Byta till Linux eller behålla Windows?

Permalänk
Medlem

Byta till Linux eller behålla Windows?

Jag har använt Windows hela livet och funderar på att byta till Linux, Men måste fråga.

Är det värt att byta och är det svårt att installera Linux?
Hur mycket skiljer det sig mellan de två OS?
Vad är positivt och negativt (pros/cons) med Linux jämfört med Windows? Jag kan nog tänka mig att support för Linux är relativt begränsat..

Något som jag måste erkänna är att jag en nybörjare på datorer men skulle inte klassa mig själv som en ''casual user..''

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pcnoobs:

Är det värt att byta och är det svårt att installera Linux?

Kan du installera Windows så kan du installera valfri populär och "färdig" Linux-distro.
Vad jag menar med det är att det finns distros som "ArchLinux" som man verkligen bygger upp från grunden via terminalen utan något grafisk interface etc, ej att rekommendera för nybörjare med andra ord

Några populära distros är till exempel: Ubuntu, Linux Mint och Debian.

Skrivet av Pcnoobs:

Hur mycket skiljer det sig mellan de två OS?

Alldeles för mycket för att ta upp i ett inlägg och det beror på vilket perspektiv man ser det från.
Men en väldigt stor konkret skillnad är ju att Windows varken är gratis eller "open source" vilket innebär att ingen förutom Microsoft kan källkoden till Windows-operativsystemet.

Skrivet av Pcnoobs:

Vad är positivt och negativt (pros/cons) med Linux jämfört med Windows? Jag kan nog tänka mig att support för Linux är relativt begränsat..

Det beror än en gång på perspektivet.

Från en students perspektiv som måste använda särskilda mjukvaror så är Linux värdelöst.
Från en gamers perspektiv så är Linux värdelöst pga den försämrade prestandan och avsaknaden av spel.

Från en icke datorkunnigs perspektiv som bara webbsurfar så skulle en nerbantad Linux-distro vara perfekt då väldigt lite skadlig kod skrivs för Linux, man är därför rätt säker på webben.
Från en person som är mån om sin integritet så är Linux perfekt eftersom det både är open source som jag talade om tidigare och man vet exakt vad som pågår "under huven" till skillnad från till exempel Windows.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Personligen tyckte inte jag det var så svårt och installera faktiskt, men det beror lite på för det är olika svårt för olika personer, det samma gäller väl även hur enkelt linux är och använda.

Sen om det gäller att man har problem med något i linux finns det ju en hel del forum man kan läsa på eller fråga i :).

En sak jag gjort är att jag installerade vmware när jag fick en extra SSD disk över, på den ssd disken installerade jag mac osx, linux, lite windows server versioner (för labb), samt några äldre windows versioner då jag har msdn för att labba med.

På sista tiden har jag upptäckt att jag tillbringar 50% i windows och 25/25 i mac osx och Kali linux.

Men det har varit mitt sätt och känna på och se vad jag tycker om olika operativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

Jag har använt Windows hela livet och funderar på att byta till Linux, Men måste fråga.

Är det värt att byta och är det svårt att installera Linux?
Hur mycket skiljer det sig mellan de två OS?
Vad är positivt och negativt (pros/cons) med Linux jämfört med Windows? Jag kan nog tänka mig att support för Linux är relativt begränsat..

Något som jag måste erkänna är att jag en nybörjare på datorer men skulle inte klassa mig själv som en ''casual user..''

Finns det några windows applikationer som binder dig till Windows? Jag tänker främst på Photoshop, CAD eller spel? Då hade jag nog hållt mig till Windows, annars hade jag nog kört Linux Mint istället. Äter mindre resurser och klarar allt en casual användare kan tänkas behöva out of the box och är snabbare än Windows om du frågar mig.

Du kan googla dig till hur du gör men jag ger en snabb guide:

Ladda ner Linux mint Cinnamon (antagligen 64 bit om din dator inte är äldre än 10 år)(Dessa instruktioner gäller för så gott som alla stora distributioner)

https://www.linuxmint.com/download.php

Hitta en minst 2gb stor usb sticka och töm den om du har något viktigt.

Ladda ner valfrit USB creator program, t ex https://rufus.akeo.ie/?locale=sv_SE och där kan du då skapa ett boot bart USB minne.

Sätt in det i datorn och starta om och boota från minnet. Nu kan du testa och köra hela operativet. Vill du installera så hittar du instruktioner om det när du är inne i OS:et. Ganska straight forward, nästan enklare och betydligt snabbare än en Windows installation i mina ögon.

Tycker det är dumt att alltid hålla sig till samma miljö och aldrig gå utanför sin comfort zone. Vad är det värsta som kan hända? Du kanske till och med lär dig något på kuppen.

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Ouch, jag har aldrig installerat windows från grunden, har en ide hur man gör efter att ha läst på..

Anledningen till att jag frågade var för att dagen då jag bygger min första dator börjar närma sig och funderade om jag skulle testa Linux, men om det är så som du skriver att Linux inte är det mest användbara för gamers kanske jag ska installera Windows då den datorn var tänkt till att spela på.. Dock får man då stå ut med att windows vet vilken porr jag tittar på.. >.<

Men den här laptopen jag skriver från är mer eller mindre min surfar dator så jag kanske ska installera Linux på Laptopen istället.. Här är Windows dock redan installerat och eftersom den var färdigbyggd så har den fått rejält med bloatware och backups för windows.. Kommer detta göra det svårare att installera ett redan ''färdigt'' Linux på en laptop?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pcnoobs:

@Uzanar: Ouch, jag har aldrig installerat windows från grunden, har en ide hur man gör efter att ha läst på..

Anledningen till att jag frågade var för att dagen då jag bygger min första dator börjar närma sig och funderade om jag skulle testa Linux, men om det är så som du skriver att Linux inte är det mest användbara för gamers kanske jag ska installera Windows då den datorn var tänkt till att spela på.. Dock får man då stå ut med att windows vet vilken porr jag tittar på.. >.<

Men den här laptopen jag skriver från är mer eller mindre min surfar dator så jag kanske ska installera Linux på Laptopen istället.. Här är Windows dock redan installerat och eftersom den var färdigbyggd så har den fått rejält med bloatware och backups för windows.. Kommer detta göra det svårare att installera ett redan ''färdigt'' Linux på en laptop?

Om du skall spela så är Linux tyvärr knappt ett alternativ just nu (även om det kan förändras och har blivit bättre på sistone).
Men på din laptop kan du absolut installera en distro!

Det spelar ingen roll vad du har för installation på den nu, allting försvinner helt och hållet när du installerar valfri distro

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns det några windows applikationer som binder dig till Windows? Jag tänker främst på Photoshop, CAD eller spel? Då hade jag nog hållt mig till Windows, annars hade jag nog kört Linux Mint istället. Äter mindre resurser och klarar allt en casual användare kan tänkas behöva out of the box och är snabbare än Windows om du frågar mig.

Du kan googla dig till hur du gör men jag ger en snabb guide:

Ladda ner Linux mint Cinnamon (antagligen 64 bit om din dator inte är äldre än 10 år)(Dessa instruktioner gäller för så gott som alla stora distributioner)

https://www.linuxmint.com/download.php

Hitta en minst 2gb stor usb sticka och töm den om du har något viktigt.

Ladda ner valfrit USB creator program, t ex https://rufus.akeo.ie/?locale=sv_SE och där kan du då skapa ett boot bart USB minne.

Sätt in det i datorn och starta om och boota från minnet. Nu kan du testa och köra hela operativet. Vill du installera så hittar du instruktioner om det när du är inne i OS:et. Ganska straight forward, nästan enklare och betydligt snabbare än en Windows installation i mina ögon.

Tycker det är dumt att alltid hålla sig till samma miljö och aldrig gå utanför sin comfort zone. Vad är det värsta som kan hända? Du kanske till och med lär dig något på kuppen.

Nja, som jag skrev till Uzanar hade jag tänkt att installera Linux på den nya datorn som jag snart ska bygga men kommer då nog att behålla windows då jag har tänkt att använda den till att spela spel.

Jag har dock en laptop som jag mer eller mindre bara surfar på och den skulle vara ett perfekt försöksdjur att instalera Linux på, men kommer det vara svårare att installera Linux med tanke på att alla företaget som bygger datorer har fyllt skiten med bloatware och windows backups så att man allltid får Mcafee vid en ny installation... Sen så är den inte lädre än 2 veckor och antar att garantin går ut om jag installerar Linux...

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: OK, men en fråga.. vet du om det bryter garantin? Laptopen är inte äldre än 2 veckor..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Om du skall spela så är Linux tyvärr knappt ett alternativ just nu (även om det kan förändras och har blivit bättre på sistone).
Men på din laptop kan du absolut installera en distro!

