Permalänk

Mus beter sig konstigt!

Hej alla Sweclockare,

Köpte en ny mus för cirka 3 månader sedan, tyvärr fungerar den inte så bra för mig alla dar i veckan.

TILLÄG: Denna tråd har inte med avsikt att prata dåligt om denna mus. Problemet som beskrivs kanske inte uppstår för någon annan än mig och behöver inte vara hårdvarurelaterat

XRTFY Mouse NIP Edition (XG-M2-NIP)

Har även denna musmattan (bild nedan). Ytan är hård, överdriver man med orden så känns den (något) sandpapprig om man är van vid en musmatta utav tyg.

Ibland så hoppar muspekaren cirka 10-30 cm över skärmen och i perioder känns muspekaren allmänt konstig då det känns som att värdena för X/Y helt plötsligt ändras. När detta inträffar så blir det allmänt svårt att vara träffsäker med musen i Windows och spel etc.

Ett annat problem jag upplever är att ibland kan man lyfta musen ett par cm och det går endå att styra musen (om man håller den tillräckligt nära ytan) men i omgångar så fungerar ej musen om den inte har direkt kontakt med ytan (musmattan).

Utöver detta så finns det INGEN mjukvara att konfigurera musen i. Den är Plug&Play och installerar drivisar när man kopplar in den.

Några idéer på vad detta kan bero på?! Tacksam för svar även om det bara är spekulationer eller liknande

Permalänk
Medlem

Prova att byt usb port till den

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har du testat med en mjuk musmatta för att se om det är samma problem? Isåfall behöver du nog skicka in datormusen. Annars kan det helt enkelt vara att datormusen har dåligt stöd för hårda musmattor

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Har en Rival 300 och hade en väldigt trevlig Qpad CT som har en plastliknande beläggning. Upplevde exakt samma problem som du och bytte till en tygmatta, vilket gjorde att problemen försvann. Det är hemskt tråkigt då det inte går att mäta sig med en matta med plastbeläggning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Har en Rival 300 och hade en väldigt trevlig Qpad CT som har en plastliknande beläggning. Upplevde exakt samma problem som du och bytte till en tygmatta, vilket gjorde att problemen försvann. Det är hemskt tråkigt då det inte går att mäta sig med en matta med plastbeläggning.

Aeh, fy vad tråkigt. Köpte nämnligen dessa ihop! En sista utväg hade ju varit att testa detta och då köpa den officiella musmattan ifrån samma bolag/serie.

Då MÅSTE det ju fungera ihop, annars är produkterna felbyggda ifrån grunden

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Prova att byt usb port till den

Skrivet av iFerz:

Har du testat med en mjuk musmatta för att se om det är samma problem? Isåfall behöver du nog skicka in datormusen. Annars kan det helt enkelt vara att datormusen har dåligt stöd för hårda musmattor

Japp har testat en annan USB-port. Verkar inte lösa problemet.

Kan nog ligga något i det du säger "iFerz" eftersom "Dreijer" säger samma sak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Japp har testat en annan USB-port. Verkar inte lösa problemet.

Kan nog ligga något i det du säger "iFerz" eftersom "Dreijer" säger samma sak!

Ja, jag skulle då tro det. Du kanske kan testa att ha en tidning eller något liknande under musen och se om det går bättre.
PS. Knekt Lös är nog det äckligaste lössnus jag har testat, haha. Skum konsistens också.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara damm / hårstrå på lasern på undersidan ?
Om det fastnar katthår eller liknande kan musen bete sig konstigt..
Annars som sagt prova med annan musmatta.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Det är inte bara damm / hårstrå på lasern på undersidan ?
Om det fastnar katthår eller liknande kan musen bete sig konstigt..
Annars som sagt prova med annan musmatta.

Har städat den och musmattan är också ren. Båda produkterna är ganska nya och välvårdade. Musen glänser fortfarande undertill

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Ja, jag skulle då tro det. Du kanske kan testa att ha en tidning eller något liknande under musen och se om det går bättre.
PS. Knekt Lös är nog det äckligaste lössnus jag har testat, haha. Skum konsistens också.

Kan erkänna att jag kommit över min KNEKT-period. Fungerade bra som fattig student i alla fall!!!

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Har en Rival 300 och hade en väldigt trevlig Qpad CT som har en plastliknande beläggning. Upplevde exakt samma problem som du och bytte till en tygmatta, vilket gjorde att problemen försvann. Det är hemskt tråkigt då det inte går att mäta sig med en matta med plastbeläggning.

Skrivet av KNEKT Lös:

Japp har testat en annan USB-port. Verkar inte lösa problemet.

Kan nog ligga något i det du säger "iFerz" eftersom "Dreijer" säger samma sak!

En mjuk musmatta verkar göra susen. Kanske låter som en väldig "basic lösning" som jag borde provat tidigare, men hade ej tillgång till en mjuk musmatta förän nu. Problemet var ju också att musen fungerade svin bra under en period och plötsligt spårade ur och blev helt opålitlig i x minuter. Synd som fan då jag känner mig pricksäker på en "hård musmatta".

Men men, tackar för all hjälp och önskar er en trevlig onsdag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

En mjuk musmatta verkar göra susen. Kanske låter som en väldig "basic lösning" som jag borde provat tidigare, men hade ej tillgång till en mjuk musmatta förän nu. Problemet var ju också att musen fungerade svin bra under en period och plötsligt spårade ur och blev helt opålitlig i x minuter. Synd som fan då jag känner mig pricksäker på en "hård musmatta".

Men men, tackar för all hjälp och önskar er en trevlig onsdag!

Japp, samma här. Saknar verkligen den hårda mattan sjukt mycket. Så mycket bättre glid och livslängd. Men, men... Min MX518 höll inte för evigt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Japp, samma här. Saknar verkligen den hårda mattan sjukt mycket. Så mycket bättre glid och livslängd. Men, men... Min MX518 höll inte för evigt.

Haha! Det var den jag bytade ifrån ju!!! Hade min i över 8 år. Använde den så mycket att 8års handsvett (eller något) fick loggan på musen att fräta bort och smutslagringen blev ett paradis för bakterier. Trots att jag städade den ofta så bildades det skit på den nästan direkt...

Var 14 när jag köpte den. Alla mina polare kallade den för "CS-musen" eftersom det var den "bästa" musen för CS. Rest in peace MX518!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Haha! Det var den jag bytade ifrån ju!!! Hade min i över 8 år. Använde den så mycket att 8års handsvett (eller något) fick loggan på musen att fräta bort och smutslagringen blev ett paradis för bakterier. Trots att jag städade den ofta så bildades det skit på den nästan direkt...

Var 14 när jag köpte den. Alla mina polare kallade den för "CS-musen" eftersom det var den "bästa" musen för CS. Rest in peace MX518!

Den var grym. Hade MX510 och ett antal MX518. RIP.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Problem med möss kan vara riktigt grötigt. Hittade en dyr lasermus på REA för ett tag sedan när jag var på jakt efter en ny.

Provade ett par musmattor tills jag struntade i det och köpte en Rival 300 istället.

Aldrig varit så irriterad på en mus förut. Har snygga musmattor ett tag nu i alla fall.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek