Vilka programmeringsspråk behöver man för att göra?

Permalänk
Medlem

Vilka programmeringsspråk behöver man för att göra?

Vilka programmeringsspråk behöver jag lära mig för att göra en fotbolls hemsida som https://tabellen.se/ , https://www.allsvenskan.se/.
Kan ni förklara vilken programmeringsspråk använder dem på dessa två sidor? mest är jag intresserad är utav tabellerna, matcher och matchresultat. självklart vill jag vet vilken kod är hemsidan kodat för också.
https://www.allsvenskan.se/
https://tabellen.se/

Permalänk
Medlem

php, html, javascript, sql

EDIT: bättre förklaring.
PHP används för att hämta information från databasen (databasen håller all data).
HTML är presentationslagret, dvs det du ser, det kan du sen sminka med CSS (så det ser lite trevligare ut).
Javascript används för lite dynamiska funktioner, som att bakgrunden byter färg när du klickar på en match osv.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Är det så att PHP, HTML, JavaScript, Sql används på båda hemsidorna?
vad använder dem till tabellerna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emki11:

Är det så att PHP, HTML, JavaScript, Sql används på båda hemsidorna?
vad använder dem till tabellerna?

HTML, CSS och JavaScript

Permalänk
Medlem

du behöver css för att få allt att se ut som de gör. tex vissa lådor är x stora etc
du behöver html för att visa sidan att faktiskt använda dessa lådor av text
du behöver php för att hämta data från en databas och behandla det.
du behöver någon form av sql för att spara datan i.
du behöver javascript/jquery för att göra allt mer trevligt för användaren. tex funktioner till tabeller

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Frågan är om du verkligen vill lära dig allt detta bara för att göra en hemsida.... om du nu inte har ett intresse av att bli en webbdesigner/utvecklare.

Om svaret är NEJ så skulle jag rekommendera att du kollar på WordPress för att skapa det du är ute efter. Då behöver du inte lära dig alla dessa språk. Tro mig, om du bara vill göra denna hemsida så vill du inte spendera över ett halvår eller mer att utbilda dig själv i PHP & SQL säkerhet, databasanslutningar och sessioner.

Jag tror ingen vill lära sig ett helt yrke bara för att göra en sak, om man inte vill ha det som yrke/hobby i framtiden.

https://wordpress.org/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv

För att göra något liknande sidorna du listar så behöver du ha kunskaper om

  • Något script/programmeringsspråk för backend. Förslagsvis PHP

  • HTML/CSS/Javascript för att skapa frontend

  • Databasdesign för att skapa databasen

  • SQL för att att ställa frågor mot databasen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Frågan är om du verkligen vill lära dig allt detta bara för att göra en hemsida.... om du nu inte har ett intresse av att bli en webbdesigner/utvecklare.

Om svaret är NEJ så skulle jag rekommendera att du kollar på WordPress för att skapa det du är ute efter. Då behöver du inte lära dig alla dessa språk. Tro mig, om du bara vill göra denna hemsida så vill du inte spendera över ett halvår eller mer att utbilda dig själv i PHP & SQL säkerhet, databasanslutningar och sessioner.

Jag tror ingen vill lära sig ett helt yrke bara för att göra en sak, om man inte vill ha det som yrke/hobby i framtiden.

https://wordpress.org/

kommer lära mig det för att ha det som hobby.
Jag har kollat på wordpress och försökt få till en hemsida, men kunde inte få den som jag ville, men tack för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

För att göra något liknande sidorna du listar så behöver du ha kunskaper om

  • Något script/programmeringsspråk för backend. Förslagsvis PHP

  • HTML/CSS/Javascript för att skapa frontend

  • Databasdesign för att skapa databasen

  • SQL för att att ställa frågor mot databasen

vad är databasdesign? kan du förklara mer.

Permalänk
Medlem

@emki11: Databasdesign handlar om att strukturera data i tabeller med vettiga relationer, eller på annat sätt ordna informationen som ligger till grund för hemsidan. Gällande sportresultat så kan man välja hur mycket eller lite information man ska spara, och på vilket sätt.

Lag och spelare (och kanske information om enskilda spelares karriär)
spelschema för respektive lag
turneringar (nationella ligor, internationella ligor och mästerskap)
resultat i respektive match
laguppställning i respektive match
matchhändelser (fri- och straffsparkar, hörnor, bollinnehav, gula och röda kort, byten mm)

En databas med relationer underlättar då man minimerar behovet av att spara samma data flera gånger, men samtidigt vill man inte låsa sig i sin databasdesign om man vill förändra den. Samtidigt kan det vara intressant att spara viss data dubbelt för att öka prestanda. Du vill kanske kunna presentera statistik, men för att hämta all statistik om exempelvis en spelare så krävs det att du varje gång sammanställer statistiken från befintlig data. För att slippa göra det varje gång någon vill ha statistik så kanske du även stoppar in en statistiktabell... Dock måste databasdesignen också vara skyddad mot fel som kan introduceras genom felaktig indata. Att resultat och matchhändelser säger en sak medan statistiktabellen säger något annat om uppdateringen av en eller flera tabeller inte fungerat som det är tänkt.

Det finns alltså mycket att vinna på att tänka efter före och designa databasen rätt från början. Att komma på att man missat vissa saker kan kräva rätt mycket merarbete i efterhand då det kanske krävs att man konverterar befintlig data innan ny programkod kan tas i bruk.

Abstraktion är viktigare ju större projekten blir för att fler ska kunna utveckla på det samtidigt.
Lageruppdelning är ofta en vettig väg att gå där man separerar en webbplats i följande lager:
- presentationslager - det som användarna ser
- logiklager - det som behandlar information från användare och databas
- databaslager - där informationen sparas

Tanken är också att separera så mycket programkod från presentation som möjligt och göra det möjligt att återanvända kod. Om ett fel uppstår i din kod så räcker det kanske med att du rättar felet på ett ställe, istället för att rätta det på samtliga sidor där informationen presenteras. Dessutom kan det många gånger vara enklare att utveckla i block, mer logiskt och smidigare att rulla ut nya versioner av webbplatsen med nya funktioner.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av emki11:

kommer lära mig det för att ha det som hobby.
Jag har kollat på wordpress och försökt få till en hemsida, men kunde inte få den som jag ville, men tack för tipsen

Det är för att du fortfarande måste lära dig använda verktyget, anpassa teman med HTML & CSS mm.
Allt fungerar inte magiskt rakt ur lådan. Det finns inget WordPress inte kan göra.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti