Touchpaden speglar "skärm ytan"

Permalänk

Touchpaden speglar "skärm ytan"

Är rätt så ny i Linux och har glömt det mesta sedan jag gjorde linux kursen i gymnasiet men jag drog in Arch Linux idag med GNOME DE på min nya Dell XPS 15 9550

Har dock ett problem att touchpaden agerar som en spegling av min skärm... svårt att förklara men ska jag exempelvis öppna en meny uppe i vänstra hörnet kan jag inte använda touchpaden på en vanlig vis utan måste trycka uppe i vänstra hörnet på touchpaden för att musen ska komma dit, detta gör det även helt omöjligt nästan att höger eller vänster klicka för om jag gör det rör sig musen till den platsen på skärmen alltså botten vänster/höger.

Finns säkert svar på Google men när jag googlat har jag nog inte googlat "rätt" då jag inte vet vad detta fenomen kallas.

Några ider, tips, lösningar på detta?

EDIT: löstes med att installera xf86-input-synaptics från AUR

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att du saknar drivrutiner till touchpaden.

Permalänk
Skrivet av Poptart:

Rent spontant känns det som att du saknar drivrutiner till touchpaden.

aa helt korrekt, jag installerade xf86-input-synaptics från aur så löstes problemet, tack för hjälpen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

aa helt korrekt, jag installerade xf86-input-synaptics från aur så löstes problemet, tack för hjälpen.

Varför AUR skall finnas i deras repos. Utöver det kan du installera libinput istället. Nyare och har lite fler funktioner som att stänga av acceleration mm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.