Ubuntu i Virtualbox - Märkligt randig skärm med random tecken.

Permalänk
Medlem

Ubuntu i Virtualbox - Märkligt randig skärm med random tecken.

Försöker få igång en vm med ubuntu men kommer inte fram till installationsstarten. Jag mountar imagen och jag ser hur det står Ubuntu 16.04 med några punkter under som visar att systemet laddas in men när det är klart blir skärmen randig och ser ut som beskrivs i denna tråd: http://askubuntu.com/questions/830242/boot-up-ubuntu-in-virtu...

Någon som vet hur man kan fixa det?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

I länken används i386, använder du samma? Tanka ner 64-bit, amd64, o boota den o se om det blir samma.

Ser ut som nåt drivrutinsproblem, kanske nåt med UEFI bios i Virtualbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

I länken används i386, använder du samma? Tanka ner 64-bit, amd64, o boota den o se om det blir samma.

Ser ut som nåt drivrutinsproblem, kanske nåt med UEFI bios i Virtualbox?

Aha, testade såklart med 64bit först men fick felmeddelande. Såg då att jag valt 32bit Ubuntu i virtualboxs presets så då testade jag med den imagen istället. Får väl göra om vm:en från början så att den är anpassad för 64bit.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Nu använder jag VMware workstation, men jag testade att tanka ner 16.04.1 i386 o boota den på en VM som talat om att det ska vara 64bit. Funkade utan problem, kan inte återskapa ditt problem.

Men tror fortfarande att det är nån drivrutin, hårdvara, som inte Ubuntu får att funka. Du får testa att plocka bort och ändra om du fortfarande får problem.

Permalänk
Medlem