Salesforce: "Microsofts förvärv av Linkedin hotar konkurrensen"

Permalänk
Melding Plague

Salesforce: "Microsofts förvärv av Linkedin hotar konkurrensen"

Molnföretaget Salesforce var en av de som budade mot Microsoft gällande förvärvet av Linkedin. Microsoft gick vinnande ur striden, men nu vill Salesforce att EU ska stoppa affären.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker mest det osar bitterhet över en förlorad budgivning snarare än en genuin oro över folks bästa

Permalänk
Medlem

Dåliga förlorade kallas det på byråkrati svenska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Större lipsillar får man leta efter. Allt bara för att de själva vill ha tillgång till all den där informationen om användarna och sedan hålla inne på den, istället för att Microsoft gör det. Det är så urbota uppenbart att de bara försöker att få en ny möjlighet till den upphandling de förlorade. Rentav sorgligt.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Citat:

Salesforce juridiska chef Burke Norton menar att förvärvet ger Microsoft tillgång till väldigt mycket data om professionella användare världen över. Då de äger informationen kan de neka konkurrenter att ta del av den, vilket enligt Norton ger dem ett orättvist övertag över andra aktörer.

Det var ju ett dumt argument. Salesforce skulle väl funnit sig i exakt samma position att neka konkurrenter att ta del av datan.

Permalänk
Medlem

Haha, snacka om ruttna. Bara för att dom förlorade.
Det hela går väl ut på att försöka sätta käppen i kugghjulen för Microsoft så att dom själva kan köpa upp Linkedin för en struntsumma.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Även om Salesforce nu inte är ett dugg bättre själva, så är deras oro inte helt obefogad.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Känns märkligt att man vill köpa Linkedin överhuvudtaget, det är ju ett ställe för att söka jobb och då ska väl inte ett annat företag komma och bestämma vad för jobb du ska söka till? eller har Microsoft oändligt många platser för att de ska tjäna på det?

Permalänk
Medlem

Ser häller att LinkedIn är ägt av Microsoft än SalesForce då dom är ett borderline pyramid scheme.

Permalänk
Medlem

Hota konkurrensen.. nåja.. men hota kvaliteten, det skulle de kört på istället! Allt som Microsoft lägger händera på går ju åt pipskaftet.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Hota konkurrensen.. nåja.. men hota kvaliteten, det skulle de kört på istället! Allt som Microsoft lägger händera på går ju åt pipskaftet.

.

Jag sitter på Windows och jag är nöjd
Jag sitter även på skype, jag är även här nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Jag sitter på Windows och jag är nöjd
Jag sitter även på skype, jag är även här nöjd.

Skype för PC blev ju helt förstört efter övertagandet. Fullt av tomluft mellan ikonerna. Förr kunde man se mycket fler kontakter på samma yta. Detta för att det skall passa alla plattformar, förstås. Men så är MS nya strategi att vi med tangentbord och mus får stå tillbaka för de med touchskärmar, såsom mobiltelefoner.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Jag sitter på Windows och jag är nöjd
Jag sitter även på skype, jag är även här nöjd.

Hur kan någon, speciellt som sitter på SweC, gilla Skype?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Känns märkligt att man vill köpa Linkedin överhuvudtaget, det är ju ett ställe för att söka jobb och då ska väl inte ett annat företag komma och bestämma vad för jobb du ska söka till? eller har Microsoft oändligt många platser för att de ska tjäna på det?

Det är för reklamens skull, dom får veta din adress, telefonnummer, utbildning, intressen osv osv sen kan dom spama dig med hur mycket reklam som helst.
Dags å skaffa en större brevlåda och en större inkorg för det är ju vi konsumenter som i slutändan kommer att få betala för köpet.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Gladare nu än någonsin att jag aldrig la upp mitt yrkesliv på Linkedin. Ser ut som MS vill äga hela din digitala person av någon anledning.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur kan någon, speciellt som sitter på SweC, gilla Skype?

För att Skype, även om det blivit sämre med åren, fortfarande är väldigt enkelt och välfungerande. Det finns säkert "bättre" alternativ beroende på vad man har för prioriteringar, smaken är som baken.

Sen förstår jag inte riktigt din kommentar om att SweC skulle vara synonymt med Skype-hatande. Majoriteten av användarna här sitter inte med egenkodade OS och hembyggda mobiltelefoner; vi är rätt många som är "mainstream" och som inte ser något fel på varken Skype eller Windows (främst för att det är enkelt).

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

För att Skype, även om det blivit sämre med åren, fortfarande är väldigt enkelt och välfungerande. Det finns säkert "bättre" alternativ beroende på vad man har för prioriteringar, smaken är som baken.

Sen förstår jag inte riktigt din kommentar om att SweC skulle vara synonymt med Skype-hatande. Majoriteten av användarna här sitter inte med egenkodade OS och hembyggda mobiltelefoner; vi är rätt många som är "mainstream" och som inte ser något fel på varken Skype eller Windows (främst för att det är enkelt).

Skype är dåligt eftersom ljudkvalitén inte är att hurra över och inställningarna är ren skit, dessutom kräver det mer resurser än andra program och har ett dåligt UI.

Skype är inte det enda som är enkelt att använda, och vad jag menar med SweC är att vi som är här antagligen kan lite mer, och känner till fler alternativ. Många vanliga svenssons känner inte till andra program än Skype som har samma/liknande funktion. Så då är det knappast konstigt att man använder det och inte det andra. Vad som är rentav patetiskt med Skype är ju att Linux versionen, trots att den har väldigt lite stöd, fungerade bättre för mig än på Windows, dessutom hade den bättre UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur kan någon, speciellt som sitter på SweC, gilla Skype?

För att oavsett avsaknaden av vissa numera bortskalade funktioner och ett fulare, eller i vissas ögon och sämre UI/gränssnit...så fungerar det felfritt typ 99.99% av de gångerna jag använt det i alla fall.
Liknande tjänster jag testat på olika plattformar (pc och windows/windows phone, Android -ej iPhone dock Mac) så strular det titt som tätt. Fryser sig, dålig kvalitét på samtalen, bortkopplade samtal med mera.
Har testat whatsapp, viber, facebooks egna och flertalet andra men återkommer alltid och stannar numera vid Skype...därför att oavsett allt negativt som finns att säga kan (i alla fall jag, jag för inte allas talan här) säga att man inte kan beskylla dom för att inte ha gjort ett stabilt program.

Visst det kunde absolut vara bättre och aningen mer logiskt på sina ställen.

Fast upplevelserna varierar ju från person till person.
Jag har t.ex aldrig varit med om dom problem ang ljudproblemen, huruvida det fungerar bättre på en renodlad Linux-dist kan jag inte heller uttala mig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Skype är dåligt eftersom ljudkvalitén inte är att hurra över och inställningarna är ren skit, dessutom kräver det mer resurser än andra program och har ett dåligt UI.

Skype är inte det enda som är enkelt att använda, och vad jag menar med SweC är att vi som är här antagligen kan lite mer, och känner till fler alternativ. Många vanliga svenssons känner inte till andra program än Skype som har samma/liknande funktion. Så då är det knappast konstigt att man använder det och inte det andra. Vad som är rentav patetiskt med Skype är ju att Linux versionen, trots att den har väldigt lite stöd, fungerade bättre för mig än på Windows, dessutom hade den bättre UI.

Som jag nämnde, smaken är som baken. Du kan tycka att UI är dåligt men det är en högst personlig åsikt. Jag har aldrig haft problem med dålig ljudkvalitet i Skype (förutom när det är uppenbara hinder, 3G uppkoppling i skogen) så kan inte hålla med dig där heller. Finns säkert program som har bättre ljud på papper men har man aldrig upplevt problem så finns det heller ingen anledning att leta efter alternativ.

