Vad stryper min hastighet sedan någon månad tillbaka

Permalänk

Vad stryper min hastighet sedan någon månad tillbaka

Har en Asus Ultrabook med i7 och GeForce740M, en Netgear router R7500 till Bahnhof med 100/100.
Har aldrig haft problem men sedan någon gång i somras (vet ej när, kanske i och med någon uppdatering) fungerar inte internetuppkopplingen alls som den ska för min PC (av 3 st, max ett år gamla i hushållet).

Jag får ut mellan 1-12 Mb/s (mäter 11ms i ping) när jag använder wif,i oavsett dag och tid, känns segt som 17. Fungerar som det ska när jag använder nätverkskabel men då jag har haft fin uppkoppling till alldeles nyligen vill jag inte sitta fastkopplad utan bara att få internet via wifi att fungera som det gjort tidigare (mellan 45-90 Mb/s).

Misstänkte först Bahnhof och sedan routern men då min mobil från samma "spot" mäter 97 Mb/s och 9 i ping ser jag att det finns kapacitet. Har testat Chrome, Microsoft Edge och Firefox men problemet är konstant, alltså är det nog inte webbläsaren heller.
Vill helst inte lämna in datorn till en "expert" då de mest verkar blåsa ut allt och så får man börja om från början med att ominstallera - det är så himla bökigt.

Är det något som ska rensas men jag missat, någon konflikt någonstans, något grafik- eller nätverkskort som ska uppdaterar på något sätt? Hjälp mig alla duktiga, smarta människor där ute.

/Mallaballa

Permalänk
Inaktiv

Ditt grafikkort är inte så troligt att det är orsaken, däremot är drivrutiner på Wi-Fi ibland otroligt frustrerande.

Har du kört Asus uppdatering av drivrutiner? Kör du Microsoft update? Har du bytt till Windows 10?

Permalänk

@studiox_swe: Ja, den är uppgraderad från 8 till win 10 och jag kör Microsofts automatiska uppdateringar på den. När du säger "drivrutiner till Wifi", hur kontrollerar jag dem? Vet inte om jag har Asus update på datorn, misstänker att jag kanske kopplat bort den någon gång

Permalänk

Gå in på http://www.asus.com/support och skriv in modellnamnet på din laptop och ladda sedan hem drivrutiner för Windows 10 till ditt trådlösa nätverkskort.

Troligtvis kör du 64bit och du kan kontrollera det genom att trycka på Win+PAUSE tangenterna på tangentbordet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maltenizer:

Troligtvis kör du 64bit och du kan kontrollera det genom att trycka på Win+PAUSE tangenterna på tangentbordet.

Inte mitt expertområde men om man kör MS uppgraderingserbjudande får man 32bitars Windows 10. Fast asus har kanske någon auto-detect-tool?