skapa personal databas - MS Access

Permalänk

skapa personal databas - MS Access

Någon som kan rekommendera en bra guide för hur man använder MS Access?

Jag vill skapa en databas för anställd personal och all tillhörande information som tillhör varje person, allt ifrån kontakt information, anställning, utkvitterade nycklar etc.

Detta vill jag sedan presentera i någon form av vy... typ ett anställningskort med all samlad information.

Går detta att göra i MS access och finns det några vettiga guider för en nybörjare?
gärna svenska youtube genomgångar....

eller finns det bättre program än MS Access?

Permalänk
Inaktiv

Ms Access skulle jag personligen inte använda. Bättre att bygga ett webbsystem med PHP och MySQL.

Permalänk

Mjo men nu kan jag inget om det och känner att jag hellre hittar näågon mellanlösning. Typ där någon mjukvara fixar designen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Eller MS Access som GUI och SQL Server Express som DB. Är klockrent förutsatt att alla användare har access.
Access klarar det utan problem, men tycker det är bättre att faktiskt använda en riktigt DB-motor i botten. Visst Express versionen har vissa begränsningar, men skulle man växa ur den är det bara att köra på den större modellen.

Permalänk
Medlem

Om det inte är allt för många anställda bör ett vanligt excelark fungera.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Någon som kan rekommendera en bra guide för hur man använder MS Access?

Jag vill skapa en databas för anställd personal och all tillhörande information som tillhör varje person, allt ifrån kontakt information, anställning, utkvitterade nycklar etc.

Detta vill jag sedan presentera i någon form av vy... typ ett anställningskort med all samlad information.

Går detta att göra i MS access och finns det några vettiga guider för en nybörjare?
gärna svenska youtube genomgångar....

eller finns det bättre program än MS Access?

Du kan göra det du vill i MS Access, Open-/LibreOffice. Fördelen med en sådan lösning är att det med rätt enkla medel går att bygga gränssnitt och rapporter på data.

För enklare fall kan du även lösa det i Google Sheets vilket har fördelen att vara ett webbaserat gränssnitt, så du behöver inte se till att alla datorer har en (rätt) version av MS Access. Här är det en klassisk "Excel"-struktur som gäller, dvs inmatningsgränssnittet är en enkel tabell. Det går att ställa ganska sofistikerade frågor mot tabelldatan med query(), men det är mer manuellt att utforma sådana frågor än klicka-dra-släpp-approachen som MS Access och dylikt erbjuder.

Google har även en experimentell drive-app, Fusion Tables, som vad jag kan förstå ska vara mer databasorienterad än exempelvis Sheets. Jag har ingen erfarenhet av Fusion Tables så det är svårt att rekommendera något.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet