Köpa vattentålig mobiltelefon eller inte?

Permalänk

Köpa vattentålig mobiltelefon eller inte?

Letar efter en mobiltelefon och snöat in på vattentålig men kostar därefter också så funderar på hur viktigt det egentligen är, haft mobiltelefon sen 1999 och aldrig brytt mig om fukt direkt, använt mobilen i kraftigt regn och som väckarklocka i duschen, hängandes på bröstet när jag kört moped i regn etcetera och ännu aldrig haft en telefon som slutat fungera pga vatten så det känns inte så vattentålighet känns inte så högprioriterat.

Vad tycker ni härinne, är vattentålig eller vattentät mobiltelefon något man ska prioritera?
/Raven6666

Permalänk
Medlem

Iphone är enligt mig svårslaget och deras nya ska ju vara vattentålig.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Letar efter en mobiltelefon och snöat in på vattentålig men kostar därefter också så funderar på hur viktigt det egentligen är, haft mobiltelefon sen 1999 och aldrig brytt mig om fukt direkt, använt mobilen i kraftigt regn och som väckarklocka i duschen, hängandes på bröstet när jag kört moped i regn etcetera och ännu aldrig haft en telefon som slutat fungera pga vatten så det känns inte så vattentålighet känns inte så högprioriterat.

Vad tycker ni härinne, är vattentålig eller vattentät mobiltelefon något man ska prioritera?
/Raven6666

Hade det på min Z2a och nu har jag Nexus 6P. Inget jag saknar direkt då det ändå inte är till mycket tröst till havs (de flesta tål inte saltvatten) och att inte ha den i badkaret klarar jag mig utan. Men visst är det trevligt att inte behöva oroa sig i regnet typ.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Det skadar ju då inte enligt mig, en olycka händer så lätt också är skönt att man kan när det små regnar eller snöar ute inte bry sig om vattenskada. alla dyrare mobiler borde ha skydd mot vatten och damm för man har ju sin telefon oftast med sig överallt idag.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt vanligt att en mobiltelefon drabbas av vattenskador så jag tycker helt klart att det är värt att prioritera. Näst vanligaste skadan om jag inte minns fel (sprucken skärm är etta).

Permalänk

aldrig haft en vattentät telefon och heller aldrig dödat en av vattenskador.

hantera den normalt så behövs det inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Finns alltid idioter som ramlar ner i vattnet med telefonen i fickan.
Är du inte en av dem så klarar du nog dig utan.

Regnar de ute kan du hålla för med handen så telefonen knappt blir blöt och skriva går ändå inte med blöta fingrar så du kommer inte kunna använda den så bra i regn ändå mer än att ringa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eThor:

Det är väldigt vanligt att en mobiltelefon drabbas av vattenskador så jag tycker helt klart att det är värt att prioritera. Näst vanligaste skadan om jag inte minns fel (sprucken skärm är etta).

Men hur vanligt är det från regn/snö?
Har haft tele i 20år snart utan att en gått sönder i regnet.
Dock tappat ett flertal i havet, något de också klarat efter man torkat de i några dagar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Du svarar ju själv på din egen fråga, du har haft mobil i 17 år och klarat dig bra utan vattentät mobil.
Så varför skulle du betala extra för en vattentät mobil idag?

Sen om man har super otur så borde väl hemförsäkringen täcka det?

Skrivet av eThor:

Det är väldigt vanligt att en mobiltelefon drabbas av vattenskador så jag tycker helt klart att det är värt att prioritera. Näst vanligaste skadan om jag inte minns fel (sprucken skärm är etta).

Hur vanligt är väldigt vanligt? jag känner en person som haft sprucken skärm men ingen som haft en telefon som dött av vattenskada.
Jag har haft mobiler i ca 20 år.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Äh släng ner telefonen i en zip-påse vid behov.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@gabriel15: det finns personer som ska bevisa att deras telefon är vattentät genom att bada med den i poolen på semestern,

sen att dom har den i handen när dom simmar gör att trycket blir bra mycket mer än vad dom ska klara av, sen blir det "gnäll gnäll" dåligt att den inte höll osv..

denna kommer ju annars gå till historien som bästa troll videon någonsin

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av eThor:

Det är väldigt vanligt att en mobiltelefon drabbas av vattenskador så jag tycker helt klart att det är värt att prioritera. Näst vanligaste skadan om jag inte minns fel (sprucken skärm är etta).

Fast i samanhanget är "vattenskada" överrepresenterat, eftersom service-verkstäder gärna hävdar vattenskada oavsett om man har utsatt den för onormala förhållanden. Kondens i telefonen under frakt från fabrik, till butik? Du råkar ha sönder locket över en expansionsport, och lämnar in telefonen för att få ett nytt monterat. Totalskada, pga vattenskada, varsågod, ingen garanti. Vad, du vill ha tillbaka den? Det kostar 300 spänn. Oj, det tog så lång tid att få ett svar, 20 minuter, så vi har hunnit skicka telefonen till destruktion. Ledsen. Nå, ingen garanti, ingen ersättning, du slipper i alla fall betala de 300:- för att få tillbaka den.

Jag har, på ren jävelskap, lämnat in produkter plockade direkt ur sin kartong, i butiken, och fått dem skickade till serviceverkstad, och fått dem utdömda för vattenskada. Enbart eftersom telefonerna aldrig lämnat butiken, fick jag dem ersatta i alla fall. (Nokia N9, reklamationsanledning, locket över USB kontakten ligger inte jäms chassit, knapparna skramlar. Jag hade precis likaväl kunnat få dem att byta ut telefonerna i butiken.)
Hela det där med "vattenskada - ingen garanti" är ett sätt att slippa ta ansvar för sin produkt, och det är för jävligt att tillverkarna har kommit undan med det i alla år. Telefonen är gjord för att följa med när du gör saker, den ska tåla omgivningen. Förutsatt att du inte faktiskt varit vårdslös, och telefonen har omfattande vattenskador, med andra ord, uppenbart duschad / badad, så ska det inte vara användarens problem. Och att döma ut det som en totalskada, när felet inte har med "vattenskadan" att göra... helt sjukt.

Jag säger inte att du har fel. "vattenskada" är säkert en god tvåa. Jag anser bara inte att branschen hanterar dem korrekt. Att köpa en "vattentålig" mobil är ju ett sätt att kunna argumentera för sin sak, om det någonsin blir aktuellt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Såg sist att varken Iphone eller Samsung nya som ska tåla lite vatten har ingen garanti för det ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Jag har sabbat min iPhone då jag ramlade i vattnet i hamnen i somras Vänern så är man ofta vid insjöar kan vattentätt va ett bra val

Permalänk

Jag som friluftsmänniska kör en blackview b6000 när jag är ute, men normalt kör jag en ulefone vienna.
Men även när jag tränar mtb kör jag min blackview, sjukt bra mobil, bland dom tåligare just nu om man inte köper en cat-telefon.
http://www.banggood.com/Blackview-BV6000-4_7-inch-IP68-Waterp...
Man får mycket telefon för pengarna och den funkar med de svenska näten. Den är IP68 klassad, så den tål inte bara lite regnstänk.
Men väl värda 1800:-
Men bor du inne i stan och bara vill duscha med telefonen så sluta duscha med telefonen och köp en vanlig.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

när min s5 blir lite flottig på displayen brukar jag spola av den lite med vattenkranen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Såg sist att varken Iphone eller Samsung nya som ska tåla lite vatten har ingen garanti för det ..

Samsung har garanti så länge du inte skadat ramen eller glasen så vatten kan komma in där.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Samsung har garanti så länge du inte skadat ramen eller glasen så vatten kan komma in där.

Gött har en S7
sweclockers hade liten test av 7S den har samma ip klassning som S7 men vad dom fick ut täcker inte garantin vid vatten skada
Pluspoäng för Samsung

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Samsung har garanti så länge du inte skadat ramen eller glasen så vatten kan komma in där.

Lutar mot en samsung galaxy xcover med ip klass 67, har du någon länk till lite mer detaljerad information helst officiell från samsung?

IP6X Dammtätt
IPX7 Vattentätt (nedsänkt i vatten) Test: Nedsänkning i vattendjup som anges av tillverkaren, i allmänhet är största djup 3 m

Permalänk
Medlem

Nej jag har ingen länk utan går bara på hur ärenden hanteras som skickas in mot garanti vid vattenskador. Visst många ärenden blir nekade för att dom säger ram/mobil har vart skadad och därför har vattnet kommit in. Men ärenden går också igenom då telefonerna är fina och tappats i barnpooler, toaletter etc.

Ska jag vara helt ärlig tror jag inte det finns en vattentät konsumenttelefon, jag tror dom är vattentäta (ish) utan att tillverkarna testar enheterna. Dom garantiärenden som sedan måste betalas ut tar dom på PR kontot för att kunna sälja en "vattentät telefon" och göra reklam för detta.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.