Permalänk
Medlem

2012R2 som router?

Tja!

Jag tycker om att leka med diverse saker och bla bla bla.
Jag jobbar i huvudsak endast med microsoft servrar och system center.

Men det finns saker jag sällan jobbar med i windows server, som t.ex. RRAS, DHCP, DNS.
Jag har länge funderat på att köpa en router hem, men sen slog det mig, varför inte skapa en 2012r2 med router/dns/dhcp funktion? jag har hårdvara, jag har licenser, jag behöver labba och lära mig för att utvecklas.

Så har ni några åsikter, tankar, förslag att ge mig på hur jag kommer vidare?
Vart ska jag börja?
vad ska jag tänka på?
Hur fan är det med FW, duger den inbyggda i server 2012r2? TMG är ju deprecated och WAP som är "ersättaren" är ju en reversed proxy

Detta kommer eventuellt inte vara en permanent lösning, utan bara ett bra steg i utvecklingen. och tänk på att jag vill lära mig just detta bättre innan ni kommer med förslag som pfsense osv

Jag har internet via kabel-tv firman. så min tanke är ju att TP rakt från modem in till 2012r2 server.
sen har jag en domän hemma för labb, sen har jag diverse andra prylar/datorer som inte är domänkopplade. så min tanke här är att sätta dessa på olika subnät men att trafiken kan routas emellan. varför? why not då får jag lära mig lite dhcp scoop saker med.. kanske lite VLAN också

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

DNS/DHCP/WDS/WSUS samt AD? Varför inte

Om jag kommer ihåg Server 2003 rätt iaf så var det inte mycket svårare än plug n play på DHCP-fronten, ställa in IP till DNS-servern om det fanns en xtern sådan och annat..

Enklare lär det vara på 2012R2. Sätt din labb på eget VLAN bör ju fungera.

Permalänk
Medlem

@tcntad: DHCP är ju typ plug´n´play men det går att konfa och knyta till access policys så man får olika scoop beroende på device osv, lite sånt jag vill leka med, samt att routa mellan nät samt ha den som router/fw ut mot internet

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Fungerar väl, men inte den bästa routern inte.... Om jag skulle göra det så för test inte för praktiskt bruk... Då finns det betydligt skarpare saker att använda.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Inaktiv

Routerfunktionen i Windows är egentligen tänkt för specifika funktioner, inte direkt som en generell router. Men det borde naturligtvis fungera. Dock är det ju ingen mig veterligen som använder det i "produktion". Fanns kanske lite SBS som gjorde förut.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av issue:

@tcntad: DHCP är ju typ plug´n´play men det går att konfa och knyta till access policys så man får olika scoop beroende på device osv, lite sånt jag vill leka med, samt att routa mellan nät samt ha den som router/fw ut mot internet

Of course. Var tyvär länge senjag höll på med Server (Förutom WDS som jag lirar på laptopen nu)

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Sophos i Hyper-V som router. Vet att du inte frågade efter det men det är sjukt nice, testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Routerfunktionen i Windows är egentligen tänkt för specifika funktioner, inte direkt som en generell router. Men det borde naturligtvis fungera. Dock är det ju ingen mig veterligen som använder det i "produktion". Fanns kanske lite SBS som gjorde förut.

Server 2012R2 innehåller BGP så den är mer router än dom leksaker många här på sweclockers kallar routers.

Sen tror jag dig iofs om att inte många kör den i produktion då linux/*bsd har tagit en stor del av appliance nischen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Server 2012R2 innehåller BGP så den är mer router än dom leksaker många här på sweclockers kallar routers.

Sen tror jag dig iofs om att inte många kör den i produktion då linux/*bsd har tagit en stor del av appliance nischen.

Jag vet att andra routingprotokoll funnits tidigare, RIP och OSPF bland annat? - Googlade lite på BGP och det framgick inte riktigt när man kan köra BPG, exempelvis inte om det finns support för ebgp?

Sen finns det rätt många andra projekt, även open source som har support för bgp (lite utanför denna tråd då trådskaparen vill köra windows av någon anledning)