Seasonic Prime Titanium 650 W

Permalänk
Medlem

Om någon sammanställde den datan på dom ras där billigare nätagg (EVGA g2) dött och tagit med sig komponenter och hur många av fallen som räddats upp av detta nätagg är jag övertygad om att det inte räddat saker i säg 1 av 20 fall. Tror inte det är ekonomisk försvarbart vad man får för den extra kostnaden om man räknar på verkningsgrad/failure rate och eventuellt räddade komponenter.

Sen köper jag absolut att vissa prioriterar nätdelen mer än mig och att det är en feelgood känsla i att veta att man har superagg. Men har svårt att se att man kan räkna hem det.

Alla är vi prylbögar så klart det finns en marknad för cutting edge saker. Menar bara att rekommendera detta agget i budgetbyggen runt 10-15k blir vansinne sett till vad man kunnat få ut för den extra tusenlappen på grafikkort/skärm/cpu etc. För oss "utan" budget är det ju bara en fråga om prioriteringar och jag äger många saker jag inte kan räkna hem

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Klart det kan vara försvarbart! Högre verkningsgrad, bättre värden överlag = bättre kvalitet och längre livslängd. Bättre kvalitet innebär större marginaler mot failure som kan dra med sig andra komponenter i fallet. Sitter du med dyra komponenter eller en shitload med disk och värdefull data så är det helt klart ekonomiskt försvarbart.

Nu börjar det bli off-topic men är det väldigt värdefullt så är ett bra verifierat backupsystem det viktigaste, inte att varje trafo i varje server är Platinum-certifierat.

Det är klart att man ska köpa ganska bra grejer med bra garantier och det finns flera hårdvaruleverantörer som säljer färdiga maskiner, och då blir det deras ansvar att nätaggen inte är kattskit.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Nu börjar det bli off-topic men är det väldigt värdefullt så är ett bra verifierat backupsystem det viktigaste, inte att varje trafo i varje server är Platinum-certifierat.

Det är klart att man ska köpa ganska bra grejer med bra garantier och det finns flera hårdvaruleverantörer som säljer färdiga maskiner, och då blir det deras ansvar att nätaggen inte är kattskit.

Ja?

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Om någon sammanställde den datan på dom ras där billigare nätagg (EVGA g2) dött och tagit med sig komponenter och hur många av fallen som räddats upp av detta nätagg är jag övertygad om att det inte räddat saker i säg 1 av 20 fall. Tror inte det är ekonomisk försvarbart vad man får för den extra kostnaden om man räknar på verkningsgrad/failure rate och eventuellt räddade komponenter.

Sen köper jag absolut att vissa prioriterar nätdelen mer än mig och att det är en feelgood känsla i att veta att man har superagg. Men har svårt att se att man kan räkna hem det.

Alla är vi prylbögar så klart det finns en marknad för cutting edge saker. Menar bara att rekommendera detta agget i budgetbyggen runt 10-15k blir vansinne sett till vad man kunnat få ut för den extra tusenlappen på grafikkort/skärm/cpu etc. För oss "utan" budget är det ju bara en fråga om prioriteringar och jag äger många saker jag inte kan räkna hem

Dock vill du väl datorn bara ska fungera? Inga hdd ras t.ex (som är känsligast i en dator), inte vill du köpa nya delar som blir dyrare i längden än bra agg kostar extra.

Nu försvarar inte priset på just detta agg, men för dåligt agg lönar sig inte heller. Som t.ex axp agg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar