Permalänk
Medlem

Bodelningsavtal

Hej där! Jag och min fd. sambo har separerat och jag har övertagit lägenheten, alla lån, samt köpt ut henne. Skickade in papper till HSB för cirka 1.5 månad sen men har nu fått tillbaks dom, tydligen tycker dom att vi ska göra en "Bodelning" istället för att slippa krångel med skatteverket.

Vi köpte lägenheten för 1 miljon kronor, vi bedömer att den fortfarande är värd 1 miljon kronor, dvs finns ingen vinst. Så mitt ex fick alltså tillbaka sin handpenning hon lagt samt amorterad del i lånet.

Såhär ser mitt bodelningsavtal ut:

Bodelningsavtal
Parternas gemensamma bostad på xxx, 6xxxx, Kxxxx som ägs till 50% av S1 och till 50% av S2 skall tilldelas S1 som härefter skall äga bostaden till 100%.

S1 övertar även S2s del på 50% i bostadslånet. Lägenheten köptes för 1 000 000 varav 100 000 handpenning och resterande 900 000 lån hos Nordea. S2 återfår sin handpenning + amorterad del i lånet. Vi beräknar att lägenheten inte ökat i värde.

Finns det något mer jag behöver skriva med eller duger det verkligen sådär simpelt? Självklart underskrift, datum och sådant ska vi skriva till också.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej där! Jag och min fd. sambo har separerat och jag har övertagit lägenheten, alla lån, samt köpt ut henne. Skickade in papper till HSB för cirka 1.5 månad sen men har nu fått tillbaks dom, tydligen tycker dom att vi ska göra en "Bodelning" istället för att slippa krångel med skatteverket.

Vi köpte lägenheten för 1 miljon kronor, vi bedömer att den fortfarande är värd 1 miljon kronor, dvs finns ingen vinst. Så mitt ex fick alltså tillbaka sin handpenning hon lagt samt amorterad del i lånet.

Såhär ser mitt bodelningsavtal ut:

Bodelningsavtal
Parternas gemensamma bostad på xxx, 6xxxx, Kxxxx som ägs till 50% av S1 och till 50% av S2 skall tilldelas S1 som härefter skall äga bostaden till 100%.

S1 övertar även S2s del på 50% i bostadslånet. Lägenheten köptes för 1 000 000 varav 100 000 handpenning och resterande 900 000 lån hos Nordea. S2 återfår sin handpenning + amorterad del i lånet. Vi beräknar att lägenheten inte ökat i värde.

Finns det något mer jag behöver skriva med eller duger det verkligen sådär simpelt? Självklart underskrift, datum och sådant ska vi skriva till också.

Du bör definitivt kolla med en jurist så att avtalet är lagligt gällande, annars blir det bara problem. Det kan mycket väl vara möjligt att något sånt där räcker, men som sagt, kolla med någon som vet, dvs inte Sweclockers forum. Till exempel kan jag tänka mig att det bör stå tydligt det exakta beloppet som din f.d. sambo mottar och en total redogörelse för ekonomin rörande lägenheten i nuläget (din del, sambons del, total summa amorterat, kvar att amortera osv.), så att man inte senare kan hävda räkenskaperna är fel eller otydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej där! Jag och min fd. sambo har separerat och jag har övertagit lägenheten, alla lån, samt köpt ut henne. Skickade in papper till HSB för cirka 1.5 månad sen men har nu fått tillbaks dom, tydligen tycker dom att vi ska göra en "Bodelning" istället för att slippa krångel med skatteverket.

Vi köpte lägenheten för 1 miljon kronor, vi bedömer att den fortfarande är värd 1 miljon kronor, dvs finns ingen vinst. Så mitt ex fick alltså tillbaka sin handpenning hon lagt samt amorterad del i lånet.

Såhär ser mitt bodelningsavtal ut:

Bodelningsavtal
Parternas gemensamma bostad på xxx, 6xxxx, Kxxxx som ägs till 50% av S1 och till 50% av S2 skall tilldelas S1 som härefter skall äga bostaden till 100%.

S1 övertar även S2s del på 50% i bostadslånet. Lägenheten köptes för 1 000 000 varav 100 000 handpenning och resterande 900 000 lån hos Nordea. S2 återfår sin handpenning + amorterad del i lånet. Vi beräknar att lägenheten inte ökat i värde.

Finns det något mer jag behöver skriva med eller duger det verkligen sådär simpelt? Självklart underskrift, datum och sådant ska vi skriva till också.

Hej

Sådant här går du till din/er bank för, har själv gjort detta och det är smidigaste och enklaste vägen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du bör definitivt kolla med en jurist så att avtalet är lagligt gällande, annars blir det bara problem. Det kan mycket väl vara möjligt att något sånt där räcker, men som sagt, kolla med någon som vet, dvs inte Sweclockers forum. Till exempel kan jag tänka mig att det bör stå tydligt det exakta beloppet som din f.d. sambo mottar och en total redogörelse för ekonomin rörande lägenheten i nuläget (din del, sambons del, total summa amorterat, kvar att amortera osv.), så att man inte senare kan hävda räkenskaperna är fel eller otydliga.

Har kontaktat HSB och läst upp det, och de sa att det duger. Fast tänkte snarare om jag glömt något som kan vara bra att ha med.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Skulle ut skriva de specifika siffrorna som betalas tillbaka d.v.s. "S2 återfår xxxx kronor, vilket motsvarar dennes del av handpenning. Utöver föregående summa ska även xxxx kronor betalas till S2 vilket motsvarar dennes del av amorteringen".

Sen är det viktigt att inte byta termer - du började med "gemensamma bostad" sen blev det "bostad" och sist "lägenheten". Det du kan göra är att skriva "gemensamma bostad (bostaden)" och därefter kalla den just bostaden.

Är även bra att skriva ut lånenummer - detta för att det inte ska kunna gå att tolka vad som menas med "bostadslån", utan att det ska finnas ett konkret lån som avses. Skulle vidare bara kort säga att "Avtalsparternas värdering av bostaden uppgår till 1 000 000 kronor".

Sen finner jag det konstigt med 100 000 i handpenning och 900 000 i lån då det endast får belånas till 85%.

Kan även vara bra att veta att göra en bodelning är helt frivilligt i sambosituationer, men om banken tror att det kan bli problem med skatteverket kanske det är så - vet ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Har kontaktat HSB och läst upp det, och de sa att det duger. Fast tänkte snarare om jag glömt något som kan vara bra att ha med.

Jag tänker lite som så att om din f.d. sambo eller banken kommer och ifrågasätter något senare så är det föga intressant vad HSB anser är dugligt eller inte. Bättre att vara noggrann nu och se till att det garanterat är rätt, än att ångra sig sen.

Se vad @Hanrax skrev ovan, han ger exempel på några skrivsätt som man brukar använda i avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

Sen finner jag det konstigt med 100 000 i handpenning och 900 000 i lån då det endast får belånas till 85%.

förlåt för OT.. men förut hade SBAB att man fick låna 95%.. sen finns de även de idag som får låna 100%... så det där 85% "regeln" är lite godtycklig

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

@issue: Kanske var lite otydlig där - man får endast ha pant i en bostadsrätt/fastighet som motsvarar 85% av värdet. Sen kan du finansiera de övriga 15% genom lån med annan säkerhet/utan säkerhet.

Permalänk
Medlem

Inte helt fel att skriva ut lånenummer som andra redan sagt. Sen är det inte helt fel att göra en uppställning i Excel eller liknande så du får ut en lite mer tydlig uträkning (istället för i textform) just när det gäller pengarna.

Ni bodelar alltså inga andra ägodelar? enbart bostaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej där! Jag och min fd. sambo har separerat och jag har övertagit lägenheten, alla lån, samt köpt ut henne. Skickade in papper till HSB för cirka 1.5 månad sen men har nu fått tillbaks dom, tydligen tycker dom att vi ska göra en "Bodelning" istället för att slippa krångel med skatteverket.

Vi köpte lägenheten för 1 miljon kronor, vi bedömer att den fortfarande är värd 1 miljon kronor, dvs finns ingen vinst. Så mitt ex fick alltså tillbaka sin handpenning hon lagt samt amorterad del i lånet.

Såhär ser mitt bodelningsavtal ut:

Bodelningsavtal
Parternas gemensamma bostad på xxx, 6xxxx, Kxxxx som ägs till 50% av S1 och till 50% av S2 skall tilldelas S1 som härefter skall äga bostaden till 100%.

S1 övertar även S2s del på 50% i bostadslånet. Lägenheten köptes för 1 000 000 varav 100 000 handpenning och resterande 900 000 lån hos Nordea. S2 återfår sin handpenning + amorterad del i lånet. Vi beräknar att lägenheten inte ökat i värde.

Finns det något mer jag behöver skriva med eller duger det verkligen sådär simpelt? Självklart underskrift, datum och sådant ska vi skriva till också.

Har själv ingen koll men http://www.lawline.se/ har massor med bra tips om allt möjligt när det gäller juridikrelaterade frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanrax:

Skulle ut skriva de specifika siffrorna som betalas tillbaka d.v.s. "S2 återfår xxxx kronor, vilket motsvarar dennes del av handpenning. Utöver föregående summa ska även xxxx kronor betalas till S2 vilket motsvarar dennes del av amorteringen".

Sen är det viktigt att inte byta termer - du började med "gemensamma bostad" sen blev det "bostad" och sist "lägenheten". Det du kan göra är att skriva "gemensamma bostad (bostaden)" och därefter kalla den just bostaden.

Är även bra att skriva ut lånenummer - detta för att det inte ska kunna gå att tolka vad som menas med "bostadslån", utan att det ska finnas ett konkret lån som avses. Skulle vidare bara kort säga att "Avtalsparternas värdering av bostaden uppgår till 1 000 000 kronor".

Sen finner jag det konstigt med 100 000 i handpenning och 900 000 i lån då det endast får belånas till 85%.

Kan även vara bra att veta att göra en bodelning är helt frivilligt i sambosituationer, men om banken tror att det kan bli problem med skatteverket kanske det är så - vet ej.

Tack så mycket för hjälpen. Såhär ser nuvarande version ut:

Parternas gemensamma bostad på xxgatan, xx221, Kxxx som ägs till 50% av S1 och till 50% av S2 skal tilldelas S1 som härefter skall äga bostaden till 100%.

S1 övertar även S2 del på 50% i bostadslånet. Lånenummer 39** 5* 0**27 samt 3**1 3* 3*9*6. Vid bodelning så var kvarstående skuld på 885 000 kronor. Beräknad amorterad del blir då 15 000 kronor/2 = 7500 kronor för S2 att erhålla.

Lägenheten köptes för 1 000 000 varav 100 000 handpenning och resterande 900 000 lån hos Nordea med ovanstående lånenummer. S2 återfår 35 000 kronor, vilket motsvarar hennes del av handpenningen. Utöver föregående summa ska även 7500 kronor betalas till S2 som motsvarar hennes del av amorteringen. Avtalsparternas värdering av bostaden uppgår till 1 000 000 kronor, vilket motsvarar vad vi köpte den för, dvs ingen beräknad värdeökning.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Ni bodelar alltså inga andra ägodelar? enbart bostaden?

Är man inte osams om dem finns ingen anledning. De har inte registrerade ägare och lån som en bostad (undantag för bil och liknande).
Jag och exet valde vad vi ville ha, saker vi båda ville ha förhandlade vi fram en lösning vi var nöjda med (typ du får matsalsmöbeln så får jag soffan osv).

Till TS, det där duger säkert, känns rätt likt vad vi skrev (men jag är inte jurist så finns säkert något ordval som någon kan hänga upp sig).
Men vill man vara riktigt säker så är det inte jättedyrt i sammanhanget med en jurist som skriver det.
Minns inte exakt vad vi betalade, men ett par tusen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Tack så mycket för hjälpen. Såhär ser nuvarande version ut:

Parternas gemensamma bostad på xxgatan, xx221, Kxxx som ägs till 50% av S1 och till 50% av S2 skal tilldelas S1 som härefter skall äga bostaden till 100%.

S1 övertar även S2 del på 50% i bostadslånet. Lånenummer 39** 5* 0**27 samt 3**1 3* 3*9*6. Vid bodelning så var kvarstående skuld på 885 000 kronor. Beräknad amorterad del blir då 15 000 kronor/2 = 7500 kronor för S2 att erhålla.

Lägenheten köptes för 1 000 000 varav 100 000 handpenning och resterande 900 000 lån hos Nordea med ovanstående lånenummer. S2 återfår 35 000 kronor, vilket motsvarar hennes del av handpenningen. Utöver föregående summa ska även 7500 kronor betalas till S2 som motsvarar hennes del av amorteringen. Avtalsparternas värdering av bostaden uppgår till 1 000 000 kronor, vilket motsvarar vad vi köpte den för, dvs ingen beräknad värdeökning.

Du skriver ingen beräknad värdeökning... Är det något du/ni har hittat på, enda sättet att ta reda på det är att sätta ut lgh till försäljning alt ta kontakt med en mäklare och kolla hur mycket motsvarande lägenheter har sålts för i området, enligt min erfarenhet har alla bostadsrätter och hus stigit i värde även om dom precis har blivit köpta.

På Mäklarstatistik kan man se att bostadsrätter har ökat med 7% över en tolvmånaders period i snitt inom riket men lokala variationer finns mellan -2% - +23%... Så att anta att bostaden har exakt samma värde som vid köpedatumet är direkt felaktigt...

http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/riket.aspx?Typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du skriver ingen beräknad värdeökning... Är det något du/ni har hittat på, enda sättet att ta reda på det är att sätta ut lgh till försäljning alt ta kontakt med en mäklare och kolla hur mycket motsvarande lägenheter har sålts för i området, enligt min erfarenhet har alla bostadsrätter och hus stigit i värde även om dom precis har blivit köpta.

På Mäklarstatistik kan man se att bostadsrätter har ökat med 7% över en tolvmånaders period i snitt inom riket men lokala variationer finns mellan -2% - +23%... Så att anta att bostaden har exakt samma värde som vid köpedatumet är direkt felaktigt...

http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/riket.aspx?Typ...

Jag har kollat liknande lägenheter i området, ingen har sålts för över miljonen under tiden vi bott här. De har inte varit i samma skick som våran - men samtidigt har de inte sålts för mer än våran heller, eller ens samma pris. Vilket som så är det ju irrelevant då vi båda kommit överens om 1 miljon. Det är vad vi båda tycker den är värd. Mäklare tyckte den var värd mellan 950 000 till 1 050 000.

edit: har ägt lägenheten 1 år förövrigt, och vem säger att vi inte köpte den för överpris? Händer ju lite då och då att folk blir galna vid budgivning.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du skriver ingen beräknad värdeökning... Är det något du/ni har hittat på, enda sättet att ta reda på det är att sätta ut lgh till försäljning alt ta kontakt med en mäklare och kolla hur mycket motsvarande lägenheter har sålts för i området, enligt min erfarenhet har alla bostadsrätter och hus stigit i värde även om dom precis har blivit köpta.

På Mäklarstatistik kan man se att bostadsrätter har ökat med 7% över en tolvmånaders period i snitt inom riket men lokala variationer finns mellan -2% - +23%... Så att anta att bostaden har exakt samma värde som vid köpedatumet är direkt felaktigt...

http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/riket.aspx?Typ...

Det är inte fel om de är överens om det.

Bara för att man gör slut och flyttar isär behöver man inte vilja suga ut varenda öre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är man inte osams om dem finns ingen anledning. De har inte registrerade ägare och lån som en bostad (undantag för bil och liknande).
Jag och exet valde vad vi ville ha, saker vi båda ville ha förhandlade vi fram en lösning vi var nöjda med (typ du får matsalsmöbeln så får jag soffan osv).

Jo, det finns en anledning. En väldigt bra anledning t.o.m.

Även om man inte är omsams nu så kan man såklart av olika anledningar bli det vid ett senare tillfälle. Då är det inte helt fel att bara lista matsalsmöbeln och soffan etc och sätta värderingar på dom så att det hela går jämt ut. D.v.s ingen behöver betala något men i dokumentet har man ändå gjort upp om dessa tillgångar. Då finns det svart på vitt att båda parter var överens om det hela. Sen är det såklart inte ett måste. Men med tanke på att det tar typ 10 minuter att göra så ser jag ingen anledning till att inte göra det.

Edit: Angående ägarskapet så är det gemensamt ägande på allt som införskaffats till "boet" efter man blivit sambos om inget annat avtalats skriftligt. Oavsett vem som betalat för det inköpta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är inte fel om de är överens om det.

Bara för att man gör slut och flyttar isär behöver man inte vilja suga ut varenda öre.

Och bara för att man gör slut och flyttar isär behöver man inte slarva med bodelningen, det kan man få ångra vid ett senare tillfälle.

Jag har varit med om detta själv. Jag köpte en lägenhet i Stockholm för 1 miljon 2001 tillsammans med min dåvarande. Efter ett år flyttade vi isär och hon ville inte värdera eller något utan vi gjorde upp så som ovan, sex månader senare sålde jag med 690 000 kr i vinst. Hon blev helt tokig och ångrade sig hårt när hon fick reda på detta. Hon tyckte att jag var en riktig elak j*kel då i efterhand, trots att vi var helt överens då vi skrev vår bodelning.

Permalänk
Medlem

Hur kan på ett snyggt och smidigt sätt göra upp om möbler och dylikt? Allt som finns i lägenheten just nu är mitt, och hon har flyttat till en annan lägenhet och allt som finns där är hennes. Ganska övertygad om att hon inte skulle krångla med något sådant dock.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Och bara för att man gör slut och flyttar isär behöver man inte slarva med bodelningen, det kan man få ångra vid ett senare tillfälle.

Jag har varit med om detta själv. Jag köpte en lägenhet i Stockholm för 1 miljon 2001 tillsammans med min dåvarande. Efter ett år flyttade vi isär och hon ville inte värdera eller något utan vi gjorde upp så som ovan, sex månader senare sålde jag med 690 000 kr i vinst. Hon blev helt tokig och ångrade sig hårt när hon fick reda på detta. Hon tyckte att jag var en riktig elak j*kel då i efterhand, trots att vi var helt överens då vi skrev vår bodelning.

Det skulle hon ju tänkt på då. Har man kommit överens och skrivit på så gäller det.
Finns inget riktigt rätt eller fel på det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jo, det finns en anledning. En väldigt bra anledning t.o.m.

Även om man inte är omsams nu så kan man såklart av olika anledningar bli det vid ett senare tillfälle. Då är det inte helt fel att bara lista matsalsmöbeln och soffan etc och sätta värderingar på dom så att det hela går jämt ut. D.v.s ingen behöver betala något men i dokumentet har man ändå gjort upp om dessa tillgångar. Då finns det svart på vitt att båda parter var överens om det hela. Sen är det såklart inte ett måste. Men med tanke på att det tar typ 10 minuter att göra så ser jag ingen anledning till att inte göra det.

Edit: Angående ägarskapet så är det gemensamt ägande på allt som införskaffats till "boet" efter man blivit sambos om inget annat avtalats skriftligt. Oavsett vem som betalat för det inköpta.

Driver man till rätten att man i efterhand blivit missnöjd med fördelning av soffa och matsalsmöbel med precis som du säger i princip omöjliga bevismöjligheter av vad som köpts innan och till boet så får vi ju hoppas att möblerna är gjorda av guld.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du bör definitivt kolla med en jurist så att avtalet är lagligt gällande, annars blir det bara problem. Det kan mycket väl vara möjligt att något sånt där räcker, men som sagt, kolla med någon som vet, dvs inte Sweclockers forum. Till exempel kan jag tänka mig att det bör stå tydligt det exakta beloppet som din f.d. sambo mottar och en total redogörelse för ekonomin rörande lägenheten i nuläget (din del, sambons del, total summa amorterat, kvar att amortera osv.), så att man inte senare kan hävda räkenskaperna är fel eller otydliga.

Bör man inte alls. Bodelning och bouppteckning är inga avancerade grejer som men behöver advokat/jurist till. Men banker och jurister vill gärna få dig att tro detta, då de gärna säljer dessa tjänster.
Men så sant som du har sagt, de flesta här har ingen koll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hur kan på ett snyggt och smidigt sätt göra upp om möbler och dylikt? Allt som finns i lägenheten just nu är mitt, och hon har flyttat till en annan lägenhet och allt som finns där är hennes. Ganska övertygad om att hon inte skulle krångla med något sådant dock.

Så länge allt som finns i lägenheten är inköpt av dig INNAN ni blev sammanboende är grejerna dina. Allt som ni köpte in till hemmet efter ni blev sammanboende är i lagens mening gemensamt och ska fördelas som sådant om någon av parterna önskar det. Det är väldigt enkelt. Man bara listar grejerna i (exempelvis en lista i Excel) och sen sätter man gemensamt priser på de saker som fördelas, sen räknar man ihop det hela och ser vem som ska betala vad. Priserna som sätts är helt upp till de inblandade parterna (D.v.s man kan se till att det hela går jämt ut och ingen blir skyldig att betala något till den andra). Om man inte kan komma överens så tar man in en värderare som sätter priser åt en. Detta ingår alltså i samma dokument / bodelning som en eventuell lägenhet.

Är det så att ni enbart bodelar lägenheten och inget annat så är det bara det ni skriver i bodelningen, det som inte tas upp i det dokumentet räknas inte. Så är alla grejerna ni vill ha i era respektive lägenheter redan nu och det inte finns nån konflikt om någon pryl så behöver ni då inte lista några prylar. Min fråga om detta längre upp i tråden vara bara så att ni inte missade det, om det nu fanns några prylar som skulle föredelas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Och bara för att man gör slut och flyttar isär behöver man inte slarva med bodelningen, det kan man få ångra vid ett senare tillfälle.

Jag har varit med om detta själv. Jag köpte en lägenhet i Stockholm för 1 miljon 2001 tillsammans med min dåvarande. Efter ett år flyttade vi isär och hon ville inte värdera eller något utan vi gjorde upp så som ovan, sex månader senare sålde jag med 690 000 kr i vinst. Hon blev helt tokig och ångrade sig hårt när hon fick reda på detta. Hon tyckte att jag var en riktig elak j*kel då i efterhand, trots att vi var helt överens då vi skrev vår bodelning.

Skrivet av Dunde:

Bör man inte alls. Bodelning och bouppteckning är inga avancerade grejer som men behöver advokat/jurist till. Men banker och jurister vill gärna få dig att tro detta, då de gärna säljer dessa tjänster.
Men så sant som du har sagt, de flesta här har ingen koll...

Är man så osäker som TS på hur man skriver avtal så bör man definitivt kontrollera hos någon som har koll för att se till att det blir rätt, det handlar ändå om stora pengar. Se fallet jag citerade ovan för just ett sånt exempel där det är viktigt att avtalet är rätt formulerat så att det inte går att ifrågasätta eller dra till rätten. Varför man skulle snåla med några eventuella hundralappar när det handlar om miljonbelopp i avtalet kan jag inte förstå, och är exakt den typen av råd jag själv skulle strunta i eftersom de kommer från anonyma användare på ett datorforum. Såna här saker gör man inte med en klackspark, eller ja, inte jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det skulle hon ju tänkt på då. Har man kommit överens och skrivit på så gäller det.
Finns inget riktigt rätt eller fel på det.

Ja, jag var ju glad som en speleman och gick och tog en del av pengarna till att casha en bil. Avtal är avtal så det var ju lugnt. Min poäng var inte att det finns ett rätt eller fel sätt. Min poäng var att det ibland kan löna sig att göra en bodelning på ett noggrant sätt för att undvika tjafs i efterhand. Som du själv skrev längre upp så kanske det inte handlar om att suga ut varenda öre, hellre att man kan se varandra i ögonen även efter det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Driver man till rätten att man i efterhand blivit missnöjd med fördelning av soffa och matsalsmöbel med precis som du säger i princip omöjliga bevismöjligheter av vad som köpts innan och till boet så får vi ju hoppas att möblerna är gjorda av guld.

För det första är det extremt få männskor som köpt kapitalvaror de senaste åren helt anonymt med sedlar. Kortköp är väl det vanligaste. Så bevis, om nu det skulle krävas, är extremt enkelt att få fram från banken / kortföretaget.

Att göra en ordentlig bodlening är ju just det som gör att man slipper juridiska eller andra problem i efterhand. Bara det att bli beskylld för något (exempelvis i den gemensamma vänkretsen), då man inte har klara papper kan vara tråkigt.

Varför möblerna skulle vara gjorda av guld förstår jag inte riktigt. Möjligtvis försöker du ta ett retoriskt grepp om att dom skulle vara värda mycket pengar annars finns inget att bråka om, men det är inte DET som det här handlar om.