Xbox Project Scorpios speltitlar från Microsoft körs i äkta 4K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Xbox Project Scorpios speltitlar från Microsoft körs i äkta 4K-upplösning

Kort efter att det framgått att få Playstation 4 Pro-spel kommer köras i 4K-upplösning, berättar en chef på Microsoft att det blir fallet med samtliga förstapartstitlar för Project Scorpio.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

30 fps mao

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Ja för det vore ju första gången som Microsoft säger en sak innan lansering sen gör en helt annan..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

haha det får vi väll se

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Sony kör dynamisk uppskalning och Microsoft kör dynamisk försämring av grafik?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Electrix:

Ja för det vore ju första gången som Microsoft säger en sak innan lansering sen gör en helt annan..

Skrivet av Oneone:

haha det får vi väll se

Ptja, är det så otroligt egentligen?
Vi snackar om 6 TFLOPS beräkningskraft för GPU'n här, det är bara 0.5 TFLOPS ifrån GTX 1070 som absolut kan dra en hel del spel i 4K@30FPS.

Lägg då på faktumet att det är en konsol vi pratar om där man optimerar för en specifik konfiguration så låter det inte så otroligt med äkta 4K.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

10fps?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det går att optimera spel.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

30 fps mao

Vilket är standard för samtliga konsoler.

Permalänk
Medlem

"Any games we're making that we're launching in the Scorpio time frame, we're making sure they can natively render at 4K."

Jag tolkar inte detta som att det är självklart att spelen går native 4K på Scorpio. Dom kan ju mena upp till 4K (på pc)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja alltså, Scoropio ligger väl runt ett 980Ti och GTX 1070?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ptja, är det så otroligt egentligen?
Vi snackar om 6 TFLOPS beräkningskraft för GPU'n här, det är bara 0.5 TFLOPS ifrån GTX 1070 som absolut kan dra en hel del spel i 4K@30FPS.

Lägg då på faktumet att det är en konsol vi pratar om där man optimerar för en specifik konfiguration så låter det inte så otroligt med äkta 4K.

Med tanke på den klena CPUn så, vi får väll se.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Ptja, är det så otroligt egentligen?
Vi snackar om 6 TFLOPS beräkningskraft för GPU'n här, det är bara 0.5 TFLOPS ifrån GTX 1070 som absolut kan dra en hel del spel i 4K@30FPS.

Lägg då på faktumet att det är en konsol vi pratar om där man optimerar för en specifik konfiguration så låter det inte så otroligt med äkta 4K.

Terraflops...varför tror folk det har med spel att göra?!

Terraflops är mer om man ska redigera 3D animerade filmer eller räkna sandkorn på en strand..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fisken1986:

Terraflops...varför tror folk det har med spel att göra?!

Terraflops är mer om man ska redigera 3D animerade filmer eller räkna sandkorn på en strand..

Jag vet att det är en teoretisk maximal prestanda, men den är ganska relevant när man pratar om konsoler eftersom man optimerar speltitlar just efter en specfik hårdvara.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Det går att optimera spel.

Det var det absolut ingen som kände till? Hur många fps orkar din box driva idag på vilken upplösning...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Med tanke på den klena CPUn så, vi får väll se.

Är CPUn spec för scorpio släppt? De har väl bara sagt antalet kärnor.
Llustigt att ingen är orolig för att priset kommer blir svindyrt?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Med tanke på den klena CPUn så, vi får väll se.

CPU belastningen ökar nästan aldrig med upplösningen i praktiken.

Skrivet av Fisken1986:

Terraflops...varför tror folk det har med spel att göra?!

Terraflops är mer om man ska redigera 3D animerade filmer eller räkna sandkorn på en strand..

Även om det bara är en del i helheten så har det rätt mycket med spel att göra. Många shaders prestanda påverkas direkt utav SP FLOP'sen. Beroende på hur intensiva shaders ett spel har kan det antingen ha rätt så lite med spelprestandan att göra eller vara nästintill linjärt med beräkningskraften. (Senaste hitman är ett exempel som skalar nästan linjärt med beräkningskraften oavsett grafikkorts tillverkare.) Väldigt många spel flyttar numera däremot mot en allt mer shader fokuserad design. (Edit: Vilket är en stor del utav varför Kepler presterar sämre och sämre i nyare titlar.)

Att påstå däremot att FLOP's inte har någonting alls att göra med spel är sannerligen märkligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Är CPUn spec för scorpio släppt? De har väl bara sagt antalet kärnor.
Llustigt att ingen är orolig för att priset kommer blir svindyrt?

Det är samma men högre freqvens är väll sagt? har jag för mig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är samma men högre freqvens är väll sagt? har jag för mig.

Du blandar ihop Scorpios med PS4 Pro.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du blandar ihop Scorpios med PS4 Pro.

ok ni har rätt det är bara"8 core CPU"än så länge

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det var det absolut ingen som kände till? Hur många fps orkar din box driva idag på vilken upplösning...

Har ingen Xbox längre och under den tiden jag hade en så spelade jag endast Halo 5 och Forza Horizon 2, och om jag inte minns fel på flöt dessa spel på ganska bra i 1080p. Men är fullt medveten om att det inte gäller alla spel.

Men om den nya får runt rx480 i grafik prestanda så tror jag absolut att den kommer kunna leverera spelbar fps i 4k i vissa titlar.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

"Any games we're making that we're launching in the Scorpio time frame, we're making sure they can natively render at 4K."

Jag tolkar inte detta som att det är självklart att spelen går native 4K på Scorpio. Dom kan ju mena upp till 4K (på pc)?

Skickades från m.sweclockers.com

Full kontext:
Loftis says Microsoft is already exploring virtual reality options and games for Xbox, which will support VR with Scorpio, as well as prepping titles for the boost in visual quality. "Any games we're making that we're launching in the Scorpio time frame, we're making sure they can natively render at 4K."

Håller med om att betydelsen av detta uttalande ej är 100% tydligt. Det blir lite så att folk kan tolka det som de vill - och om Microsoft sedan inte får Scorpio att köra Age of Empires IV i 4K på Scorpio kan de säga "jomen den kör ju 4K på PC, så vi ljög inte!" Ta inte er tolkning av detta uttalande för en given sanning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Vad kommer kostnaden bli gör Scorpio? Jag tror att Nintendo vinner denna omgång. Inte i upplösningskriget utan försäljning.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Har ingen Xbox längre och under den tiden jag hade en så spelade jag endast Halo 5 och Forza Horizon 2, och om jag inte minns fel på flöt dessa spel på ganska bra i 1080p. Men är fullt medveten om att det inte gäller alla spel.

Men om den nya får runt rx480 i grafik prestanda så tror jag absolut att den kommer kunna leverera spelbar fps i 4k i vissa titlar.

Det är ps4 pro som får ett nedklockat rx480. Xbox scorpio kommer ha 50% mer grafikprestanda än så. 4k@30fps är ju absolut möjligt på scorpio. Tänk på att spelutvecklarna kommer optimera spelen till exakt denna hårdvara och på så vis klämma ut några fps extra + att de givetvis inte krämar på lika mycket effekter som på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Vad kommer kostnaden bli gör Scorpio? Jag tror att Nintendo vinner denna omgång. Inte i upplösningskriget utan försäljning.

Varför tror du nintendo vinner? För varje ny läcka om nintendos nästa blir det ju bara värre och värre eller var det inte rykten om något tegra skräp? Nu har ju redan både microsoft och Sony ett ganska stort försprång denna generationen också.
Nintendos egna spel lyckades ju inte rädda Wii u från att floppa.
Jag hoppas du har rätt för jag köper hellre en nintendo konsol än XBOX/PS, men inget av ryktena om hur den nya blir lockar mig i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Jo, jag vet. Utgår bara från mig själv. Tycker att Nintendo verkar mer intressant. De satsar mer på spellycka. Xbox och Ps4 satsar på att konkurrera med PC. Deta kommer de aldrig att vinna. Nintendo kanske lyckas få till någon bra crossover mellan mobila plattformen och NX. De visade ju lite iom Mario Run.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Tycker det känns helt meningslöst att spekulera i en konsol som kommer om 1.5 år?? Om den är bra när den kommer får man väll köpa den då men tror Sony kommer vinnande ur denna strid eftersom man har en produkt att sälja...

Permalänk
Medlem

Det här med 4k är löjligt...

Ingen vettig person skulle välja 30 fps i 4k över högre fps och lägre upplösning.

Priset på Scorpio tycker jag man får vänta med att spekulera om, det är ju ett bra tag tills den kommer ut, och vem vet vad som kommer hända på grafikmarknaden tills dess.

Ganska intressant med tre väldigt olika konsoller framöver dock, även om jag kommer hålla mig till PC.

Permalänk
Inaktiv

Scorpio är vad PS4 Pro borde ha varit. Pro har rätt små förbättringar, det enda är ju egentligen en något snabbare grafiklösning men har fortfarande problemet med en långsam CPU. Och inte ens en UHD-BD läsare.
Mest tragiska av allt är att den från Sony hypas som en 4K-konsoll trots att det endast verkar handla om uppskalning, den är för slö för UHD. Om inte annat, upp till bevis Sony.

Om Microsoft verkligen ville hade de kunnat blöda ihjäl Sony genom att gå back på varje såld Xbox för att ta igen det med spelförsäljning som i förra generationen. Sony strök nästan med pga PS3. Men vinsten är väl för låg antar jag. Det största problemet med designandet av spelkonsoller idag är förmodligen att de hårdvarutillverkare som är relevanta går att räkna på typ en hand. Marknaden sett till aktörer är väldigt liten idag, speciellt om man ska ha något med prestanda.

Permalänk
Medlem

Hade själv varit intresserad av en konsoll om dom flesta spelen siktade på 60 fps. Att spela i hög framerate ger så otroligt mycket mer än antalet pixlar på skärmen enligt min högst personliga åsikt.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11