Ok att handla på Proshop.se

Permalänk
Inaktiv

Har beställt grafikkort från dem (men inte fått det ännu) och hittills verkar allting fungera utmärkt.
Beställde Söndag kväll och det ser ut att komma fram imorgon, precis lika snabbt som Inet, Komplett m.fl.
Såg att de droppade priset på 1070 dagen efter jag beställt dock och beställde ett sådant istället och bad om att få returnera det första. De svarade väldigt snabbt och har redan fått returfraktsedel (som kostade 50kr). Det nya grafikkortet beställt i natt är skickat redan i morse.

Såhär långt fungerar all kontakt och leverans utmärkt. Men har som sagt ingen erfarenhet av eventuellt reklamationsärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är ett danskt företag så leveranstiden kan ibland vara något längre än en svensk ÅF.

Nackdelarna annars är väl att RMA osv är lite krångligare iom att man skall skicka sakerna till just Danmark osv, men annars är det bara bra erfarenheter.

Handlar därifrån då och då, främst pga att de har ett väldigt brett sortiment, med prylar som inte går att hitta i svenska butiker (eller åtminstone inte finns i lager någonstans). Men även för att de ibland är rejält billigare.

Åtminstone sedan PostNord blev till (Sverige + Danmark) så går det lika fort från dem som från någon svensk butik i min erfarenhet.

RMA är inga problem heller, man får en paket-avi av dem där enda skillnaden mot svenska butiker är att det är en dansk adress. Kostar inget. Går lika fort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av backfeed:

Handlar därifrån då och då, främst pga att de har ett väldigt brett sortiment, med prylar som inte går att hitta i svenska butiker (eller åtminstone inte finns i lager någonstans). Men även för att de ibland är rejält billigare.

Åtminstone sedan PostNord blev till (Sverige + Danmark) så går det lika fort från dem som från någon svensk butik i min erfarenhet.

RMA är inga problem heller, man får en paket-avi av dem där enda skillnaden mot svenska butiker är att det är en dansk adress. Kostar inget. Går lika fort.

Härligt för dig!

Jag hade en RMA på ett grafikkort som tog över 2månader att lösa..
Så vi har olika känslor till detta företag.

Jag kommer hålla mig till svenska butiker såvida inte priset är sjukt mycket lägre hos Proshop.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag hade en RMA på ett grafikkort som tog över 2månader att lösa..
Så vi har olika känslor till detta företag.

Jag kommer hålla mig till svenska butiker såvida inte priset är sjukt mycket lägre hos Proshop.

Jag syftade på att du nämnde att det skulle skickas till Danmark, vilket jag inflikade att det inte är något problem och transporten går normalt lika snabbt som till svensk butik.

Hur lång tid det tar att lösa själva RMA-ärendet när de fått in varan är en annan sak. De brukar inte vara särskilt snabba med det, jag har ett RMA-ärende hos dem nu och efter att de skickat prylen vidare till externt servicecenter har det inte hänt något på ett par veckor. Vilket väl iofs inte är direkt deras fel, om det externa servicecentret (var det nu är) tar lång tid på sig, men det tog några dagar för Proshop att skicka vidare efter de fått in min RMA, och det borde de ha kunnat fixa samma eller senast nästkommande dag.

Bör också nämna att de förbättrat RMA-hanteringen - för några år sedan var den riktigt jävla usel, då man inte fick något förbetalt paket-avi, var tvungen skicka med företagspaket och dessutom gick det först till något anonymt ställe i Skåne för att sedan fisas vidare till Danmark "när de hade någon leverans på gång", vilket kunde dröja flera dagar. Skönt nog slutade de med dessa dumheter.

Håller mig till svenska butiker normalt jag också, det är bara i extremfall (vad gäller sortiment, lager och pris) som det blir Proshop för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har köpt delar till tre stycken htpc:s från Proshop och har aldrig haft problem.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Köpte ett chassi som var felmärkt. Priset var 250kr ist för 750kr. Dom packade och skickade snabbt inget gnäll. Så mina erfarenheter är bra omän få

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Har handlat på proshop flera gånger. De säljer helt enkelt varor som ÅF i Sverige inte gör.
Även pratat med support och den var då bättre än Inets (jämfört med de gånger jag kontaktat inet).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag syftade på att du nämnde att det skulle skickas till Danmark, vilket jag inflikade att det inte är något problem och transporten går normalt lika snabbt som till svensk butik.

