Nvidia presenterar Tegra Xavier med Volta och 7 miljarder transistorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia presenterar Tegra Xavier med Volta och 7 miljarder transistorer

Under GPU Technology Conference Europe 2016 tillkännager Nvidia med god framförhållning nästa generations Tegra, som förutom åtta skräddarsydda kärnor huserar arkitekturen Volta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bilindustrin är stor, den har ett visst momentum. Känns som ett logiskt val att annonsera ut detta tidigt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

I bilar? Varför? För att få en snygg 3D view i navigationssystemet eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

grymt för dom som jobbar med självkörande bilar. Själv försöker jag hålla mig undan nyare bilar som behöver en daor för att fungera hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

I bilar? Varför? För att få en snygg 3D view i navigationssystemet eller vad?

Dessa kretsar är mer eller mindre enbart till självkörande bilar eller andra bilar med AI assistans.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Bilclockers?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Då är det mer eller mindre bekräftat att Nintendo NX inte kommer ha det nya Tegra-chippet, vilket det ryktades om.

Permalänk
Medlem

Hur står sig sådana här saker i kyla? Bilar i Sverige kan ju lätt stå i minus trettio grader Celsius på natten. Vad säger sådana här komponenter om det, och om sådana kallstarter?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zetruz:

Hur står sig sådana här saker i kyla? Bilar i Sverige kan ju lätt stå i minus trettio grader Celsius på natten. Vad säger sådana här komponenter om det, och om sådana kallstarter?

Det är nog upp till de olika biltillverkarna att se till att chipsen är skyddade mot eventuella frost och kondens som kan uppstå i bilar.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

hmm, om man överklockar det självkörande kortet i bilarna, går den snabbare då?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

I bilar? Varför? För att få en snygg 3D view i navigationssystemet eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Grafikkort har stora mängder beräkningskraft. Troligen till för att analysera allt som bilens instrument ser.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

hmm, om man överklockar det självkörande kortet i bilarna, går den snabbare då?

I teorin bör de gå segare eftersom chipet borde förbruka mer från batteriet och mer energi behövs för att ladda batteriet. Men jag tror inte det märks när man kör.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Inget nytt egentligen att Nvidia satsar på bilar, AI är ju på frammarsch. Får hoppas fler än en leverantör av soc, så det inte blir monopol (fungerar inte bra i många lägen).

Men att meca med bilen lär inte bli enklare i framtiden i alla fall, betydligt mer skit ivägen (troligen inte ens däck man kan byta själv eller belägg/bromsskivor)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Dessa kretsar är mer eller mindre enbart till självkörande bilar eller andra bilar med AI assistans.

Tegra Xavier - snart i en Volvo nära dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tegra Xavier - snart i en Volvo nära dig.

*Rullstol

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Då är det mer eller mindre bekräftat att Nintendo NX inte kommer ha det nya Tegra-chippet

Eftersom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Då är det mer eller mindre bekräftat att Nintendo NX inte kommer ha det nya Tegra-chippet, vilket det ryktades om.

Tegra X2 (Parker) har inte lanserats än - det lanseras i mars enligt vad som sagts senast (NX lanseras också då). Den har lika många cuda kärnor som Tegra X1 men istället för Maxwell så baseras Parker på Pascal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Då är det mer eller mindre bekräftat att Nintendo NX inte kommer ha det nya Tegra-chippet, vilket det ryktades om.

NX kan fortfarande få Tegra X2.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Då är det mer eller mindre bekräftat att Nintendo NX inte kommer ha det nya Tegra-chippet, vilket det ryktades om.

Känns dumt av Nintendo om de skulle köra på typ Tegra X2. Å andra sidan är de ju inte kända för att tävla i specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

grymt för dom som jobbar med självkörande bilar. Själv försöker jag hålla mig undan nyare bilar som behöver en daor för att fungera hehe

Ja, så fort det pajar i datorsystemet blir bilen helt knas och nästan obrukbar, trots att allt utom sensorer fungerar som det skall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

grymt för dom som jobbar med självkörande bilar. Själv försöker jag hålla mig undan nyare bilar som behöver en daor för att fungera hehe

Nu specifierade du förvisso inte hur nya bilar du menar (inbyggda datoriserade system har ju funnits rätt länge) men det har ju helt klart hänt en del bra utvecklingsmässigt under åren:

Skrivet av doodage:

Känns dumt av Nintendo om de skulle köra på typ Tegra X2. Å andra sidan är de ju inte kända för att tävla i specs.

Jag håller med, finner fortfarande dessa rykten som tveksamma. Tegra är inte någon populär krets och Nvidia är inte smidig att arbeta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Bilclockers?

Snarare Carclockers.

Bilclockers låter för svengelskt

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Snarare Carclockers.

Bilclockers låter för svengelskt

Ja, precis som spelclockers.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har följt dessa chip sen ett halvår. Jobbar inom test och AI är ett hett ämne. Hur testar man om AIn har rätt när det blir mer åsikter till svar?

Nvidia är ganska framstående inom kluster för deep learning / machine learning. Detta chip förstärker deras position.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Nu specifierade du förvisso inte hur nya bilar du menar (inbyggda datoriserade system har ju funnits rätt länge) men det har ju helt klart hänt en del bra utvecklingsmässigt under åren:

https://www.youtube.com/watch?v=C_r5UJrxcck

Jag håller med, finner fortfarande dessa rykten som tveksamma. Tegra är inte någon populär krets och Nvidia är inte smidig att arbeta med.

Ja annan viktig/häftig sak är att bildörrarna även efter en krock ska vara lätta att öppna, kör med en typ av våg före och efter krocken (inte vetat om att dom även kolla sådan sak).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenKenny:

Bilclockers?

"Men jag klockar faktiskt min bil i 5Ghz faktiskt. Går svinfort på vägarna öhöh.."

Skrivet av zetruz:

Hur står sig sådana här saker i kyla? Bilar i Sverige kan ju lätt stå i minus trettio grader Celsius på natten. Vad säger sådana här komponenter om det, och om sådana kallstarter?

Får man väl isolera kretsarna bra nog? Det är ju inte så att moderna bilars "datorhjärna" direkt sitter på utsidan av bilen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Men jag klockar faktiskt min bil i 5Ghz faktiskt. Går svinfort på vägarna öhöh.."

Får man väl isolera kretsarna bra nog? Det är ju inte så att moderna bilars "datorhjärna" direkt sitter på utsidan av bilen.

Finns inte heller något som värmer kretsen när bilen inte används vilket är ca 99% av tiden.
PCworld testade ett antal telefoner, artikeln har dock några år på nacken. Äpplets 4s slutade fungera vid -10´c och började krångla vid -5´c. Får hoppas de bygger billar med en S2an istället som klarade -35.
Kul om bilen inte startar pga att CPUn har frusit.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Finns inte heller något som värmer kretsen när bilen inte används vilket är ca 99% av tiden.
PCworld testade ett antal telefoner, artikeln har dock några år på nacken. Äpplets 4s slutade fungera vid -10´c och började krångla vid -5´c. Får hoppas de bygger billar med en S2an istället som klarade -35.
Kul om bilen inte startar pga att CPUn har frusit.

Var ju folk som var ute i fjällen och just Apple var det hel del klagomål på. För mobilen gav upp i kyla och dessutom slutade garantin gälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Jag håller med, finner fortfarande dessa rykten som tveksamma. Tegra är inte någon populär krets och Nvidia är inte smidig att arbeta med.

Läste igen om Anandtechs genomgång av Tegra "Parker" och den är ju verkligen designad för bilar och inget annat. Nvidia själva säger att den är designad specifikt för automotive. Har svårt att se hur en spelkonsol skulle ha nytta av dubbla CAN-bussar till exempel. Om Nintendo ska köra på Tegra lär det vara en väldigt modifierad från Drive PX2.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Läste igen om Anandtechs genomgång av Tegra "Parker" och den är ju verkligen designad för bilar och inget annat. Nvidia själva säger att den är designad specifikt för automotive. Har svårt att se hur en spelkonsol skulle ha nytta av dubbla CAN-bussar till exempel. Om Nintendo ska köra på Tegra lär det vara en väldigt modifierad från Drive PX2.

Jo, jag har svårt att se att Nintendo ser något värde i detta, något som låter som en väldigt dyr systemlösning. En sak om Nvidia faktiskt sålde Tegra till andra tillverkare som verkar på ungefär samma område som Nintendo redan gör. Men Tegra är snudd på helt borta på marknaden.

Med tanke på att Nvidia påstått att de inte är intresserade av marknader med låg vinst efter att de helt misslyckades att sälja teknik för nuvarande konsollgeneration så finner jag det tveksamt. Speciellt med tanke på att tidigare rykten handlade om att Nintendo skulle få dessa Tegra-kretsar snudd på gratis. Nvidias påstående var till stor del ett uppenbart försvar och smutskastning av en bransch som inte ville ha företagets produkter. Men viss sanning finns det nog ändå i det hela.

Det ryktas om presentation av NX nu i oktober så får se vad som faktiskt kommer att användas.