Byta router från Com Hems standard router?

Permalänk

Byta router från Com Hems standard router?

Hej!
Jag är en av de (olyckliga) användare av Com Hem som tvingas ha det i huset..
Använder just nu en NETGEAR CG3700 som verkar vara en Router och Modem i ett, problemet är att jag inte kan skaffa ny router bara sådär då både modem och router är inbyggt i ett, och den enda anslutningsmöjligheten jag har är Coax från väggen.

Har tänkt lite på om man kan brygga anslutningen från min gamla NETGEAR CG3700 till en ny router, i så fall, hur gör jag då? Jag har bara läst på lite om det, förstår inte riktigt hur det funkar.. (Förklaring?)

Anledningen är för att internet ligger nere i kanske 2-10min 1-3ggr per dag, vilket är väldigt frustrerande ibland.. Det är inte pga att driftstatusen på Com Hems sida inte funkar, då det ser perfekt ut enligt dem, utan jag tror att det är routern som är halvt värdelös (Använder ofta mycket data samtidigt, typ stream/twitch öppen, Spotify, Youtube och spel samtidigt som flickan använder sin mobil och kanske kollar Youtube.) Startar jag om routern brukar det fungera igen efter några minuter (Ibland 30min+ men oftast 2-10min).

Kan tilläggas att jag har 100/10 anslutning.

Uppskattar verkligen hjälp! Tack på förhand.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Hej!
Jag är en av de (olyckliga) användare av Com Hem som tvingas ha det i huset..
Använder just nu en NETGEAR CG3700 som verkar vara en Router och Modem i ett, problemet är att jag inte kan skaffa ny router bara sådär då både modem och router är inbyggt i ett, och den enda anslutningsmöjligheten jag har är Coax från väggen.

Har tänkt lite på om man kan brygga anslutningen från min gamla NETGEAR CG3700 till en ny router, i så fall, hur gör jag då? Jag har bara läst på lite om det, förstår inte riktigt hur det funkar.. (Förklaring?)

Anledningen är för att internet ligger nere i kanske 2-10min 1-3ggr per dag, vilket är väldigt frustrerande ibland.. Det är inte pga att driftstatusen på Com Hems sida inte funkar, då det ser perfekt ut enligt dem, utan jag tror att det är routern som är halvt värdelös (Använder ofta mycket data samtidigt, typ stream/twitch öppen, Spotify, Youtube och spel samtidigt som flickan använder sin mobil och kanske kollar Youtube.) Startar jag om routern brukar det fungera igen efter några minuter (Ibland 30min+ men oftast 2-10min).

Kan tilläggas att jag har 100/10 anslutning.

Uppskattar verkligen hjälp! Tack på förhand.

Mvh

Ring CommHem och be dom brygga deras router med din.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Om man vill brygga en router från ComHem, hör man inte av sig till deras kundtjänst? Så är det för vissa operatörer iaf.

Jag har varit i kontakt med dem en gång, fast då ang. kabel-tv. Jättetrevliga!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av Orici:

Ring CommHem och be dom brygga deras router med din.

Tack. Äger inte någon router ännu men är det så enkelt så låter det kalas.
Tror du anslutningen blir bättre?
Dum fråga kanske men är det bara o koppla den gamla routern med den nya med en tp kabel då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns nyare "modem" och antagligen får du ett nytt om du ökar farten, de delar väl ut Compal i så fall https://www.comhem.se/bredband/compalch7486e så att byta fart och be om Compalen och prova kan kanske vara vettigt, du kan ju gå tillbaka i fart men troligtvis få behålla Compalen efter ett tag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Hej!
Jag är en av de (olyckliga) användare av Com Hem som tvingas ha det i huset..
Använder just nu en NETGEAR CG3700 som verkar vara en Router och Modem i ett, problemet är att jag inte kan skaffa ny router bara sådär då både modem och router är inbyggt i ett, och den enda anslutningsmöjligheten jag har är Coax från väggen.

Har tänkt lite på om man kan brygga anslutningen från min gamla NETGEAR CG3700 till en ny router, i så fall, hur gör jag då? Jag har bara läst på lite om det, förstår inte riktigt hur det funkar.. (Förklaring?)

Anledningen är för att internet ligger nere i kanske 2-10min 1-3ggr per dag, vilket är väldigt frustrerande ibland.. Det är inte pga att driftstatusen på Com Hems sida inte funkar, då det ser perfekt ut enligt dem, utan jag tror att det är routern som är halvt värdelös (Använder ofta mycket data samtidigt, typ stream/twitch öppen, Spotify, Youtube och spel samtidigt som flickan använder sin mobil och kanske kollar Youtube.) Startar jag om routern brukar det fungera igen efter några minuter (Ibland 30min+ men oftast 2-10min).

Kan tilläggas att jag har 100/10 anslutning.

Uppskattar verkligen hjälp! Tack på förhand.

Mvh

Hej!

Du kan logga in på ditt NETGEAR CG3700 modem genom att öppna webbläsaren och ange ipnr 192.168.0.1
Där kommer du bli tvungen att skriva in användarnamn och lösen, brukar vara "admin/blankt" annars får du googla
När du har loggat in så kan du brygga ditt modem.

Mvh Jarre.

Visa signatur

Fractal Design Define S | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Asus Rog Strix Z370-F Gaming | Intel i7 8700k | Noctua NH-D15 | 16GB Corsair Vengeance | MSI RTX 2080 | Acer Predator XB271HU | Win 10 Home x64

Permalänk
Inaktiv

Jag hade samma Netgear modem som du förut och enda problemet med att använda modemet som en router var att prestandan blev lite sämre, typ 80Mbit/s istället för 100. Minns inte om jag körde det så länge då jag har en riktig firewall som jag kopplar in modemet i.

Om du vill testa utan kan du brygga modemet, du kan köra det utan router för att testa, du får 4 fasta IP adresser om du har 100 Mbit/s eller mer. Detta ska du dock INTE göra mer än för att testa då brandväggen i modemet försvinner. Tror heller inte trådlöst fungerar i bryggat läge men om det är som du säger så borde du snabbt upptäcka om det blir bättre.

Om inte så är det fel på ditt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Tack. Äger inte någon router ännu men är det så enkelt så låter det kalas.
Tror du anslutningen blir bättre?
Dum fråga kanske men är det bara o koppla den gamla routern med den nya med en tp kabel då?

Skickades från m.sweclockers.com

NETGEAR CG3700 ska kunna länka i 1Gbps till en annan router via LAN portarna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Har gjort en guide på både Compal och Netgear hur du bryggar dem.

Denna ligger dock på 99mac men fungerar och visar precis hur du gör för att brygga CG3700.

http://www.99mac.se/forum/p/2211328

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Har gjort en guide på både Compal och Netgear hur du bryggar dem.

Denna ligger dock på 99mac men fungerar och visar precis hur du gör för att brygga CG3700.

http://www.99mac.se/forum/p/2211328

Tack så hjärtligt! Köpte en Netgear Nighthawk X4S R7800. Fick den för otroligt bra pris på den. Betalade 1549kr för den.. Bästa pris på Prisjakt just nu är 2589kr, sjukt bra router, och med din hjälp funkar den underbart.