Permalänk
Proffsmoddare

DeLisle | Make an impact

Jag har byggt datorer i 15 år men mest för att tillfredsställa behovet av en Gaming-PC. Detta bygge är mer inriktat mot estetik och upplevelse. Till saken då! Denna logg kommer handla om ett bygge i CaseLabs Nova X2M med en del modifikationer. Chassit kommer ha fönster på båda sidor och målet är att det ska vara intressant att titta på från båda håll. För att uppnå detta så kommer moderkortsplåten helt göras om och en del andra detaljer tillverkas. Vattenkylningen kommer bestå av glasrör och fittnings, inga böjar alltså. Då CaseLabs chassin är 100% aluminium så tänkte jag hålla mig till det materialet för mina nya detaljer också. Målet är att kunna ställa ut bygget när det är klart. Vi får se om det håller måttet!

Komponentlista
Processor: Intel Core i5-6600K
Moderkort: ASUS Z170i Pro Gaming
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 Sea Hawk EK X
Minnen: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB
PSU: Corsair RM650i
Lagring: Samsung 850 PRO 256GB SSD och Samsung 950 PRO 256GB M.2
Chassi: Caselabs Nova X2M
Fläktar: ML120 PRO 120mm PWM
Övrigt: Egen tillverkade kablar och kabelkammar.

Vattenloop:
Fittings: Bitspower Silver shining
CPU Block: EK-Supremacy EVO - Acetal
Radiator: 2x EK-CoolStream SE 240 (Slim Dual)
Pump/Res: EK-XRES 140 DDC 3.2 PWM Elite + 250 Tube + Multiport Top
Rör: Mayhems Borosilicate Glass 12mm

Jag smygstartade projektet för några veckor sedan med att beställa en hel del av komponenterna som jag behöver för att komma igång. Primärt nu i början kommer mycket tid att gå åt till att göra layouten till den nya Moderkortsplåten och även layouten till kabelkammarna som jag ska tillverka. Dessa kammar kommer spela en stor roll i hur chassit upplevs från moderkortets baksida.

Uppdaterat Komponentlista
Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Reserverad

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Nu har majoriteten av komponenterna kommit. Jag väntar fortfarande på anslutningar och rör!

Idag började bygget av PSU-Shrouden. I och med att hela chassit kommer vara mer eller mindre öppet och synligt så behöver jag detta lilla utrymme för att dölja några av de fulare komponenterna och en del kablar.

Nova chassit är fantastiskt stabilt byggt. Dessutom så finns det många bra och förborrade hål som jag kan använda för att fästa de olika delarna.

En till likadan bit ska sågas ut och bockas till för andra sidan men här får man en liten hint av hur formen kommer bli.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Ikväll låg fokus på moderkortets "backplate" eller kanske regelverk...
Jag kapade och bockade detaljerna men det är en hel del tid kvar med filen för att snygga till dem inför målning.

Provmonterade även moderkortet med de nya detaljerna i chassit för att se om jag hade fått måtten rätt så att moderkortet hamnar där det ska. Inga problem med det! Här kan man börja se delar av det som ska bli kabelkammarna på baksidan. samt genomföringen för 8-pins kontakten, om än väldigt krokig och skev eftersom jag inte har slipat den än...

Efter att ha monterat moderkortet och fått lite mer känsla för baksidan så har jag börjat fundera på att installera en M.2 SSD i slotten på baksidan av moderkortet. Tror att det skulle liva upp det lite mer. Vi får se...

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Känns som att det går lite trögt just nu. Det beror främst på att tillverkningen av kabelkammarna tar väldigt lång tid. Idag har jag sågat ut och kapat till de tre kammar som ska hålla 24-pin kontakten, Sata, I/O och USB. Det blir mycket slipa för att få till de rätta avstånden mellan hålen i kammarna. Dessutom så bestämde jag mig för att jag ska polera upp kammarna istället för att måla dem, jag tror att det kommer gå bra med de kromade anslutningarna till vattenkylningen. Såklart så leder ju detta till att det behöver slipas lite mera än annars. Jag har gått över dem med 400 och 1200 våtslip imorgon väntar 2000 och polertrissan. Hoppas att jag kan få upp den lyster som jag önskar i dem, annars kanske det blir målning i alla fall...

Igår kväll hade jag lite kabelverkstad och gjorde klart 24-pin och 8-pin kablarna, i alla fall ena änden. Den andra änden kommer att kapas och göras mer permanent när jag vet exakt hur långa varje part behöver vara. Här stötte jag på ett litet bakslag när jag provade att trä 24-pin kabeln genom en kam för att se hur det skulle se ut. Detta gjorde jag innan jag hade gradat av kanterna på hålen ordentligt vilket ledde till att visa parter i kabeln nu har skavts lite. Eftersom jag använder Paracord för att sleeva med och det inte är så tåligt mot just vassa kanter så blev vissa kablar noppriga. Får helt enkelkt göra om vissa parter senare. Rookie mistake..

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Idag kom ett paket med anslutningar, rör, färger och en Temp display som jag inte är helt säker på om den ska installeras.

Ikväll har jag fortsatt med kabelkammarna. Mycket gnida senare så har jag nått en finish som är väldigt nära den finish som är på bitspowers anslutningar. Jag är väldigt nöjd med detta tror faktiskt att det kommer bli lite fler detaljer som poleras. Även om det tar väldigt mycket tid...

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Trevligt! Följer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Dags för en uppdatering!

Det har gått långsamt framåt och en del bakåt de senaste veckorna.

Lärde mig den hårda vägen att Silikon inte är ett lämpligt lim för att sammanfoga Akryl och Aluminium. Kanske ingen jätte överraskning om man tänker efter lite men det var en bra idé, trodde jag, just då...
Det ledde till en del gör om gör rätt men nu är jag på banan igen!

Här kommer lite bilder på den så gott som klara PSU -shrouden:

Framsidan med hål för GPU kablarna.

Baksidan med hål för div MB kablar

Närbild på utloppet ur pumpen och avloppslösningen.
(Det saknas ett rör och en genomföring i botten på caset. Jag tänker inte tömma vätskan i botten på caset.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant, gillar det redan

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Proffsmoddare

Äntligen är det dags att måla!

Det känns skönt att kunna gå över i att börja dra kablar och installera komponenter.

Har man ingen lackbox får man göra en själv!

Kan även tipsa om självhäftande fotopapper, enkelt att göra en form i valfritt grafiskt/ritnings program och sedan klippa ut för att få bra och raka maskeringar. Jag använde det här för att maska för SSD och Temp-displayen. Resultatet får ni senare!

Många lager senare:

Nu får de torka över natten, sen ska jag kolla över dem så det inte finns några områden som behöver bättras på.
Jag hoppas att den matta färgen kommer gå bra ihop med det pulverlackerade chassit. Texturen kommer skilja sig lite men jag tror det blir bra ändå.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Dags att modda moderkortet. Det finns lite röda detaljer i det som inte kommer passa in i mitt bygge så de måste bort!

Men innan jag förverkar garantin så kollar jag så att allt verkar fungera som det ska.

Succé! Bios startar och allt verkar fint!

Till moddningen då!
Kylflänsarna har lite röda markeringar på sig så de måste bort, en av dem har en etikett som inte heller passar in.
Resultatet? Väldigt bra tycker jag! Tror det kommer passa bra in med övriga detaljer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok nu blev jag intresserad av din mod på moderkortet här. Har samma och stör mig också på de röda detaljerna och planerar att göra något liknande. Kan du beskriva hur du gick till väga med dom övre flänsarna? Den undre vet jag ska vara ett tjockare klistermärke som går att pilla bort.

Väldigt trevligt bygge annars! Ser fram emot mer bilder

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ggalaxyy:

Ok nu blev jag intresserad av din mod på moderkortet här. Har samma och stör mig också på de röda detaljerna och planerar att göra något liknande. Kan du beskriva hur du gick till väga med dom övre flänsarna? Den undre vet jag ska vara ett tjockare klistermärke som går att pilla bort.

Väldigt trevligt bygge annars! Ser fram emot mer bilder

Självklart!

De två större sitter med skruvar från baksidan av moderkortet. Skruva loss dem och lägg undan thermalpadden så den inte blir skitig eller skadad, På den övre sitter även en form av skumgummi dämpning den tog jag inte bort. Sen valde jag att polera upp dem istället för att måla om dem men det är egentligen samma tillvägagångssätt vilket som.

Jag la ett slippapper på bordet och höll i kylflänsen för att få en plan yta. Båda flänsarna har två större ytor som jag slipade tills all färg var borta. Började med 280 slippapper och jobbade mig uppåt till 2000. Ska man bara måla om dem behöver man inte gå så högt. Sen polerade jag upp dem med aluminium polish och en trissa. Sedan avslutade jag med att polera upp med chrome polish förhand.

Den undre flänsen har som du säger ett tjockare klistermärke i metall på sig. Flänsen sitter med två plastclips som jag pressade ihop försiktigt med en tång på baksidan.

När jag hade fått loss flänsen värmde jag den med en värmepistol, var lite försiktig med att värma för mycket för på baksidan sitter det en skumgummidämpning som säkert inte tål allt för mycket värme. Sedan använde jag en bladkniv och skar försiktigt mellan flänsen och klistermärket. När du har fått bort märket så är det bara att gå på med isopropanol eller liknande och ta bort överblivet lim.

Kul att du gillar det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

Självklart!

De två större sitter med skruvar från baksidan av moderkortet. Skruva loss dem och lägg undan thermalpadden så den inte blir skitig eller skadad, På den övre sitter även en form av skumgummi dämpning den tog jag inte bort. Sen valde jag att polera upp dem istället för att måla om dem men det är egentligen samma tillvägagångssätt vilket som.

Jag la ett slippapper på bordet och höll i kylflänsen för att få en plan yta. Båda flänsarna har två större ytor som jag slipade tills all färg var borta. Började med 280 slippapper och jobbade mig uppåt till 2000. Ska man bara måla om dem behöver man inte gå så högt. Sen polerade jag upp dem med aluminium polish och en trissa. Sedan avslutade jag med att polera upp med chrome polish förhand.

Den undre flänsen har som du säger ett tjockare klistermärke i metall på sig. Flänsen sitter med två plastclips som jag pressade ihop försiktigt med en tång på baksidan.

När jag hade fått loss flänsen värmde jag den med en värmepistol, var lite försiktig med att värma för mycket för på baksidan sitter det en skumgummidämpning som säkert inte tål allt för mycket värme. Sedan använde jag en bladkniv och skar försiktigt mellan flänsen och klistermärket. När du har fått bort märket så är det bara att gå på med isopropanol eller liknande och ta bort överblivet lim.

Kul att du gillar det!

Strålande! Tack!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Länge sedan senast och en hel del har hänt. Tyvärr så är det mycket små pill och det har varit en utmaning att få bra bilder. Därmed inte sagt att dessa är bra, men bättre i alla fall!

Jag har måttat och kapat alla rör till vattenkylningen. Glasrör är väldigt estetiskt tilltalande i min mening men oj vad det är bökigt och tidskrävande. Om det är någon som vill veta mer om hur jag gick tillväga exakt får ni säga till. Ska försöka få till lite bra bilder på rören senare!

Moderkortet är nu monterat och 24-pin, 8-pin, SATA, I/O och Fläkt kablarna sitter i sina kabelkammar.

Arbetet med att göra nya chassi sidor har tagit fart. En del förfining kvar på denna men såhär kommer det att bli ungefär.

Nu går jag in på slutspurten och hoppas att jag hinner klart till DHW!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare

Det här var inte dumt alls! Kanonsnyggt med kabelhanteringen.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt med kabeldragningen!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Det här var inte dumt alls! Kanonsnyggt med kabelhanteringen.

Skrivet av grimboso:

Riktigt snyggt med kabeldragningen!

Tack! Kul att det uppskattas!

Projektet kommer att finnas på DH för er som är där och sugna på att titta närmare på det.

Ni andra får glatt vänta till efter DH när jag har tid att ta lite bättre bilder.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Nu finns ett galleri!

DeLisle - Galleri

Bättre sent än aldrig!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Mycket fin låda.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC