Permalänk

Har postnord snott mina grejer?

Beställde en grej från Kina för en månad sen, tog ett bra tag tills den äntligen kom till Sverige men den 15e så såg jag att den kom hit.
Men nu är problemet att den har varit i Postens Utrikesterminal för sortering i snart en hel vecka vilket verkar vara ovanligt.

Såhär ser du ut på tracking:

Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2016-09-15 09:45 Stockholm utr,Sverige Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering
2016-08-30 18:29 Kina Avsändaren har lämnat in försändelsen i utlandet

Så jag har inte fått en enda uppdateringen sen den 15e. Har ringt Postnords support 2 gånger och har inte fått ett redigt svar någon gång.

Nu till min fråga.
Har postnord snott mitt paket?
Har jag eller företaget som skickade varan någon rätt till att kräva kompensation för att Postnord har slarvat bort mitt paket?

Känns förjävligt att vänta länge på ett paket för att sedan veta att Postnord har ÄN EN GÅNG gjort något fel.

Permalänk
Medlem

@anynamed: Du har provat att ringa dem för att kolla läget, eller hur?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

"...inte fått ett redigt svar någon gång."

Vad har du fått för svar?

Permalänk
Rekordmedlem

Postnord som företag lär inte ha stulit ditt paket men det kanske har fastnat i tullen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så att den sitter fast i tullen då? De är allt annat än snabba då de ska öppna ditt paket, bestämma tullsats och fakturera dig per post.

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

"...inte fått ett redigt svar någon gång."

Vad har du fått för svar?

Att dem inte ser det på sorteringen och när jag frågade varför det har blivit såhär så kunde dem tydligen inte berätta det.
Och sen när man frågar något så får man mest till svar något som "Mm... aa... jo... mm...".

Supporten verkar inte vara så kunniga eller sammarbetsvilliga iallafall.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Det är inte så att den sitter fast i tullen då? De är allt annat än snabba då de ska öppna ditt paket, bestämma tullsats och fakturera dig per post.

Kan postnord se om det sitter fast i tullen eller lär jag ringa någon annan?

Kan även lägga till att jag har skickat mail till Postnord men det har dem inte ens svarat på (2 dagar sen skickades det).

Permalänk
Medlem

Jag hade krävt att de skulle leta fram mitt paket, be att få tala med någon ansvarig, ta namn och be dem förklara hur du ska göra om de inte lyckas hitta ditt paket. Nöj dig inte med "Mm... aa... jo... mm...".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anynamed:

Kan postnord se om det sitter fast i tullen eller lär jag ringa någon annan?

Kan även lägga till att jag har skickat mail till Postnord men det har dem inte ens svarat på (2 dagar sen skickades det).

Ring Tullen kanske?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog inte omöjligt att det sitter fast i tullen eller bara ligger i en Kinacontainer som de inte orkar titta till varje dag. Liknande saker har hänt när jag beställt från Kina, paketet landar i Sverige inom en vecka från beställning och tar sen ytterligare ett par veckor till på sig att åka från Arlanda till mitt utlämningsställe.

Permalänk
Skrivet av Ballistic:

Det är nog inte omöjligt att det sitter fast i tullen eller bara ligger i en Kinacontainer som de inte orkar titta till varje dag. Liknande saker har hänt när jag beställt från Kina, paketet landar i Sverige inom en vecka från beställning och tar sen ytterligare ett par veckor till på sig att åka från Arlanda till mitt utlämningsställe.

Så jag bör vänta mer?

Permalänk
Medlem

@anynamed:

Får man fråga vad du har beställt? Beställde ett Mi band 2 från aliexpress som landade hos postnords utrikesterminal i fredags. Kunde hämta ut paketet igår(tisdag).

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Jag fick själv ett paket att hämta ut, såg då att paketet har legat hos mitt utlämningsställe 1 vecka innan jag fick avi:n i brevlådan.

Så det kan ta lite extra tid.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Hejsan..

Har samma grej.

2 separata ordrar inom 1 veckas tid... trackingen går hela vägen till sverige och sen är det spårlöst försvunnet men utkvitterat nånstans.

Detta va ca 2 månader sen och hämtades enl DealExtreme ut efter 37 dagar.

Postnord kan dra åt helvete, även borsett från allt detta.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Fick svar från PostNords twitter(Då dem inte svarade på mail).

"Försändelsen kan vara returnerad eller så ligger den på importavdelningen och väntar. Men eftersom att det har gått så pass lång tid tvivlar jag på att den ska finnas i Sverige. Jag rekommenderar att avsändaren inkommer med en reklamation. Det gör de hos den postoperatör i Kina de köpte frakten hos"

Det jag gissar på är att dem har slarvat bort den och så skyller dem bort sig från det. Om det är så att dem har slarvat bort det så är det ju förjävligt att dem kan göra så och fortfarande komma undan med det.

Permalänk
Medlem

Postnord är ett gäng klåpare, sega som fan och helt värdelösa jämfört med gamla posten. Men att dom skulle sno nån billig kina pryl känns ju lite långsökt men man vet ju aldrig.

Du kan ju ge det några dagar till, jag fick själv vänta 1 vecka från det att det ankom till sverige från usa ett litet paket så vettefan hur långt tid grejer från kina tar innan det tullas och går igenom..

Permalänk
Medlem

De har troligen inte snott den och den ligger troligen bara någonstan på inrikesterminalen och skräpar, varit med om saker från kina som legat i nästan två veckor där, det kan vara tullen, det kan vara något annat. Haft paket från samma säljare skickat samma dag som kommit fram med ett par veckor mellan osv så jag kulle nog vänta och se vad som händer, iom att att du har tracking på det så går det ju att söka paketet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

De har troligen inte snott den och den ligger troligen bara någonstan på inrikesterminalen och skräpar, varit med om saker från kina som legat i nästan två veckor där, det kan vara tullen, det kan vara något annat. Haft paket från samma säljare skickat samma dag som kommit fram med ett par veckor mellan osv så jag kulle nog vänta och se vad som händer, iom att att du har tracking på det så går det ju att söka paketet.

Ah okej får hoppas på det. Får vänta längre då, tack för svaret! Än finns det kanske hopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anynamed:

Fick svar från PostNords twitter(Då dem inte svarade på mail).

"Försändelsen kan vara returnerad eller så ligger den på importavdelningen och väntar. Men eftersom att det har gått så pass lång tid tvivlar jag på att den ska finnas i Sverige. Jag rekommenderar att avsändaren inkommer med en reklamation. Det gör de hos den postoperatör i Kina de köpte frakten hos"

Det jag gissar på är att dem har slarvat bort den och så skyller dem bort sig från det. Om det är så att dem har slarvat bort det så är det ju förjävligt att dem kan göra så och fortfarande komma undan med det.

Fast att PostNord är strulpittar, och utan tvekan sämst på post och paket i Sverige, så tycker jag att du anklagar dem felaktigt här.
Det är standardförfarande att köparen av en tjänst, vänder sig till den man köpte tjänsten av, för att reklamera tjänsten. Även om det är du som ska ha paketet, så är det inte du och posten som har ett avtal, det är säljaren, och dennes transportör, varför det helt enkelt inte är möjligt för dig och posten att lösa det, utan man får vända sig vidare. Det är så klart trist, men du kan plocka fram papperna som visar att paketet inte är levererat, och få din säljare att skicka en ny vara. Antagligen bryr de sig inte ens om att reklamera frakten mot sin tjänsteleverantör, men det får ju vara deras problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har själv bestält en hel del från Kina, händer rätt ofta att packeten blir liggande på utrikes terminal i några dagar, eller kanske nästan 2 veckor, tror inte det är hög prioritet på dom packeten.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast att PostNord är strulpittar, och utan tvekan sämst på post och paket i Sverige, så tycker jag att du anklagar dem felaktigt här.
Det är standardförfarande att köparen av en tjänst, vänder sig till den man köpte tjänsten av, för att reklamera tjänsten. Även om det är du som ska ha paketet, så är det inte du och posten som har ett avtal, det är säljaren, och dennes transportör, varför det helt enkelt inte är möjligt för dig och posten att lösa det, utan man får vända sig vidare. Det är så klart trist, men du kan plocka fram papperna som visar att paketet inte är levererat, och få din säljare att skicka en ny vara. Antagligen bryr de sig inte ens om att reklamera frakten mot sin tjänsteleverantör, men det får ju vara deras problem.
B!

Jo, fast här är det inte pengarna som spelar någon roll, utan det är att jag har väntat på varan såpass länge att det skulle kännas förjävligt att behöva vänta på en ny vara eller få en refund nu när jag bara skulle vilja att varan jag köpte från första början ska komma.

Permalänk
Testpilot

Har också ett paket från Kina som kom in 2016-09-15 till utrikesterminalen en minut innan ditt (09:44) utan att ha fått hem det än, kanske ligger våra paket i samma container.

Minns inte att jag varit med om det innan att det tar sån tid men de kanske gör en extra kontroll av just den containern.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Har också ett paket från Kina som kom in 2016-09-15 till utrikesterminalen en minut innan ditt (09:44) utan att ha fått hem det än, kanske ligger våra paket i samma container.

Minns inte att jag varit med om det innan att det tar sån tid men de kanske gör en extra kontroll av just den containern.

Okej, skönt att inte vara ensam om det. Jag tvivlar på att båda paketen som kommer in samtidigt försvinner, det är ju för mycket för att vara en slump.
Beställde du också från fasttech?

Permalänk

Kan även vara så att ditt paket blivit skannat vid ankomst till Sverige men att de sedan inte kunnat urskilja vart det ska vidare, kan hända då adressen är felaktig/frånvarande. (tex "Kalle Andersson SWEDEN"). Då låter de bara paketet gå i retur till Kina.

Visa signatur

Jag reserverar mig för att ha helt åt helvete fel
Rigg: i5 12600K | RTX 3070 Ti | 32GB RAM
Server: i7 6700 | Quadro P2000 | 32GB RAM | 72TB
Labbsever: 2x Xeon X5650 | 48GB RAM

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anynamed:

Okej, skönt att inte vara ensam om det. Jag tvivlar på att båda paketen som kommer in samtidigt försvinner, det är ju för mycket för att vara en slump.
Beställde du också från fasttech?

Nej jag beställde från Banggood. Mitt paket lämnade Kina redan den 21:a så mitt verkar ha väntat i Kina en vecka extra jämfört med ditt men det är väl sånt man är van med iallafall.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du beställt och var? Vanligtvis när jag beställer från Kina via eBay och inte får sakerna (5-10% av gångerna) har jag fått pengarna tillbaka.

Återigen, har du beställt något som kanske inte får importeras eller dyl?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anynamed:

Jo, fast här är det inte pengarna som spelar någon roll, utan det är att jag har väntat på varan såpass länge att det skulle kännas förjävligt att behöva vänta på en ny vara eller få en refund nu när jag bara skulle vilja att varan jag köpte från första början ska komma.

Men det är ju det som är grejen med att beställa från Kina. Beställ inte om du inte är beredd att vänta för länge.

Permalänk

1-2 veckor kan utrikespaket ligga kvar hos sorteringen. Beroende på tull-raid eller om det är något misstänk/olagligt på just den "containern", om de inte är något med ditt paket ska du nog se att den blir släppt inom några dagar.

Permalänk
Skrivet av marcusronnback:

Kan även vara så att ditt paket blivit skannat vid ankomst till Sverige men att de sedan inte kunnat urskilja vart det ska vidare, kan hända då adressen är felaktig/frånvarande. (tex "Kalle Andersson SWEDEN"). Då låter de bara paketet gå i retur till Kina.

Dem inkluderade ett foto på paketet och både namn och address står korrekt på paketet.

Permalänk
Skrivet av RispojkeN:

1-2 veckor kan utrikespaket ligga kvar hos sorteringen. Beroende på tull-raid eller om det är något misstänk/olagligt på just den "containern", om de inte är något med ditt paket ska du nog se att den blir släppt inom några dagar.

Tack för svaret! Får hoppas att det uppdateras på postnords tracking inom en vecka då.