Hjälp med föräldrakontroll i router önskas! - panik kan inte surfa

Permalänk
Medlem

Hjälp med föräldrakontroll i router önskas! - panik kan inte surfa

Kan någon vänlig pedagogisk människa hjälpa mig att förstå hur jag får OpenDNS Parental Controls att fungera som jag önskar.

Jag har antagligen lyckats blockera mycket som jag önskar att barnen inte ska se, ännu, men jag har också låst mig själv ute.

Jag är blockerad från allt möjligt, (inte bara från ex porr utan ställen som eforum.idg.se (upptäckte det nu när jag letade efter hjälp och antar att det är något porrsajt direkt :/ )).

Jag har testat någon "genie" app i mobilen och bypass och valt olika föräldrarkontroll nivåer, ex ingen, men det hjälper inte. Jag är så blockad.

Går detta att få att funka så barnens plattor mobiler etc har block (ex tidsinställning) och att min mobil är som om det inte finns någon spärr alls. Den gemensamma datorn hade jag önskar att det gick att ändra efter vem som sitter där.
Det borde väl gå. Men hur?
Jag behöver nog en steg för steg guide. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter snarare som du har valt en censurerande dns tjänst än nån vanlig föräldrakontroll, du får väl välja en "öppen" dns tjänst åt de vuxna som är admin.
Har du bara ändrat inställningar i datorn eller har du ställt om i routern ?
Har du följt nån guide eller labbat själv ? länka gärna guiden i så fall.
Vad har du för router ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan inget om föräldrakontrollen i OpenDNS och jag misstänker att den har utvecklats sedan jag satte upp min men jag kanske kan hjälpa dig med att komma runt ditt akuta problem.
Jag förmodar att du har satt OpenDNS's DNS-servrar i din router och att DHCP delar ut Routern som DNS för klienterna.
För att komma runt detta kan du manuellt peka ut en DNS på den klient som du vill surfa fritt på. Sätt, t.ex. Google's DNS 8.8.8.8 så går du runt OpenDNS. Det innebär också att för att använda OpenDNS som barn-kontroll så kan inte barnen vara admins på sina datorer, annars kan (när de har lärt sig om DNSer eller får hjälp av någon) dina barn lätt ändra DNS på sina klienter. Det finns dock anledning att köra OpenDNS för egen del i vilket fall som helst då den blockerar automatiskt många skadliga sidor (phishing, bot-nät, virus, osv)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försöker berätta det jag själv förstår någorlunda...

Loggade in på routern, netgear "Live Parental Controls", och det såg ju väldigt enkelt ut...

Jag aktiverade någon föräldrakontroll, laddade ner något program, netgeare genie(?) och installerade det.
Valde sen "filtring level" ex moderate (har testat olika nu för att få det att fungera).

Tror allt jag fyllt i själv är Inkommande (POP3/IMAP) (men hittar inte var nu...)

Läste något om att man kunde ha något som heter "Bypass accounts" för att slippa filtrering till sig själv, så laddade ner genie i mobilen med och loggade in osv, ändrade till inget filter.
Men det är filter, får surfa på mobilsurfen.. :/

En sådan här mening "Jag förmodar att du har satt OpenDNS's DNS-servrar i din router och att DHCP delar ut Routern som DNS för klienterna. " förstår jag tyvärr ingenting av eller "sätt google's...) hjälp, vad... (den nivån är jag på)

Mm, baren lär väl kunna detta innan jag ens reder ut vad det är.. Men än så länge är de så små att de inte vill ha saker som är obehagliga för dem och jag tycker ju att det är rätt bekvämt att de kan surfa själva.

Ingenting ser fel ut när jag tittar på det, bara något som är fel...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Celebmir:

Kan inget om föräldrakontrollen i OpenDNS och jag misstänker att den har utvecklats sedan jag satte upp min men jag kanske kan hjälpa dig med att komma runt ditt akuta problem.
Jag förmodar att du har satt OpenDNS's DNS-servrar i din router och att DHCP delar ut Routern som DNS för klienterna.
För att komma runt detta kan du manuellt peka ut en DNS på den klient som du vill surfa fritt på. Sätt, t.ex. Google's DNS 8.8.8.8 så går du runt OpenDNS. Det innebär också att för att använda OpenDNS som barn-kontroll så kan inte barnen vara admins på sina datorer, annars kan (när de har lärt sig om DNSer eller får hjälp av någon) dina barn lätt ändra DNS på sina klienter. Det finns dock anledning att köra OpenDNS för egen del i vilket fall som helst då den blockerar automatiskt många skadliga sidor (phishing, bot-nät, virus, osv)

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns också starka argument för att inte använda Open dns och Google dns, de samlar in användardata och säljer, tjänsterna ger ju i praktiken möjlighet att logga i stort sett alla sidor du besöker oavsett hur väl du skyddar dig i webbläsaren, Google blir glada för det krymper maskorna i deras användardata-fiskenät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns också starka argument för att inte använda Open dns och Google dns, de samlar in användardata och säljer, tjänsterna ger ju i praktiken möjlighet att logga i stort sett alla sidor du besöker oavsett hur väl du skyddar dig i webbläsaren, Google blir glada för det krymper maskorna i deras användardata-fiskenät.

Kan det blir värre än vad det är om man bara har tagit en dator och surfar, jag har inga skydd i webbläsaren, känner mig rätt uppgiven angående att vara privat, då behöver man nog kunna en hel del väl för att undvika hamna hos google väl?.. :/

Permalänk
Medlem

började förresten med att försöka ha datorns föräldrakontroll men blev avskräckt när den ville synka allt med Microsoft och ville ha mejlkonto till barnen som jag inte har och skicka rapporter om vad de gjort osv... då kändes det som att jag själv blev helt kartlagd och raderade allt.
Är bara att jag vill att det blir lite mildare surfning för barnen (utan rapporter och konton osv) och som vanligt för mig.

Permalänk
Medlem

Om du klickar på anpassat så kommer du till netgear/opendns och kan ställa in bättre. Generellt så filtrerar den hårt. Om du bockar i porr så kan man ha svårt att se en bikini och vem fan vill inte se det?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dizza:

Kan det blir värre än vad det är om man bara har tagit en dator och surfar, jag har inga skydd i webbläsaren, känner mig rätt uppgiven angående att vara privat, då behöver man nog kunna en hel del väl för att undvika hamna hos google väl?.. :/

Google kan inte spåra allt via webbläsaren men varje liten del gör att de får in mer data om dig, att få uppgifter om vilka sidor du besöker även om sidorna eller webbläsaren i sig inte har spårfunktioner från dem är en sak de gillar så därför "bjuder" de på en dns server.

Du får ändra dina egna inställningar så du använder nån annan dns server tex din operatörs men inställningen måste göras manuellt, se punkt 6
https://support.microsoft.com/en-us/help/15089/windows-change...
För att veta operatörens dns serveradress så kan du oftast läsa av den i routern elerl så söker du på det eller så kör du tex Google

För att lägga in tidsstyrning på barnen i datorn så är Romaco timeout bra, det blir hårt och rättvist så de kan inte klaga på att nån fått 4 sekunder mera datortid ....
https://romacocanada.ca/timeout/
De flesta kontrollfunktioner förutsätter att barnen har användarkonton och inte admin så om du inte sett till det redan så gör det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.