Du har rätt, SweC är ett mer IT inriktat forum om man jämför med många andra och det finns väldigt bred kompetens här, men det betyder inte automatiskt att alla på SweC är intresserade eller ö.h bryr sig om VoIP mjukvara. Hade jag personligen haft problem med Skype hade jag naturligtvis bytt, men när det fungerar och man inte har något brinnande intresse för det så finns det ingen anledning att lägga tid på att hitta ett alternativ. Speciellt när Skype kommer förinstallerat på väldigt mycket hårdvara.

Min poäng är att du inte kan dra folk över en kant bara för att vi hänger på samma forum. Jag är intresserad av routrar/nätverk och skulle aldrig köpa en konsumentrouter till mitt hem, men naturligtvis representerar inte det SweC. Jag tycker inte din initiala kommentar tillförde något - det är hela anledningen till att jag svarade på den.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Som jag nämnde, smaken är som baken. Du kan tycka att UI är dåligt men det är en högst personlig åsikt. Jag har aldrig haft problem med dålig ljudkvalitet i Skype (förutom när det är uppenbara hinder, 3G uppkoppling i skogen) så kan inte hålla med dig där heller. Finns säkert program som har bättre ljud på papper men har man aldrig upplevt problem så finns det heller ingen anledning att leta efter alternativ.

Du har rätt, SweC är ett mer IT inriktat forum om man jämför med många andra och det finns väldigt bred kompetens här, men det betyder inte automatiskt att alla på SweC är intresserade eller ö.h bryr sig om VoIP mjukvara. Hade jag personligen haft problem med Skype hade jag naturligtvis bytt, men när det fungerar och man inte har något brinnande intresse för det så finns det ingen anledning att lägga tid på att hitta ett alternativ. Speciellt när Skype kommer förinstallerat på väldigt mycket hårdvara.

Min poäng är att du inte kan dra folk över en kant bara för att vi hänger på samma forum. Jag är intresserad av routrar/nätverk och skulle aldrig köpa en konsumentrouter till mitt hem, men naturligtvis representerar inte det SweC. Jag tycker inte din initiala kommentar tillförde något - det är hela anledningen till att jag svarade på den.

Jag använder själv Skype, någon gång, helst inte dock. Jag sa inte att man inte använder det utan att man (antagligen)inte gillar det. Själv använder jag en konsumentrouter, betyder inte att jag gillar den. Dock är dom inte lika jämförbara eftersom programvara som Skype är gratis och enkelt att skaffa, en ny router är inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Ser häller att LinkedIn är ägt av Microsoft än SalesForce då dom är ett borderline pyramid scheme.

Precis min tanke! Skulle inte känna mig minsta bekväm med att ha min data samlat hos ett sådant företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag använder själv Skype, någon gång, helst inte dock. Jag sa inte att man inte använder det utan att man (antagligen)inte gillar det. Själv använder jag en konsumentrouter, betyder inte att jag gillar den. Dock är dom inte lika jämförbara eftersom programvara som Skype är gratis och enkelt att skaffa, en ny router är inte det.

Fast min poäng återstår oavsett "gillar" eller "använder". Skype fungerar för mig, jag varken gillar eller ogillar det; faktum är att det är helt ointressant för mig. Men jag använder det för att det är enkelt och för att det fungerar. Det har ingenting med att jag är "Sweclockare" att göra.

Jag tog router som exempel eftersom man kan "bygga" en egen för samma pengar man kan köpa en "färdig". Min poäng var dock inte pengarna, utan att allas intressen är olika och att många här inte bryr sig om att leta alternativ till Skype för att vi är mer IT intresserade än andra forum.

Hoppas du förstår min poäng, jag tycker vi har gått tillräckligt offtopic.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur kan någon, speciellt som sitter på SweC, gilla Skype?

För någon som inte är så insatt, vilka alternativ finns det som är bättre?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur kan någon, speciellt som sitter på SweC, gilla Skype?

