ~ett halvår senare så går jag över från konsulttjänst till fast anställning hos spelutvecklarna jag jobbat för sen dag 1 av min anställning som konsult.

IT-Tekniker
Erfarenhet 4 år
Gymnasieutbildning el/datorteknik med inriktning nätverkstekniskt (CISCO).
Inga studieskulder.
23 år gammal

26 000kr Brutto
Bonus vid varje milestone/delivery av spelen, ger valuta att handla datorkomponenter och annat skoj för skattefritt.
Bra pension (fast gäller först från när jag fyller 26)
Massage på jobbet
Övertid- samt reseersättning
Kan ta lediga dagar lite närsom jag behagar
Arbetstider: 8-17

Totalt 5500kr löneökning detta året, helt okej tycker jag!

Då vart det dags för mig att gå vidare, börjar på mitt nya jobb 1:a Nov och går över till en roll som Sysadmin/IT-tekniker.

Sysadmin/IT-Tekniker
Erfarenhet 5 år
Gymnasieutbildning el/datorteknik med inriktning nätverkstekniskt (CISCO).
Inga studieskulder.
24 år gammal

30 000kr Brutto
Bra pension
Friskvård på 6000kr/år
Övertid- samt reseersättning
Arbetstider: flex mellan 7-10 och 16-19

På under två år har jag nu ökat min lön 9500kr, skönt att det rör sig uppåt efter att vara helt stillastående i 3år.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@Smajlarn:
Det blir direkt bättre när sambon har pluggat klart och fått sig jobb. Plötsligt har du båda sparande och nöjen säkrad och känner man sig mycket lättare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Efter jag passerat en bruttolön på 40.000, känns inte mer lön särskilt viktigt längre. Jag anser att jag har råd med det mesta - om man inte prompt måste ha det absolut dyraste. Trevligt boende, bil, segelbåt, motorcykel och roliga resor.

En studie, visserligen ett par år gammal och amerikansk, menar att man faktiskt blir lyckligare av pengar - men endast upp till en nivå motsvarande just 40000 kronor i månaden. Om möjligt kommer jag i framtiden försöka vara ledig mer, i stället för att tjäna ännu mer pengar. Ingen har på sin dödsbädd sagt, "jag borde varit mer på kontoret". Mina 2 cent.

Jag är för övrigt beräkningsingenjör, läste F med examensår 2010. Arbetar med hållfasthet och strukturmekanik i flyg- och fordonsindustrin.

Edit: Förtydligande, jag har 40500 kronor i bruttolön. Inga konstiga villkor, utan en sund och generös personalvård.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Mattecoach

@superapan: Och vad har du i lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Efter jag passerat en bruttolön på 40.000, känns inte mer lön särskilt viktigt längre. Jag anser att jag har råd med det mesta - om man inte prompt måste ha det absolut dyraste. Trevligt boende, bil, segelbåt, motorcykel och roliga resor.

En studie, visserligen ett par år gammal och amerikansk, menar att man faktiskt blir lyckligare av pengar - men endast upp till en nivå motsvarande just 40000 kronor i månaden. Om möjligt kommer jag i framtiden försöka vara ledig mer, i stället för att tjäna ännu mer pengar. Ingen har på sin dödsbädd sagt, "jag borde varit mer på kontoret". Mina 2 cent.

Jag är för övrigt beräkningsingenjör, läste F med examensår 2010. Arbetar med hållfasthet och strukturmekanik i flyg- och fordonsindustrin.

Håller helt med, tror inte jag kan passera många år efter 30 innan jag tycker det är dags att trappa ned arbetstiden från heltid på något vis. Sen om det görs via eget bolag eller deltidsarbete återstår att se. Pengarna behövs ju inte riktigt efter en viss punkt.

Min enda motivation för högre lön är egentligen att om jag skall sälja min tid skall de betala dyrt för den, det möjliggör ju även för att kunna jobba deltid i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Fan är det för jävla trams. Ingen utbildning = ingen högre lön? Värsta jag någonsin hört, vad är det för företag? Offentlig sektor?

Jag blir dessutom illamående av att jag tjänar mer än 95% här utan någon eftergymnasial utbildning och endast 20 år ung som egentligen förtjänar att tjäna mer än mig. Som er som jobbar på vården tillexempel. Blir nog bäst för mig att sluta läsa denna tråd.

Stämmer bra, inom offentlig sektor. Löneökning får jag en gång om året. Men hade jag haft utbildning som Undersköterska hade jag fått mycket högre löneökning varje år!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Är vanlig knegarlön 17000kr efter skatt så är 37000kr efter skatt definitivt hög lön.

Eller så är 17 000 kr efter skatt rätt kasst, vilket det är enligt mig. Men det är som sagt rätt subjektivt vad man tycker är bra och dåliga löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Eller så är 17 000 kr efter skatt rätt kasst, vilket det är enligt mig. Men det är som sagt rätt subjektivt vad man tycker är bra och dåliga löner.

Man kan ju vara objektiv och titta på statistik, har för mig att snitt för tjänsteman i privat sektor är runt 36.000 före skatt, så att ha mer än det efter skatt får ju ändå klassas som hög lön.
Tar man istället snitt på alla så så är 17.000 efter skatt en väldigt normal lön.

Om det sen är bra relativt vad man gör är förstås en annan sak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man kan ju vara objektiv och titta på statistik, har för mig att snitt för tjänsteman i privat sektor är runt 36.000 före skatt, så att ha mer än det efter skatt får ju ändå klassas som hög lön.
Tar man istället snitt på alla så så är 17.000 efter skatt en väldigt normal lön.

Om det sen är bra relativt vad man gör är förstås en annan sak.

Fast vad säger att en lön är hög bara för att en majoritet tjänar mindre? Det enda ditt sätt gör är att veta var man placerar sig mot populationen, det säger ju inget om lönen är bra eller dålig utan att väga in sin egen subjektiva bedömning. Detsamma gäller ju hög och låg egentligen, är det verkligen beroende av vad andra tjänar?

Permalänk

Frukt&Gröntansvarig på nyöppnad butik. Lön innan skatt 20600:- och jag jobbar 46timmar veckan. Kollektivavtal kommer inte förrens Mars 2017.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Arbetar med hållfasthet och strukturmekanik i flyg- och fordonsindustrin.

Har du då av någon chans läst boken Gröna Lundh?

OT så fick jag i somras mitt första jobb efter mina tre år gymnasiet (där jag för övrigt utbildade mig till elektriker), nämligen som webbutvecklare.
Får cirka 17.500kr/mån efter skatt.

Jag är väldigt nöjd.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Student så ingen inkomst nu men i sommras fick jag ut 25k på ca 5 veckor så jävligt nöjd för ett sommarjobb som anläggare/dumpersförare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Då vart det dags för mig att gå vidare, börjar på mitt nya jobb 1:a Nov och går över till en roll som Sysadmin/IT-tekniker.

Sysadmin/IT-Tekniker
Erfarenhet 5 år
Gymnasieutbildning el/datorteknik med inriktning nätverkstekniskt (CISCO).
Inga studieskulder.
24 år gammal

30 000kr Brutto
Bra pension
Friskvård på 6000kr/år
Övertid- samt reseersättning
Arbetstider: flex mellan 7-10 och 16-19

På under två år har jag nu ökat min lön 9500kr, skönt att det rör sig uppåt efter att vara helt stillastående i 3år.

Vad gör du lite mer konkret? (Lägga på PM om du vill)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Vill bara tipsa om SVTs enkla men intressanta visualisering var man ligger på inkomstskalan:
http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/

Om ni sitter hemma och surar över dålig lön, gå in och kolla här. Alla som jag bett gissa innan de kollar har underskattat var på skalan de placerar sig (alla tror att de tjänar sämre jämfört med andra än vad de gör).

Något gamla siffror nu, men fortfarande brukbart, inflationen har ju varit låg sedan 2014.

Stämmer verkligen den där? står att jag känar med än 93% av alla kvinnor och män. haha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nystartad karriär. Är helpdesktekniker på Fujitsu med lite delade arbetsuppgifter utöver normalt (utvecklar interna sidor på intranät + mer).
Lönegaranti på 20100, ligger 16+ efter skatt då man har lite OB.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

för lite...

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

En kan ju inte jämföra 17000 i Mora och Sthlm Ganska stor skillnad det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Vad gör du lite mer konkret? (Lägga på PM om du vill)

Då jag inte har börjat än så är det lite svårt att svara på, men i det stora hela så är det ett litet företag där jag kommer vara deras "it-guy" som har hand om allt från endpoints och skrivare till serverpark.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast vad säger att en lön är hög bara för att en majoritet tjänar mindre? Det enda ditt sätt gör är att veta var man placerar sig mot populationen, det säger ju inget om lönen är bra eller dålig utan att väga in sin egen subjektiva bedömning. Detsamma gäller ju hög och låg egentligen, är det verkligen beroende av vad andra tjänar?

Ja, det är väl en rimlig definition?
55k i månaden som exemplet gällde kanske är lågt för ett visst arbete, men det är rätt få som tjänar såpass mycket så det är fortfarande en hög lön.

Skrivet av Oneone:

Stämmer verkligen den där? står att jag känar med än 93% av alla kvinnor och män. haha

Står under att statistiken är baserad på alla som deklararer, dvs pensionärer, barn med lite sparande, arbetslösa, studenter, sjukskrivna osv. Så det är nog rimligt, jag hamnade på 87%, testade att skriva in 20k, redan där var man förbi 53%.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jobbar som tidningsdistributör åt Tidningsbärarna, men delar även ut post åt Bring City Mail.

Tjänar ca. 12.500:- efter skatt med 20-21 timmars jobb per vecka. (+ eventuell övertid.)

Inget man blir rik på, men jag har gott om fritid.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av zoi:

Själv jobbar jag som elektriker och får ut 17 000 i månaden (netto)

Vad får du prutto? Jag går 2an i el gymnasium och har hört att man tjänar ca 28k prutto.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Vad får du prutto? Jag går 2an i el gymnasium och har hört att man tjänar ca 28k prutto.

Vill bara påpeka att inlägget du citerade är över 8 år gammalt och TS har inte varit aktiv på forumet på över 4 år, så det finns en god risk att du inte får något svar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@MinscS2: ah...

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Installationselektriker
Erfarenhet 5 år
Gymnasial vuxenutbildning, installationselektriker
Inga studieskulder.
27 år gammal

32 500kr Brutto

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Sök annars på lönestatistik för att jämföra löner.

Permalänk
Medlem

Skrev nog för ett år sedan att min pappas lön var cirka 60000 innan skatt. Den ligger på dryga 85000kr nu. Han har även fått erbjudande på 80000kr... i veckan, som hyrläkare. Hotell, bil osv ingår. Sverige behöver VERKLIGEN läkare.

Tycker även att lärares lön borde höjas från 25000kr till cirka 40000kr. Själv studerar jag men tycker att lärarna gör en hel del för sin lön.

Permalänk
Medlem

@MrToxic: Förlåt men måste bara påpeka att det heter Brutto och inte Prutto. Var dock lite kul haha.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

För min del blev det ett år nere på Kreta, följt av två år i Österrike (Wien).
Var väl egentligen inte alls relevant för det jag gör nu, annat än som allmän träning i forskning.
Vad forskade du i förresten?
Själv forskade jag inom matematik och jobbar nu inom finans. Det är kanske inte ett totalt byte av bransch dock, använder mycket matematik i jobbet. Däremot är det ju en viss omställning att gå från universitet till privat företag.

En liten fråga. Vilken textbok hjälpte dig mest under omställningen till finansiell matematik? Givetvis har jag läst Hull och Joshi etc. Du kanske har tips på någon lite kompaktare bok som fortfarande är någorlunda rigorös utan att snöa in för mycket? Själv gillar jag nog

https://www.amazon.com/Financial-Calculus-Introduction-Deriva...

bäst.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, det är väl en rimlig definition?
55k i månaden som exemplet gällde kanske är lågt för ett visst arbete, men det är rätt få som tjänar såpass mycket så det är fortfarande en hög lön.

Jag tycker som sagt inte det spelar så stor roll vad andra tjänar för att bestämma om en lön är hög eller låg. En majoritet kan fortfarande ha låg lön då det som sagt är väldigt subjektivt. Din subjektiva bedömning är att vi skall kolla på populationen, men det är ju fortfarande inget objektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

För min del blev det ett år nere på Kreta, följt av två år i Österrike (Wien).
Var väl egentligen inte alls relevant för det jag gör nu, annat än som allmän träning i forskning.
Vad forskade du i förresten?
Själv forskade jag inom matematik och jobbar nu inom finans. Det är kanske inte ett totalt byte av bransch dock, använder mycket matematik i jobbet. Däremot är det ju en viss omställning att gå från universitet till privat företag.

Lät väldigt intressant. Har några frågor då jag själv pluggar ett kandidatprogram i matematik på högskola och förhoppningsvis även en Master på det.
Vad för något program läste du? Vad inom finans håller du på med och hur ser lönerna för "matematiker" ut?

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU