Fallout 4 stora fps problem

Permalänk

Fallout 4 stora fps problem

Hejsan! vet inte om detta är rätt plats för detta. Men vet inte vart jag skall placera denna.

Jag lirar fallout 4 på dessa specs.

Jag har Jag har ASUS X79-DELUXE

Intel Core i7 4820K 4ghz; Noctuakylare NH-D14 SE 2011

Minne: 8 x 2GB Kingstone Hyper 1333 Mhz

Corsair Neutron GTX 240 GB SSD.

GTX 970 MSI

Saken är den att jag har väldigt låg fps i fallout 4, runt 30 fps. Men om jag kör allt på ultra eller allt på low så får jag ingen skillnad i fps, (högst 10+ i fps) med allt på low jämfört med ultra. Jag har testat att ta bort Godrays och allt jag kunnat läsa mig till. Har ni någon aning vad jag kan göra åt detta?.

Permalänk
Medlem

@Plenninge: Hjälper det här? Om inte är det ett problem vi får reda ut.

Many PC gamers have discovered that Fallout 4 is locked at 30FPS for them. This is bizzare because for others it appears that Fallout 4 runs at locked 60FPS. To unlock Fallout 4 frame-rate or this 30FPS cap issue follow the steps provided below.

To unlock frame rate open Fallout4Pref.ini (simply search windows for it, but it is in your documents). Note making a backup isn't neccessary as if you simply delete Fallout4Pref.ini the game will auto generate new one next time it is opened.

Search for the line iPresentInterval=1, and change it to iPresentInterval=0

Next to use vsync got to the nvidia control panel or amd equivelant and apply vysnc here to avoid nasty screen tearing, as the above completely removes any frame rate cap.

Another possibly solution that may work for you is to play in a bordeless window mode.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Plenninge: Hjälper det här? Om inte är det ett problem vi får reda ut.

Many PC gamers have discovered that Fallout 4 is locked at 30FPS for them. This is bizzare because for others it appears that Fallout 4 runs at locked 60FPS. To unlock Fallout 4 frame-rate or this 30FPS cap issue follow the steps provided below.

To unlock frame rate open Fallout4Pref.ini (simply search windows for it, but it is in your documents). Note making a backup isn't neccessary as if you simply delete Fallout4Pref.ini the game will auto generate new one next time it is opened.

Search for the line iPresentInterval=1, and change it to iPresentInterval=0

Next to use vsync got to the nvidia control panel or amd equivelant and apply vysnc here to avoid nasty screen tearing, as the above completely removes any frame rate cap.

Another possibly solution that may work for you is to play in a bordeless window mode.

Jag har testat detta. Gör ingen skillnad. Jag testade i Diamond city. Just nu med allt på max får jag 22 fps vid entren till Diamond City. Och med allt så lågt det går, så får jag 36 fps.

Permalänk
Medlem

@Plenninge

När rengjorde du datorn från damm senast? cpu temp? gpu temp? cpu load? gpu load? vram? Andra processer i bakgrunden? Ominstallerat drivrutiner med clean installation?

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@Plenninge

När rengjorde du datorn från damm senast? cpu temp? gpu temp? cpu load? gpu load? vram? Andra processer i bakgrunden? Ominstallerat drivrutiner med clean installation?

Jag rengjorde den för 3 dagar sedan. Mina temps ligger utom någon farlig gräns. Skall kolla dem.

Permalänk
Medlem

@Plenninge gå in i Fallout4prefs och sätt bFull Screen från 0 till 1. "bFull Screen=1"

Den brukar stå på borderless först. Den får du ändra till 0. "bBorderless=0"

Detta gjorde så jag fick upp till 120 fps istället för 30. På maxade inställningar, 2560x1080.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@Plenninge

När rengjorde du datorn från damm senast? cpu temp? gpu temp? cpu load? gpu load? vram? Andra processer i bakgrunden? Ominstallerat drivrutiner med clean installation?

Har kört spelet nu och här har vi en screenshot på mina temps och usage.
Ser något skumt ut??

http://imgur.com/a/q6MFi

Permalänk
Skrivet av Funkish:

@Plenninge gå in i Fallout4prefs och sätt bFull Screen från 0 till 1. "bFull Screen=1"

Den brukar stå på borderless först. Den får du ändra till 0. "bBorderless=0"

Detta gjorde så jag fick upp till 120 fps istället för 30. På maxade inställningar, 2560x1080.

Har kört spelet nu och här har vi en screenshot på mina temps och usage.
Ser något skumt ut??

http://imgur.com/a/q6MFi

Permalänk
Medlem

@Plenninge:

Du körde inte så länge ser det ut som men du kom bara upp i max ca 45% gpu använding.

Vilket tyder på att spelet inte använder din gpu fullt ut.

Prövade du @Funkish tips?

Permalänk

Dålig användning 970 hjälp.

Hejsan jag kör dessa specs.

Jag har Jag har ASUS X79-DELUXE

Intel Core i7 4820K 4,2ghz; Noctuakylare NH-D14 SE 2011

Minne: 8 x 2GB Kingstone Hyper 1333 Mhz

Corsair Neutron GTX 240 GB SSD.

GTX 970 MSI ej överklockat.

När jag spelar spel som Bioshock Infinite och Fallout 4 så har jag låg fps runt mellan 20-30 i Fallout. Och 30-50 i Bioshock.

Medans min processor och gpu inte ligger i närheten av sina max belastningar. Vad kan detta bero på??

Jag har alla nya geforce uppdateringar.

så här ser msi afterburner ut när jag spelat båda spelen.
http://imgur.com/Ozwu4Sj
http://imgur.com/a/5obTn

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@Plenninge:

Du körde inte så länge ser det ut som men du kom bara upp i max ca 45% gpu använding.

Vilket tyder på att spelet inte använder din gpu fullt ut.

Prövade du @Funkish tips?

Nej det var bara en test då, för att mina fps är ospelbara.
Ja jag har testat det men det gjorde ingen skillnad. Jag spelade Bioshock Infinite också för att testa hur det funkade där. Och jag har även där samma problem. ingen max användning men bedrövliga framerates. som länken nedan.

http://imgur.com/a/5obTn

Permalänk
Medlem

Testa andra drivrutiner til grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Japp, skulle testa en "clean installation" av drivrutiner.

Men lite skumt är det, det håller jag med om. Temps och annat ser väldigt bra ut.

Permalänk
Medlem

Testa att gå till Nvidia kontrollpanelen och välj "prefer maximum performance".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Temperatur på CPU när du spelar?

EDIT : Såg temperaturen nu. Alla CPU-kärnor aktiverade i BIOS/Windows?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Plenninge

Var det något fel på den här tråden du skapade?

#16408505

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenninge:

Hejsan jag kör dessa specs.

Jag har Jag har ASUS X79-DELUXE

Intel Core i7 4820K 4,2ghz; Noctuakylare NH-D14 SE 2011

Minne: 8 x 2GB Kingstone Hyper 1333 Mhz

Corsair Neutron GTX 240 GB SSD.

GTX 970 MSI ej överklockat.

När jag spelar spel som Bioshock Infinite och Fallout 4 så har jag låg fps runt mellan 20-30 i Fallout. Och 30-50 i Bioshock.

Medans min processor och gpu inte ligger i närheten av sina max belastningar. Vad kan detta bero på??

Jag har alla nya geforce uppdateringar.

så här ser msi afterburner ut när jag spelat båda spelen.
http://imgur.com/Ozwu4Sj
http://imgur.com/a/5obTn

Fallout 4 är väldigt dåligt optimerat. Jag har väldiga dips på min dator med. Har gtx 970 med. Du kan dra ner på lite inställningar i settings för att få upp dina fps.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Plenninge:

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

@Plenninge

Var det något fel på den här tråden du skapade?

#16408505

Glömde bort att den tråden fanns.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Testa att gå till Nvidia kontrollpanelen och välj "prefer maximum performance".
https://s9.postimg.org/5j3j8bv8v/nvidia.png

Har testat det också.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Testa andra drivrutiner til grafikkortet.

Har testat flera olika drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Japp, skulle testa en "clean installation" av drivrutiner.

Men lite skumt är det, det håller jag med om. Temps och annat ser väldigt bra ut.

Gjorde en clean installation innan jag postade denna tråd.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Fallout 4 är väldigt dåligt optimerat. Jag har väldiga dips på min dator med. Har gtx 970 med. Du kan dra ner på lite inställningar i settings för att få upp dina fps.

Det gör ingen skillnad för mig. Om jag kör "allt maxat" så får jag ca 30-35 fps. Och kör jag allt på "low" så får jag bar ca 7 fps mer. Det är väldigt lite. För en överklockad i7 och ett 970 tycker jag.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Fallout 4 är väldigt dåligt optimerat. Jag har väldiga dips på min dator med. Har gtx 970 med. Du kan dra ner på lite inställningar i settings för att få upp dina fps.

Aa, fast nej? Jag har också 970, och jag har låst min FPS på 65, och där håller den sig nästan hela tiden, med bara små drops, och då kör jag på Ultra, och har en del mods också. Låter väldigt konstigt att han ligger på 35FPS på low i Diamond City, när jag på Ultra + mods som lägst dippade till 59 när jag åkte upp i hissen och tittade ut över staden, och för de mesta låg på 62FPS.

Mitt GPU usuage ser också väldigt mycket bättre ut än TS gör, så något knepigt är det helt klart.

Dold text
Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenninge:

Det gör ingen skillnad för mig. Om jag kör "allt maxat" så får jag ca 30-35 fps. Och kör jag allt på "low" så får jag bar ca 7 fps mer. Det är väldigt lite. För en överklockad i7 och ett 970 tycker jag.

Ja jag läser lite på nätet och det verkar inte vara något unikt för dig.

https://steamcommunity.com/app/377160/discussions/0/496881136...

Som någon annan skrev här så får han typ 60 fps hela tiden i spelet. Det får inte jag. Utan där är dips.

Måste finnas en lösning om man har det så dåligt som du. Du får googla. Hos mig är det ändå spelbart.,

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Ja jag läser lite på nätet och det verkar inte vara något unikt för dig.

https://steamcommunity.com/app/377160/discussions/0/496881136...

Som någon annan skrev här så får han typ 60 fps hela tiden i spelet. Det får inte jag. Utan där är dips.

Måste finnas en lösning om man har det så dåligt som du. Du får googla. Hos mig är det ändå spelbart.,

Okej det är ju bra för dig. Jag spelade spelet för ett par månader sedan och då fick jag ca 70 fps i snitt. Men jag har gjort samma nu som då och jag får inte samma resultat heller, utan bara runt halva.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kan bero på detta, men Fallout 4 verkar gilla snabba RAM-minnen. Skulle det kunna vara din 1333 Mhz som gör att det spökar?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenninge:

Okej det är ju bra för dig. Jag spelade spelet för ett par månader sedan och då fick jag ca 70 fps i snitt. Men jag har gjort samma nu som då och jag får inte samma resultat heller, utan bara runt halva.

Mycket mycket märkligt. Säker på att inte nåhot throttlar pga värme, eller att du har något program som suger resurser? Är det bara i fallout 4?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@Plenninge:
Har du en skärm med freesync eller gsync?

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Mycket mycket märkligt. Säker på att inte nåhot throttlar pga värme, eller att du har något program som suger resurser? Är det bara i fallout 4?

Har just nu testat i fallout 4 och bioshock infinite. och bioshock får jag med allt på max ca 50 fps. Men likadant sänker jag settings så blir det en extremt minimal förbättring. Det kan det vara en dålig ssd som är problemet?