Permalänk
Medlem

Hemlarm till villa

Har byggt ett hus och går i tankarna på att skaffa hemlarm. Hade en försäljare från Sector Alarm här under veckan och även om larmet i sig säkert är bra blir jag irriterad över försäljningstekniken som känns oseriös. Han kunde inte svara på hur man skulle kunna utrusta huset, utan ville sälja på ett grundpaket som uppenbart var långt ifrån tillräckligt, först därefter skulle en tekniker komma ut och avgöra vad som skulle installeras och först då vet man vad totalkostnaden blir för installationen (och då har man ju redan bundit sig). Erbjudandet gällde först bara här och nu, och när jag hellre stod över än att teckna direkt så blev priset helt plötsligt både lägre och inte längre bara här och nu. Sedan blev det ytterligare prissänkning och så till sist skulle han ordna ännu bättre pris genom att skriva in mig som kompis. Försäljningssnacket lös igenom totalt. Tror egentligen inte att det är bättre med konkurrenterna heller.

Gillar inte att man dels ska betala för larmet och sedan ändå inte äger det (även om han gärna ville få det till att jag "ägde larmet" så länge jag betalade månadsavgiften......).

Hur har ni gjort? Finns det några bra larm utan prenumerationstjänster? Kan ni rekommendera några larmprodukter eller företag?

Permalänk
Medlem

Jag har hund istället men
https://www.larmkollen.se/
kanske är värd en titt?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@zAjben: Till farsans hus köptes hela tjänsten av Säkra. Från början användes Sector men, som du säger, man äger inte larmet. Vi fick inte heller koppla in något "eget" (vi ville koppla in en givare till vår 1-wirelösning så vi kunde trigga saker när larmet drog).

Säkra använder Visonic Powermaxlarm. Dessa går att köpa billigt på blocket om man är GDS:are, men nackdelen är att det kan vara svårt att koppla på ex. Securitas som larmcentral, eftersom de vill att det ska vara en "certifierad" installation.

Visoniclarmen är väl inte världsbäst, men helt OK! Finns moduler för att få RS232-kommunikation om man nu vill det.

På förra jobbet installerade vi ett Siemens SPC-nåt larm. De är meckigare, man ska dra tråd till varje sensor - men de fungerar riktigt bra. Dessa är dock snordyra vill jag minnas.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag har hund istället men
https://www.larmkollen.se/
kanske är värd en titt?

Farsan har också hund, men brandlarm sitter i larmet för att om det skulle börja brinna åker nån och släpper ut hundarna. Så larmet är främst för hundarnas skull, inte för någon eventuell inbrottstjuv. Denne eventuelle tjuv kommer få ett Briardbett deluxe i aktern som belöning.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Inte intresserad av att bygga något eget med Arduino och Raspberry Pi? Finns ju en uppsjö av guider och system som går att sätta ihop efter steg-för-steg instruktioner. Och ja, även brandvarnare och vattenläckor finns det sensorer till att koppla på för en billig slant.

Jag säger det främst eftersom att tjuvar låter väldigt sekundärt, annars är givetvis larmcentral och allt vad det innebär en svårslagen funktion.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag är inget proffs på larm, men när vi köpte vårt hus i förra året kollade vi på olika alternativ och jag fick i princip fram tre olika tänkbara val:

1) Bli kund hos Sector, Verisure eller dylikt bolag för en startkostnad på några tusenlappar och sedan 300-400 kr i månaden i avgift. Koppling av larmet till larmcentral/väktare ingår.

2) Köpa sofistikerade larmprodukter (typ Gripen Guard hemlarm) vilket även möjliggör att man kan koppla det till larmcentral/väktare. Dyrare startkostnad men billigare månadskostnad (har för mig cirka 100-150 kr/mån).

3) Köpa ett enklare hemlarm, ofta kallat typ "Smarta hem", där du köper sensorer m.m. och kopplar till ditt bredband och sköter larmet från mobilen. Går oftast inte att koppla till larmcentral utan larmet går till era mobiltelefoner och så får man agera själv på det.

Jag ville egentligen mest ha ett skalskydd, dvs larma på undervåningen då vi sover på övervåningen och vill bli varnade i det fall någon kliver in i huset medan vi sover. En proffstjuv tömmer ditt hus på det viktigaste på några minuter bara, så jag tyckte inte att de 300-400 kronorna kändes motiverade för att få hem en väktare som ändå inte hinner komma i tid. Det slutade med att jag köpte ett Gigaset Elements startpaket och har kompletterat det med en kamera, sirener och några ytterligare sensorer. Allt som allt betalat cirka 4000 kr. Larmar av och på med mobilen och vid larm (vi har råkat sätta igång det själva vid ett par tillfällen) så tjuter våra mobiler. Kan i appen eller på webben kolla på kameran, har även ställt in så att den spelar in alla rörelser. Betalar cirka 20 kr i månaden till Gigaset för att spara videoklippen i molnet i typ en månads tid innan de rensas.
Tycker Gigaset Elements fungerar bra, men det finns en uppsjö sådana lösningar om man tycker det är ok med ett larm som inte har en koppling till larmcentral/väktare.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Larmförmedling

Jag har mitt larm kopplat till Lövestad Larmcentral. Har själv programmerat och har fullständig koll på alla mina inställningar för larmet. Vid larm så sker uppringning till centralen som motringer våra mobiler etc. Detta till en rimlig peng, och så får man ju rabatt på hemförsäkringen!