Monitorer brummar när dom är kopplade via 2i2 i en stationär dator men inte bärbar

Permalänk
Medlem

Monitorer brummar när dom är kopplade via 2i2 i en stationär dator men inte bärbar

Har precis köpt ett par studio monitorer (HS7) samt ett ljudgränssnitt (2i2) och har stött på lite problem. Monitorerna är kopplade i 2i2 som är då kopplad i USB.

Först så kopplade jag upp allting på min stationära dator (Windows), sedan när jag satte på monitorernas ström så förekommer ett konstant brum i båda högtalare. Jag prövade då att koppla det på min Macbook Pro och allt funkade som det skulle--inget brum alls. Jag kopplade på samma vis på en Windows bärbar dator och fungerar lika bra där som det gjorde på macen. Sist så kopplade jag på en annan Windows stationär och samma brum förekom där också.

Värt att nämna att jag bor i ett student rum. Kan det vara så att elen i väggarna är dåligt jordade?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Har precis köpt ett par studio monitorer (HS7) samt ett ljudgränssnitt (2i2) och har stött på lite problem. Monitorerna är kopplade i 2i2 som är då kopplad i USB.

Först så kopplade jag upp allting på min stationära dator (Windows), sedan när jag satte på monitorernas ström så förekommer ett konstant brus i båda högtalare. Jag prövade då att koppla det på min Macbook Pro och allt funkade som det skulle--inget brus alls. Jag kopplade på samma vis på en Windows bärbar dator och fungerar lika bra där som det gjorde på macen. Sist så kopplade jag på en annan Windows stationär och samma brus förekom där också.

Värt att nämna att jag bor i ett student rum. Kan det vara så att elen i väggarna är dåligt jordade?

Brummar det när laddaren är ikopplad till datorn?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Rekordmedlem

Är det verkligen brus och inte brum eller störningar ? Troligen löser du det på samma sätt som >
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1445930-hjalp-med-att-k...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Brum menar jag, yes.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tror jag fixade det. Jag kopplade monitorn i samma grendosa som datorn var kopplad i. Nu är det högljuda brummet borta, dock så är det nu ett "crakling" coil-whine ljud som låter rätt så tydligt. Definitivt högre än vad det normalt ska. Några idéer?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

@mrqaffe: Tror jag fixade det. Jag kopplade monitorn i samma grendosa som datorn var kopplad i. Nu är det högljuda brummet borta, dock så är det nu ett "crakling" coil-whine ljud som låter rätt så tydligt. Definitivt högre än vad det normalt ska. Några idéer?

Har du använt balanserat kablage när du kopplat ihop det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du använt balanserat kablage när du kopplat ihop det ?

Du menar XLR hane till TRS? Isåfall nej, fick med TRS - TRS kablar. Om det skulle hjälpa så kan jag nog kolla om skolan har några jag kan låna för att testa. Länka rekomenderade kablar så kan jag beställa om det skulle funka.

Här är ett ljudklipp

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

Du menar XLR hane till TRS? Isåfall nej, fick med TRS - TRS kablar. Om det skulle hjälpa så kan jag nog kolla om skolan har några jag kan låna för att testa. Länka rekomenderade kablar så kan jag beställa om det skulle funka.

Här är ett ljudklipp

Man kan koppla balanserat via tele också men det finns en hel del obalanserade också så att bara säga tele berättar inte vilken typ av signal du kopplar ihop det med så kolla upp det.
Har du balanserad signalöverföring behövs nämligen inte jorden och ofta försvinner brumproblem och störningar om man kopplar loss den för att bryta upp ev jordloopar.
Det kopplas då enligt "8"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan koppla balanserat via tele också men det finns en hel del obalanserade också så att bara säga tele berättar inte vilken typ av signal du kopplar ihop det med så kolla upp det.
Har du balanserad signalöverföring behövs nämligen inte jorden och ofta försvinner brumproblem och störningar om man kopplar loss den för att bryta upp ev jordloopar.
Det kopplas då enligt "8"
http://www.rane.com/png/n110fig4a.png

Det ser ut som att jag har TS kablar. Har ingen ring på några av ändorna.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

Det ser ut som att jag har TS kablar. Har ingen ring på några av ändorna.

Då har du obalanserat, såna kablar kan gitarristerna få behålla
Du skulle ha provat balanserat och xlr är en trevligare kontakt men ljudkortet har väl bara tele ?
Det går att använda en adapter

på en xlr kabel men det finns ju färdiga kablar också så besök en musikbutik/pa firma och köp eller fråga om du får låna kabel och prova.
Det viktigaste är nog oftast kontakten, har kabeln Neutrikkontakter är det för det mesta bra kvalitet på allt men en del billiga Kinakablar har kassa kontakter som man brukar bli less på åtminstone om man kopplar dem ofta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: fick låna en xlr hane - tele (trs) från skolan, ska kolla när jag kommer hem om det löser sig

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

@mrqaffe: fick låna en xlr hane - tele (trs) från skolan, ska kolla när jag kommer hem om det löser sig

Man kan även behöva bryta skärmen i mottagaränden men prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag körde ett USB-ljudkort/interface (för att spela in), när man kopplade monitorer till det så brummade det ordentligt. Det avhjälptes med en ljudtransformator, en passiv liten grunka som skiljer ändarna galvaniskt. Jag köpte den med RCA-kontakter i båda ändar och det funkade klockrent, noll brummande: https://www.kjell.com/se/sok?query=avst%C3%B6rningsfilter

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hmm, hur menar du? utveckla

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan även behöva bryta skärmen i mottagaränden men prova.

Det funkar med kablarna jag lånade! Hör ett svagt svagt tjut när jag lägger örat mot högtalarn men har läst att alla passiva monitorer har något typ utav "tjut"?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

Det funkar med kablarna jag lånade! Hör ett svagt svagt tjut när jag lägger örat mot högtalarn men har läst att alla passiva monitorer har något typ utav "tjut"?

Jag menade att man bara ska ansluta signalen och inte skärm/jord i mottagaränden, som bild 8, eller kanske mer korrekt 7 om du har xlr.
En passiv monitor saknar elektronik så hör man nått i den är det inte högtalaren som alstrar ljudet, men du har aktiva monitorer
Det finns alltid lite brus men det bör vara så svagt att man inte störs av det vid normalt användande men lägger man örat mot högtalaren så hörs det.
Du kan koppla loss signalkabeln från högtalarna och se till att de är påslagna och lyssna på samma sätt så hör du hur mycket egenbrus högtalarna alstrar och jämföra med hur det brusar om de är anslutna till ljudkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag menade att man bara ska ansluta signalen och inte skärm/jord i mottagaränden, som bild 8, eller kanske mer korrekt 7 om du har xlr.
En passiv monitor saknar elektronik så hör man nått i den är det inte högtalaren som alstrar ljudet, men du har aktiva monitorer
Det finns alltid lite brus men det bör vara så svagt att man inte störs av det vid normalt användande men lägger man örat mot högtalaren så hörs det.
Du kan koppla loss signalkabeln från högtalarna och se till att de är påslagna och lyssna på samma sätt så hör du hur mycket egenbrus högtalarna alstrar och jämföra med hur det brusar om de är anslutna till ljudkortet.

Yes, gjorde precis det, allt är som det ska. Det tillägger inget extra brus eller liknande när jag kopplar in signalkabeln igen. Vilket märke ska man ta nu när jag ska köpa nya kablar?

edit: har nära till denna affär, så det är här jag kommer köpa kablar plus stativ (vet inte riktigt vad jag ska kolla efter annat att det är XLR hane till Tele (TRS))

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

Yes, gjorde precis det, allt är som det ska. Det tillägger inget extra brus eller liknande när jag kopplar in signalkabeln igen. Vilket märke ska man ta nu när jag ska köpa nya kablar?

Det viktigaste är kontakterna, Neutrik är bäst men när det gäller färdiga kablar så vet jag inte vad som är bäst byggt om du ska ha en övergång för det ser ut som Nedis hqm inte finns som övergång just nu, det är den enda färdiga billiga kabel jag gillat, jag löder det mesta själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det viktigaste är kontakterna, Neutrik är bäst men när det gäller färdiga kablar så vet jag inte vad som är bäst byggt om du ska ha en övergång för det ser ut som Nedis hqm inte finns som övergång just nu, det är den enda färdiga billiga kabel jag gillat, jag löder det mesta själv.

Något du skulle rekommendera här?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

Något du skulle rekommendera här?

Neutrikkontakter kanske nått liknande denna är rätt längd >
https://www.bax-shop.se/xlr-jack-adaptrar/procab-ref724-xlr-h...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Neutrikkontakter kanske nått liknande denna är rätt längd >
https://www.bax-shop.se/xlr-jack-adaptrar/procab-ref724-xlr-h...

var en skit sida, 150kr för frakt. Vilka andra sidor finns det som har kablar med neutrikkontakter, har kollat 4sound men dom har inga.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av korbevel:

var en skit sida, 150kr för frakt. Vilka andra sidor finns det som har kablar med neutrikkontakter, har kollat 4sound men dom har inga.

Besök en musikbutik eller bättre hifibutik. Lösa kontakter har du annars tex på Kjell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Besök en musikbutik eller bättre hifibutik. Lösa kontakter har du annars tex på Kjell.

kör på dessa. Tack så hemskt mycket för all hjälp asså!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke är att du har en jordloop. Har du testat att flytta runt grejornas stickproppar mellan olika vägguttag, eller rent av koppla in datorn utan jordning, för att se om det blir någon skillnad? Har du en apparatkabel att offra kan du ju skala en bit på mitten, klippa av jordledaren, och tillfälligt koppla in datorn med den för att se om det slutar brumma.

Skulle det förhålla sig på det viset, så får man väl gå vidare med hur man bryter jordloopen då.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!