Permalänk

Hur har folk sönder möss?

Jag letar lite efter en ny spelmus och har noterat ett, för mig, väldigt konstigt fenomen..

I omdömena på prisjakt är det vanligt återkommande med kommentarer som "Bra mus i övrigt, men gick sönder efter en vecka" -5/10 stjärnor, "Plastigt bygge som gick sönder efter 3 veckor, i övrigt bästa sensorn jag testat" - 3/10 stjärnor.

Vad gör folk med sina möss? Bankar man dem i bordet?

Har nog aldrig någonsin haft sönder en must, trots väldigt frekvent användande. Har jag haft tur? den rör ju sig ganska skonsamt över mattan och lämnar aldrig bordet (i stort sett).

/Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Jag letar lite efter en ny spelmus och har noterat ett, för mig, väldigt konstigt fenomen..

I omdömena på prisjakt är det vanligt återkommande med kommentarer som "Bra mus i övrigt, men gick sönder efter en vecka" -5/10 stjärnor, "Plastigt bygge som gick sönder efter 3 veckor, i övrigt bästa sensorn jag testat" - 3/10 stjärnor.

Vad gör folk med sina möss? Bankar man dem i bordet?

Har nog aldrig någonsin haft sönder en must, trots väldigt frekvent användande. Har jag haft tur? den rör ju sig ganska skonsamt över mattan och lämnar aldrig bordet (i stort sett).

/Mvh

Troligtvis slår de med musen.

OT: Jag köpte Finalmouse för något år sedan. Är riktigt nöjd. Vill man ha mer krimskrams eller fler knappar får man leta efter annan mus

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Skrivet av Andersson9:

Jag letar lite efter en ny spelmus och har noterat ett, för mig, väldigt konstigt fenomen..

I omdömena på prisjakt är det vanligt återkommande med kommentarer som "Bra mus i övrigt, men gick sönder efter en vecka" -5/10 stjärnor, "Plastigt bygge som gick sönder efter 3 veckor, i övrigt bästa sensorn jag testat" - 3/10 stjärnor.

Vad gör folk med sina möss? Bankar man dem i bordet?

Har nog aldrig någonsin haft sönder en must, trots väldigt frekvent användande. Har jag haft tur? den rör ju sig ganska skonsamt över mattan och lämnar aldrig bordet (i stort sett).

/Mvh

ja det är ju troligt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andersson9:

Jag letar lite efter en ny spelmus och har noterat ett, för mig, väldigt konstigt fenomen..

I omdömena på prisjakt är det vanligt återkommande med kommentarer som "Bra mus i övrigt, men gick sönder efter en vecka" -5/10 stjärnor, "Plastigt bygge som gick sönder efter 3 veckor, i övrigt bästa sensorn jag testat" - 3/10 stjärnor.

Vad gör folk med sina möss? Bankar man dem i bordet?

Har nog aldrig någonsin haft sönder en must, trots väldigt frekvent användande. Har jag haft tur? den rör ju sig ganska skonsamt över mattan och lämnar aldrig bordet (i stort sett).

/Mvh

Köpte en Ducky Secret ett tag efter lanseringen. Efter att ha använt den normalt någon vecka (lika varsamt som alltid) så började en av knapparna dubbelklicka. Hade längre tillbaka en Microsoftmus som var behäftad med ett märkligt fel. När mobilen låg intill och ringde så kopplade musen ifrån.
Men annars har jag mest bara bytt för nya funktioner.

Permalänk
Avstängd

Jag har haft min G5-mus sedan release..nya gliders och rengöring med T-röd inuti och utanpå datormusen med jämna mellanrum, rensa bort gegga och klet som uppstår...även hår som trasslar in sig i mushjulet (Scrollen) fungerar som ny efteråt.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv

Planerat åldrande.

Mössen i dag har ironiskt nog sämre byggkvalité än förr. Jag har använt två razermöss på jobbet utan att ge de stryck. Knapparna på mössen varade runt ett år innan de börja dubbelklicka. Medan knapparna på min gamla kulmus från microsoft med PS/2 fortfarande lever efter år av användande.

Permalänk
Medlem

Jag tror du haft ren tur. Under de senaste 8-10 åren har jag gjort av med en hel drös med möss.
Senast i förgår slutade en Steelseries Rival 100 att fungera för mig, inköpt i juli. Vänsterknappen slutade registrera klick helt plötsligt. Den har aldrig gått i golvet eller blivit misshandlad på något sätt.

Har förutom den varit med om att möss bara lagt av. Bla. en Mionix som jag var väldigt nöjd med tills den efter nåt år slutade att fungera? Samma sak med 2 st Steelseries lasermöss, slutade fungera efter ca. 2 år.

Har också haft en MS 3.0 som även den totalt slutade att fungera samt en Razer vars pekare envisas med att flytta sig själv över hela skärmen då man inte använde den. Testade givetvis alla dessa möss på andra datorer samt felsökte men det var ju kört. Är försiktig och använder aldrig någon form av våld när jag sitter vid datorn. Du har helt enkelt haft en jäkla tur...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Inaktiv

Det är egentligen två frågor:

1: Hur går möss sönder för folk
2: Hur går möss sönder för personer som skriver negativa recensioner om dem på olika sidor.

Alternativ 1 så går säkert flera möss sönder p.g.a. folks utbrott.
Alternativ 2. Så jag ytterst få som slänger möss i väggar, drämmer in tangentbord i dem etc, på recensionssidor skriver att dessa möss har dålig kvalité, såvida de nu ej skyller deras vredesutbrott på dålig respons av musen.

Så jag tror att i princip alla negativa recensioner om kvalité på möss handlar om vanlig användning, visst finns det fanboys som skriver falska men det borde vara samma.

T.ex. när första xboxen kom så fanns det många knepiga recensioner som visade att de aldrig ens hade sett en xbox i veligheten, jag minns en som skrev att hans externa nätdel brann upp. Problemet var att att xboxen inte hade en extern nätdel som recensentens älskade gamecube hade.

Men olika produkter har olika många fanboys och man få ha lite överseende med detta.

Skrivet av anon185723:

Planerat åldrande.

Mössen i dag har ironiskt nog sämre byggkvalité än förr. Jag har använt två razermöss på jobbet utan att ge de stryck. Knapparna på mössen varade runt ett år innan de börja dubbelklicka. Medan knapparna på min gamla kulmus från microsoft med PS/2 fortfarande lever efter år av användande.

Jag tror även att folk har högre krav idag. Jag tänker främst på alla kulmöss där vissa ej hade rengjort dem på ett år och normala ungdomar i dag skulle slänga dem i väggen.
Annars finns det olika typer av möss, på jobbet har vi möss som är upp till 10 år och ingen bryr sig att byta dem. Jag har ej märkt av något problem med dem. Gamingmössen däremot har säkert lägre kvalite, för att istället få andra egensjaper som känsligare knappar etc.

Permalänk
Medlem

Tycker att kvalitén på spel möss har varit horribel sedan länge. Har haft en massa möss liknande Microsoft Intellimouse 3.0 genom åren då de passar bra i handen för mig. Känns som att man får vara glad så länge de fungerar något år felfritt innan musklick registrerar som dubbel klick eller inte alls m.m. Har haft möss som felat efter en vecka och de som hållt flera år.

Kan inte påstå att jag är varsam om mina möss då jag inte rengör och underhåller mer än vid behov. Har dock aldrig slängt någon mus i väggen eller slått dem i bordet.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Mina 3 logitech möss jag haft dom senaste 6 åren har alla gått sönder efter en period av 2 år pga att kabeln till musen har börjat glappa så att den tappar kontaken till datorn var femte minut. Det här var med dagligt användande utan några arga utbrott. Så det verkar som dom mössen jag har haft vilket var g400 x2 och g500 går sönder efter X antal timmar användning vilket för mig blev 2 år. Nu har jag gått över till zowie och har inte haft några problem alls.

Visa signatur

Chassi:Fractal define r3 Moderkort:ASUS P9P67-LE PSU:Corsair hx750w CPU:Intel 2500 GPU:ASUS 6950 dcu2 Ram: Corsair Vengeance 8Gb 1600Mhz

Permalänk
Medlem

Måndags ex kanske? Oftast hör man bara om dem som är missnöjda. För mig brukar möss inte gå sönder så ofta.

Har haft under en preiod på 13-15år (dödsorsak):
Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 (glappkontakt)
Logitech G400 (glappkontakt)
Logitech G5 (reserv mus)
CM Storm Reaper (används nu).

Vilket jag tycker känns bra med tanke på antalet år. Dock har jag betydligt mindre tur med tangentbord. Har nog haft runt 10-12st olika tangentbord under samma period.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har bankat sönder möss i yngre ålder. CS tempramente. xD
Men numera har jag klarat mig ganska bra.
Däremot köpte jag nyligen en ny mus. Razer Mamba TE.
Då min Razer Imperator 2012 började dubbelklicka när jag tryckte en gång. Jobbigt när man bläddrar bland bilder eller byter låt i spotify. Hoppar över en bild/låt. Den höll iaf i 2,5år. Vilket jag tycker är helt ok ändå.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@Andersson9: Kommer upp en hel uppsjö med tips på youtube https://www.youtube.com/watch?v=4fAFD10bFtc

Permalänk
Medlem

hade en steelseries rival, efter ett halvår var gummigreppet på tumsidan helt bortslitet. Sen började scrollen hoppa när jag skrollade, så fick bli en ny mus.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Logitech MX510 höll 10 år, en gång under den tiden fick jag klippa av kabeln där den gick in i musen då många års rörelse hade slitit ut kabelhöljer på ledarna på insidan så den glappade, var bara att öppna klippa av och löda på med en förlust av kabel på ett par CM sen rullade den på igen. När efter 10 år den började dubbelclicka fick den strycka på foten istället för att löda dit en annan microbrytare.

Under den här tiden köpte jag även en MX518 som fick sitta på min arbetstation.

När väl MX510:an gick sönder köpte jag en G400 som ersättare, så både MX518 och G400 har fungerat felfritt i många år.

Så i mitt fall slits microbrytarna ut eller kablarna.

Har även en hel del Microsoft intelimouse och Explorer 3.0 till mina äldre retro maskiner som fungerar jätte bra Lyckades komma över ca 20 av varje ovanstånde microsoft möss nya i kartong när ett gammalt lager såldes ut på en kursad datorbutik.

(Personligen vill jag ha en mus som inte är för platt och det enda knappkravet jag har utöver höger/vänster och scroll är bak/fram för navigering så inga super duper spelmöss passar mig då jag inte gillar hur någon jag klämt på ligger i handen och att jag inte har någon användning av alla extraknappar).

Edit: Reservation för att jag kan blandat ihop vilken ordning Logitech modellerna införskaffades/användes, det är dem 3 jag använt men kan självklart ha blandat ihop ordningen, då jag inte är hemma och kan dubbelkolla.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Jag letar lite efter en ny spelmus och har noterat ett, för mig, väldigt konstigt fenomen..

I omdömena på prisjakt är det vanligt återkommande med kommentarer som "Bra mus i övrigt, men gick sönder efter en vecka" -5/10 stjärnor, "Plastigt bygge som gick sönder efter 3 veckor, i övrigt bästa sensorn jag testat" - 3/10 stjärnor.

Vad gör folk med sina möss? Bankar man dem i bordet?

Har nog aldrig någonsin haft sönder en must, trots väldigt frekvent användande. Har jag haft tur? den rör ju sig ganska skonsamt över mattan och lämnar aldrig bordet (i stort sett).

/Mvh

Om man utesluter utövandet av våld på musen och alla möjliga elektronikproblem och mjukvaror som strular så finns det fortfarande en hel del mekaniskt som går sönder förr eller senare.

Vanligast är väl att microswitcharna antingen slutar reagerar eller blir överkänsliga.
Scrollhjulet kan binda och kärva så precision uteblir.
Klistret till musens "glides" håller inte alltid vad de ska så de släpper.
Kabelglapp precis innanför muskroppen pga dåligt design kan förekomma.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Planerat åldrande.

Mössen i dag har ironiskt nog sämre byggkvalité än förr. Jag har använt två razermöss på jobbet utan att ge de stryck. Knapparna på mössen varade runt ett år innan de börja dubbelklicka. Medan knapparna på min gamla kulmus från microsoft med PS/2 fortfarande lever efter år av användande.

Håller inte med alls, hade det varit planerat åldrande så har dom misslyckats totalt med min Razer DA då den använts i 6 år, i stort sätt varje dag. Har inte haft sönder en enda mus hemma. Enda anledningar till att nya införskaffats har varit för att få en bekvämare mus. Samma gäller nästan tangentbord också, säger nästan för det är ett tangentbord som inte fungerar längre. Dock var det skitbilligt logitech från kanske 08-09 eller något.

Permalänk
Medlem

De va bättre på kulmus tiden. Sålänge man inte slarvade bort kulan! haha

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har haft sönder cirka 4 möss senaste två åren. Katterna som älskar att bita på sladdar... Annars hade jag MX 518 i typ 10-15 år

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror även att folk har högre krav idag. Jag tänker främst på alla kulmöss där vissa ej hade rengjort dem på ett år och normala ungdomar i dag skulle slänga dem i väggen.
Annars finns det olika typer av möss, på jobbet har vi möss som är upp till 10 år och ingen bryr sig att byta dem. Jag har ej märkt av något problem med dem. Gamingmössen däremot har säkert lägre kvalite, för att istället få andra egensjaper som känsligare knappar etc.

Gamingmöss används dock betydligt mer flitigt. Har spelat 5k+ timmar i Dota 2, vilket, baserat på ungefär vad jag klickar per timme enligt programvara som räknar klick, så har jag högerklickat cirka 43 miljoner gånger, bara under detta spelet som jag då spelat under en knappt 4 års period. Det är nog mer klick än vad en vanlig kontorsmus får erfara under 10 år eftersom dom inte klickas med i närheten lika mycket per timme.

Permalänk
Medlem

De flesta av mina möss som gått sönder har gått sönder pga att jag klickar ner scrollhjulet för mycket för jag haft det som push-to-talk knapp i program som Mumble/Teamspeak etc. Den är väl inte gjord för att användas så pass mycket som jag gjort. Nu har jag lärt mig och bytat till en knapp på tangentbordet istället. Inte lika bekvämt men bättre det än att scrollen helt slutar fungera

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Gamingmöss används dock betydligt mer flitigt. Har spelat 5k+ timmar i Dota 2, vilket, baserat på ungefär vad jag klickar per timme enligt programvara som räknar klick, så har jag högerklickat cirka 43 miljoner gånger, bara under detta spelet som jag då spelat under en knappt 4 års period. Det är nog mer klick än vad en vanlig kontorsmus får erfara under 10 år eftersom dom inte klickas med i närheten lika mycket per timme.

Ja det stämmer nog plus mer hastiga rörelser och allt, medans en kontorsmus kan ju ligga helt orörd i långa stunder. Så detta har såklart en stor påverkan varför kontorsmöss håller så länge.

Permalänk
Medlem

Har haft en Zowie i säkert 10 år nu..Den börjar se lite sliten ut men den fungerar fint än idag.

Razer mamba i 3 år nu och samma sak med den..Fungerar fint..
Och då har jag varit en "klicker" i World of Warcraft och spelar mycket fps spel så man klickar nog säkert över 1000ggr dagligen..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Jag har kört logitech och använt dom i löjligt många år utan problem men finns en del som jag uplevt som sämre som razor och liknande som känns el chepo plast skräp och säljs som "GAMER" epic led edition som pajade ofta för några år sedan annars tycker jag dom flesta är av hyfsad kvalitet som jag har kört nån MS mus sen logitech 500/512/518 har jag nogg bytt var 5-10e år eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Oftast microbrytarna till vänsterklicket eller glapp i kabeln. Samt en med dåligt konstruerat scrollhjul där ett hårstrå fick det att ge vika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Jag letar lite efter en ny spelmus och har noterat ett, för mig, väldigt konstigt fenomen..

I omdömena på prisjakt är det vanligt återkommande med kommentarer som "Bra mus i övrigt, men gick sönder efter en vecka" -5/10 stjärnor, "Plastigt bygge som gick sönder efter 3 veckor, i övrigt bästa sensorn jag testat" - 3/10 stjärnor.

Vad gör folk med sina möss? Bankar man dem i bordet?

Har nog aldrig någonsin haft sönder en must, trots väldigt frekvent användande. Har jag haft tur? den rör ju sig ganska skonsamt över mattan och lämnar aldrig bordet (i stort sett).

/Mvh

Det undrar jag också. Min äldsta mus har jag haft i snart 6 år och den fungerar hur bra som helst än idag. Av alla möss jag har ägt är det enbart en som har gått sönder och det var något billigt skit som följde med hem-pc på den tiden. Har en mus för fps och en för moba/rpg.

Jadu, jag vet inte hur de lyckas. Köper jag mus ska det vara byggkvalitet och skönt grip. Mycket beror alltså på vad du har för "grip" och vilka typ av spel du spelar.

https://i.ytimg.com/vi/E2Jz3ffM64U/maxresdefault.jpg

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Tycker att kvalitén på spel möss har varit horribel sedan länge. Har haft en massa möss liknande Microsoft Intellimouse 3.0 genom åren då de passar bra i handen för mig. Känns som att man får vara glad så länge de fungerar något år felfritt innan musklick registrerar som dubbel klick eller inte alls m.m. Har haft möss som felat efter en vecka och de som hållt flera år.

Kan inte påstå att jag är varsam om mina möss då jag inte rengör och underhåller mer än vid behov. Har dock aldrig slängt någon mus i väggen eller slått dem i bordet.

Håller med. Mössen har bara blivit dyrare och sämre tyvärr. "Det var bättre förr" ekar i mitt huvud.

Permalänk
Medlem

De gångerna möss har gått för mig har det rört sig om microswitcharna (inget klick/dubbelklick), eller på de gamla kulmössen, skev kula, och en gång glappande kabel.

Skrivet av Linusmedkrull:

Mina 3 logitech möss jag haft dom senaste 6 åren har alla gått sönder efter en period av 2 år pga att kabeln till musen har börjat glappa så att den tappar kontaken till datorn var femte minut. Det här var med dagligt användande utan några arga utbrott. Så det verkar som dom mössen jag har haft vilket var g400 x2 och g500 går sönder efter X antal timmar användning vilket för mig blev 2 år. Nu har jag gått över till zowie och har inte haft några problem alls.

Skrivet av som99:

Logitech MX510 höll 10 år, en gång under den tiden fick jag klippa av kabeln där den gick in i musen då många års rörelse hade slitit ut kabelhöljer på ledarna på insidan så den glappade, var bara att öppna klippa av och löda på med en förlust av kabel på ett par CM sen rullade den på igen. När efter 10 år den började dubbelclicka fick den strycka på foten istället för att löda dit en annan microbrytare.

Under den här tiden köpte jag även en MX518 som fick sitta på min arbetstation.

När väl MX510:an gick sönder köpte jag en G400 som ersättare, så både MX518 och G400 har fungerat felfritt i många år.

Så i mitt fall slits microbrytarna ut eller kablarna.

Skrivet av xcluzive:

Har haft sönder cirka 4 möss senaste två åren. Katterna som älskar att bita på sladdar... Annars hade jag MX 518 i typ 10-15 år

Skrivet av fermia:

Har haft en Zowie i säkert 10 år nu..Den börjar se lite sliten ut men den fungerar fint än idag.

Skrivet av lord_vasagos:

Jag har kört logitech och använt dom i löjligt många år utan problem men finns en del som jag uplevt som sämre som razor och liknande som känns el chepo plast skräp och säljs som "GAMER" epic led edition som pajade ofta för några år sedan annars tycker jag dom flesta är av hyfsad kvalitet som jag har kört nån MS mus sen logitech 500/512/518 har jag nogg bytt var 5-10e år eller så

MX518 var byggd som en tank, har själv en ca 15 år gammal som endast är glapp i kabeln, och den såg hårt användande i 5-10 år. Har ett par Zowie möss nu som också känns riktigt gedigna, inget bling bling, bara stabil funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Köpte en Corsair Sabre RGB nu, får se hur länge den håller?!? Skön mus dock!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

De gångerna möss har gått för mig har det rört sig om microswitcharna (inget klick/dubbelklick), eller på de gamla kulmössen, skev kula, och en gång glappande kabel.

MX518 var byggd som en tank, har själv en ca 15 år gammal som endast är glapp i kabeln, och den såg hårt användande i 5-10 år. Har ett par Zowie möss nu som också känns riktigt gedigna, inget bling bling, bara stabil funktionalitet.

Japp, hade min MX518 i många många år men den vänstra switchen började dubbelklicka. Jag hade en gammal MX518 som min bror förstört, tog lödkolven och plockade av switchen och ersatte min gamla. Dock var jag en klant och lyckades förstöra kretskortet när jag öppnade musen så den fungerar inte längre. Aldrig varit så arg på mig själv.

Angående öppningsinlägget så har jag en teori. De största mus konsumenterna är väl "professionella" spelare. Mössen används väl 12 timmar om dagen, kastas med, bankas i skrivborden etc.