Permalänk
Medlem

Skadad intel 6800k?

Hej,
Uppgraderade precis till en 6800k processor som kylls med vattenkylning. Första gången jag startar datorn verkade allt ok men sen körde jag stresstest... Temperaturen rusade då upp til 91 grader vilket känns sådär.. Efter några dagars användning är temperaturen c.a 30 grader vid idle och 40-45 vid stress test. Det jag då undrar är om processorn kan ha tagit skada av dem extrema temperaturenrna? Har nämligen rätt att byta den upp till 30 dagar via Netonnet.

Tack!

Permalänk

troligen inte.

den börjar throttla vid 92°c och stänger ner helt vid 100+ nånting som skyddsåtgärd.

visst du kanske har dragit av någon/några dagar livstid men tveksamt att du ska ha tagit sönder den efter en "överhettning".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Nä den är förm ok, fast om det finns en risk att den tagit skada så kan jag ju som sagt reklamera den.

Permalänk
Medlem

Du har dessutom inte rätt att byta en processor som tagit skada p.g.a felaktig kylning. Det får du ta på hemförsäkringen om du har drulle.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

@Zunil: Fast kylningen är ju identisk med den jag använt innan och den har ju hållet sig lugn i bra temp. Ny kylpasta också. Fast förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem

Kan ju ha varigt ett mät fel på någon sensor med som gjorde att den visade sådan temp för att sedan visa bra temperaturer om du ej monterat om kylblock vill säga

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@Tip Top: Kanske, är dessutom nytt moderkort också så inte omöjligt. Men vad tror folket, kan processorn tagit skada av en så hög temperatur??

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@Tip Top: Kanske, är dessutom nytt moderkort också så inte omöjligt. Men vad tror folket, kan processorn tagit skada av en så hög temperatur??

Nej

Permalänk
Medlem

nej

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem

nej

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad körde du för stresstest?

Permalänk
Medlem

@thomson: Aida 64. Temperaturen på cpun går dessutom att läsa av på moderkortet så 91 grader lästes där med.

Permalänk
Skrivet av alexander_s:

@Rouge of Darkness: Nä den är förm ok, fast om det finns en risk att den tagit skada så kan jag ju som sagt reklamera den.

nej jag tycker inte du ska reklammera för det då det inte gjort något speciellt med livslängden på cpu'n utan den kommer troligen om du inte klockar sönder den överleva troligen dubbelt så länge som resterande delar i datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Nä jag behåller den. Den håller numera väldigt bra temperaturer tycker jag. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Hej,
Uppgraderade precis till en 6800k processor som kylls med vattenkylning. Första gången jag startar datorn verkade allt ok men sen körde jag stresstest... Temperaturen rusade då upp til 91 grader vilket känns sådär.. Efter några dagars användning är temperaturen c.a 30 grader vid idle och 40-45 vid stress test. Det jag då undrar är om processorn kan ha tagit skada av dem extrema temperaturenrna? Har nämligen rätt att byta den upp till 30 dagar via Netonnet.

Tack!

Har en vän som körde sin processor utan fläkt i en månad, konstant throttlande för att han inte orkade fixa den, alltså upp till 100c.
Den rullar på än idag 2 år efter

självklart inget bevis men de tål en jävla massa enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@Tip Top: Kanske, är dessutom nytt moderkort också så inte omöjligt. Men vad tror folket, kan processorn tagit skada av en så hög temperatur??

Nope, som någon tidigare nämnde så har processorn ett skydd mot att gå för varm och stänger av sig själv vid dessa tillfällen. Sen är det även så att hög värme vid ett sådant kort tillfälle inte heller är så farligt, utan det är värre om den går varm under långa perioder.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Nopp, din CPU är okej.

Det är inte 2002 längre då CPU'erna inte hade överhettningsskydd

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Hej
Undrar vad du gjorde för att tempen sjönk så mycket? Eller blev det bara bättre med tiden.
Min ligger på typ 25C sen hoppar den till 50C och och tillbaka till 30C under ca 2 sekunders tid. Känns som om det är något som inte stämmer. Körde senare prime95 stresstest och kom upp till 80C under samma sekund som jag startade den.

/Sasa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xash85:

Hej
Undrar vad du gjorde för att tempen sjönk så mycket? Eller blev det bara bättre med tiden.
Min ligger på typ 25C sen hoppar den till 50C och och tillbaka till 30C under ca 2 sekunders tid. Känns som om det är något som inte stämmer. Körde senare prime95 stresstest och kom upp till 80C under samma sekund som jag startade den.

/Sasa

Troligen en custom vatten bygge och de fanns luft i systemet jag gissar nu

Får själv varmare cpu efter en ändring i mitt vatten bygge sen när systemet är luftat är temperaturen rätt har aldrig över 55 grader på max last då är två grafikkort med i kylningen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hade den varit skadad hade du ej bootat in i Windows.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Troligen en custom vatten bygge och de fanns luft i systemet jag gissar nu

Får själv varmare cpu efter en ändring i mitt vatten bygge sen när systemet är luftat är temperaturen rätt har aldrig över 55 grader på max last då är två grafikkort med i kylningen

Tack för svar

Permalänk
Medlem

@Xash85: Det är en AIO kylare (Ek predator 360) så lär inte varit luft, hörde dessutom att pumpen körde. Spökar i chassit?

Permalänk
Medlem

Efter att processorn än en gång spökat ut så gick jag faktiskt tillbaka och reklamera den. Den nya har inte betett sig likadant utan håller lägre lägsta/högsta temperaturer.

Nöjd som bara den med processorn nu:)