Permalänk
Medlem

Ser inte grejen med TKL

Varför har tenkeyless tangentbord har blivit så populära på sistone?

Tycker själv att med ett vanligt tangentbord så hamnar musen inte för långt till sidan, men är det det som många ser som problem?

Skulle inte klara mig utan numpaden, för att skriva siffor vid arbete/plugg/betala räkningar osv. Mycket mer intuitivt att skriva där med en hand än att behöva använda raden ovanför bokstäverna.

Vad tycker ni? Klarar ni er utan numpad? Gör ni annat på datorn än att spelar fps?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Själv tycker jag att numpaden gör ett okej jobb vid t.ex. längre talföljder annars tycker jag det är meningslöst att ha den. Varierar man bokstäver och siffror slipper man förflytta hela handen om man använder siffrorna på raden ovanför bokstäverna. Då väljer jag hellre att köra utan numpad för kortare avstånd till musen.

Permalänk
Medlem

Jag använder numpaden när ja kör Excel. Då går den och F2 hårt. Utöver det mer eller mindre aldrig.

Permalänk
Entusiast

Jag gör inte särskilt mycket jobb vid datorn, slösurf och spelande mestadels... skulle aldrig någonsin klara mig utan numpad. Hur fan skulle man annars kunna flyga i GTA V t.ex.?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Jag gör inte särskilt mycket jobb vid datorn, slösurf och spelande mestadels... skulle aldrig någonsin klara mig utan numpad. Hur fan skulle man annars kunna flyga i GTA V t.ex.?

En kontroll? Så får du analog styrning för allt, även throttle..

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

spelar jag hade den varit skön att slippa, känns som det blir så brett mellan händerna.

annars gillar jag numpad och skulle sakna på ett TKL

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lothbrok:

En kontroll? Så får du analog styrning för allt, även throttle..

Du menar sån där konsollgrej? Rör inte sånt med tång ens

Permalänk
Medlem

Kanske borde komma tangentbord med numpaden till vänster om WSAD?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Spelar relativt lite fps, men jag köper argumentet att TKL + FPS-spelare går hand i hand hos vissa.

För mig är det nog mer en fråga om ergonomi. Om man utgår från skärmens mittpunkt kan jag ha tangentbordet mer mot mittpunkten och samtidigt ha musen i ett normalt läge. Hade jag försökt ha ett 104-key i mitten hade musen hamnat på tok för långt till höger.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Äger bara ett ISO/Nordic TKL t-bord, som ev sonen ska få, resten av mina t-bord är fullsize 108/109 keys.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv

"Ser inte grejen med Hawaii-pizza!

Varför har Hawaii-pizza blivit så populära "på sistone"? Tycker själv att det finns många andra mycket godare pizzor, helt utan ananas, men är det många som tycker annorlunda? Skulle inte klara mig utan t.ex. Calzone. Mycket godare än varm ananas!"

Det är väl tur att vi alla är olika och gillar olika saker, hade blivit hemskans trist annars.

Om man gillar "varm ananas": ät Hawaii. Om man ogillar varm ananas: Låt bli att äta Hawaii!

Permalänk
Medlem

känns mer som att något saknas när man kör TKL.

använder numpaden väldigt sällan men skulle få en fantomkänsla om den försvann.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag vill ha TKL endast för att jag spelar en del och tangentbordet blir för stort annars. Jag slår fortfarande i musen i tangentbordet ibland.

Jag hade inte klarat mig utan TKL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_fh:

Tycker själv att med ett vanligt tangentbord så hamnar musen inte för långt till sidan, men är det det som många ser som problem?

Det är det primära problemet för mig, jepp. Får muskelvärk med fullstort tangentbord, som försvann när jag gick över till TKL. Som bonus tar det mindre plats på skrivbordet också.

Trodde jag skulle sakna numpad men det har jag inte gjort en enda gång, men så har jag ändå alltid använt "vanliga" siffertangenterna för numeriskt skrivande då det går betydligt fortare för mig (då jag kan använda båda händerna). För mig är numpad bara en onödig uppsättning dublett-tangenter.

Gör allt möjligt på maskinen hemma; spel, utveckling, räkningsbetalning osv.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
99:e percentilen

Numpaden spelar mycket riktigt i en helt annan division än sifferraden. Jag använder ett IBM Model M till allt utom spel, där mitt Masterkeys S är totalt överlägset.

Det som gör TKL oumbärligt för spel är att man då slipper dunka musen i tangentbordet precis hela tiden. Extra viktigt när man ska lägga ett flickshot till exempel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_fh:

Kanske borde komma tangentbord med numpaden till vänster om WSAD?

Varför inte bara köpa ett mindre tagentbord samt ett numpad keyboard som du kan flytta både till höger, vänster eller nedanför tangentbordet.
Vet många på jobbet som har så här då de jobbar mycket med siffror, minskar även skador då man har mer neutral hållning till tangentbordet/numpaden.

Finns flera olika numeriska tangentbord som både är trådade och trådlösa.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=458

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem

Logitec hade en smart lösning ett tag. Det var ett bluetooth tangentbord där numpad var en separat del som även kunde användas som miniräknare. Hade ett litet LCD fönster. Så när man inte ville använda numpad så kunde man lägga undan den. (Eller ha den på vänster sida som nämdes tidigare)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tommty:

känns mer som att något saknas när man kör TKL.

använder numpaden väldigt sällan men skulle få en fantomkänsla om den försvann.

Känner exakt likadant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon257891:

Ser ingenting negativt i det, undrar bara om jag missat något eftersom det verkar ha blivit så vanligt. Din jämförelse är inte så bra.

Kör ni relativt hög sens på musen? Ligger ganska lågt och klarar mig med 20x20 cm musmatta, kanske därför man inte slår i tangentbordet med musen.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår heller inte grejen med TKL, varför skulle man vilja ha ett så stort tangentbord?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det där med att numpaden är snabbare än sifferraden är ju bara en vanesak. Du använder bara 1 hand när du använder numpaden medan du har 8 fingrar tillgängligt när du använder sifferraden.

Gissa vilken man skriver siffror snabbast med när man fått in vanan?
Numpad är förlegat.

Permalänk
Inaktiv

Och så det som sällan nämns:
Bara för att man inte har ett fulltangentbord (100%) så betyder ju inte det att man inte har en dedikerad numpad:
1)

2)

@emil_fh: Är medveten om att liknelsen inte var den bästa: Men det var mest för att få fram att det är en fråga om "tycke och smak" och att man inte kan "tycka fel" om subjektiva värderingar, låt mig återkomma om ett par tre veckor så ska jag ha tagit fram en slagfärdigare och bättre liknelse

Edit: Nu kom den nog, den bättre liknelsen:

Ser Inte Grejen med Caps-Lock-tangenten

Varför är Caps-Lock-tangenten fortsatt så populär?

Tycker själv att: med ett "vanligt" tangentbord (utan caps-lock) så kan jag skriva stora bokstäver ändå, men är det många som ser frånvaron av Caps-Lock-tangenten som ett problem?
Skulle inte klara mig utan att ha Caps-Lock-platsen tillgänglig för andra (vettiga) funktioner (främst ctrl eller fn). Mycket mer intuitivt att använda Caps-lock platsen för fn: +wasd (för piltangenter) eller dito tangent +(uio), (jkl), (m,.) för numpad-funktion.
Vad tycker ni? Klarar ni er inte utan Caps-Lock? Gör ni annat på datorn än spelar FPS?

Var det en bättre liknelse?
F.ö. Ser jag faktiskt ingen nytta med Caps-Lock längre: Den hade ett berättigande på Mekaniska Skrivmaskiner där man fysiskt behövde lyfta valsen (”rullen”) med fingerstyrka för att skriva stora tecken. Nu för tiden ställer den bara till problem.

(Nej, jag kodar inte)

För många bilder :) ...och bättre liknelse!
Permalänk
Medlem

@anon257891:

"Gör ni annat på datorn än spelar FPS?" var inte så bra skrivit från min sida, låter väldigt negativt, spelar mycket själv.

Mycket bättre liknelse, kan heller inte se någon nytta för Caps-Lock, och den är ofta i vägen. Men om behovet att skriva enbart versaler skulle finnas, så underlättar den mycket.

Det är det jag är intresserad av, är det en fråga om tycke och smak, design?

Som huttala skriver så borde det ju egentligen vara mer effektivt att skriva siffror med sifferraden, med möjlighet att använda båda händerna. För att fylla i konto och OCR-nummer och dylikt där det är kritiskt att det blir rätt, så går det personligen mycket bättre med numpaden, missar aldrig tecken, och oroar mig aldrig för att fylla i fel, kan inte säga det samma om sifferraden. Är det bara en vana, använder ni sifferraden även på ett keyboard med numpad?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.