Permalänk
Medlem

Billigt alternativ till musfötter?

Hej!

Behövde öppna upp min Mionix-mus och byta ut en brytare som började dubbelklicka, och musfötterna gick efter det inte att sätta tillbaks.

Behöver därför något nytt att sätta på så att den glider bra. De officiella kostar 80 kr exkl. frakt vilket i mitt tycke är aldeles för dyrt för små plastbitar. Vad finns det för alternativ som det inte är överpris på?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Teflontejp är ett alternativ.

Vill du göra helt själv så förr (15 år sedan?) var mus-skatez något man moddade eller gjorde själv och som jag minns det så var en variant att med lite olika verktyg göra av en då vanlig (på den tiden alltså, vanlig förr) vit nagelfil. Den hade en extra glatt yta.

Såg ut såhär på ett ungefär: http://www.hygienshoppen.se/pub_images/medium/B5663---Nagelfi...

och man slipade ut små skatez själv som passade i facken på mössen, rundade alla kanter så kontaktytan blev lagom och polerade upp tills dom blev spegelblanka och limmade fast med typ superlim. Blev inte alls dåligt, riktigt bra om man var nogrann... fast givetvis inte så bra som det är nu för tiden.

//edit - jag fick det till 59kr inkl frakt från maxgaming.se för orginal replacement skatez.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Köp ett ark teflontejp på Ebay och skär själv arket räcker nog till 20 byten och kostar då max 1 krona bytet, annars finns det även färdigskurna något dyrare på Ebay.
Kort sagt om du är priskänslig och letar småkrafs så börja leta på Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Hej!

Behövde öppna upp min Mionix-mus och byta ut en brytare som började dubbelklicka, och musfötterna gick efter det inte att sätta tillbaks.

Behöver därför något nytt att sätta på så att den glider bra. De officiella kostar 80 kr exkl. frakt vilket i mitt tycke är aldeles för dyrt för små plastbitar. Vad finns det för alternativ som det inte är överpris på?

Tack på förhand!

Kan du inte bara limma dina gamla musfötter?

TeflonTejp vart ju en gammal beprövad metod för årtiondet typ 2004

Vad har du för musmatta ?

Prova med olika plaster/material skär ut o limma på

Edit/ Helt seriöst!

Det här med "musglid" har jag varit inne på för ca 10 år sen, speciellt när man spelar. Det kan bli en dealbreaker när man väl börjar tänka på det.
Jag ville ha så bra glid som det bara går.
Nästan så jag satte magneter under musen
Eller varför inte små hjul

Men, kanske är det inte "superglid" som passar en ?
Det passade inte mig.
Jag ville ha lite "mittemellankännsla" för att kunna få mina headshot.

Det slutade med vanlig blank pvs som jag dremlade fram till rätt form, kostnad = 0Kr

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

https://www.andrewroberts.com/metal-detectable-ptfe-tape/ Denna använder jag till ett flertal möss och det är otroligt bra glid. Vet tyvärr inte var du finner det någonstans, men det är i alla fall någonting jag skulel rekommendera.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag köpte dessa till min Deathadder http://www.ebay.com/itm/381233548524?_trksid=p2060353.m2749.l...
Haft dem i cirka en månad och inga klagomål alls än. Borde finnas till fler modeller, nackdelen är ju leveranstiden.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köp ett ark teflontejp på Ebay och skär själv arket räcker nog till 20 byten och kostar då max 1 krona bytet, annars finns det även färdigskurna något dyrare på Ebay.
Kort sagt om du är priskänslig och letar småkrafs så börja leta på Ebay.

Detta verkar vara den mest prisvärda lösningen, skadar ju inte att ha material hemma till framtida möss heller. Tack!

Skrivet av skog1s:

Kan du inte bara limma dina gamla musfötter?

Gjort det en gång tidigare, denna gång krullade de ihop sig och blev vågiga. Blev för ojämt när jag satte tillbaks dem.

Skrivet av ChipZ:

Jag köpte dessa till min Deathadder http://www.ebay.com/itm/381233548524?_trksid=p2060353.m2749.l...
Haft dem i cirka en månad och inga klagomål alls än. Borde finnas till fler modeller, nackdelen är ju leveranstiden.

Har kollat på det, men priset till just min mus (Mionix Naos) låg på mellan 125 och 9800 kr per paket. Förmodligen för ovanlig mus för att det ska finnas ersättning till bra pris. Synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

//edit - jag fick det till 59kr inkl frakt från maxgaming.se för orginal replacement skatez.

79 exkl. frakt där för de som passar min modell, Naos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

79 exkl. frakt där för de som passar min modell, Naos.

De har även ark på 10x7 cm för samma pris som man får ut många fötter ur om man är lite händig. Ebay är så klart betydligt billigare, men kanske inte så kul att vänta flera veckor om du behöver fötter nu.

Jag köpte själv ett sånt ark till min Logitech Performance MX eftersom jag inte hittade färdigskurna fötter. Problemet är bara att arket är 0.6mm tjock, vilket var för tunt för min hamster. Jag löste det genom att bara köra dubbla lager, det fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har kollat på det, men priset till just min mus (Mionix Naos) låg på mellan 125 och 9800 kr per paket. Förmodligen för ovanlig mus för att det ska finnas ersättning till bra pris. Synd.

40kr inkl. frakt för 2 par fötter hittade jag: http://www.ebay.com/itm/Hotline-Games-Mionix-Naos-3200-5000-7...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk