Ethernet-standarden utvecklas till 5 Gbps

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Jag tycker dataportar är ett föredöme när det gäller att komma med nya standarder där prestandan rusar iväg och inte folk sitter med i princip samma dritt hela tiden.

Stegen i Ethernet var.
10Mbit, 100Mbit, 1Gbit, 5Gbit
Stegen i USB var:
1,5Mbps, 12 Mbps, 480Mbs, 5Gbps, 10Gbps.

Medans cpu stegensedan 2010.
Typ 3-5% prestandaökning per generation.
Ett arbete som tar processorn 24h att utföra tar med nästa generations cpu 22.8h att utföra. Man kommer ropa Yeah och slå huvudet i taket när man ser att "progressbaren" fullständigt rusar iväg 5% snabbare..

Det är långt över 3-5 %

Det är inte bara cpu last som påverkar... finns typ 15 andra faktorer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag minns när 100mbit var snabba grejer. För inte så länge sedan skulle jag dock kopiera några saker från en gammal laptop, så jag bootade upp och pluggade in den i nätverket. Vad jag hade glömt var att den bara hade 100mbit port, 20h remaining nej tack. Ser fram emot överkomligt 5gbit även om 1gbit fortfarande är acceptabelt snabbt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Trådlöst har definitivt en plats i hemmet, _tillsammans_ med trådat. Inte fan springer jag runt i huset med kabel i min laptop, och telefoner/plattor/andra icke bandbreddskrävande prylar kan gott vara uppkopplade trådlöst. Sååå kul är det inte med kabeldragning...

Själv har man dragit kablar genom hela huset så det är inget problem Surfplatta använder jag inte och telefonen kör 4G. Så jobbar jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk

Sen finns det de som sitter med 2Mbit/s via telenätet och utan möjlighet att uppgradera...

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Det är långt över 3-5 %

Det är inte bara cpu last som påverkar... finns typ 15 andra faktorer.

Självklart fler saker än cpu, sedan var det länge sedan 1Gbit kom medan den kommer nya cpugenerationer stup i kvarten.

Skrivet av dpom86:

Jag minns när 100mbit var snabba grejer. För inte så länge sedan skulle jag dock kopiera några saker från en gammal laptop, så jag bootade upp och pluggade in den i nätverket. Vad jag hade glömt var att den bara hade 100mbit port, 20h remaining nej tack. Ser fram emot överkomligt 5gbit även om 1gbit fortfarande är acceptabelt snabbt.

Jag sitter med en Nullmodemkabel i handen just nu, 9600bps låter grejer det att prata med, fast då det är så mycket störningar runt mig så sänker jag till 2400bps (dvs 0,24kbit/s)
Nullmodem-kabel är för övrigt en kabel som många nördar använder mycket idag, dock inte för filöverföring mellan desktopdatorer, utan för att prata med diverse hårdvara som svindyra väderstationer etc..

Skrivet av Brightsin:

Sen finns det de som sitter med 2Mbit/s via telenätet och utan möjlighet att uppgradera...

Men hastigheten inom fastigheten kan ju vara bra att ha högre, d.v.s. mellan datorer, nas, servrar etc. Undra om proffscanners behöver denna hastighet? Fast hur många har såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

#VågaVägraTrådlöst? Jag är då inte mycket för Wi-Fi; Riktig tråd ska det vara. Med det sagt tycker jag definitivt det trådlösa har en plats på Café och dylikt, men hemma är det lina som gäller.

Måste även tillägga att det stämmer bra att det finns produkter som bara klarar Wi-Fi och inte går att använda lina med, och då har man ju så klart inte mycket till val. Men när man har det ska det vara tråd!

Nätverk körs på tråd... Wifi är nödlösningen när man inte kan eller orkar konka med en kabel, men med alla problemet det medför. Tekniskt sett så är Wifi idag lika användbart som 100Mbit Cat 3/5... rent praktiskt.

Så tråd till allt som bara går, och sen får resterande trådlösa produkter delar på den begränsade Wifi hastigheten där efter.

Skrivet av corben2:

Hos oss verkar det vara routern som är flaskhalsen. Har 1000 / 1000 mbit nätverk, men kommer inte över 850 mbit med kabel.
Har en Asus RT-AC66U som router men tror den har nån begränsning i det man kallar WAN-LAN? Kanske inte finns någon "hemma-router" som klarar 1000 mbit med cat5e?

800-900Mbit brukar vara max vad de flesta konsument routrar kan nå. Vill du ha mer så är nog billigaste sättet en enkel PC med 2 bra Gigabit kort och Linux Router av vettigt slag det bästa.

Skrivet av ronnylov:

Ja det var pris på switchar och liknande jag också tänkte på när jag skrev att 10 Gbit var dyrt. Men till skillnad mot 10 Gbit så låter det ändå som att de här mellanhastigheterna verkar vara mer riktade mot konsumentmarknaden och i så fall kanske priserna blir mera konsumentanpassade. Hoppas på det i alla fall.

Hoppas det med.
Jag har suttit i startgropen på att dra in 10Gbit i flera år nu, men jag har tänkt; snart... måste det väl komma något bättre/mer prisvärt alternativ.

Skrivet av petabyte:

Cat 6 ( som är betydligt vanligare än cat 6a) klarar bara 10 Gb/s på kortare avstånd.

Den här standarden är är skapad med accesspunkter i tanken. På campus och i andra företagsnätverk är wifi redan utbyggt. Den är nu dags att uppgradera dessa med nya AP som klarar leverera mer än 1 Gb/s. Kablarna är redan dragna (och ofta i spannet över 60m) och kan vara så pass gamla att det är Cat 5e. Det är dyrt att byta ut dessa i jämförelse med att köpa en ny switch så därav den nya standarden.

Det vore kul om standarden blev vanlig för konsumenter också men den lilla grupp hemmaanvändare som kör trådar kommer noga köra 1Gb/s eller gå över till 10 Gb/s

Skickades från m.sweclockers.com

Vågar säga att 35 meter räcker rätt långt... och detta är typ den garanterande längden. Du kan om inte störningar är stora, nå 50m i de flesta fall. Drar man längre än så då brukar det bli optiskt ändå...

Intressant tanke dock med AP och jag förstår att i teorin så kan senaste AC (eller nyare) nå över 1Gbit i teorin. Men ärligt... när har du någonsin sett ett företagsnätverk, som inte är typ ute på landsbygden, klara ens 500Mbit på en AP, idag. På flera AP, med 80Hz bredd så ja... då kan du börja nå 1Gbit i test sammanhang, men sällan i en stad, i praktiken. De nya tokiga 160hz är ju bara löjliga, då det ger 1-2... "kanaler" på 5Ghz.

Med det sagt så ser jag din poäng lite ändå, för om du kan ta en befintlig kabel, och köra 2,5-5Gbit i den, så kan du mata 10 AP från den via en switch. Och alt här är ju trunkat 2Gbit... vilket kostar det med. Det kräver dock en sju helskottas backbone med 10Gbit+ till Servrar med SAS SSD om det ska löna sig att bygga så dock. Annars räcker 1Gbit väldigt långt till en AP med kryptering och störningar man kan förvänta sig i dagens samhälle.

Så jag tror ärligt att mest nytta för 2,5-5Gbit blir NAS eller hemma servrar. För de företag som behöver det, kör redan med 10Gbit till högprestanda servrar, medan små företag/hemma är fast på 1Gbit och typ "1 HDDs hastighet" pga kostnaden för högre inte lönar sig. Här finns nytta av att uppgradera till 2,5-5Gbit för huvudservrarna om priset är rimligt.

Skrivet av Brightsin:

Sen finns det de som sitter med 2Mbit/s via telenätet och utan möjlighet att uppgradera...

Vad i tusan sitter du på?

Vet att Telia kan leverera en 4Mbit (2 linjer) anslutning till typ hela Sverige och 2Mbit (1 tråd) används till typ Telefonväxlar och annat. Men det är ju klart... det kostar nog.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Men hastigheten inom fastigheten kan ju vara bra att ha högre, d.v.s. mellan datorer, nas, servrar etc. Undra om proffscanners behöver denna hastighet? Fast hur många har såna.

Absolut. Fast när man har en max teoretisk nedladdnings hastighet på strax över 8TB om året om man laddar ned 24 timmar om dagen så ser inte en NAS så användbar ut och sen är det 0.5Mbit/s upp sen om man skulle vilja dela med sig utanför nätverket också :S
då räcker det med i princip hårddisken i datorn.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vågar säga att 35 meter räcker rätt långt... och detta är typ den garanterande längden. Du kan om inte störningar är stora, nå 50m i de flesta fall. Drar man längre än så då brukar det bli optiskt ändå...

Intressant tanke dock med AP och jag förstår att i teorin så kan senaste AC (eller nyare) nå över 1Gbit i teorin. Men ärligt... när har du någonsin sett ett företagsnätverk, som inte är typ ute på landsbygden, klara ens 500Mbit på en AP, idag. På flera AP, med 80Hz bredd så ja... då kan du börja nå 1Gbit i test sammanhang, men sällan i en stad, i praktiken. De nya tokiga 160hz är ju bara löjliga, då det ger 1-2... "kanaler" på 5Ghz.

Med det sagt så ser jag din poäng lite ändå, för om du kan ta en befintlig kabel, och köra 2,5-5Gbit i den, så kan du mata 10 AP från den via en switch. Och alt här är ju trunkat 2Gbit... vilket kostar det med. Det kräver dock en sju helskottas backbone med 10Gbit+ till Servrar med SAS SSD om det ska löna sig att bygga så dock. Annars räcker 1Gbit väldigt långt till en AP med kryptering och störningar man kan förvänta sig i dagens samhälle.

Så jag tror ärligt att mest nytta för 2,5-5Gbit blir NAS eller hemma servrar. För de företag som behöver det, kör redan med 10Gbit till högprestanda servrar, medan små företag/hemma är fast på 1Gbit och typ "1 HDDs hastighet" pga kostnaden för högre inte lönar sig. Här finns nytta av att uppgradera till 2,5-5Gbit för huvudservrarna om priset är rimligt.

Jag tänkte framförallt på offentliga lokaler som högskolor, utställningshallar, t ex svenska mässan i göteborg, där är det fortfarande långa nätverkskablar som gäller. (råkade ut för vad som antagligen var en nära maxlängd förra året). Problemet är ju dock i affärssammanhang är att det kan fungera och köra 10 Gb/s som du skriver men man kan inte vara säker och så hur säljer du in det till en kund?

Den här nyheten är gammal så jag tanken om AP är inte min utan det är säljpitchen från Cisco, intel med flera som varit med och tagit fram standarden, och sett är detta man säljer in på "ni kan nyttja era nya 1.8 Gb/s APs till fullo genom att uppgradera era switchar och ni slipper byta ut infrastrukturen"

INTELs sammarbetspartner (som jag inte kommer på namnet på) visade för ett halvår sen upp ett demo på youtube med den nya tekniken och passerade gigabit med råge, annars nej jag håller med i ett verkligt scenario har jag än så länge inte sett någon enskild AP som behöver mer än 1 Gb/s.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Slutsatsen dras utav följande uttalande.
"Befintliga kablar klarar som sagt redan 10Gigabit/s, så vad är meningen? Man måste ändå köpa nya switchar/routrar osv. Vore betydligtintressantare om de kom på något som kunde höja hastigheten utan att man behövde skaffa ny utrustning."

I övrigt tycker jag detta är väldigt kul, visserligen är ju inte 10Gb-nätverkskort samt switchar så himla svåra att jaga fatt på till ett ganska lågt pris men detta är väl kanske inte så lätt för gemene man så lösningar som detta är ju bara bra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Trevligt med en ny standard som möjliggör 2,5Gbit och 5Gbit.
Hoppas som flera att det skapar produkter med bättre priser. Det springer ju i väg dubbelt eller fyrdubbelt i kapacitet för bakplanet om det skall klara 10Gbit.
Min spontana tanke är även att standarden är skriven sådan att den är lättare att tillämpa? Både tekniskt och praktiskt.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

@corben2:
En router som ska klara 1Gbit (1000Mbit), hanterar vanligtvis inte det i full duplex på alla portar. Vilket betyder att om mycket data skicka genom routern kommer hastigheten sjunka. Välj istället att köpa en switch som kan hantera 1Gbit i full duplex på alla portar kostar runt 200-300 för en 5 portare. Så ska du se att din hastighet ökar från 800 till närmare 1000 .

Helt rätt att långt från all nätverksutrustning klarar full hastighet på alla portar, men det finns några fler aspekter som påverkar hastigheten. I en hemmarouter sker router- och brandväggsfunktionen i en vanlig CPU vilket sätter en gräns för hur mycket trafik som kan gå mellan WAN och LAN-porten. Ju klenare/billigare CPU desto sämre throughput. När man pratar hastigheter i Ethernet-standarder så avser det hastigheten på själva länken. Pga. den overhead som finns i olika nätverksprotokoll så försvinner en del bandbredd och såvida man inte mäter direkt på länken (t ex kollar i routerns GUI snarare än i en Windows-applikation) så får man alltid mindre bandbredd än länkhastigheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brightsin:

Absolut. Fast när man har en max teoretisk nedladdnings hastighet på strax över 8TB om året om man laddar ned 24 timmar om dagen så ser inte en NAS så användbar ut och sen är det 0.5Mbit/s upp sen om man skulle vilja dela med sig utanför nätverket också :S
då räcker det med i princip hårddisken i datorn.

Beror på hur man jobbar, om man hyr servrar och lagringsutrymme hos någon så visst behöver man ej ha någon server/Nas hemma. Detsamma gäller de som inte arbetar med så mycket egen data.
Men för oss andra så har vi mycket data hemma som vi snabbt vill komma åt och då kan ett 5Gbit nätverkskort vara bra att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Ozzed: Slutsatsen dras utav följande uttalande.
"Befintliga kablar klarar som sagt redan 10Gigabit/s, så vad är meningen? Man måste ändå köpa nya switchar/routrar osv. Vore betydligtintressantare om de kom på något som kunde höja hastigheten utan att man behövde skaffa ny utrustning."

I övrigt tycker jag detta är väldigt kul, visserligen är ju inte 10Gb-nätverkskort samt switchar så himla svåra att jaga fatt på till ett ganska lågt pris men detta är väl kanske inte så lätt för gemene man så lösningar som detta är ju bara bra.

Det är det jag inte begriper... Hur drar du slutsatsen att om man ändå måste byta utrustning så kan man väl köra på 10Gbit/s till att man lika gärna kan sitta kvar med ADSL?

Såhär är det ju... Folk som inte vill byta utrustning kommer inte kunna ta del av detta, det är vi nog överens om.. Sen blir det knepigare..

Om jag är beredd att byta utrustning, varför skulle jag då nöja mig med 5Gbit/s när 10Gbit/s redan finns och är en etablerad standard?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@kirigoe: Det har du helt rätt i, tänkte att jag inte behövde förklara så i detalj. Men därför rekommenderade jag inte köra allt via routern utan skaffa en switch . Då du oftast bara vill utnyttja 1Gbit i det lokal nätverk.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Jag tänkte framförallt på offentliga lokaler som högskolor, utställningshallar, t ex svenska mässan i göteborg, där är det fortfarande långa nätverkskablar som gäller. (råkade ut för vad som antagligen var en nära maxlängd förra året). Problemet är ju dock i affärssammanhang är att det kan fungera och köra 10 Gb/s som du skriver men man kan inte vara säker och så hur säljer du in det till en kund?

Den här nyheten är gammal så jag tanken om AP är inte min utan det är säljpitchen från Cisco, intel med flera som varit med och tagit fram standarden, och sett är detta man säljer in på "ni kan nyttja era nya 1.8 Gb/s APs till fullo genom att uppgradera era switchar och ni slipper byta ut infrastrukturen"

INTELs sammarbetspartner (som jag inte kommer på namnet på) visade för ett halvår sen upp ett demo på youtube med den nya tekniken och passerade gigabit med råge, annars nej jag håller med i ett verkligt scenario har jag än så länge inte sett någon enskild AP som behöver mer än 1 Gb/s.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter lite som Elgiganten som säljer superduper speldatorn med i7a...

Men jag förstår din poäng. I offentliga situationer så ska det bara fungera, oavsett.

Ang demot så tror jag att jag har sett några liknande. De har lyckats få upp många Gbps, men problemet är, det är alltid mätt i labb miljö, med en klient - AP, med kort avstånd och de är ensamma.
Det är lite som att säga att min bil är ekonomisk och bra och snabb, så länge jag inte har trafikljus eller andra bilister på vägen med mig. Löjligt... mao.

Och problemet är att de verkligen inte kan förbättra det mycket... då det har slagit i taket. De kan inte få fler frekvenser, då vi använder typ alla (till ett eller annat ändamål). Och de kan inte öka styrkan, då vi då störs ut av alla grannar samt de kan inte få in mycket mer data på de frekvenserna, då vi måste ha kompatibilitet med äldre system, samt ha någon räckvidd också.
Enda de kan göra idag är att sidebanda... och det har de verkligen gjort, till galna nivåer. Redan "vanliga" 802.11ac med 80Hz är totalt orealistiskt i praktiken... och detta är just 1,8Gbps APs.

Men självklart måste Intel och Cisco mfl sälja produkter, och helt ärligt, jag ser inget negativt i att ha fler alternativ (med 2,5 och 5Gbps), så länge de är i användbara prisnivåer. Jag bara hoppas att det kommer ner till oss konsumenter, för vissa av oss skriker efter det, och har faktiskt nytta av det.

Enda AP realistiska nya jag har sett lite av är ljus baserade "Wifi". Låter koko, men det kanske faktiskt är värt att utveckla vidare. Du kommer inte störas, och varje rum kan ha eget "ljus"-frekvensband, så att säga, och du behöver inte oroa sig för enormt säkerhet, då ljuset kan göras till att bara vara lokalt. Får se om det blir något vettigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är det jag inte begriper... Hur drar du slutsatsen att om man ändå måste byta utrustning så kan man väl köra på 10Gbit/s till att man lika gärna kan sitta kvar med ADSL?

Såhär är det ju... Folk som inte vill byta utrustning kommer inte kunna ta del av detta, det är vi nog överens om.. Sen blir det knepigare..

Om jag är beredd att byta utrustning, varför skulle jag då nöja mig med 5Gbit/s när 10Gbit/s redan finns och är en etablerad standard?

Poängen är att den nya standarden är en enklare teknisk lösning, dvs de nya routrarna som kommer stöda detta blir mycket billigare är vad 10Gbit routrarna kostar. Troligtvis så kommer alla nya gigabit enheter att stödja detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, men eftersom befintliga kablar inte behöver bytas ut oavsett, och nätverkskort, switchar osv ändå måste bytas ut, så... Varför inte då köra på 10 Gbit/s när man ändå håller på liksom? Så onödigt att hålla på och småfjösa såhär. Med en SSD så saturerar man lätt 5Gbit/s och då är vi någonstans tillbaks i träsket igen.

Det beror ju på vad kostnaderna blir.
De nya 2,5Gbit och 5Gbit standarderna kanske blir mer mainstream.
Säg om man köper ny stationär dator om 1-2 år så kanske det redan sitter ett 5Gbit Ethernet på moderkortet.

Sen om man inte tycker att det räcker så får man väl köpa nätverkskort för 10Gbit, 40Gbit eller 100Gbit.
Här är en demonstration av 100Gbit Ethernet: 100 Gigabit Ethernet (GE), Cisco Live, London

Nej det är inte direkt konsumentprylar... men det finns.
Ibland kan det vara lite bökigt att köpa saker som inte är riktat till privatpersoner även om man har pengarna. Men det går ofta att lösa.

Men om inte 2,5Gbit och 5Gbit standarderna blir betydligt billigare att anamma än 10Gbit. Ja då har du helt rätt i att det inte finns någon mening med det. Förutom räckvidden då.

Det kan ju vara en bra grej även för de som har råd med 10Gbit kort, om framtida nätverkskort och switchar även blir kompatibla med 2,5 och 5Gbit standarderna.
Så om man inte kan köra 10Gbit överallt p.g.a. avstånd så kanske man kan köra 5Gbit på de längre kablarna istället för att behöva gå ner ända till 1Gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

#VågaVägraTrådlöst? Jag är då inte mycket för Wi-Fi; Riktig tråd ska det vara. Med det sagt tycker jag definitivt det trådlösa har en plats på Café och dylikt, men hemma är det lina som gäller.

Måste även tillägga att det stämmer bra att det finns produkter som bara klarar Wi-Fi och inte går att använda lina med, och då har man ju så klart inte mycket till val. Men när man har det ska det vara tråd!

Tror att alla som använder stationärt använder trådat nätverk, med några få undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag är beredd att byta utrustning, varför skulle jag då nöja mig med 5Gbit/s när 10Gbit/s redan finns och är en etablerad standard?

Varför du personligen skulle nöja dig med 5Gbit/s kan jag inte spekulera i. MEN, det här är ju självklart inte riktat till privatkonsumenter i första hand (även om dom säkert på sikt kommer få nytta av det). Jag har exempelvis en kund som har kontor i de nordiska huvudstäderna. På varje kontor har dom ca 150 stationära datorer på en hyggligt stor yta, säkert en 1500-2000 M2 i varje fall (vilket betyder kabellängder på uppåt 100 meter). På varje ställe har dom ett cat5 nät som köptes in precis innan cat6 började bli standard. Att för dom kunna köpa in nya switchar, köra 10 GB på bakplanet och sedan 2,5 Gbit till alla klienter och AP:s samt i vissa fall 5 Gbit till vissa av klienterna och AP:s UTAN att behöva investera i ett nytt trådbundet nätverk är ju guld värt. Och.. såhär ser det ju ut på de flesta medelstora företag och uppåt. D.v.s kabellängderna gör att man inte kan köra 10 Gbit/s på befintligt nätverk. 10 Gbit/s stöds väl på UTP Cat6, men bara upp till 55 meter? och 55 meter är inte långt i företagssammanhang.

Sen får vi väl se om detta anammas av tillräckligt många tillverkare för att det ska bli något. Kanske kan det hjälpa till att pressa priser på 10 Gbit på något/några års sikt, om det nu blir något..

Permalänk
Medlem

Det är ju bra med snabbare nätverk men känns lite som något mellan format som kommer försvinna så snart 10Gbit blir billigare.

10GbE har funnits sedan 2007?
Det borde vara billigare att tillverka komponenterna idag, förstår inte varför det tagit så lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Medans cpu stegen sedan 2010.
Typ 3-5% prestandaökning per generation.

Det där är till störst del mjukvarans fel och inte hårdvarans. Använder ett program exempelvis SIMD (krav för att tekniskt sett utnyttja processorn nära 100%, pratar givetvis inte använd CPU tid som exempelvis Windows använder.) så har prestandan ökat en enorm faktor (minst 4x, i vissa fall mycket mer) per klockcykel och kärna. Kombinera det med att vi har fått rejält högre klockfrekvens och fler kärnor så har vi faktiskt en enorm prestanda ökning. SSE4.2 fanns 2010 medans idag finns, om än inte ännu på konsument inriktade produkter, AVX512BW som har mängder med fler instruktioner samt rent utav bra mycket högre prestanda.

Mjukvaran är däremot inte alls med på alla dessa tekniker då det kräver att man aktivt programmerar för dem för att ens använda dem. (Med väldigt få undantag där vissa smarta compiler's kan vektorisera, processen för att utnyttja SIMD, väldigt simpla algoritmer automatiskt.) Sedan så kan såklart långt ifrån alla algorithmer vektoriseras överhuvudtaget men i många fall kan man göra det men struntar i det då det kräver lite tid men framför allt kunskap varav båda är bristvaror.

Så att säga att CPU utvecklingen har stannat skulle jag säga att det inte stämmer, jag skulle snarare säga att mjukvaran inte har hängt med CPU utvecklingen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är inte ett av problemen med 10GbE att den har så hög latency? Mener minnas det var så sist jag kollade upp det, och gick bort från det då jag tyckte latency blev för hög till LANet, undantaget skulle ju vara från filserver till switch, men att jag då tyckte att det var bättre avvakta lite. Kan hoppas att 5GbE har liknande latency som 1GbE.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Bra. Med 5 Gb/s så kan jag äntligen komma upp i min filservers maximala sekventiellhastighet (på strax över 400 MB/s). Men vill hellre ha 10 Gb/s eller ännu mer förstås, när det blir dags att skrota hårddiskarna helt och köra ssd även i filservern.

Skrivet av H4tten:

#VågaVägraTrådlöst? Jag är då inte mycket för Wi-Fi; Riktig tråd ska det vara. Med det sagt tycker jag definitivt det trådlösa har en plats på Café och dylikt, men hemma är det lina som gäller.

Måste även tillägga att det stämmer bra att det finns produkter som bara klarar Wi-Fi och inte går att använda lina med, och då har man ju så klart inte mycket till val. Men när man har det ska det vara tråd!

Jo, har man möjlighet så är det utan tvekan kabel som gäller, det är bättre på nästan alla sätt (förutom mobilitet, eventuell kabeldragningsproblematik och i extremfall vid behov av galvanisk separation - om man nu inte kör fiber förstås).

Tyvärr kör jag trådlöst till min htpc pga att det vore besvärligt att dra kabel dit den står, men det strular så pass mycket (tappar uppkopplingen ibland och bandbredden kan sjunka drastiskt pga störningar, trots att det än så länge bara är jag och två grannar till i området som kör på 5 GHz, på olika kanaler) att jag troligen kommer dra kabel ändå. Men vill ha galvanisk separation så det får nog bli fiber.

Kommer fortsätta ha trådlöst till telefonerna och bärbara datorerna dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Är inte ett av problemen med 10GbE att den har så hög latency? Mener minnas det var så sist jag kollade upp det, och gick bort från det då jag tyckte latency blev för hög till LANet, undantaget skulle ju vara från filserver till switch, men att jag då tyckte att det var bättre avvakta lite. Kan hoppas att 5GbE har liknande latency som 1GbE.

Vill du ha låg latens får du köra MM/SM och sfp.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, men eftersom befintliga kablar inte behöver bytas ut oavsett, och nätverkskort, switchar osv ändå måste bytas ut, så... Varför inte då köra på 10 Gbit/s när man ändå håller på liksom? Så onödigt att hålla på och småfjösa såhär. Med en SSD så saturerar man lätt 5Gbit/s och då är vi någonstans tillbaks i träsket igen.

Därför att den elektronisk signalbehandling (vet inte ens om jag använder rätt ord men iaf) som krävs för 10GBit är komplex och switchar och dylikt blir dyrt.
Att köra på 10Gbits kommer fortsätta vara dyrt en längre tid framöver därför att komponenterna i switchar och nätverkskort är komplexa och därmed dyra.

Nu har man istället fokuserat på att hitta en enklare typ av signal som inte kräver lika avancerade komponenter men ändå ger en betydlig prestandaökning.

På så sätt får man mycket billigare hårdvara.

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge vi får vänta tills det går att köpa nätverkskort och switchar enligt denna nya standard? Håller själv på uppgradera mitt trådade nätverk men känner med dagens prisnivåer att det troligtvis blir 1 Gbit/s 24-portars switch och eventuellt en 10 Gbit/s direktkoppling utan switch mellan filservern och min stationära dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Det är inte kablarna som heter RJ45 utan dom kallas twisted pair, för övrigt är inte RJ45 rätt benämning på kontakterna heller de kallas 8P8C

Skickades från m.sweclockers.com

Se där. Alltid lär man sig något nytt. Vad står RJ45 för då?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Hos oss verkar det vara routern som är flaskhalsen. Har 1000 / 1000 mbit nätverk, men kommer inte över 850 mbit med kabel.
Har en Asus RT-AC66U som router men tror den har nån begränsning i det man kallar WAN-LAN? Kanske inte finns någon "hemma-router" som klarar 1000 mbit med cat5e?

Jag kör en EdgeRouter Lite och får ca 950 Mbit/s åt båda hållen (via switchen i en WNDR3700v2). Detta är med en 10-15 meter (köpt för ca 15 år sedan så minns ej exakt) cat5e fram till routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q