Det spelar ingen roll vad du har för installation på den nu, allting försvinner helt och hållet när du installerar valfri distro

Finns 1979 spel för linux på steam i dagsläget. Så visst finns det en hel del att spela, men vissa stora titlar saknas ju (som gta och battlefield).

En linux distro hade ju varit fint på en bloated surflaptop, dock får man ju välja om man vill ersätta windows eller installera brevid. Så helt valfritt om man vill saker ska försvinna eller ej.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pcnoobs:

@Uzanar: OK, men en fråga.. vet du om det bryter garantin? Laptopen är inte äldre än 2 veckor..

I teorin så skall garantin täcka eventuella hårdvarufel då man såklart får installera vilken mjukvara man vill som en användare och operativsystem är mjukvaror.

Skrivet av Klubba:

Finns 1979 spel för linux på steam i dagsläget. Så visst finns det en hel del att spela, men vissa stora titlar saknas ju (som gta och battlefield).

Precis, det finns ju en hel del men inte så många stora spel.
En annan anledning till att Linux inte är så trevligt för spel är ju att prestandan i samma spel på Linux/Windows i stort sett alltid är bättre på Windows.

Därför tycker jag inte att Linux ens är ett alternativ för spel idag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

I teorin så skall garantin täcka eventuella hårdvarufel då man såklart får installera vilken mjukvara man vill som en användare och operativsystem är mjukvaror.

Sant, men sen så kan ju Netonnet (där jag köpt den) vara extremt hårda, jag ska kolla upp lite mer om det ''bryter'' deras garanti.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pcnoobs:

Sant, men sen så kan ju Netonnet (där jag köpt den) vara extremt hårda, jag ska kolla upp lite mer om det ''bryter'' deras garanti.

Det kan du ju göra för säkerhets skull.
Det är faktiskt ingenting jag tänkt på förut men det skulle ju vara intressant att veta!

Men just Netonnet har jag väldigt bra erfarenheter av när det kommer till support så jag tror inte att de kommer ha några problem med det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Finns 1979 spel för linux på steam i dagsläget. Så visst finns det en hel del att spela, men vissa stora titlar saknas ju (som gta och battlefield).

En linux distro hade ju varit fint på en bloated surflaptop, dock får man ju välja om man vill ersätta windows eller installera brevid. Så helt valfritt om man vill saker ska försvinna eller ej.

Skulle bli skönt som fan att bli av med ett virusskydd vars namn ej skall nämnas men börjar på M och slutar på E... (Jag vet, man kan lätt avinstallera det med olika metoder men har alltid en känsla av att en eller flera filer ligger kvar och gömmer sig på datorn... Som en fästing..)

Men är också installation av drivrutiner och annat relaterat mer eller mindre samma som till windows? Behöver man en speciell drivrutin för tex ljud eller grafikkortet som är ämnad för Linux för att allt ska funka eller funkar det med dom drivrutinerna jag får från tex Lenovo drivrutiner för min dator? (Har en Lenovo Ideapad.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pcnoobs:

Skulle bli skönt som fan att bli av med ett virusskydd vars namn ej skall nämnas men börjar på M och slutar på E... (Jag vet, man kan lätt avinstallera det med olika metoder men har alltid en känsla av att en eller flera filer ligger kvar och gömmer sig på datorn... Som en fästing..)

Men är också installation av drivrutiner och annat relaterat mer eller mindre samma som till windows? Behöver man en speciell drivrutin för tex ljud eller grafikkortet som är ämnad för Linux för att allt ska funka eller funkar det med dom drivrutinerna jag får från tex Lenovo drivrutiner för min dator? (Har en Lenovo Ideapad.)

Hårdvarustöd ligger oftast inbakat i linuxkärnan, så du behöver inga drivrutiner alls om du inte har något väldigt udda som kärnan inte stödjer. I de flesta fall är det bara starta och köra med linux

Du kan ju ladda hem en live version och lägga på usb (de flesta vanligare distar har live-versionen som installationsmedium) och testa lite hur dte känns utan att installera något. Blir ju mycket slöare än en riktig installation bara eftersom de flesta USB minnen inte är speciellt snabba, men du märker ju vad som fungerar och om något inte gör det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pcnoobs:

kommer det vara svårare att installera Linux med tanke på att alla företaget som bygger datorer har fyllt skiten med bloatware och windows backups så att man allltid får Mcafee vid en ny installation... Sen så är den inte lädre än 2 veckor och antar att garantin går ut om jag installerar Linux...

Nej linux är idag lättare att installera än windows om du använder nån av de större distarna, man behöver inte börja med att kompilera allt själv eller välja Arch linux. Mint är som sagt en bra början där det mesta " bara fungerar direkt"

Skrivet av Pcnoobs:

@Uzanar: OK, men en fråga.. vet du om det bryter garantin? Laptopen är inte äldre än 2 veckor..

Du bör göra återtällningsmedia till datorn om du inte redan gjort det innan du installerar om nått operativsystem, datorn frågade dig om det första gången den startades eller hur ?
Om du har gjort det så kan du återställa den till nyskick så länge det inte är nått hårdvarufel, garantin kanske kräver att du kör win men reklamationsrätten gäller oavsett operativsystem.
Du kan också köpa en ny lagringsenhet och skifta så kan du experimentera hur som helst och går nått helfel är det bara att byta till originalet så är datorn återställd, en hdd/ssd brukar bara ha ett fåtal skruvar som fixerar den, ett par som lossar luckan och så 4 i disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Ok, kan höra av mig imorgon när jag ringt support och komma med svaret om garatin fortfarande gäller du vill.

Men om jag ska installera/uppdatera en drivrutin måste man då ha en som är speciellt ämnad för Linux? Tex så har den här datorn drivrutiner som man installerar från Lenovo's egen hemsida för min dator. (Har en Lenovo)

Jag menar, kommer dessa funka till en dator som har Linux som OS?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pcnoobs:

Men om jag ska installera/uppdatera en drivrutin måste man då ha en som är speciellt ämnad för Linux? Tex så har den här datorn driv
Jag menar, kommer dessa funka till en dator som har Linux som OS?

Drivrutiner fungerar helt annorlunda än i windows, de ingår i kärnan och man behöver för det mesta aldrig installera drivrutiner i linux och ska du inte spela så tror jag inte du behöver installera nån driver alls

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Drivrutiner fungerar helt annorlunda än i windows, de ingår i kärnan och man behöver för det mesta aldrig installera drivrutiner i linux och ska du inte spela så tror jag inte du behöver installera nån driver alls

Ohh, ''futuristic'' xD. Ok, Så om jag har förstått rätt. Vid använding av Linux behöver man inte installera drivrutiner då som du säger ''ingår'' de i Linux OS. Men om jag av någon anledning måste installera en drivrutin måste den vara ämnad för Linux?

Och till ditt tidigare inlägg

Du menar alltså att jag köper en ny 2.5'' ssd och byter ut den som sitter i nu och installerar Linux på den nya och om dator går sönder sätter jag bara in den gamla och låssas om som ingeting?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pcnoobs:

Ohh, ''futuristic'' xD. Ok, Så om jag har förstått rätt. Vid använding av Linux behöver man inte installera drivrutiner då som du säger ''ingår'' de i Linux OS. Men om jag av någon anledning måste installera en drivrutin måste den vara ämnad för Linux?

Och till ditt tidigare inlägg

Du menar alltså att jag köper en ny 2.5'' ssd och byter ut den som sitter i nu och installerar Linux på den nya och om dator går sönder sätter jag bara in den gamla och låssas om som ingeting?

Om du skulle behövas drivrutiner så måste de passa operativsystemet och byter man disk så är det som sagt bara att skifta tillbaka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

Ohh, ''futuristic'' xD. Ok, Så om jag har förstått rätt. Vid använding av Linux behöver man inte installera drivrutiner då som du säger ''ingår'' de i Linux OS. Men om jag av någon anledning måste installera en drivrutin måste den vara ämnad för Linux?

Korrekt. Huvudsakligen brukar det då handla om grafikdrivrutiner.

Självklart ska du testa och bilda dig en egen uppfattning om huruvida det passar dina användningsområden. Linux är inte Windows, och går man in med tron att så är fallet kommer man att bli besviken. En del saker är bättre, andra sämre, och resten är bara annorlunda.
För- och nackdelar är tämligen subjektiva, men visst finns det några givna.

Precis som tidigare nämnts så är Linux inte rätt operativsystem för den som spelar många olika titlar. Spelar man få spel som finns till Linux eller som kan köras i Wine, ja då är det inga problem, men generellt sett så får man förlita sig på en windowsinstallation.
Det fenomenet kan dock generaliseras till all mjukvara - har man väldigt specifika behov, ja då finns risken att det inte finns till Linux, även om det finns alternativ till mycket om man inte har väldigt specifika behov. Samtidigt är det omvänt om man har andra specifika behov ...

Men ja, ge det en prövotid. Allt mindre än en vecka är för lite skulle jag säga, och räkna med en inkörningstid på en månad eller två för att gå över till det på heltid om det barkar därhän.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag måste slå ett slag för Lubuntu, i jämeförelse med Linux mint.
Linux mint och Lubuntu är ungefär lika svårt att installera.
Men 90% av dem problem jag hade med mint försvann med Lubuntu.
Ubuntu är större än linux mint och Lubuntu är en light distro av ubuntu alltså en nedbantad version.
Som funkar från start.
Om du vill testa så rekomenderar jag starkt en ubuntu variant, främst för att det finns så mycket mer lätta guider för nybörjare.

Permalänk
Medlem

Linux är utan tvekan det bästa operativsystemet som finns... tills man faktiskt installerar det och upptäcker att inget går att köra i wine. Vill köra linux av hela mitt hjärta men dessvärre går det inte att spela på linux.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

@Behind900:

Så bra var det "operativsystemet"

Permalänk
Medlem

Om du tänkte bli programmerare så kan jag varmt rekomendera linux men än så länga kan jag tycka att det är lite begränsat med propertieara program jämfört med windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Linux är utan tvekan det bästa operativsystemet som finns... tills man faktiskt installerar det och upptäcker att inget går att köra i wine. Vill köra linux av hela mitt hjärta men dessvärre går det inte att spela på linux.

Går inte att spela??

Nja, lite överdrivet va.
Steam finns native för linux. För närvarande spelar jag CS:Source (300 fps), CS:Go (100-120 fps) Borderlands 2 (60 fps), Star Conflict (60 fps) Har även testkört Dota 2 som flöt utmärkt men inte min typ av spel.

Du påstår att det inte går att spela alls vilket är helt fel.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Med bash i Windows 10 nu så är det ett bra ställe att börja pilla lite utan att behöva lämna windows helt.
Jag har alltid kört Linux på mina servrar och mediadatorer men sedan windows på min huvuddator (mest pga spelsituationen). Då har jag alltid installerat Cygwin och senare Baboon för att få Linuc-shell i windows. Men nu när Ubuntu bash är en del av Windows 10 så slipper man det och kan dra nytta av det mesta linuxbaserade (om än inte grafiska grejer.... ännu?). Det är heller inte så att man tappar prestanda. Tester visar att det till och med är snabbare än native Ubuntu på många ställen. Diskoperationer lider de dock av ntfs, men det är i princip det enda.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Går inte att spela??

Nja, lite överdrivet va.
Steam finns native för linux. För närvarande spelar jag CS:Source (300 fps), CS:Go (100-120 fps) Borderlands 2 (60 fps), Star Conflict (60 fps) Har även testkört Dota 2 som flöt utmärkt men inte min typ av spel.

Du påstår att det inte går att spela alls vilket är helt fel.

Mvh

Det går men det är ju ändå relativt. Om man spelar annat utöver valves mainstream spel blir resan betydligt kortare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@Peter77: Sen finns ju också Wine, PlayOnLinux m.m.
Man kan ju också köra Win i en virtual machine (vilket tekniskt sett inte är Linux men men...)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Jag måste slå ett slag för Lubuntu, i jämeförelse med Linux mint.
Linux mint och Lubuntu är ungefär lika svårt att installera.
Men 90% av dem problem jag hade med mint försvann med Lubuntu.
Ubuntu är större än linux mint och Lubuntu är en light distro av ubuntu alltså en nedbantad version.
Som funkar från start.
Om du vill testa så rekomenderar jag starkt en ubuntu variant, främst för att det finns så mycket mer lätta guider för nybörjare.

Skall man vara petig så är Mint i mångt och mycket Ubuntu med lite mer polerat skal, Mint 18 "Sarah" bygger på Ubuntu 16.04 LTS "Xenial" med en del tillägg för att förenkla och förbättra användarupplevelsen. (Det finns även en Mint Debian som otroligt nog bygger på Debian istället).

Lubuntu är precis som du säger en lättviktsvariant av Ubuntu med ett enklare gränssnitt och lite färre funktioner i grundinstallationen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Dualboot och installera GRUB fungerar fint fint eller kör en VM för att få känslan. Skulle rekommendera Ubuntu/Mint om du inte gillar Ubuntu (google för att se GUI) kan du använda Lubuntu eller Kubuntu & Xubuntu