Be Quiet lanserar den slutna vattenkylaren Silent Loop

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet lanserar den slutna vattenkylaren Silent Loop

Be Quiet är kanske mest kända för sina nätaggregat och chassin, men breddar nu sitt utbud och lanserar sin första slutna vattenkylare för processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mys

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Administrativ avgift

5 år försent

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Skulle passa utmärkt i mitt helsvarta bygge

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Oooo, recension vore najs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"reverse-flow pump technology"
Det första jag tänkte på att den bara pumpar åt andra hållet

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som vilken färdig h2o kylare som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

"reverse-flow pump technology"
Det första jag tänkte på att den bara pumpar åt andra hållet

Det är ju logiskt. Om det låter när man pumpar åt höger så kan man bara pumpa åt vänster för tystnad.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@RVX: det kan du tacka Asetek för. genom deras Patent Trolling är alla tillverkare begränsad med hur dem faktiskt kan bygga en sluten vattenkylning.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Kommer ni få in kylaren och recensera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Bruce Wayne: det kan du tacka Asetek för. genom deras Patent Trolling är alla tillverkare begränsad med hur dem faktiskt kan bygga en sluten vattenkylning.

Lite så jag menade. Allt är i grunden baserad på 1 eller 2 plattformar, Aseteks som verkar vara den vanligaste. Eller så den andra aktören som jag inte kommer på namnet på för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är inte denna lite väl lik Fractal Designs slutna vattenkylare? Pumpen ser ju exakt lika dan ut nästan... Sen förstår jag att patent och tillverkare påverkar en stor del av dessa, men detta var ju lite väl löjligt.

Permalänk
Medlem

Tur Pure wings 2 fläktarna är totallt crap.. har 3st liggandes i en låda hemma. klarade inte av kyla ner min radiator ett piss Så fick byta till betydligt bättre och dock dyrare.

Men annars är den lika snygg som alla andra hybridkylning.

Permalänk
Medlem

Silent != Quieter

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Lönt?

Är det ens lönt att vattenkyla CPU nu när de knappt avger någon effekt alls.
*Minns 90-tals AMD Athlon med tdp på 125 Watt*

*edit* det kanske inte är så lågt som jag trodde nuförtiden.
Min 3770k har tydligen 77 W före överklockning.

Permalänk
Medlem

Kanske nått för min 775a: q9650?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Avstängd

Priset verkar ju bli lite väl högt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@johej: Haswell-E, Broadwell-E har en TDP på 140W i grundutförande, behovet finns för X99 ex.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Blir spännande att se en recension på. Dock tveksam till fläktarna.

Permalänk
Medlem

Det jag framför allt kan känna är intressant med vattenkylning är om man kan få in CPU och GPU i samma loop. GPU:n är nog den del som mest har nytta av vattenkylning då det oftast är den som blir varmast (och mest högljudd med luft).

Jag tycker custom loops verkar kladdigt och krångligt. Med t.ex. Fractal Designs Kelvin-serie kan man koppla på flera enheter i samma AIO loop. Det tycker jag hade varit intressant om man kunnat med Be Quiet.

Off Topic:

Någon som provat detta?

Permalänk
Medlem

Tror jag börjar bli utbränd på hårdvara, tycker allt som lanserats på sistone bara varit "meh" inklusive rift/occulus. Är det en medventen strategi att inte vara asgrymma, när man kan vara ok, och sedan släppa små förbättringar i evighet. Sist jag kände någon riktig WOW faktor tror jag var PS3, men jag kanske har glömt något...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av johej:

Är det ens lönt att vattenkyla CPU nu när de knappt avger någon effekt alls.
*Minns 90-tals AMD Athlon med tdp på 125 Watt*

*edit* det kanske inte är så lågt som jag trodde nuförtiden.
Min 3770k har tydligen 77 W före överklockning.

Skrivet av Aeig:

@johej: Haswell-E, Broadwell-E har en TDP på 140W i grundutförande, behovet finns för X99 ex.

MVH

Kan lova att en Haswell (och skylake för den delen) i 4,8-5Ghz spottar ut en del värme den med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det jag framför allt kan känna är intressant med vattenkylning är om man kan få in CPU och GPU i samma loop. GPU:n är nog den del som mest har nytta av vattenkylning då det oftast är den som blir varmast (och mest högljudd med luft).

Jag tycker custom loops verkar kladdigt och krångligt. Med t.ex. Fractal Designs Kelvin-serie kan man koppla på flera enheter i samma AIO loop. Det tycker jag hade varit intressant om man kunnat med Be Quiet.

Off Topic:

Någon som provat detta?

Jag frågade Be Quiet om den var "expandable", och dom säger att det visserligen går, men att du förlorar garantin om du försöker. Men det är ju standard anslutningar överallt, så det går som sagt att strippa ner den helt och hållet och göra custom loop om man vill, där man bara behåller pumpblocket. Min gissning är dock att pumpen är för svag för att ge optimalt flöde till CPU + GPU + radiator. Det här med "reverse flow" på pumpen misstänker jag också gör den aningen svagare. Men en mindre custom loop tror jag ändå bör funka.