Microsoft förutspår slutet för QWERTY-tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Microsoft förutspår slutet för QWERTY-tangentbord

Dave Coplin på Microsoft berättar att han tror att datoranvändandet i framtiden kommer ändras. Enligt honom kommer tangentbord som kontrollmetod bytas ut mot modernare tekniker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, men det kommer dröja länge innan jag skippar tangentbord

Permalänk
Medlem

rätt fet clickbait där. artikeln handlar ju om döden för tangentbord i sitt hela. inte bara för qwerty tangentbord. jag trodde det skulle bli att dom släpper tex dvorak tangentbord med sina surface pros tex

Citat:

I en intervju med Evening Standard berättar Microsofts Chief Envisioning Officer Dave Coplin att mycket av 2000-talets teknik fortfarande använder skrivteknik från 1800-talet, vilket han menar är märkligt. Enligt honom kommer detta dö ut, till fördel för mer moderna tekniker som röst-, rörelse- och ögonstyrning, som kommer göra tangentborden överflödiga.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Mjo, trodde dom skulle börja aktivt få folk att gå över till dvorak eller liknande istället...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv

Tvivlar starkt på att Microsoft kan fixa en bättre input device, Microsofts modern ui är det sämsta användargränssnittet jag har sett på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

rätt fet clickbait där. artikeln handlar ju om döden för tangentbord i sitt hela. inte bara för qwerty tangentbord. jag trodde det skulle bli att dom släpper tex dvorak tangentbord med sina surface pros tex

Clickbait å clickbait, jag hade gått in på artikeln oavsett om det stod "slutet på QWERTY-tangentbord" eller bara "slutet på tangentbord".

Permalänk
Medlem

Ge mig ett system som fungerar till 100% och som är lika lätt att ändra fel som en flick med höger lill/ring finger. Detta kommer dröja ett bra tag och den dagen så använder vi det redan mer än tangentbordet i sig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Citat:

Dave Coplin arbetar själv med Microsofts röstassistent Cortana och förutspår att datoranvändandet i framtiden blir helt kroppsstyrt, samt att chattbottar blir blir en allt mer utspridd företeelse. Dessa ska enligt honom tillsammans användas för att effektivisera tidskrävande uppgifter, som att handla på nätet och boka resor.

Har alltid trott att Microsoft bara misslyckats med rekrytering av kompetenta medarbetare till supporten, men detta är ju förklaringen, det är så självklart nu när man tänkter på det

De vill ha hjärndöda idioter där så att transaktionen till robotar blir mindre märkbar eller kanske till och med en förbättring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Inaktiv

Det blir svårt att slå mus och tangentbord. Användare vill ha precision och förmågan att snabbt släppa eller greppa enheten. Det krävs förmodligen en tredimensionell inputdevice för att användare direkt ska styra med sina händer och fingrar.

Permalänk
Medlem

2011 förutspådde dom att datormusen skulle ersättas av pekskärmar och Win8.
Min spådom är... Att jag inte kommer köpa något från Microsoft.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Nej tack, skulle bli komplett vansinnig och sannolikt mordisk om folk började babbla med sina förbaskade manicker hela tiden. Extremt opraktiskt i alla sammanhang där man inte är helt ensam (eller möjligen i små arbetsgrupper som direktsamarbetar i ljudisolerat rum).

Den enda riktiga ersättaren för tangentbord (och mus/etc) vore direkttolkning av hjärnan, hur det nu exakt skulle gå till.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Rubriken känns lagom överdriven.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sitta och koda med rösten eller ögonen... jo... inte än på ett tag gissar jag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Sitta och koda med rösten eller ögonen... jo... inte än på ett tag gissar jag.

Aldrig någonsin med rösten, hoppas jag verkligen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Känns som om vi är ganska långt ifrån att någon av de nämnda ersättarna blir funktionella nog för att ersätta tangentbordet.
Det må vara en gammal teknik men den fungerar utmärkt för sitt syfte.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Tror att han har fel. Finns inget som fungerar mer ändamålsenligt än tangentbord (och mus) vid en dator. Händer och fingrar är människans bästa redskap och någon bättre lösning än tangentbord för att skriva finns knappast. I alla fall ingen lösning som helt kan ersätta tangentbord. Men visst, t.ex. röststyrning kan bli ett bra komplement i situationer det fungerar bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Aftonbladet-vibbar på den

"mycket av 2000-talets teknik fortfarande använder skrivteknik från 1800-talet, vilket han menar är märkligt"...nej, det är inte märkligare än att det inte finns någon bättre "ersättare".

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk

Fruntimmer brukar klaga på att tanget bord är högljudda. skall vi alla sitta i TS sen eller Voip of choice:

W W W W W, E E E, A S W... NEJ JAG SAA W inte E.

FÖRHELVETE JAG VILL INTE KOLLA PÅ TV KANALEN "E!"

Sorry men bara för att något är gammalt så betyder inte det att man skall byta ut till något modernare. det skall bytas ut till något som är direkt bättre på alla vis.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv

Och hur ska jag då komma ihåg mitt lösenord för alla sidor?

Nå överdriven rubrik som sagt och jag slipper att byta lösenord.

Permalänk
Medlem

Nja, jag har svårt att se någon som utför arbete med datorer skulle använda sig av något annat än tangentbord ett tag till. Men det är intressant vad designers kan göra med VR tex.
Det är möjligt att det bland konsumenter (Kanske mer specifikt användare av telefoner) kommer gå mer åt röst, rörelse, kanske till och med tanke styrning?

Jag trodde först nyheten handlade om att QWERTY var påväg ut för något bättre layout, Dvorak t ex.

Permalänk
Avstängd

Vill jag vifta med armarna köper jag en Wii

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Sitta och koda med rösten eller ögonen... jo... inte än på ett tag gissar jag.

Precis. Det är ju inte särskilt revolutionerande idéer snubben nämner, datorer som kan utföra kommandon och förstå användaren har det funnits tankar på väldigt länge. Vem vill inte ha en JARVIS hemma som man kan säga åt att rendera designförslag åt en och nämna vilka typer av färger man kan tänka sig och sen utför datorn det under natten? Men det är extremt långt kvar tills vi är där.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Inaktiv

Jag tror definitivt dagens tangentbord kommer försvinna i framtiden, det är nog ganska sannolikt. Däremot tror jag vi är flera decennier därifrån ännu.

Dagens touchinterface lämnar en hel del att önska i användarvänlighet. Det behövs någon teknisk revolution på detta område för en förändring.

Permalänk
Medlem

Kanske för mer eller mindre meningslöst användande. Tror knappast att folk kommer sitta och programmera eller arbeta i photoshop (m.m.) genom att tala, vifta och rulla med ögonen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Kompletterande tekniker till qwerty-input är ju högt önskat. Det behöver dock alltid finnas en beprövad, universal metod att skriva på. Det är qwertytangentbord bra för. "If it's not broken don't fix it" Igen

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Musen lär ju dö först. Så fort eyetracking slår igenom på riktigt blir musen helt överflödig. Gissar på max två år.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jarvis is the answer

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Visst serrö.

Kan någon informera Dave om att röststyrning försök gjordes redan på Win 3.11 tiden ( dos 6.22, tror jag) ?

Och att MS sa ungefär samma bla blabla då om röstyrning?
Och att de hade nått ungefär lika långt då?

Har en aning om att MS desperat försöker få sin skärmlösning i Win 10 att bli standard..
Så de kan bli kejsare av universum, eller nått.

Fast, vad vet jag?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Suck, mer skitsnack där argumentet är att det som man använder är gammalt, därför ska de bytas ut. Jeans har funnits sedan 1800-talet, dags att sluta vara bakåtsträvare kanske och se till att byta bara för bytandets skull!

Permalänk

Som de andra trodde jag att MS ville döda QWERTY och ersätta det med något bättre, eg. DVORAK.

Ganska så clickbait artikel då MS ville döda tangentbord och inte QWERTY.