Trådlöst nätverkskort usb eller pci-e?

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverkskort usb eller pci-e?

Som titeln säger, är påväg att flytta och som det ser ut så blir det svårt att fixa tråd mellan router och stationära datorn.

Jag funderar därför på att skaffa ett trådlöstnätverkskort till den stationära, och tänkte höra om ni hade några råd att ge...

Routern jag kommer köra mot är i förstahand en asus RT-N66U, alternativt en Technicolor 799 Xtream (om jag får den från leverantören samt jag orkar byta).

Då min asus router har funkat väldigt bra samt att jag har asus moderkort känns det rimligt att fortsätta på det spåret, nedan finns 3 alternativ.

https://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-ac1900#spec...
https://www.inet.se/produkt/5404626/asus-pce-ac56-ac1300#spec...
https://www.inet.se/produkt/5404568/asus-usb-ac56-ac1300#spec...

Linan jag kommer ha är
Nedhastighet 150-250 Mbit/s
Upphastighet 60-100 Mbit/s

Alternativt att jag uppgraderar nedhastigheten efter 6 månader då prisskillnaden minskar efter kampanjpris. Upphastigheten går inte att få högre.

Det jag mest funderar över är igentligen om det finns någon nackdel med att köra med ett usb 3 kort jämtemot ett pci-e, t.ex hastigheter och/eller ping.

Sedan länkade jag även 2 st pci-e kort, finns det någon anledning att köpa på sig den dyrare eller kan jag förvänta mig att den billigare levererar det den säger att den gör.

Stort tacksam för alla råd ni kan ge!

//Narien

Permalänk
Rekordmedlem

Hastigheten på wifi beror på dina lokala radioförhållanden och de påverkas tex av hur bra du kan placera antennerna så att ha dem mer flyttbara genom att de ansluts vis kabel är en fördel, du länkar 2 pcie kort som stödjer olika standarder och har 2 respektive 3 radiodelar, fler ger möjlighet till bättre prestanda men som sagt det mesta beror på omgivningen.
Om du vill ha ett garanterat snabbt nät så ska du använda kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack, jo jag har lite erfarenhet med nätverk osv, min största fråga är om det finns nackdelar med att använda en usb c kontakt jämfört med att använda ett pci-e kort. Typ att usb ger högre ping eller något.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Narien:

@mrqaffe: Tack, jo jag har lite erfarenhet med nätverk osv, min största fråga är om det finns nackdelar med att använda en usb c kontakt jämfört med att använda ett pci-e kort. Typ att usb ger högre ping eller något.

Usb c är en kontakt så det säger inget om hastigheten, men >= usb 3 så lär inte interfacet i sig begränsa, det är dina grannar som sätter farten snarare än din hårdvara

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

@mrqaffe: Tack, jo jag har lite erfarenhet med nätverk osv, min största fråga är om det finns nackdelar med att använda en usb c kontakt jämfört med att använda ett pci-e kort. Typ att usb ger högre ping eller något.

USB-stickor har oftast sämre antenner och av de du länkade så är ju den billigaste lika bra som USB-stickan men 100kr billigare.

PCI-E är bättre skulle jag säga om man vill ha stabil uppkoppling, men troligtvis inte någon stor skillnad.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

@ponanmsi: Tack för svar! Kanske är värt att lägga en extra minut på att sätta in pci-kortet