Blackberry slutar tillverka mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Blackberry slutar tillverka mobiltelefoner

Egentillverkade telefoner från Blackberry är numera ett minne blott, då företaget upphör med tillverkning och istället satsar helt på mjukvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En epok går i graven.

Det var på tiden!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Blackberrys öde är inte riktigt likadant som Nokias.
Blackberry höll kvar vid sina fysiska tangentbord vilket blev dess fall.
Nokia satsade på fel operativsystem. Windows var dömt att misslyckas, de skulle gått all in i maemo.

Permalänk
Medlem

Microsoft var synska!!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Har nog inte sett någon använda en blackberry de senaste 6-7 åren... inte så konstigt att de går i graven

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hade en Blackberry Q10 innan, bästa och sämsta telefonen jag haft! Allt man kunde köra med den, och hur den fungera passade mig perfekt. Det som gjorde den till de sämsta var att det vara glappkontakt inne i telefonen så den stängdes av i tid och otid. (fick 2 nya, men de hade samma problem). Älskade det fysiska tangentbordet!

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr får jag nog säga att det inte är någon större förlust. Nu saknar jag konkurrens och olika plattformar för mobila enheter men just Blackberry och deras utbud har jag haft svårt att se som ett seriöst alternativ.

Bra att företaget lever vidare men med en annorlunda inriktning, får hoppas på större lycka denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur länge dröjer det innan Microsoft följer efter?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är synd att telefonmarknaden idag helt domineras av två operativsystem, så till den milda grad att vardagslivet försvåras om man försöker välja något annat.

Jag hade fram tills nyligen en Blackberry Classic. En av de bättre telefonerna jag haft men när BankID inte längre fungerar, SMS biljetter tas bort till förmån för appar som bara finns till Andriod och IOS samt redan existerande appar förlorar stöd var det tyvärr dags att byta.

Windows Phone är ju nu så marginaliserade att det inte längre finns några alternativ alls.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Inaktiv

Om Blackberry, Nokia, Microsoft hade gått ihop så kanske det kunde bli något. Men det var för många tillverkare på marknaden och de fick för liten andel så att det ej kom några bra appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Blackberrys öde är inte riktigt likadant som Nokias.
Blackberry höll kvar vid sina fysiska tangentbord vilket blev dess fall.
Nokia satsade på fel operativsystem. Windows var dömt att misslyckas, de skulle gått all in i maemo.

Att Nokia gick i graven handlade snarare om att Microsoft planterade in en Trojansk häst kallad Stephen Elop

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk

Blackberrys var mobiltelefoner alltså. Trodde det var handdatorer ärligt talat. Har aldrig ens sett en.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Ickx:

Det är synd att telefonmarknaden idag helt domineras av två operativsystem, så till den milda grad att vardagslivet försvåras om man försöker välja något annat.

Jag hade fram tills nyligen en Blackberry Classic. En av de bättre telefonerna jag haft men när BankID inte längre fungerar, SMS biljetter tas bort till förmån för appar som bara finns till Andriod och IOS samt redan existerande appar förlorar stöd var det tyvärr dags att byta.

Windows Phone är ju nu så marginaliserade att det inte längre finns några alternativ alls.

Jag köpte en reservtelefon med android utifall det skulle behövas (kör Windows mobile).

Jag måste verkligen säga dock att jag inte förstår grejen riktigt... Android är ju verkligen det fulaste möget jag har använt, och folk kallar Windows 10 Mobile för ofärdigt och buggigt? Nu har jag förvisso M på den luren så det är inte det senaste, men det har då inte hänt mycket sen version 2.3 (vilket var den senaste versionen jag ägt innan denna).

Inte så konstigt att det finns massor av apps när systemet ser ut som skräp out of the box.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Det är synd att telefonmarknaden idag helt domineras av två operativsystem, så till den milda grad att vardagslivet försvåras om man försöker välja något annat.

Jag hade fram tills nyligen en Blackberry Classic. En av de bättre telefonerna jag haft men när BankID inte längre fungerar, SMS biljetter tas bort till förmån för appar som bara finns till Andriod och IOS samt redan existerande appar förlorar stöd var det tyvärr dags att byta.

Windows Phone är ju nu så marginaliserade att det inte längre finns några alternativ alls.

Ja men å andra sidan har det varit samma på PC där Windows varit klart störst och i princip allt stöds av det och Mac OS ett alternativ som många stödjer också men så Linux som nästan ingen stödjer.

Tycker egentligen det är bra att det inte är så många operativsystem. Tänk som Samsung, HTC, Sony etc alla skulle ha egna OS istället för Android och man inte skulle kunna använda appar man köpt på ena när man byter till andra. Det är en av de stora fördelarna med Android att man kan välja mellan massvis med olika märken och modeller men man vet att appar och musik man köpt fungerar överallt. Medan med iPhone eller Lumia så är man låst till att fortsätta använda de modeller som de släpper. Sedan iPhone 6 har man visserligen val att välja en vanlig eller en större variant men fortfarande extremt liten valmöjlighet. Med Android kan jag ha en Nexus sedan skaffa Samsung sedan en Huawei och fortsätta använda det jag redan skaffat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Jag köpte en reservtelefon med android utifall det skulle behövas (kör Windows mobile).

Jag måste verkligen säga dock att jag inte förstår grejen riktigt... Android är ju verkligen det fulaste möget jag har använt, och folk kallar Windows 10 Mobile för ofärdigt och buggigt? Nu har jag förvisso M på den luren så det är inte det senaste, men det har då inte hänt mycket sen version 2.3 (vilket var den senaste versionen jag ägt innan denna).

Handlar mest om en vanesak. Har använt Android senaste 4 åren, innan dess iPhone och min fru har Windows och den verkar kunna det mesta en Android kan förutom att hon av någon anledning har problem med att inte alla funktioner fungerar i Facebook. När jag lånar den känns den väldigt jobbig men är mest för man inte är van med det. Hon hatade den i början för hon hade min gamla Nexus 4 innan men nu är hon van med Windows. Vet inte vad du tycker är så fult med Android. Är ikoner på en skärm man klickar på, i grunden ingen större skillnad mot iPhone eller ens Windows för den delen förutom att i windows är de fyrkantiga ikoner som ser ut att smälta samman.

Håller inte med om att inte mycket hänt sedan 2.3 Hoppet till Android 4 var väldigt stort och det var först då som jag började gilla det. Mamma hade en telefon med 2.3 när jag hade iPhone och den var riktigt kass. Men sedan med Nexus 4 och frammåt så har Android varit bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av dagas:

Handlar mest om en vanesak. Har använt Android senaste 4 åren, innan dess iPhone och min fru har Windows och den verkar kunna det mesta en Android kan förutom att hon av någon anledning har problem med att inte alla funktioner fungerar i Facebook. När jag lånar den känns den väldigt jobbig men är mest för man inte är van med det. Hon hatade den i början för hon hade min gamla Nexus 4 innan men nu är hon van med Windows. Vet inte vad du tycker är så fult med Android. Är ikoner på en skärm man klickar på, i grunden ingen större skillnad mot iPhone eller ens Windows för den delen förutom att i windows är de fyrkantiga ikoner som ser ut att smälta samman.

Håller inte med om att inte mycket hänt sedan 2.3 Hoppet till Android 4 var väldigt stort och det var först då som jag började gilla det. Mamma hade en telefon med 2.3 när jag hade iPhone och den var riktigt kass. Men sedan med Nexus 4 och frammåt så har Android varit bra.

Nej funktionerna finns ju där, ui känns bara väldigt opolerat. Påminner mig lite om när man ska använda Linux på desktop, funktionerna finns där men de har ett ui som limmades på som en eftertanke. Funkar det rent tekniskt så är det good enough, typ. Ungefär så känns även android. Vilket är helt ok på en prototyp men inte på en produkt man måste lita på och kunna använda varje dag. (Linux är dock superkompetent och fantastiskt i servermiljö).

M ser givetvis modernare ut än 2.3 men känns precis lika ofärdigt (min åsikt givetvis).

Windows 10 Mobile kändes så för ett halvår sen också, men det har verkligen förfinats sen dess.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SleepstreameR:

Jag köpte en reservtelefon med android utifall det skulle behövas (kör Windows mobile).

Jag måste verkligen säga dock att jag inte förstår grejen riktigt... Android är ju verkligen det fulaste möget jag har använt, och folk kallar Windows 10 Mobile för ofärdigt och buggigt? Nu har jag förvisso M på den luren så det är inte det senaste, men det har då inte hänt mycket sen version 2.3 (vilket var den senaste versionen jag ägt innan denna).

Inte så konstigt att det finns massor av apps när systemet ser ut som skräp out of the box.

Jag är beredd att hålla med i det mesta men mycket har hänt i nyare Android-utgåvor. Dock är känslan Android ger fortfarande i form av en fattig människas iPhone. Och då har jag i dagsläget en LG G3.

De stora problemen är som vanligt med Android säkerhetsproblem, fragmentering och usel support.

Det behövs något nytt och bättre för ökad konkurrens och utveckling på området. Själv har jag hoppats mycket på såväl Microsofts mobilsatsning men framförallt Canonicals Ubuntu mobile-satsning samt Mozillas Firefox OS. Men verkar onekligen svårt att ta sig in på marknaden. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av anon5930:

Jag är beredd att hålla med i det mesta men mycket har hänt i nyare Android-utgåvor. Dock är känslan Android ger fortfarande i form av en fattig människas iPhone. Och då har jag i dagsläget en LG G3.

De stora problemen är som vanligt med Android säkerhetsproblem, fragmentering och usel support.

Det behövs något nytt och bättre för ökad konkurrens och utveckling på området. Själv har jag hoppats mycket på såväl Microsofts mobilsatsning men framförallt Canonicals Ubuntu mobile-satsning samt Mozillas Firefox OS. Men verkar onekligen svårt att ta sig in på marknaden. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär så ja. Google borde själva ta kontroll över systemet och kräva mer av alla myriader av oems vars enda intresse är att kränga nästa iteration av sin hårdvara. Noll långsiktighet vilket resulterar i kass mjukvara.

Nu är det nog tillräckligt med off-topic

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Ungefär så ja. Google borde själva ta kontroll över systemet och kräva mer av alla myriader av oems vars enda intresse är att kränga nästa iteration av sin hårdvara. Noll långsiktighet vilket resulterar i kass mjukvara.

Nu är det nog tillräckligt med off-topic

En av sakerna i noguat är vad jag förstått är att säkerhets uppdateringar inte längre levereras från tillverkaren utan från Google så att telefoner säkerhets uppdateras i en bättregrad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Blackberrys öde är inte riktigt likadant som Nokias.
Blackberry höll kvar vid sina fysiska tangentbord vilket blev dess fall.
Nokia satsade på fel operativsystem. Windows var dömt att misslyckas, de skulle gått all in i maemo.

Läste just att Blackberry sa att det fysiska tangentbordet på deras enheter inte kommer att försvinna. Tror man hittar mer om det här:

http://www.gsmarena.com/blackberry_ceo_confirms_the_qwerty_ke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Det är synd att telefonmarknaden idag helt domineras av två operativsystem, så till den milda grad att vardagslivet försvåras om man försöker välja något annat.

Jag hade fram tills nyligen en Blackberry Classic. En av de bättre telefonerna jag haft men när BankID inte längre fungerar, SMS biljetter tas bort till förmån för appar som bara finns till Andriod och IOS samt redan existerande appar förlorar stöd var det tyvärr dags att byta.

Windows Phone är ju nu så marginaliserade att det inte längre finns några alternativ alls.

Var har jag hört det förut?

Skrivet av dagas:

Ja men å andra sidan har det varit samma på PC där Windows varit klart störst och i princip allt stöds av det och Mac OS ett alternativ som många stödjer också men så Linux som nästan ingen stödjer.

Tycker egentligen det är bra att det inte är så många operativsystem. Tänk som Samsung, HTC, Sony etc alla skulle ha egna OS istället för Android och man inte skulle kunna använda appar man köpt på ena när man byter till andra. Det är en av de stora fördelarna med Android att man kan välja mellan massvis med olika märken och modeller men man vet att appar och musik man köpt fungerar överallt. Medan med iPhone eller Lumia så är man låst till att fortsätta använda de modeller som de släpper. Sedan iPhone 6 har man visserligen val att välja en vanlig eller en större variant men fortfarande extremt liten valmöjlighet. Med Android kan jag ha en Nexus sedan skaffa Samsung sedan en Huawei och fortsätta använda det jag redan skaffat.

Nostalgi! 80-talet!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Att Nokia gick i graven handlade snarare om att Microsoft planterade in en Trojansk häst kallad Stephen Elop

Känns som Nokia var samt att misslyckas redan innan det pga hybris och typ, "vi är störst ingen kan rubba oss, vi fortsätter på Symbian" dock var knappast Elop till hjälp utan öste snarare in vatten i det sjunkande skeppet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

Jag köpte en reservtelefon med android utifall det skulle behövas (kör Windows mobile).

Jag måste verkligen säga dock att jag inte förstår grejen riktigt... Android är ju verkligen det fulaste möget jag har använt, och folk kallar Windows 10 Mobile för ofärdigt och buggigt? Nu har jag förvisso M på den luren så det är inte det senaste, men det har då inte hänt mycket sen version 2.3 (vilket var den senaste versionen jag ägt innan denna).

Inte så konstigt att det finns massor av apps när systemet ser ut som skräp out of the box.

Jag tror du har missat en viktig sak här: De flesta tillverkare anpassar Android på olika vis vilket kan vara likvärdigt skillnaden mellan natt & dag. I grund och botten är det dock samma platform så det går ofta att få t.ex. LG-tema på en Samsung om man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Det är synd att telefonmarknaden idag helt domineras av två operativsystem, så till den milda grad att vardagslivet försvåras om man försöker välja något annat.

Jag hade fram tills nyligen en Blackberry Classic. En av de bättre telefonerna jag haft men när BankID inte längre fungerar, SMS biljetter tas bort till förmån för appar som bara finns till Andriod och IOS samt redan existerande appar förlorar stöd var det tyvärr dags att byta.

Windows Phone är ju nu så marginaliserade att det inte längre finns några alternativ alls.

Inte alls i närheten lika marginaliserade som BlackBerry (iaf inte här i Sverige).

Dock så tror jag att det, precis som du är inne på, blir svårt att på lång sikt att utmana duopolet Android-iOS. Det kommer nog att vara de två som gäller om man vill ha ett fullt appstöd.

Där har nog tåget gått både för Windows, Maemo, Sailfish, Ubuntu, Firefox OS, och alla andra utmanare. Tyvärr.

Använder Windows på min jobbtelefon (klarar mig på de appar som finns, inklusive BankID och Swish), men den dagen som jag inte gör det så byter jag över helt till iOS (har redan en iPhone och två iPad).

Kör just nu en 950 XL Dual SIM, men skulle behöva byta till något med bättre ljud så funderar på en HP Elite X3 (har också stöd för två SIM) som nästa jobbtelefon.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om Blackberry, Nokia, Microsoft hade gått ihop så kanske det kunde bli något. Men det var för många tillverkare på marknaden och de fick för liten andel så att det ej kom några bra appar.

Jag är inte säker på att det hade hjälpt. Tror att det oavsett hade handlat till slut om enbart Android och iOS (tyvärr).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Känns som Nokia var samt att misslyckas redan innan det pga hybris och typ, "vi är störst ingen kan rubba oss, vi fortsätter på Symbian" dock var knappast Elop till hjälp utan öste snarare in vatten i det sjunkande skeppet

Skickades från m.sweclockers.com

Nokia var kört redan 2010. Spelar ingen roll vad de gjort vid det läget. Redan då hade iOS och Android etablerat sig som framtida smartphone OS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/