Permalänk
Medlem

Problem med OpenVPN och chromecast

Hej!

Har sedan ett tag tjänsten OVPN och använder den på datorn och mobilen. På datorn har jag deras egen klient samt OpenVPN GUI installerat, och har inga problem alls att chromecasta när jag är ansluten till VPN (både med deras klient och OPenVPN).

På mobilen däretmot har jag installerat OpenVPN, och kan inte casta till min tv när jag är ansluten till VPN. Jag hittar chromecasten som vanligt, men den står bara och tuggar, vare sig det är youtube, viaplay eller kodi.

Har någon råkat ut för samma problem och har en bra lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0rken:

Hej!

Har sedan ett tag tjänsten OVPN och använder den på datorn och mobilen. På datorn har jag deras egen klient samt OpenVPN GUI installerat, och har inga problem alls att chromecasta när jag är ansluten till VPN (både med deras klient och OPenVPN).

På mobilen däretmot har jag installerat OpenVPN, och kan inte casta till min tv när jag är ansluten till VPN. Jag hittar chromecasten som vanligt, men den står bara och tuggar, vare sig det är youtube, viaplay eller kodi.

Har någon råkat ut för samma problem och har en bra lösning?

Det är frågan hur trafiken skickas. Om du testar att stänga av ditt WiFi på telefonen, fungerar det då?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Hej!

Utan WiFi hittar jag ju inte chromecasten på mobilen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0rken:

Hej!

Utan WiFi hittar jag ju inte chromecasten på mobilen..

Det betyder att du ser brodcast som chromecasten gör när du sitter på WiFi, men när du ska ansluta så går du över VPN och då hittar du inte fram till enheten.

Nu vet jag inte hur chromecasten fungerar, men kan du ansluta direkt till den genom att manuellt skriva in IP adressen till den
när du är ansluten till VPN och inte WiFi?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Har lägenhet i Alanya och använder Freedom VPN och Chromecast. När vi var där förra gången i september fungerade SVT Play utmärkt och vi kunde streama allt. Nu går det inte att casta om Freedom är påslaget. Tips någon?