Permalänk

Blir jag throttlad?

Har i många år använt mig av tele2's ADSL-internet som funkat fint för mig. Max-hastigheten som jag får ut har alltid varit 800-900 kb/s, och den har kontinuerligt uppehållts, om inte flaskhalsen ligger hos sidorna jag ansluter till.

Dock så har nåt skumt börjat hända de senaste månaderna. Om jag kollar på twitch, youtube, i princip alla videostreaming-tjänster så begränsas min topphastighet till 200-300 kb/s. Ett konstigt undantag till detta verkar vara svtplay. Samma begränsning sker ofta vid nedladdningar via HTTP, och lite annat. Laddar jag dock ner ett spel genom Steam, så funkar det utmärkt och jag får full hastighet.

Throttlar min ISP dessa sidor tror ni, och isåfall kan jag komma runt det på något vis?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Har i många år använt mig av tele2's ADSL-internet som funkat fint för mig. Max-hastigheten som jag får ut har alltid varit 800-900 kb/s, och den har kontinuerligt uppehållts, om inte flaskhalsen ligger hos sidorna jag ansluter till.

Dock så har nåt skumt börjat hända de senaste månaderna. Om jag kollar på twitch, youtube, i princip alla videostreaming-tjänster så begränsas min topphastighet till 200-300 kb/s. Ett konstigt undantag till detta verkar vara svtplay. Samma begränsning sker ofta vid nedladdningar via HTTP, och lite annat. Laddar jag dock ner ett spel genom Steam, så funkar det utmärkt och jag får full hastighet.

Throttlar min ISP dessa sidor tror ni, och isåfall kan jag komma runt det på något vis?

Använder du Chrome? Testat olika webbläsare?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Knappast troligt.

ADSL så är det oftast kopparledningen. Ring supporten, be dem kolla hur länken ser ut.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Använder du Chrome? Testat olika webbläsare?

Ja, testat flera, samma i alla.

Skrivet av Demerzel:

Knappast troligt.

ADSL så är det oftast kopparledningen. Ring supporten, be dem kolla hur länken ser ut.

Hur skulle det kunna vara kopparledningen om svtplay får mer än dubbelt så mycket bandbredd som youtube/twitch?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

det lär variera minut för minut beroende på när det går cvfel.
vad får du för resultat på bbk vanligtvis de här tiderna på dygnet?

Och sen förstår jag inte vad du menar med Throtlad? Begränsing som de har i USA eller på Mobila anslutningar existerar inte på nån fast uppkoppling i Sverige vad jag vet. Särskilt inte på adsl som har bandbredd vilken är en fis i rymden.

Lämnade du en 100/100 anslutning med maxad användning på bandbredden 24/7 i 10 år skulle inte nån märka av det öht.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Inaktiv

Minsta bandbredd Tele2 erbjuder är 2Mbit/s så om du inte ens får 1Mbit/s så måste du bo otroligt långt från telefonstationen.

Hur ser det ut med bredbandskollen? Speedtest.net? Testat att ladda hem en fil från Tele2s bandbreddsserver?

Har du dålig bandbredd så skulle jag ringa tele2, tror inte dom bits.

Permalänk
Medlem

@hipstergamer Får du ut kb/s eller kB/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@hipstergamer Får du ut kb/s eller kB/s?

Är inte det rätt så självklart vad TS menar??

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Demerzel:

det lär variera minut för minut beroende på när det går cvfel.
vad får du för resultat på bbk vanligtvis de här tiderna på dygnet?

Och sen förstår jag inte vad du menar med Throtlad? Begränsing som de har i USA eller på Mobila anslutningar existerar inte på nån fast uppkoppling i Sverige vad jag vet. Särskilt inte på adsl som har bandbredd vilken är en fis i rymden.

Lämnade du en 100/100 anslutning med maxad användning på bandbredden 24/7 i 10 år skulle inte nån märka av det öht.

Youtube/twitch får jag aldrig maxhastighet på oavsett tiden på dygnet. Steam brukar vara max men det händer att det är långsamare ibland.

Med throttlad menar jag att ISP'er begränsar hastigheten på de tjänster som jag använder mycket, eller använder sina egna cachservrar för att ladda t.ex populära youtube-filmer. Jag vet att jag har hört talas om det innan, dock har jag ingen aning om svenska ISPer gör så här, därför jag frågar.

Skrivet av studiox_swe:

Minsta bandbredd Tele2 erbjuder är 2Mbit/s så om du inte ens får 1Mbit/s så måste du bo otroligt långt från telefonstationen.

Hur ser det ut med bredbandskollen? Speedtest.net? Testat att ladda hem en fil från Tele2s bandbreddsserver?

Har du dålig bandbredd så skulle jag ringa tele2, tror inte dom bits.

Får maxhastighet från bredbandskollen och speedtest.

Skrivet av niclasc:

@hipstergamer Får du ut kb/s eller kB/s?

Jag menar kilobyte/sekund. Hade skrivit kbit/s om jag menade bits. Alltså är min maxhastighet 800kb/s = 6.4mbit/s.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

ok. ja som sagt vi pratar om i princip obefintlig bandbredd

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Jag menar kilobyte/sekund. Hade skrivit kbit/s om jag menade bits. Alltså är min maxhastighet 800kb/s = 6.4mbit/s.

Då kommer du få lära dig något nytt idag. Håll i hatten. När du ska skriva kilobyte per sekund som förkortning skriver du kB/s och inte kb/s (som står för kilobit per sekund). Gör vad du vill med denna informationen, bli arg, klaga på att "folk fattar väl ändå" och så vidare eller var nöjd med att du åtminstone lärt dig något nytt.
Att skriva korrekt hastighetsprefix kan verka löjligt men det är ofta viktigt när man beskriver fel inom just hastighetsproblem.
Jag har sett ett otal trådar där folk säger "jag betalar för 100 men får bara ut 12".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Har i många år använt mig av tele2's ADSL-internet som funkat fint för mig. Max-hastigheten som jag får ut har alltid varit 800-900 kb/s, och den har kontinuerligt uppehållts, om inte flaskhalsen ligger hos sidorna jag ansluter till.

Dock så har nåt skumt börjat hända de senaste månaderna. Om jag kollar på twitch, youtube, i princip alla videostreaming-tjänster så begränsas min topphastighet till 200-300 kb/s. Ett konstigt undantag till detta verkar vara svtplay. Samma begränsning sker ofta vid nedladdningar via HTTP, och lite annat. Laddar jag dock ner ett spel genom Steam, så funkar det utmärkt och jag får full hastighet.

Throttlar min ISP dessa sidor tror ni, och isåfall kan jag komma runt det på något vis?

Hmm, har du kollat den här tråden?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1229701-for-er-som-yout...
(vet inte om den är applicerbar även för adsl, men misstänker det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.