Förklara gärna för mig, en simpel medlem på SweC, varför det är så otroligt konstigt att jag gillar skype?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Gladare nu än någonsin att jag aldrig la upp mitt yrkesliv på Linkedin. Ser ut som MS vill äga hela din digitala person av någon anledning.

Jag klev in på Linkedin motvilligt efter inbjudan från en arbetspolare för något år sedan, vilket var ett misstag. Linkedin är snudd på värre än Facebook. En patetisk klubb för inbördes beundran. Så jag har tagit bort kontot, och kommer aldrig tillbaka.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

För någon som inte är så insatt, vilka alternativ finns det som är bättre?

Det finns inget program som klarar av alla funktioner som skype klarar av. Finns vissa som klarar en grej, andra en annan.

Det program jag kommer att tänka på som är närmast är discord.

Där har man tagit det bästa från Teamspeak och Skype och gjort det (enligt mig) mycket bättre. Det går dock inte att ringa telefonsamtal från pc till mobil via discord ännu (vad jag vet om), men det gör det via skype. Om det är så att man använder skype för att prata med människor när man sitter vid datorn ser jag ingen anledning att testa typ discord eller Curse voice, men om man använder alla skypes funktioner finns det ännu ingen som kan konkurrera som i alla fall jag vet om, dock så börjar discord närma sig.

Edit: Det verkar visst gå. Så då ser jag ingen anledning att inte testa då det är gratis.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

För någon som inte är så insatt, vilka alternativ finns det som är bättre?

För vanliga samtal med andra så tycker jag än så länge att Razers program är riktigt bra (Comms). Får bättre ljudkvalité och gillar deras inställningar mer. Ett av snyggare och simplare UI. Problemet ligger bara i att så få vill använda annat än Skype av någon anledning, i alla fall av mina vänner/bekanta. Annars sitter jag i TeamSpeak men det är inte jämförbart om du ska snacka med en enda person, och inte lika lättillgängligt på alla enheter. Discord har jag hört många gilla, behöver inte ens installera något. Har bara använt det en gång i några minuter så har inga relevanta personliga erfarenheter av det dock.

Skrivet av Mainman:

Förklara gärna för mig, en simpel medlem på SweC, varför det är så otroligt konstigt att jag gillar skype?

Eftersom det är dåligt ljud, dåligt UI, dåliga inställningar osv osv. Att använda någon gång visst, men GILLAR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

För vanliga samtal med andra så tycker jag än så länge att Razers program är riktigt bra (Comms). Får bättre ljudkvalité och gillar deras inställningar mer. Ett av snyggare och simplare UI. Problemet ligger bara i att så få vill använda annat än Skype av någon anledning, i alla fall av mina vänner/bekanta. Annars sitter jag i TeamSpeak men det är inte jämförbart om du ska snacka med en enda person, och inte lika lättillgängligt på alla enheter. Discord har jag hört många gilla, behöver inte ens installera något. Har bara använt det en gång i några minuter så har inga relevanta personliga erfarenheter av det dock.

Eftersom det är dåligt ljud, dåligt UI, dåliga inställningar osv osv. Att använda någon gång visst, men GILLAR?

Jag har bra ljud. Du kanske ska köpa nya lurar. Tycker det var en konstig och onödig kommentar från din sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag klev in på Linkedin motvilligt efter inbjudan från en arbetspolare för något år sedan, vilket var ett misstag. Linkedin är snudd på värre än Facebook. En patetisk klubb för inbördes beundran. Så jag har tagit bort kontot, och kommer aldrig tillbaka.

Jag tycker snarare att det är en kontaktbok för alla kollegor som jag haft.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur kan någon, speciellt som sitter på SweC, gilla Skype?

Det undrar jag också.
Senaste chattprogrammet jag gillade var msn messenger.
Det gick dessutom snabbare att överföra med msn messenger än det gör med Skype.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/