Router med 5GHz och externa antenner

Permalänk
Medlem

Router med 5GHz och externa antenner

Bor i ett höghus som de senaste 1-2 åren blivit fullkomligt nerlusat på 2,4GHz-bandet. Varit en hel del gamlingar här förut, men de har gått ur tiden, och teknikmongona som kommit i deras ställen tycker det är lajbans att skrivaren ger ut en trådlös AP och annat bjäfs. Har gjort en del avscanning med InSSIDer och en del har prylar som fullkomligt skriker ut sin närvaro i några sekunder, överröstar allt annat och ibland sänker andra nätverk varje eller varannan minut. Är det ens tillåtet att sända ut på -2dBm? En del av dessa kör förstås med bred kanal så att ingen ska gå säker...

Hursomhelst börjar jag nu fundera över en ny router som kan skicka signaler i 5GHz-bandet. Jag vet inte vilka av min prylar som kan prata på den våglängden och hur känslig den är för väggar, men det kan var värt ett försök. 5GHz-bandet är helt tomt här i huset.

Krav:

  • 5GHz

  • Externa antenner som går att justera

  • Ingen Asus eller TP-link (frågor om denna punkt kommer bemötas med förolämpningar)

Gigabitethernet och stöd för DD-WRT eller liknande är meriterande. Jag har ingen aning om många antenner är av värde för annat än wifi ac, men jag ser det som meriterande ändå. Wifi ac i sig bryr jag mig inte ett dyft om. Jag är inte intresserad av hastighet, utan stabilitet. Jag har ändå inget som kan prata över ac och kommer inte ha något sådant under överskådlig framtid. Och som sagt bryr jag mig inte om trådlös hastighet, för hastighet ska man ändå använda kabel.

Detta är lite mer av en intressekoll så att säga, då jag inte är helt hundra på att uppgradera, men kom med förslag vetja. Ni som just uppgraderat till wifi ac och har en n-apparat över har här en gyllene möjlighet.

Tips och råd i största allmänhet är välkommet.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Inga externa antenner, men har en Netgear WNDR4500, för en 500:- + frakt.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

Humor

Med risk för förolämpningar, varför inte köpa en 5ghz asus router och lägga in Shibby firmware, eller DD-WRT som du föredrar. Själv kört den combon (n66u shibby nu) i åratal och aldrig varit mer nöjd. Bra hårdvara som får bra mjukvara med custom rom. Med shibby kan du dessutom själv vrida upp signalstyrkan om du så själv skulle vilja bidra till närområdets signalkrig.

Väntar ivrigt på förolämpningar!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Inga externa antenner, men har en Netgear WNDR4500, för en 500:- + frakt.

Tack för erbjudandet, men dessvärre är externa antenner ett måste för mig. Jag bor i en ganska stor lya, och att kunna rikta signalen är absolut nödvändigt för att den ska nå längst bort. Det kan skilja bara några grader/milimeter mellan hygglig signal och ingen signal alls.

Skrivet av marmeladov:

Humor

Med risk för förolämpningar, varför inte köpa en 5ghz asus router och lägga in Shibby firmware, eller DD-WRT som du föredrar. Själv kört den combon (n66u shibby nu) i åratal och aldrig varit mer nöjd. Bra hårdvara som får bra mjukvara med custom rom. Med shibby kan du dessutom själv vrida upp signalstyrkan om du så själv skulle vilja bidra till närområdets signalkrig.

Väntar ivrigt på förolämpningar!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Du väntar på förolämpningar. Då kommer förolämpningen vara att jag inte kommer ge dig någon riktigt förolämpning.

Berätta gärna mer om Shibby, har inte hört om den förut DD-WRT är mest för att det är vad jag känner (bäst) till, men det är rörigt med alla versioner och dålig support för Asus. Jag litar inte på Asus, men med annat firmware kanske det kan vara ett alternativ.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Du väntar på förolämpningar. Då kommer förolämpningen vara att jag inte kommer ge dig någon riktigt förolämpning.

Berätta gärna mer om Shibby, har inte hört om den förut DD-WRT är mest för att det är vad jag känner (bäst) till, men det är rörigt med alla versioner och dålig support för Asus. Jag litar inte på Asus, men med annat firmware kanske det kan vara ett alternativ.

Att inte införliva en förväntan, grov förolämpning!

Men ja, Shibby är baserad på Tomato firmware och därefter finjusterats ytterligare och lagt till en del funktioner. Jag körde DD-WRT förut men tycker som att det inte var helt problemfritt ihop med Asus-routrar, som jag annars gillade hårdvaran på.

Med Shibby som firmware blir Asus-routrarna riktigt smakliga, i mitt tycke då. Massa inställningar, vida överstigande min kompetensnivå, men skönt nog finns det gott om guider.

Det finns mer info på http://tomato.groov.pl/ där du även kan se screenshots över UI:t, changelogs och ladda hem den version du vill ha mm. Det finns några versioner att välja på med, men det är ganska basic egentligen. Jag kör tex denna firmware på min Asus RT-N66U just nu, inga som helst problem.

Har kört Shibby på mina tre senaste routrar och fastnade helt för Asus sedan jag upptäckt denna kombination.

Min bror och mina föräldrar har samma router, men där har jag lagt in FORK Firmware, mest av den anledningen att den är mest lik originalfirmware men samtidigt öppnar upp för en del ytterligare inställningar. Har för mig att Fork kör på "gamla" drivrutiner för WLAN och därför har starkare och bättre täckning. Har för mig att det grundar sig på att Asus avslöjades använda "trimmade" firmwares och sände ut för starka signaler, vilket gjorde att man sopade banan med konkurrenterna som höll sig inom tillåtna ramar. Fork kör de gamla drivers och får därför ökad räckvidd/styrka. Har jag fel får gärna någon rätta mig om detta.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@marmeladov
Tack för svaret

Lägger till sökord i hopp om att det ger något. Insåg att jag skulle lagt det i annonsen för fler träffar, har ju bara nämnt det jag helst inte vill ha
Linksys Netgear D-Link

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Advanced Tomato

Körde själv DDT-WRT i många år på de gamla Linksys routrarna. Kände dock att det inte var något tempo på utvecklingen och gick över till Tomato. Kör nu Advanced tomato som är Shibby fast med stylat interface. Kört på en N66U och WNR 3500L nu där Asus routern är en AP för förlängning. Fungerar klockrent så det får bli mitt tips.

https://advancedtomato.com/

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Skrivet av planet4:

Körde själv DDT-WRT i många år på de gamla Linksys routrarna. Kände dock att det inte var något tempo på utvecklingen och gick över till Tomato. Kör nu Advanced tomato som är Shibby fast med stylat interface. Kört på en N66U och WNR 3500L nu där Asus routern är en AP för förlängning. Fungerar klockrent så det får bli mitt tips.

https://advancedtomato.com/

Tack för tips!
Kör ju själv shibby sedan länge men ska ta en titt på detta, ett uppfräschat UI är ju aldrig fel!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM