Permalänk

Spillde äpple juice på imn TAB knapp.

Tja, har spillt äpple juice på mitt tangentbord, allt funkar bra utom att min tab knapp är väldigt seg. Vet inte hur jag ska förklara men när jag trycker ner den så kommer den inte upp lika fort, antagligen för att det är kladdigt i switchen eller något? Detta är VÄLDIGT störande och jag undrar om ni har några tips på hur jag får bort äpple juicen? Kan jag ta bort switchen på något vis?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tops och isopropanol? Aldrig testat själv men är väl det som brukar gälla när man spillt.

Permalänk

@Poptart: Det är inte farligt om det kommer ner för mycket vätska i switchen då?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Är det något med hög % alkohol så försvinner det nästan med en gång. Antar du gjort rent runt knappen och så också? Eller har du inte kollat hur det ser ut än?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

@ghollghost: Tänk den röda lilla plattan där man sätter knappen på, antagligen så har de kommit på sidan av den så att den går segt. Jag testade men nagellacksborttagning nu så får vänta en stund tills det har torkat.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Vatten och bomullspinnar borde göra susen.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@ghollghost: Tänk den röda lilla plattan där man sätter knappen på, antagligen så har de kommit på sidan av den så att den går segt. Jag testade men nagellacksborttagning nu så får vänta en stund tills det har torkat.

Nagellacksborttagning? Du kan få rejäla missfärgningar på plasten. Edit: Om det innehåller aceton, åtminstone.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

@Dreijer: Det står acetonfri, och sen så tog jag inte på någon tangent utan på switchen.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@Dreijer: Det står acetonfri, och sen så tog jag inte på någon tangent utan på switchen.

Okej. Det skall nog gå väl.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

@Dreijer: Får hoppas på de

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

@Dreijer: Får hoppas på de

I värsta fall kan du ju köpa en separat switch, det är inte så svårt att löda dit en ny.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Är det farligt om jag häller i nagellacksborttagning i lite försiktigt eller kommer det att ta skada? Verkade inte funka att tvätta.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

@BiggieLiten:
1) snygglösning: löd loss brytare, plocka isär brytare, diska den (fjäder+stam+brytarhus) med diskmedel, spola under kranen, låt torka, sätt ihop, löd tillbaka.
2) fullösning: elektronikrengöring

Starka lösningsmedel är INTE att rekommendera då det kan smälta plasten.

Permalänk
Medlem

Kan du få bort knappen på något sätt? I så fall, blöt en bomullstopp med alkohol (aceton eller liknande) och dutta/gnid försiktig.
Och sen självklart gör rent knappen genom att diska den noga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Förresten ... om du spillt juice på ditt tangentbord så misstänker jag att du gjort det därför att du lutat dig över det när du druckit.
Det är inte bra ergonomiskt att luta sig över tangentbordet. Det är t.om. bättre för ryggen om du lutar dig bakåt nedsjunken i stolen än om du sitter rakt upp. Skärmen bör också vara upphöjd så att den övre kanten är strax under den höjd som ögonen är.
Själv har jag använt datorer sedan 89 och aldrig spillt dricka på tangentbordet. (men jag har haft dricka i munnen när jag fått en skratt-attack...)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Tack för alla tips och svar.

Efter en stund med nagellacksborttagning och tops så funkar den som den ska!

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Förresten ... om du spillt juice på ditt tangentbord så misstänker jag att du gjort det därför att du lutat dig över det när du druckit.
Det är inte bra ergonomiskt att luta sig över tangentbordet. Det är t.om. bättre för ryggen om du lutar dig bakåt nedsjunken i stolen än om du sitter rakt upp. Skärmen bör också vara upphöjd så att den övre kanten är strax under den höjd som ögonen är.
Själv har jag använt datorer sedan 89 och aldrig spillt dricka på tangentbordet. (men jag har haft dricka i munnen när jag fått en skratt-attack...)

Tänk om han med handen råkat slå ut ett glas?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk

@twonkey Det var exakt vad som hände haha, hade ställt glaset jämte min telefon och sen kan ni nog räkna ut resten själva..

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.