AMD lagerrensar inför lanseringen av Zen

Permalänk
Melding Plague

AMD lagerrensar inför lanseringen av Zen

I början av nästa år gör arkitekturen Zen entré och inför lansering börjar AMD prisjustera priserna på äldre processormodeller, däribland den snart fyra år gamla FX-serien "Vishera".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vem köper en FX83XX för de priset? lägg till ett par hundra och få en 6600K, eller I5 4690K..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd

Inte en dag för zent.

Permalänk
Medlem

Bättre zent än aldrig

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: Troligtvis bara de som använder datorerna till applikationer där amd är bättre. Alternativt de som har pengar och inte bryr sig om att spendera en extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Vem köper en FX83XX för de priset? lägg till ett par hundra och få en 6600K, eller I5 4690K..

Den borde sänkas till samma prisnivå som i3 6100 då skulle det bli lite mer intressant Finns ju FX8300 dock, men vet inte hur bra den klockar jämfört med FX8350/70?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Visste inte att hela sportredaktionen från Aftonbladet sitter här på SweC.
För det är ju den typen av människor som tycker det är roligt att byta ut "s" till "z"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Visste inte att hela sportredaktionen från Aftonbladet sitter här på SweC.
För det är ju den typen av människor som tycker det är roligt att byta ut "s" till "z"...

Znella zluta klaga är ju kul med zen-zkämt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Znella zluta klaga är ju kul med zen-zkämt.

Kanske hade varit liiite roligt innan alla hundratals Zlatanrelaterade löpsedlar från Aftonbladet
Har hittills inte sett någon som är rolig, finurlig eller påhittig. Bara många som tycker de är roliga för att de byter ut en bokstav

Permalänk
Medlem

Köper man detta paket(ASUS 970 Pro Gaming/Aura+FX-8320 ) på Netonnet för 1990kr så sparar man 690kr jämfört med att köpa det var för sig, plus att man får med Deus Ex - Mankind Diveded.
Så någon form utav prisjustering neråt har ju skett
https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

Permalänk
Inaktiv

Härligt. Har varit nöjd med min FX8350 som jag haft i 3 år. Minns inte helt vad jag gav för den men känns nästan som priset har gått upp sedan dess?!? så förstår vad ni snackar om som klagar på att den är dyr.

Om chipsetet fungerar bra och jag får minst ett 100%igt performance boost på processorn så kan det mycket väl bli en uppgradering så länge det kostar ca. 4-5000kr för moderkort, ram och processor.

Blir det 50% boost, lite lägre energiförbrukning och 6-7000kr så kan jag lika gärna ha kvar min nuvarande 2 år till, vilket det antagligen lutar mot såvida den inte presterar motsvarande intels 8 kärniga i7or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Härligt. Har varit nöjd med min FX8350 som jag haft i 3 år. Minns inte helt vad jag gav för den men känns nästan som priset har gått upp sedan dess?!? så förstår vad ni snackar om som klagar på att den är dyr.

Om chipsetet fungerar bra och jag får minst ett 100%igt performance boost på processorn så kan det mycket väl bli en uppgradering så länge det kostar ca. 4-5000kr för moderkort, ram och processor.

Blir det 50% boost, lite lägre energiförbrukning och 6-7000kr så kan jag lika gärna ha kvar min nuvarande 2 år till, vilket det antagligen lutar mot såvida den inte presterar motsvarande intels 8 kärniga i7or.

De flesta klarar sig bra med en FX83xx. Den prestandahysterin som finns här på swec är inte helt normal alla gånger ;). Jag har kvar min gamla burk med Phenom II X6 1055T@3.8ghz, och äger fortfarande inga spel jag inte kan spela på den som jag kan spela på min burk i sign. man får sänka nån inställning här och där men även rise of the tombraider som är rätt tungt går rätt bra, Witcher 3 gick i 50-60fps och GTAV ungefär samma. Rena FPS-spel som Doom och annat går att låsa på 60FPS på båda burkarna i 1080p utan problem. Skulle säga att de presterar ungefär likvärdigt med en i3a idag.

EDIT: om man vill bygga en sjukt billig spelburk ska man jaga first gen i7or på ebay, typ i7 860 eller i7 920, Går att få för ca 1000kr med moderkort+cpu, presterar nog snarligt som en 8320 om man klockar, men snäppet bättre singeltrådprestanda.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till en ztorm!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Köper man detta paket(ASUS 970 Pro Gaming/Aura+FX-8320 ) på Netonnet för 1990kr så sparar man 690kr jämfört med att köpa det var för sig, plus att man får med Deus Ex - Mankind Diveded.
Så någon form utav prisjustering neråt har ju skett
https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

Lite humor med ett GPU som inte presterar bra på DX12, skeppas med ett spel som rekommenderas Windows 10 för DX12.

Men visst... det är helt klart prisvärd kombo (syftar på CPU + GPU).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite humor med ett GPU som inte presterar bra på DX12, skeppas med ett spel som rekommenderas Windows 10 för DX12.

Men visst... det är helt klart prisvärd kombo (syftar på CPU + GPU).

Det dom har på Netonnet är ett Asus moderkort med AMD 970 chipset plus FX 8320

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
970 Gaming Pro är ett moderkort, inte GPU.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite humor med ett GPU som inte presterar bra på DX12, skeppas med ett spel som rekommenderas Windows 10 för DX12.

Men visst... det är helt klart prisvärd kombo (syftar på CPU + GPU).

Snarare DX12 i sig som inte funkar så bra än generellt på någon GPU. Har det ens kommit ett enda spel där DX12 funkar som det ska och inte get konstiga dippar och CDT?

Enda spelet jag känner till med välfungerande low-level API är Doom med vulcan. Men det funkar å andra sidan lika bra i Open GL också och är ett väloptimerat spel till att börja med. I nästan alla andra speltester så är det snarare tydligt att AMD underpreseterar i dx11 och dx12 visar vad korten faktiskt klarar av. Nvidia korten är redan väloptimerade för dx11 så där ser man inte ett lika stort hopp. Undantag är titlar som har tung Async Compute i kombination med Maxwell-kretsen. Den problematiken finns inte längre i Pascal vad jag sett i tester, där 1060 tex oftast utpresterar eller presterar likvärdigt med 480 även i dx12 (med undantag för just doom och vulcan)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av M1NT:

Inte en dag för zent.

Skrivet av cfwin:

Bättre zent än aldrig

Skrivet av Icte:

Det blåser upp till en ztorm!

Nu får ni lugna ner er.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

AMD har varit dyrare än Intel i många år, en 4 år gammal FX 8350 ska inte kosta mer än Intels bättre I3or. Rent prestandamässigt ska en 8350 ligga strax över 1000 spänn.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om man kan göra ett kap nu åt en riktig billig testburk?

Min erfarenhet av datateknik brukar tyvärr vara att butiker fortsätter sälja gammal dritt dyrt. Jag tänker framförallt på våra elkejdor som ibland har utgångna ultraportbabla datorer som har stått på reabänken i över 2år och de egentligen bara är att kasta, men butikerna ska ha mer för skiten än vad de kostade när de var nya.

Detsamma är jag rädd för när Zen kommer, även om Zen slår igenom så ska de ha 2000kr för FX-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Det dom har på Netonnet är ett Asus moderkort med AMD 970 chipset plus FX 8320

Skrivet av laudanum:

@Paddanx:
970 Gaming Pro är ett moderkort, inte GPU.

Ahh...
Visste inte att det chipsetet fanns längre till salu.
990 är det enda jag minns till FX CPUer (men jag tittade nog inte i dessa lägre kategorier då).

Om detta moderkort är värt det vete i tusan dock... för begagnad Haswell kan nog konkurrera rätt bra här.

Skrivet av BrottOchStraff:

Snarare DX12 i sig som inte funkar så bra än generellt på någon GPU. Har det ens kommit ett enda spel där DX12 funkar som det ska och inte get konstiga dippar och CDT?

Utan tvekan är det buggigt, ja. Men prestandamässigt så tappar ändå varenda Maxwell kort, på var enda DX12 spel jag ser, mer eller mindre, mot sin egen DX11 lösning.

Finns några mindre spel som DX12 fungerar på, men det är så få att det inte är lönt. Men just Deus var ju motorn ombyggd för just det... där av vad jag sa (som visade sig vara ref till moderkort så..).

Skrivet av BrottOchStraff:

Enda spelet jag känner till med välfungerande low-level API är Doom med vulcan. Men det funkar å andra sidan lika bra i Open GL också och är ett väloptimerat spel till att börja med. I nästan alla andra speltester så är det snarare tydligt att AMD underpreseterar i dx11 och dx12 visar vad korten faktiskt klarar av. Nvidia korten är redan väloptimerade för dx11 så där ser man inte ett lika stort hopp. Undantag är titlar som har tung Async Compute i kombination med Maxwell-kretsen. Den problematiken finns inte längre i Pascal vad jag sett i tester, där 1060 tex oftast utpresterar eller presterar likvärdigt med 480 även i dx12 (med undantag för just doom och vulcan)

Skiter i AMD vs Nvidia här då det bara blir en tjafsande diskussion med för och nackdelar och pris...
Titta på 1060 vs 1060 och 970 vs 970 (dvs korten mot sig själva), i DX11 vs DX12. Där har du "hur bra" det fungerar... För det är ju det som avgör om du kör det ena eller andra, eller hur? Du byter inte kort för att byta spel... du ha ett grafikkort, och ska välja "läge".

Maxwell har typ ingen async-compute hantering, som blir mer och mer vanlig, medan Pascal har delvis bra hantering. Men så länge DX11 finns, så är detta helt klart Nvidias starka sida, så det finns ingen poäng att köra DX12.

Håller dock med dig att AMDs DX11 prestanda är deras största problem. Hårdvaran finns där, och hade de haft samma effektiva prestanda så hade Nvidia korten legat en bra bit efter. DX12 är dock betydligt mer komplicerat än så, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

AMD har varit dyrare än Intel i många år, en 4 år gammal FX 8350 ska inte kosta mer än Intels bättre I3or. Rent prestandamässigt ska en 8350 ligga strax över 1000 spänn.

Förmodligen är 8350 ganska dyr att tillverka. Läste det någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Förmodligen är 8350 ganska dyr att tillverka. Läste det någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja kretsytan är större än motsvarande Sandy Bridge CPUer och skillnaden blir bara större med de nyare Intel CPUerna (Ivy Bridge, Haswell, Skylake).

315 mm2 mot Sandy Bridges 216 mm2
315 mm2 mot Ivy Bridges 160mm2
315 mm2 mot Skylakes 122.4 mm2

Notera att genrationerna efter Sandy Bridge är gjorda på mindre noder än de 32 nm som Bulldozer-baserade processorerna är gjorda på.

http://www.anandtech.com/show/9505/skylake-cpu-package-analys...
http://www.anandtech.com/show/6396/the-vishera-review-amd-fx8...

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Har aldrig förväntat mig lansering innan februari 2017 så det är knappast förvånande. Det verkade som lite önsketänkande när de började prata om att de skulle lansera redan i år.

Det jag hoppas på är likvärdig prestanda som Haswell per kärna och ett betydligt rimligare pris än Intels 8-kärniga modeller. Är inte beredd att göra avkall på så mycket enkeltrådad prestanda, då Haswell @ ~4 GHz är absolut minimum för de spel och program jag använder.

Att köpa någon gammal AMD CPU är väl inte direkt något att rekommendera ens med ett lägre pris. Intel har oftast ett rejält övertag både när det gäller prestanda och strömförbrukning. FX-9590 för strax över en tusenlapp skulle kunna vara lite intressant, men problemet med strömförbrukning/värme kvarstår.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Vem köper en FX83XX för de priset? lägg till ett par hundra och få en 6600K, eller I5 4690K..

Citat:

Än så länge syns inga tecken om att AMD börjat dumpa priserna på den svenska marknaden. Detta är sannolikt någonting som kommer märkas närmare julhandeln samt shoppingdagar som Black Friday och mellandagsrean.

längst ned i artikeln står anledningen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

längst ned i artikeln står anledningen

Då bör de säljas för 899:- för att ens få blickar mot sig..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Kan inte ens föreställa mig hur lågt de skulle behöva prissätta FX serien för att vara intressanta i nuläget, definitivt under 1000:- Antagligen mycket lägre typ 8350 för 800:-...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det blåser upp till en ztorm!

Red Ztorm, fast denna gången är det inte ryssarna utan AMD som invaderar

Skrivet av Fisken1986:

Då bör de säljas för 899:- för att ens få blickar mot sig..

Finns folk som inte ens tittar åt Intel så där har du fel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Red Ztorm, fast denna gången är det inte ryssarna utan AMD som invaderar

Finns folk som inte ens tittar åt Intel så där har du fel

Nej, den gruppen är en extrem minoritet i den extrema minoriten "datanördar", de är så få att de knappt existerar statistiskt. Det är extremt få som vet vad en FX 8350 är och av dem är det i princip ingen som skulle välja en FX över en I5a.
För att en FX 8350 ska vara intressant för någon behöver den hamna runt tusenlappen, AMDs fantasipriser har knappast ökat försäljningen.

Jag hoppas verkligen att Zen är i närheten av vad AMD påstår den ska prestera, men har inga större förhoppningar efter Bulldozer lanseringen.
Kan Zen prestera som en 6700k till ett vettigt pris, så ska jag köpa Zen och ett 490 kort.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BrottOchStraff:

De flesta klarar sig bra med en FX83xx. Den prestandahysterin som finns här på swec är inte helt normal alla gånger ;). Jag har kvar min gamla burk med Phenom II X6 1055T@3.8ghz, och äger fortfarande inga spel jag inte kan spela på den som jag kan spela på min burk i sign. man får sänka nån inställning här och där men även rise of the tombraider som är rätt tungt går rätt bra, Witcher 3 gick i 50-60fps och GTAV ungefär samma. Rena FPS-spel som Doom och annat går att låsa på 60FPS på båda burkarna i 1080p utan problem. Skulle säga att de presterar ungefär likvärdigt med en i3a idag.

EDIT: om man vill bygga en sjukt billig spelburk ska man jaga first gen i7or på ebay, typ i7 860 eller i7 920, Går att få för ca 1000kr med moderkort+cpu, presterar nog snarligt som en 8320 om man klockar, men snäppet bättre singeltrådprestanda.

Det ena argumentet för Intel är att de extra 75 procenten singeltrådad CPU-prestanda är rätt tacksamma när man vill spela i 100+ fps.

Det andra är att samma 75 % ger flera år bättre livslängd på systemet, särskilt i kombination med att Z170 är "lite" modernare än 990FX.

Man ska köpa CPU för framtiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers