Intel Core i7-7700K "Kaby Lake" butikslistas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av corben2:

Jag har inte hängt med i processorutvecklingen senaste åren.
Sitter på en 3,5 gHz i7 4770K och ett Z87 Deluxe moderkort idag med 850 PRO SSD.

Är det någon större idé att uppgradera hela plattan till 7700K + Z170/Z270? Kommer man märka av någon större skillnad i Windows eller Spelmiljön?

Nej.
tragiskt nog inte.
väntar själv på amd zen i feb.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jaha, då kan alla med i7-2600K sitta lugnt i båten ett år till (Cannonlake).

Kan dom inte bara lägga ner, vad håller dom på med?!?!?
Hur kan man ha som affärsplan/målplan/vision att släppa något nytt varje år, även om man inte gjort några tekniska landvinningar?

Intel anser att de kan släppa en ny generation om de lyckas:

  • Öka boost-frekvens med 10%

  • Minska effektförbrukningen med 15%

  • Öka IPC med 7%

  • Byta till ny minnesstandard (DDR423434)

Alltså NÅGOT av de ovanstående, inte allt på samma gång. Hur kan det vara anledning till en HEEELT NY GENERATION??? Alltså är det ens lönsamt att hålla på å mjölka så där år ut och år in?

Nej, de kan låsa in sig i en bunker, inte yppa ett skvatt. Sitta där i 3år (för vi klarar oss många år på dagens utbud). Sen kliva ut och ropa Heureka!

  • 7nm

  • 3Ghz med passiv kylning

  • TDP 30W

  • Ökad IPC

  • HBM2 asynkron med GPU'n

Då jäklar ere dags att kicka igång våffeljärnen och tillverka nextgen!

Permalänk
Medlem

Tror väldigt hårt på att kaby lake cpuerna kmr att klocka upp till 5ghz på i7orna

Permalänk
Skrivet av criscros:

Tror väldigt hårt på att kaby lake cpuerna kmr att klocka upp till 5ghz på i7orna

Ghz racet är inte lönsam, går till viss gräns sen kostar det mycket ström.

Inget prat om adaptive-sync? Intel påstod ju dom skulle börja stödja det (men det kanske inte händer på många år).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

hehe, där håller jag inte med dig alls, varken på att det e överklocking eller att vi båda har rätt... nån måste ha fel, å jag vägrar höra att jag har fel

Om vi säger så här. Du har 66,66% rätt och jag har 33,33% rätt? Hahah Nej, nu kanske vi ska sluta innan en modd tar bort allt. Du har rätt i att det inte kan kallas överklockning när man ändrar hur Intels Turbo Boost Technology fungerar, men jag har inte fel i hur den fungerar normalt sett.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lessismore:

Jaha, då kan alla med i7-2600K sitta lugnt i båten ett år till (Cannonlake).

Kan dom inte bara lägga ner, vad håller dom på med?!?!?
Hur kan man ha som affärsplan/målplan/vision att släppa något nytt varje år, även om man inte gjort några tekniska landvinningar?

Intel anser att de kan släppa en ny generation om de lyckas:

  • Öka boost-frekvens med 10%

  • Minska effektförbrukningen med 15%

  • Öka IPC med 7%

  • Byta till ny minnesstandard (DDR423434)

Alltså NÅGOT av de ovanstående, inte allt på samma gång. Hur kan det vara anledning till en HEEELT NY GENERATION??? Alltså är det ens lönsamt att hålla på å mjölka så där år ut och år in?

Nej, de kan låsa in sig i en bunker, inte yppa ett skvatt. Sitta där i 3år (för vi klarar oss många år på dagens utbud). Sen kliva ut och ropa Heureka!

  • 7nm

  • 3Ghz med passiv kylning

  • TDP 30W

  • Ökad IPC

  • HBM2 asynkron med GPU'n

Då jäklar ere dags att kicka igång våffeljärnen och tillverka nextgen!

Det är kanske vilseledande att kalla den för nya generationer när så lite har hänt, men även om det enbart är 5% prestandaökning så är det bättre än inget. Detta gäller precis allt som bilmotorer, kylskåp etc. Varje år blir de lite bättre, alla slänger ej ut de gamla för det, men ingen vill köpa gammal dritt som nytt.

Angående klara sig på dagens utbud så är ordet relativt, jag slängde ihop ett litet vba script i Excel och det tog över 2h att exekvera och mitt behov är på runt 5 minuter. Så en 2000% snabbare dator för enbart Excel skulle ja behöva. Undra om i7-7700K går att klocka upp 2000% om man har bra kylning?

Nå som sagt det finns i princip ingen gräns i vilken datakraft behov man har, man får dock anpassa livet efter den lilla kraft man har. Och alla bäckar små är även bra. Jag skulle dock aldrig uppgradera en senare i7a till denna, däremot kan man ju köpa fler datorer och fördela belastningen på dem. För vanligt folk, låt speldatorn enbart sköta spel, låt andra datorer sköta om resten.

*edit*
Förresten har inte Intel varit väldigt bra med namnen och behållit i3, i5 och i7 väldigt länge så ytterst få blir vilseledda att det finns en ny processor på marknaden som är mångdubbel så snabb som deras gamla i7a? Så jag tycker Intel ska fortsätta uppdatera även om det är lite, 5% snabbare cpu innebär att den utför sitt jobb snabbare och varje procent räknas som med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Nej.
tragiskt nog inte.
väntar själv på amd zen i feb.

Samma här. På AMD sidan lär det bli ett betydligt större hopp i prestanda än Intels motsvarighet. Jag är dock en snål smålänning och håller i pengarna hårt. Får se när det blir en uppgradering

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Vore kul och se hur mycket man kan överklocka Core i7-7700K.

Någon som vet när något nytt kommer till LGA2011?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Någon som sett några läckade överklockningsresultat på dessa? Jag skulle vara intresserad utav veta om Kaby Lake har godare överklockningsmöjligheter pga att klockfrekvensen nu har höjts. 4.5GHz turbo frekvens börjar ju vara riktigt högt det för att vara standard, man tycker ju att 5GHz+ borde vara inom räckhåll iallafall.

Då är frågan, lönar det sig kanske att uppgradera till max klockat 7700K från en i5-4670K överklockat till 4.3GHz om man är frekven video enkodare (talar alltså om korta 3 - 6 min snuttar dagligen, 1 - 3st med vissa specialeffekter i After Effects) så vore tacksam att kunna skära bort ens typ 3 minuter från mina nuvarande 18 - 30 minuters renderingstider. Vad talar vi om för prestandaboost i detta fall, säg 4.3GHz till 5.0GHz skulle redan det vara 16,3% och i och med generationskiftena kanske en 10% IPC boost där så kanske runt 25% boost månne eller säkert närmare 30% då det vore fråga om en i5 till i7 byte (mera cache, hyperthreading)?

Angående turbo boosten, det är ju värt att tänka på att alla Devil's Canyon och Skylake CPUer kan ju nå 4,5GHz utan kass kylning, så det är väl dags att de börjar pressa den.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

@RPGWiZaRD:

Det är inte värt att uppgradera 2k serien till 7k.

Så då är verkligen inte värt att uppgrade 4k serien till 7k.. jag menar varför ska du ens göra de? Du tjänar ingenting.

Såvidare du inte sitter och renderar grejer så känns de helt onödigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Granter:

@RPGWiZaRD:

Det är inte värt att uppgradera 2k serien till 7k.

Så då är verkligen inte värt att uppgrade 4k serien till 7k.. jag menar varför ska du ens göra de? Du tjänar ingenting.

Såvidare du inte sitter och renderar grejer så känns de helt onödigt

120/144/165FPS är anledningen.
Jag byter gärna ut min 2700K, gotta get dem frames.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lessismore:

Jaha, då kan alla med i7-2600K sitta lugnt i båten ett år till (Cannonlake).

Kan dom inte bara lägga ner, vad håller dom på med?!?!?
Hur kan man ha som affärsplan/målplan/vision att släppa något nytt varje år, även om man inte gjort några tekniska landvinningar?

Intel anser att de kan släppa en ny generation om de lyckas:

  • Öka boost-frekvens med 10%

  • Minska effektförbrukningen med 15%

  • Öka IPC med 7%

  • Byta till ny minnesstandard (DDR423434)

Alltså NÅGOT av de ovanstående, inte allt på samma gång. Hur kan det vara anledning till en HEEELT NY GENERATION??? Alltså är det ens lönsamt att hålla på å mjölka så där år ut och år in?

Nej, de kan låsa in sig i en bunker, inte yppa ett skvatt. Sitta där i 3år (för vi klarar oss många år på dagens utbud). Sen kliva ut och ropa Heureka!

  • 7nm

  • 3Ghz med passiv kylning

  • TDP 30W

  • Ökad IPC

  • HBM2 asynkron med GPU'n

Då jäklar ere dags att kicka igång våffeljärnen och tillverka nextgen!

Instämmer i det mesta, Intel har verkligen problem med att få ut något som motiverar uppgradering. Sandy Bridge är fem år gammal och står sig fortfarande väldigt bra.

Jag har föreslagit det tidigare och gör det igen, en inbyteskampanj hade inte varit dumt. Blir rätt många tusenlappar för någon procent extra prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Ghz racet är inte lönsam, går till viss gräns sen kostar det mycket ström.

Inget prat om adaptive-sync? Intel påstod ju dom skulle börja stödja det (men det kanske inte händer på många år).

Skickades från m.sweclockers.com

VESA Adaptive Sync är det verkligen på tiden att Intel börjar supporta. Samtidigt verkar denna "generation" mest vara rebrandad Skylake så är väl först nästa generation vi får se något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fel, du får gå in i bios å synca/tvinga turbo frekvensen på alla kärnor manuellt så boostas frekvensen på alla kärnorna.

Skrivet av DST:

nej, jag pratar inte om att överklocka. jag pratar helt enkelt om att du helt enkelt sätter på funktionen i bios som gör att alla kärnorna på cpun boostar upp till maximala turbo frekvensen.

Mitt nya icke z moderkort(h110 chipset) som jag har parat ihop med i7 6700 boostar upp på alla kärnor till 4ghz så inte bara z moderkort som har den funktionen.

Skrivet av DST:

hehe, där håller jag inte med dig alls, varken på att det e överklocking eller att vi båda har rätt... nån måste ha fel, å jag vägrar höra att jag har fel

Skylakes turbo är 4,0 på 4 kärnor, 4,0 på 3 kärnor, 4.0 på 2 kärnor och 4,2 på 1 kärna. Detta är Intels officiella siffror. Så @alex5555 har helt rätt här, att max turbo inte nås av mer än några få kärnor.

@DST det du gör är överklockning. En extremt mild sådan som är kraftigt förenklad från moderkortstillverkaren, ja, men det är en överklockning då det är utanför Intels spec. Med det sagt, jag tror 99.999% av CPUerna gör det utan problem, men du vet inte hur moderkortet gör det. Den kan ev öka spänningen, eller justera något annat, för att försäkra att den klarar det, vilket också är överklockning då CPUn inte är på rätt TDP längre.

Säger dock inte att det du gör är fel... kör på. Men du bör vara medveten om vad det är du gör.

Också lite därför jag hoppas 7700k har lite bättre 2-3-4 kärnig turbo, för att bara boosta 200MHz, på en kärna, enligt 6700k spec, är löjligt lågt.

Permalänk
Medlem

Känns som den mest ynkliga uppdatering Intel gjort. Samtidigt så skrotade dom sin tick-tock strategi nyss och ser ut att ligga efter på mindre noder (7nm) jämfört med GF/Samsung och eventuellt TSMC. Snacka om att ha bromsat tåget.

Jag skulle tro att många inväntar AMD's Zen, speciellt om man redan sitter på 2600K eller senare som stått (och står sig) väldigt bra hittills.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

@Uzanar:

Ja men överklocka då din 2700k och den kommer inte ligga långt ifrån än 7k serie i stock...

Vad spelar du ens för spel där de krävs 170fps. Det finns 1spel som "kräver" den fpsen och de är cs go. Och är du inte proffspelare i just cs:go så kan jag inte se varför de här skulle vara nödvändigt för dig. Är de som en grej att istället för att ha 140fps så har du nu 170 och då blir de en stor skillnad som är värt dem tusenlapparna du lägger?

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Känns som den mest ynkliga uppdatering Intel gjort. Samtidigt så skrotade dom sin tick-tock strategi nyss och ser ut att ligga efter på mindre noder (7nm) jämfört med GF/Samsung och eventuellt TSMC. Snacka om att ha bromsat tåget.

Jag skulle tro att många inväntar AMD's Zen, speciellt om man redan sitter på 2600K eller senare som stått (och står sig) väldigt bra hittills.

Zen kommer inte revolutionära cpu marknaden, möjligen kan dom matcha SB/ivy (om det blir mer är det i så är positivt överraskning).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Granter:

@Uzanar:

Ja men överklocka då din 2700k och den kommer inte ligga långt ifrån än 7k serie i stock...

Vad spelar du ens för spel där de krävs 170fps. Det finns 1spel som "kräver" den fpsen och de är cs go. Och är du inte proffspelare i just cs:go så kan jag inte se varför de här skulle vara nödvändigt för dig. Är de som en grej att istället för att ha 140fps så har du nu 170 och då blir de en stor skillnad som är värt dem tusenlapparna du lägger?

Nu har ju jag en 120FPS-skärm men jag bara tog 144/165Hz som exempel.
Jag siktar alltid på en minimum FPS på 120 oavsett vilket spel jag spelar, The Witcher 3, CS:GO you name it.

Det klarar inte en 2700K@4.8GHz som jag har tyvärr.
Med det sagt så är det ju många tusenlappar som går åt vid ett byte och det är väl det som tar emot mest, det är dock därför jag valt ett GTX 1060 nyligen istället för ett GTX 1070 för att spara lite pengar till Kaby Lake/Zen.
Hellre en urstark processor och ett mellanklass-kort, ge mig mina 120FPS

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

@Uzanar:

Kan inte säga annat än att du tänkte helt rätt.

Av någon anledning kan jag nästan ana en rusning efter cpuer. Känns som om att många suttit på samma system länge och nu när faktiskt AMD också släpper en ny så får folk upp ögonen och tänker "ja men nu är de dags".

Med tanke på konkurrensen som kommer uppstå så blir de säkert bra priser på grejerna med!

Permalänk

Kansse man ska uppdatera sig till den nu
Använder 2600k i7 börjar bli gammal

Permalänk

Sitter kvar på en 7 år gammal i7 860 som är lite överklockad (3,5Ghz). När blir det värt att uppgradera egentligen? Vad får jag ut utav en uppgradering och är det värt pengarna?
Battlefield 1 betan flöt på rätt bra med ultra inställningar.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepperflame:

Sitter kvar på en 7 år gammal i7 860 som är lite överklockad (3,5Ghz). När blir det värt att uppgradera egentligen? Vad får jag ut utav en uppgradering och är det värt pengarna?
Battlefield 1 betan flöt på rätt bra med ultra inställningar.

Det är ju fortfarande mest nyare anslutningsmöjligheter till kringutrustning. USB3 och SATA3, om nu inte ditt moderkort har extrakretsar för sådan funktionalitet då, min gamla Lynnfield-plattform hade ingetdera. Sedan USB-C, NVMe och PCI-e 3.0 är väl de största nyheterna. Du får inga fler kärnor eller trådar såvida du inte kostar på dyrare plattformar då det fortfarande är 4 core/8 thread som gäller som bäst bland konsumentprodukterna från Intel.

Tyvärr så händer det väldigt lite, men den trevliga bieffekten är ju att man kan sitta på hårdvaran riktigt länge. Är ju inte som på 90-talet när datorn blev gammal och omsprungen på någon månad.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Det är ju fortfarande mest nyare anslutningsmöjligheter till kringutrustning. USB3 och SATA3, om nu inte ditt moderkort har extrakretsar för sådan funktionalitet då, min gamla Lynnfield-plattform hade ingetdera. Sedan USB-C, NVMe och PCI-e 3.0 är väl de största nyheterna. Du får inga fler kärnor eller trådar såvida du inte kostar på dyrare plattformar då det fortfarande är 4 core/8 thread som gäller som bäst bland konsumentprodukterna från Intel.

Tyvärr så händer det väldigt lite, men den trevliga bieffekten är ju att man kan sitta på hårdvaran riktigt länge. Är ju inte som på 90-talet när datorn blev gammal och omsprungen på någon månad.

Jo, men jag råkar ha de där extrakretsarna för USB3 och SATA3 ;). Även om det inte är något jag använder speciellt mycket.
PCI-e portarna lär vara på gränsen till flaskhals men fungerar än så länge med ett GTX970 tror jag.
Fler kärnor eller trådar är jag inte i behov av, hade jag uppgraderat hade jag nog landat på en i5:a ändå

Det har ju varit riktigt schyssta år mot plånboken! Bara grafikkortet som uppgraderats 2 gånger för att jag inte alltid kan hålla köpfingrarna i styr. Det är kul med nya grejer!... om man märker någon skillnad.

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Någon som vet när något nytt kommer till LGA2011?

Tror LGA 2011 sjunger på sista versen i o m Broadwell-E för inte så länge sen.
Efter dessa blir det ny sockel/plattform, LGA 2066 med Skylake-X/Kabylake-X, nästa år (2017) som det ser ut nu.

http://wccftech.com/intel-skylake-x-kaby-lake-x-platform-laun...

Väntar själv på detta innan jag uppgraderar igen. (i7 2600K i dagsläget)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mercy1:

Tror LGA 2011 sjunger på sista versen i o m Broadwell-E för inte så länge sen.
Efter dessa blir det ny sockel/plattform, LGA 2066 med Skylake-X/Kabylake-X, nästa år (2017) som det ser ut nu.

http://wccftech.com/intel-skylake-x-kaby-lake-x-platform-laun...

Väntar själv på detta innan jag uppgraderar igen. (i7 2600K i dagsläget)

Då blir det att vänta tills LGA 2066 kommer ut då blir kul att se vilken kraft den har.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Kommer I7-7700K garanterat fungera på moderkort z170 som säljs idag- nån som läst en bekräftelse ?
kommer väl biosuppdatering för nya cpu när den väl släpps i så fall.
nån som vet om grafikdelen förbättrats något?
Främsta användning till videoredigering så frågan är hur stor prestanda skillnad mellan 6700K och 7700K- några nyheter/standarder på förhandsinfo om den är betydligt effektivare snabbare? Men kanske bara kan utnyttjas av framtida Z2xx moderkort ?
Trivs bra nu med W7-64 men krävs W10 för få ut max effekt? ej spelintresserad- men lär behöva nån yttre grafikdel för bättre videoredigering.

Permalänk

bekräftelse idag .nuvarande MSI moderkort 1151 kommer stödja Kaby Lake http://www.sweclockers.com/nyhet/22734-msi-ger-moderkort-med-...

Permalänk
Medlem

Det har kommit nya bios till Asus iaf. Tycker det verkar som om butiker börjar rea ut sina lager av Z170-kort så lansering kanske inte är så långt borta?

Permalänk

Frågan är vilka nyheterna är på nya generation moderkort- eller man klarar sig med nuvarande och ändå utnyttjar nya processorers prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fel, du får gå in i bios å synca/tvinga turbo frekvensen på alla kärnor manuellt så boostas frekvensen på alla kärnorna.

Det anses som överklockning och stöds därför bara av vissa moderkort. Intels spec säger annnat. Så du har normalt inte detta på bärbara eller OEM samt rickigt billiga moderkort.

@Paddanx
4790k standard frekvens är 4,0 inte 4,2.
http://ark.intel.com/products/80807/Intel-Core-i7-4790K-Proce...

Är man intresserad av Intels officiella boost värden är dessa länkar mycket trevlig.

i7
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...

i5
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.