Nvidia: "Founder's Edition konkurrerar inte med våra partnertillverkare"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Founder's Edition konkurrerar inte med våra partnertillverkare"

Den dyrare referensdesignen Founder's Edition konkurrerar inte med partnertillverkare. Det är budskapet från Nvidias VD, Jen-Hsun Huang, som menar på att de har en fortsatt god relation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom inte blir som Apple och tillverkar enbart sin egen produkt..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Hoppas dom inte blir som Apple och tillverkar enbart sin egen produkt..

Hade dom velat skulle dom nog kunna göra minst lika bra kylningslösningar som partnertillverkarna för det bör ju finnas en del dollares till utveckling. Frågan är ju bara hur priset hade blivit.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tja om de låtit partners släppa sina eftermarknadskylda kort SAMTIDIGT som "Founder Edition" kom ut på marknaden och inte först veckor till månader senare så hade han kanske haft en poäng i att de "inte konkurrerar" med varandra.
Som det varit har NVidia dragit in pengar på sina dyrare referenskort under den tid då marknaden varit som hungrigast efter kort och först senare kom anpassade kort på plats på en småmätt marknad.
Får nästan lite "Trump"-vibbar när man tänker på det.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Nej varför skulle founders edition konkurrera? Det är ju en rakt igenom sämre och dyrare produkt. Men vill man skylta med att man helt saknar tålamod och besinning så kanske det kan vara fränt att köpa ett kort innan partnertillverkarna kommer ut med sina alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej varför skulle founders edition konkurrera? Det är ju en rakt igenom sämre och dyrare produkt. Men vill man skylta med att man helt saknar tålamod och besinning så kanske det kan vara fränt att köpa ett kort innan partnertillverkarna kommer ut med sina alternativ.

Problemet är väl att tillräckligt många "helt saknar tålamod och besinning" för att det ska resultera i märkbart sämre försäljning för partnertillverkarna. Fast det är klart, köper man ett founders edition-kort för att vara först med det känns det ju inte osannolikt att man också köper ett bättre tredjepartskort för att vara först och bäst en gång till. (Jag tycker att *alla* som köper ett GTX1080, founders edition, "Ti" eller ej, helt saknar besinning, men det hör inte hit...)

Vad är förresten poängen med ett GTX 1050 Ti, undrar jag? :S

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Nja. Kolla prisjakt. Founders edition är bland de billigaste korten hos 1070. Alltså konkurrerar dom med partners egna modeller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Ozzed: Nja. Kolla prisjakt. Founders edition är bland de billigaste korten hos 1070. Alltså konkurrerar dom med partners egna modeller.

Då följer de inte Nvidias riktpris. Stog ju något om att det skulle vara $100 dyrare vid release.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nvidias strategi sätter prisgolvet och med det sätter dom effektivt konkurrensen ur spel.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej varför skulle founders edition konkurrera? Det är ju en rakt igenom sämre och dyrare produkt. Men vill man skylta med att man helt saknar tålamod och besinning så kanske det kan vara fränt att köpa ett kort innan partnertillverkarna kommer ut med sina alternativ.

rakt igenom sämre är dom ju inte. i små chassin är kort som blåser ut i bak mycket bättre än sådana som blåser ut i chassit. som nästan alla tredje parts kort gör.
se tex define nano s. där rekommenderas till och med ett founders kort för att nätagget blockerar för grafikkortet.
sen är väl också founders bättre i trånga sli lösningar, då ena kortet inte behöver gå 20 grader varmare än det andra. och founders kort föredras väl när man vill sätta på vattenblock också?

annars håller jag med om att dom är sämre

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

rakt igenom sämre är dom ju inte. i små chassin är kort som blåser ut i bak mycket bättre än sådana som blåser ut i chassit. som nästan alla tredje parts kort gör.
se tex define nano s. där rekommenderas till och med ett founders kort för att nätagget blockerar för grafikkortet.
sen är väl också founders bättre i trånga sli lösningar, då ena kortet inte behöver gå 20 grader varmare än det andra. och founders kort föredras väl när man vill sätta på vattenblock också?

annars håller jag med om att dom är sämre

Det är inga större problem att använda kylare som inte blåser ur luften ur chassit i define nano s. Hjälpte en vän att bygga i det chassit och han kör ett ASUS Strix R9 fury och i7 6700k fungerar fint, då ligger ändå TDP på 250 w eller något för grafikkortet. Och jag kör ett Node 202 med ett kort som ej blåser ur luften (fast det är bara ett 1060) inga problem. Men i SLI/crossfire kan jag gå med på att det kan löna sig att välja referens kylare i vissa fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

De snarare borde älska FE. Nu kan man ju prissätta även billiga modeller som FE istället för MSRP. De tjänar alltså på det. Och även Nvidia tjänar på det. Tror knappast att de kommer klaga igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är inga större problem att använda kylare som inte blåser ur luften ur chassit i define nano s. Hjälpte en vän att bygga i det chassit och han kör ett ASUS Strix R9 fury och i7 6700k fungerar fint, då ligger ändå TDP på 250 w eller något för grafikkortet. Och jag kör ett Node 202 med ett kort som ej blåser ur luften (fast det är bara ett 1060) inga problem. Men i SLI/crossfire kan jag gå med på att det kan löna sig att välja referens kylare i vissa fall.

http://www.sweclockers.com/test/21869-fractal-design-define-n...

Citat:

I en sjö av positiva aspekter finns det dock en riktigt stor nackdel, som inte kan räknas som något annat än en designmiss. Monteringspunkten för grafikkortet ligger nämligen alldeles för nära nätaggregatet, vilket stryper lufttillförseln till det förstnämnda dramatiskt. Detta påverkar inte kort av referenstyp med en bakmonterad radialfläkt, men är ett desto större huvudbry för eftermarknadsmodeller, där minst en av fläktarna hamnar direkt emot nätdelen.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej varför skulle founders edition konkurrera? Det är ju en rakt igenom sämre och dyrare produkt. Men vill man skylta med att man helt saknar tålamod och besinning så kanske det kan vara fränt att köpa ett kort innan partnertillverkarna kommer ut med sina alternativ.

Fel. Nvidias egna är ju egentligen bättre gpu fast med sämre strömtillförsel.
Vattenblock och voltmod så utpresterar dem alla partnertillverksde kort. Även med enbart vattenblock så är dem bättre. Binnade gpu:er till deras egna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fel. Nvidias egna är ju egentligen bättre gpu fast med sämre strömtillförsel.
Vattenblock och voltmod så utpresterar dem alla partnertillverksde kort. Även med enbart vattenblock så är dem bättre. Binnade gpu:er till deras egna.

Utan den extra strömtillförseln så blir det ju defacto en sämre produkt. Vad ska man med guldbinnade GPU till om de inte får sträcka på benen? värdelöst. Bättre de hade sålt dem till partnertillverkare som har vett att göra något av det hela. Voltmod är nog få som vågar sig på.

Och kylaren sen? Ojojoj vad dålig den är. Möjligen är den bättre i trånga chassin i och med lövblåsen men hur många har trånga chassin idag?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utan den extra strömtillförseln så blir det ju defacto en sämre produkt. Vad ska man med guldbinnade GPU till om de inte får sträcka på benen? värdelöst. Bättre de hade sålt dem till partnertillverkare som har vett att göra något av det hela. Voltmod är nog få som vågar sig på.

Och kylaren sen? Ojojoj vad dålig den är. Möjligen är den bättre i trånga chassin i och med lövblåsen men hur många har trånga chassin idag?

Dålig och lövblås? Den ligger precis över 390 Nitro som fick betyget "Tyst och effektiv kylare" utav Sweclockers:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Nu är det väl så att Jen-Hsun's trovärdighet sträcker sig ungefär så långt som han kan kasta sin skinnjacka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ju som sagt byggt en dator i det chassit. Med ett STRIX r9 fury och det klarade sig utan att gå för varmt trots detta problemet och då är det ett kort med rätt hög TDP. Har du själv haft problemet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Korrekt uttalande om Titan (P).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utan den extra strömtillförseln så blir det ju defacto en sämre produkt. Vad ska man med guldbinnade GPU till om de inte får sträcka på benen? värdelöst. Bättre de hade sålt dem till partnertillverkare som har vett att göra något av det hela. Voltmod är nog få som vågar sig på.

Och kylaren sen? Ojojoj vad dålig den är. Möjligen är den bättre i trånga chassin i och med lövblåsen men hur många har trånga chassin idag?

kylaren är irrelevant om den inte används. FE verkar överklocka minst lika bra som partnerkorten under vatten, kanske bättre också. att partnerkorten har en extra 6-pin har inte visat sig resultera i bättre överklockning. kortet begränsas av power limit som skulle lösas med custom bios om det kommer till pascal någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har ju som sagt byggt en dator i det chassit. Med ett STRIX r9 fury och det klarade sig utan att gå för varmt trots detta problemet och då är det ett kort med rätt hög TDP. Har du själv haft problemet?

inte jag personligen, men min brorsa har. han har ett nano s med ett asus strix 960.
min flickvän har något random atx chassi med samma. om han spelat i 2 timmar eller mer så märks de skillnad mellan datorerna där hans dator är i snitt 8-10 grader varmare än min flickväns är

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Dom som köpte founders edition var nog inte tålmodiga nog skulle jag tro. Varför annars betala mer för en sämre kylare?
Nvidia rip-off deluxe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fel. Nvidias egna är ju egentligen bättre gpu fast med sämre strömtillförsel.
Vattenblock och voltmod så utpresterar dem alla partnertillverksde kort. Även med enbart vattenblock så är dem bättre. Binnade gpu:er till deras egna.

Finns inga belägg för det påståendet, endast spekulationer, och de blev relativt tidigt avfärdade i och med att man testade nvidia BIOS på 3rd party kort och fick då samma resultat. Det är helt enkelt FE bios som är bättre än partner bios. St T4 bios är exempel på ett värdelöst bios.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Finns inga belägg för det påståendet, endast spekulationer, och de blev relativt tidigt avfärdade i och med att man testade nvidia BIOS på 3rd party kort och fick då samma resultat. Det är helt enkelt FE bios som är bättre än partner bios. St T4 bios är exempel på ett värdelöst bios.

Vissa får bättre resultat med fe bios men långt ifrån alla. Mitt kort exempelvis funkar bäst med sitt original bios, jag har provat nästan alla som finns. FE korten klockar högre samt får bättre resultat i ex firestrike, finns ju 100 tals trådar på overclockers så sluta o tjafsa.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

inte jag personligen, men min brorsa har. han har ett nano s med ett asus strix 960.
min flickvän har något random atx chassi med samma. om han spelat i 2 timmar eller mer så märks de skillnad mellan datorerna där hans dator är i snitt 8-10 grader varmare än min flickväns är

Klart det blir varmare än i ett stort chassi men det betyder ju inte att det är problematiskt. 🙂

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

När det inte räcker att mjölka sina kunder, då ska man nalla på partnertillverkarnas marginaler. -.-

Är det bara jag som blir illamående då företag utnyttjar sin monopolställning för att tjäna mer pengar och få ännu mer kontroll över marknaden? Hoppas verkligen att Vega blir bra, annars lär Nvidia mjölka Gp102 Hela 2017 också, varför släppa Volta när man redan äger marknaden liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

När det inte räcker att mjölka sina kunder, då ska man nalla på partnertillverkarnas marginaler. -.-

Är det bara jag som blir illamående då företag utnyttjar sin monopolställning för att tjäna mer pengar och få ännu mer kontroll över marknaden? Hoppas verkligen att Vega blir bra, annars lär Nvidia mjölka Gp102 Hela 2017 också, varför släppa Volta när man redan äger marknaden liksom...

Jag ogillar också företag som vill tjäna pengar. Speciellt såna som måste göra sina aktieägare nöjda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Att dom gjorde Founders Edition referenskort och som brukar i vanliga fall alltid vara i den billigaste prissegmentet för att partnertillverkarna gör bättre kort med egna features. Och dom kostar mer än referenskorten är verkligen troligt. Men nu är det helt tvärtemot och i min synvinkel är detta ett idiotiskt fall av exakt samma allvarliga som Note 7 bränner historia och Apple's iPhone 7 avsaknad av hörlursingång.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nej dom konkurrerar ju knappast med sina partners då deras partners inte gör Blower lösningar ändå och det är det ända jag köper för i dagsläget är det bara Nvidia som gör dom bästa blowers på marknaden.
EVGA hade riktigt fina sådana som presterade likvärdigt med openair kylare på GTX680 men trots samma prestanda (temp, ludnivå) och påkostade PCB och strömförsörjning så verkar openairkylare vara det ända som säljer ändå.

Själv tycker jag det för klumpigt och ineffektivt att behöver extra fläktar och hål i lådan så några partnertillverkare får inte mina pengar lägre då jag tröttnat på openiar kylare.

Blir ju inte bättre av att många openair kylare ska ta 3 platser i praktiken för att få plats eller fungera vilket för mig är oacceptabel.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är det hela mycket enkelt. nVidia ville tjäna en hacka på både FE och att Partners enbart fick sälja FE i referensutförande under, vad, någon vecka eller två? Därefter utnyttjade Parters den höga efterfrågan mot den låga tillgången och pumpade upp priserna för deras egna modeller till skyarna då nVidia säljer kretsen till de redan utlovade priserna.

Att partners drar på sig offerkoftan kallar jag rent BS. De märkte att efterfrågan helt enkelt var enorm, och att de kunde ta ut vad de ville då ALLA kort sålde slut iallafall. Hoppas AMD hänger med i racet till nästa generation så vi slipper se sånt här skit igen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB