Battlefield 1 får officiella systemkrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag har en liten policy att inte argumentera med personer på internet som använder sig av ordet lol i en seriös diskussion.

Okej..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

Jag blir själv lite störd på dessa höga RAM-krav då jag sitter på en gammal Nehalem-platform med bara 6Gb. Meckigt att köpa tre-kanalsminnen nuförtiden och jag har aldrig haft något problem ens med de mest tungdrivna spelen. Betan gick hur smort som helst.

Jag tror jag lirade på High @ 1440p. Känns ju lite lustigt, när processor och RAM inte ens når minimikraven! Graffet är för övrigt ett 970.

Jag frågar mig vad som faktiskt tjänas in på att kunna utnyttja de där 16Gb som ändå vissa verkar ha gjort. Verkar inte vara FPS om min upplevelse får vara benchmark.

Lite of toppic och några veckor sent. Men om du vill ha minnen som är testade ihopp kan du köpa ett ddr3 kit med 4 minnen för x99 och strunta i att använde en minnesmodul. Sälja den eller sätta in i någon gammal burk.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

@ramlösa:
Okej, BF4. Så det är helt omöjligt att den nya motorn är bättre optimerad för AMD's äldre arkitekturer?

Förmoderligen inte.
Enligt de benchmarks jag har sett och egna tester är det så att Frostbyte 2+, den de har nu som är uppdaterade 2 som var en genomgången av den gamla 1 och 1.5 har anpassats för fler trådar och mer mot AMD.
Då BF3 släpptes så använde spelet sex trådar även om de två sista inte var lika effektiva. Därav att man såg på sexkärniga Intel cpuer att de van prestanda på att slå av HT men att fyra kärniga fortfarande van.
I BF4 kunde den använda 8 kärnor men de två sista såg inte ut att belastas lika mycket. Samma tendens men två kärnor till som användes.
I Hardline minns jag inte riktigt men alla 8 logiska kärnor antändes på min 3770k.
Starwars Battlefront antänder likadant alla 8 logiska men vet inte effektivitet.
I BF1 betan användes all 8 logiska och enligt taskmanager låg jag nästan konstant strax under 100% cpu belastning. På samtliga lågiska. Det var klart mer krävande än t.ex Battlefront.

AMD CPU i PS4 och XBone utveklarna hade tillgång till sex kärnor av de åtta i början och nu alla åtta om jag fattat det rätt.
Så inte konstigt att en snabb 4core Intel eller en 6core AMD är rekommenderade siffror numera på spel som släpps till samtliga tre plattform.

Frostbyte 2 verkade vara skriven för nvidia fermi, 470 samt 480. På ett av Geforce evenemangen berättade Johan hur de streamade in data och låg runt ca 1,4GB i VRAM då. Frostbyte verkar fortfarande favorisera Nvidia även om AMDs bit på grafikkortsfronten har blivit avsevärt bättre sedan AMD började sponsra tittarna.

Så det kan mycket väl vara så att det är en klart mindre skillnad mellan AMD, Intel på CPU sidan. Samt AMD, Nvidia på grafikkorts belastningen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Lite of toppic och några veckor sent. Men om du vill ha minnen som är testade ihopp kan du köpa ett ddr3 kit med 4 minnen för x99 och strunta i att använde en minnesmodul. Sälja den eller sätta in i någon gammal burk.

Faktum är att jag slog till på ett gäng förra veckan. Det blev 3 stycken lösa 8 gigs-stickor, så nu har jag vad jag behöver! Hade ingen koll på att stickor skulle (kunde) vara testade tillsammans, men detta verkar fungera fint! Tack för tipset

Permalänk
Medlem

@Nixzore
Kul att höra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.