Hur lång tid det tar att lösa själva RMA-ärendet när de fått in varan är en annan sak. De brukar inte vara särskilt snabba med det, jag har ett RMA-ärende hos dem nu och efter att de skickat prylen vidare till externt servicecenter har det inte hänt något på ett par veckor. Vilket väl iofs inte är direkt deras fel, om det externa servicecentret (var det nu är) tar lång tid på sig, men det tog några dagar för Proshop att skicka vidare efter de fått in min RMA, och det borde de ha kunnat fixa samma eller senast nästkommande dag.

Bör också nämna att de förbättrat RMA-hanteringen - för några år sedan var den riktigt jävla usel, då man inte fick något förbetalt paket-avi, var tvungen skicka med företagspaket och dessutom gick det först till något anonymt ställe i Skåne för att sedan fisas vidare till Danmark "när de hade någon leverans på gång", vilket kunde dröja flera dagar. Skönt nog slutade de med dessa dumheter.

Håller mig till svenska butiker normalt jag också, det är bara i extremfall (vad gäller sortiment, lager och pris) som det blir Proshop för mig.

Hoppas de ändrat från rutinerna för ett år sedan också då, när de bad en skicka det som företagspaket till Danmark med löfte om pengar när allt var klart och sedan vägrade betala en för det för att man inte bad om en förbetald adresslapp som var det billigaste alternativet. Hur ska man veta att man ska be om en adresslapp om de säger skicka som rekommenderat företagspaket till den givna adressen?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av backfeed:

Jag syftade på att du nämnde att det skulle skickas till Danmark, vilket jag inflikade att det inte är något problem och transporten går normalt lika snabbt som till svensk butik.

Hur lång tid det tar att lösa själva RMA-ärendet när de fått in varan är en annan sak. De brukar inte vara särskilt snabba med det, jag har ett RMA-ärende hos dem nu och efter att de skickat prylen vidare till externt servicecenter har det inte hänt något på ett par veckor. Vilket väl iofs inte är direkt deras fel, om det externa servicecentret (var det nu är) tar lång tid på sig, men det tog några dagar för Proshop att skicka vidare efter de fått in min RMA, och det borde de ha kunnat fixa samma eller senast nästkommande dag.

Bör också nämna att de förbättrat RMA-hanteringen - för några år sedan var den riktigt jävla usel, då man inte fick något förbetalt paket-avi, var tvungen skicka med företagspaket och dessutom gick det först till något anonymt ställe i Skåne för att sedan fisas vidare till Danmark "när de hade någon leverans på gång", vilket kunde dröja flera dagar. Skönt nog slutade de med dessa dumheter.

Håller mig till svenska butiker normalt jag också, det är bara i extremfall (vad gäller sortiment, lager och pris) som det blir Proshop för mig.

Detta fallet med grafikkort var för ~5 månader sedan från nu... så det är fortfarande inte bra skött med RMA.
Ja, det blev löst till slut - men efter mycket påtryckningar och frågor från mig om hur det gick osv när man inte hört något på 2-3 veckor börjar man ju undra liksom... nej då har de inte ens öppat lådan det skickades in i än.

Komplett, Inet, Webhallen, NetOnNet och många andra stora svenska ÅF har inte alls hanterat saker lika långsamt - de få gånger man faktiskt har haft problem eller dylikt.

Det är inte ok att kunden skall behöva kontakta gång på gång och fråga om hur det går.

ProShop - nej tack.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Hoppas de ändrat från rutinerna för ett år sedan också då, när de bad en skicka det som företagspaket till Danmark med löfte om pengar när allt var klart och sedan vägrade betala en för det för att man inte bad om en förbetald adresslapp som var det billigaste alternativet. Hur ska man veta att man ska be om en adresslapp om de säger skicka som rekommenderat företagspaket till den givna adressen?

Det var ju totalidiotiskt av dem, men jag tror att de har uppdaterat instruktionerna sedan dess så de är lite tydligare (men det är fortfarande nåt special om man är företagskund, då man inte får frakten gratis men kan man få en rabatterad fraktlapp för 50:- tror jag). Men man måste fortfarande lusläsa för att veta att man explicit måste be dem om en fraktlapp, då de har noll automatik för detta i sitt RMA-hanteringssystem. Vilket suger, helt klart.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag handlar på Proshop med jämna mellanrum och har aldrig haft problem. T.ex så köpte jag medvetet ett "klass 1" begagnat chassi som var 500kr billigare där, när jag insåg att det saknades en skruv så skickade dom en låda med blandade skruvar utan att blinka. Har även haft telefonkontakt vid annat tillfälle och alltid blivit trevligt bemött. Har just nu en beställning hos dom på ett 1070 som var nästan 1000kr(!) billigare där än i närmsta svenska butik. Så från min sida så är det bara gott att säga.

/b0ne

Visa signatur

NZXT H440W NE, Sabertooth z97 Mark S, 4690K, 32GB, 500Gb + 4TB, 1070, 25" 1440, QPAD QH90 + MK90

Tema - Vitt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Det var ju totalidiotiskt av dem, men jag tror att de har uppdaterat instruktionerna sedan dess så de är lite tydligare (men det är fortfarande nåt special om man är företagskund, då man inte får frakten gratis men kan man få en rabatterad fraktlapp för 50:- tror jag). Men man måste fortfarande lusläsa för att veta att man explicit måste be dem om en fraktlapp, då de har noll automatik för detta i sitt RMA-hanteringssystem. Vilket suger, helt klart.

Proshop har fortfarande ett förlegat RMA och avbeställningsystem.

Jag beställde ett grafikkort en lördagskväll, inom loppet av minuter avbeställer jag ordern då det är ett hutlöst pris på produkten och jag trodde det var rea på ett 1070 kort, men det var ett 1060 som beställdes. Visst är det mitt fel, men problemet ligger i att utav någon anledning är Proshop den enda butiken i världen som manuellt godkänner avbeställningar - förmodligen utav den simpla anledningen att göra det svårare för sina kunder att ångra sig trots att ordern inte ens har anlänt eller behandlats utav deras lager. Förmodligen i hopp om att kunden ska bita i det sura äpplet och behålla produkten trots allt?

På måndagen 16.30 får jag ett mail att ordern har skickats från lagret; detta trots att deras kundtjänst då har haft en hel arbetsdag på sig att acceptera avbeställningen (varför det nu ska behövas är ju fortfarande ett stort frågetecken för mig).

Jag la ordern den 22 juni, kortet anlände här i Helsingborg kanske 2-3 veckor senare? Bra jobbat där också.

Jag kommer aldrig någonsin beställa från dom igen, detta är inte hur kundtjänst bör agera & jag hoppas verkligen att detta inlägget hjälper någon undvika och beställa från en rimlig butik som aldrig krånglar, t ex vilken annan butik som helst.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Köpte en hel dator i delar där för ett par år sedan. Visst tog det lite tid och jag tror att prylarna kom fram tre dagar efter utlovad leveranstid men allt som allt var jag ändå nöjd med allt vad gäller emballering och priser.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Jag har handlat från Proshop några gånger.
Det är ett danskt företag så leveranstiden kan ibland vara något längre än en svensk ÅF.

Nackdelarna annars är väl att RMA osv är lite krångligare iom att man skall skicka sakerna till just Danmark osv, men annars är det bara bra erfarenheter.

Dock så föredrar jag alltid svenska ÅF framför Proshop om jag kan... av någon anledning.
Magkänslan säger att det är bättre, och den där magen alltså... den skall man lita på

Har skickat in ett plit GTX 1070 förra månaden på rma och fick en förbetald fraktsedel.
Skickade in kortet och fick pengarna återbetala en och en halv vecka senare.

Mycket bra företag att ha att göra med.

Permalänk
Medlem

Har också handlat på Proshop flera gånger utan problem.

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Köpte en 50" tv där som inte var ok. De vägrade skicka returtransport och tyckte jag skulle lösa det, 1200:- Pratade med Panasonic och de bara suckade när jag sa Proshop, Panasonic löste reparationen med närmsta verkstad.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

handlat ett par gånger från proshop och de har sjukt bra leveranstider, kommer 1-2 dagar efterbeställning. Bra pris och bra sida. Ända kontakten jag haft med kundtjänst är när jag upptäckte fel i produktbeskrivningen på en vara som de ändrade snabbt.

Permalänk
Medlem

helt okej

Har handlat där många gånger, aldrig haft några problem.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte delarna till hela min förra dator där och allt gick utan problem.
Har inte haft några reklamationer och det är ju då man brukar få veta om det är bra eller ej.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Jag har handlat av Proshop en gång och aldrig mer. Helt omöjliga att få kontakt med på mail. Svåra att få tag på på telefon och sen fick jag dra samma sak varje gång jag fick tag på dem. Sen ville de att jag skulle betala returen för felsökning på en 50" tv, inte billigt. Var det inget fel så fick jag stå för frakten tillbaka och felsökningskostnaden. Det tog ca en månad att komma så långt.
Så jag ledsnade och kontaktade Panasonic istället. De suckade när jag sa Proshop och tog på sig ärendet som en goodwill. Kunde lämna tv'n på närmsta servicecenter istället.
Så aldrig mer.

Så Hubbe där har du min svart/vita värld. Det här kallar jag inte strul, det kallar jag dåligt kundbemötande.

Skrivet av f@boy:

Köpte en 50" tv där som inte var ok. De vägrade skicka returtransport och tyckte jag skulle lösa det, 1200:- Pratade med Panasonic och de bara suckade när jag sa Proshop, Panasonic löste reparationen med närmsta verkstad.

kunde inte låta bli, sorry!

Permalänk
Avstängd

Ångrade ett köp jag gjort av misstag (Dom ville ha 3800kr för GTX 1060, trodde ärligt talat att det stod 1070) nån minut efter ordern var lagd (under en helg) på måndagen kl 16-17 så får jag ett mail att det nu är på väg från deras lager.

Det var mycket problem efter detta, men efter flera veckor och krånglande med returfraktsedlar som dom efter en lång och dryg mailkontakt accepterade att betala för. Som om det är mitt fel att dom påstår att produkten skickas från ett externt lager (hallå, en hel arbetsdag för att stoppa sändelsen) Dom påstår även att deras hemsida inte är automatisk nog att kunna meddela deras lager, tyvärr fungerar det ju inte så i verkligheten då alla andra webbshoppar har möjligheten att avbryta ordrar som inte är processade. Och är det verkligen sant så är det ju onekligen något dom bör kolla på för att slippa såna här onödiga saker.

Förövrigt tog det nästan 2 veckor innan grafikkortet tillslut landade på mitt ombud. Bra av dom att använda Bring som skyfflar paketen fram och tillbaks mellan terminaler i över en vecka inrikes.

Rekommenderar ingen att handla på Proshop, oavsett hur billiga dom är på enstaka produkter.

Permalänk
Medlem

Alltså, när läser igenom tråden om ångrade köp, verkar som många inte förstår hur det går till och skyller på Proshop.
Ex grafikkort som vissa ångrat direkt. Man kontaktar företaget först och ångrar köpet. Själva paketet ska man inte hämta ut och bara låta den ligga kvar på utlämningstället. Paketen kommer gå i retur tillbaks till företaget efter 1-2 veckor.
Då slipper man tjafsa om returfraktsedel. Så länge företaget har accepterat ångrat köp så är det klart, bara ta upp det med företaget att man inte ska hämta ut paketet och låta den gå i retur.
Skyll inte på företaget när man själv har gjort fel i detta fall.

Om ångrar ett köp efter hämtat ut paketet är annan sak. Men att hämta ut paketet även man ångrade köpet direkt och då är det inte företagets fel, utan eget fel.

Vill påpeka så folk förstår hur ett ångrat köp går till, innan man hämtat ut paketet och inte gnäller på ett företag fast man själv gjort fel.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

Alltså, när läser igenom tråden om ångrade köp, verkar som många inte förstår hur det går till och skyller på Proshop.
Ex grafikkort som vissa ångrat direkt. Man kontaktar företaget först och ångrar köpet. Själva paketet ska man inte hämta ut och bara låta den ligga kvar på utlämningstället. Paketen kommer gå i retur tillbaks till företaget efter 1-2 veckor.
Då slipper man tjafsa om returfraktsedel. Så länge företaget har accepterat ångrat köp så är det klart, bara ta upp det med företaget att man inte ska hämta ut paketet och låta den gå i retur.
Skyll inte på företaget när man själv har gjort fel i detta fall.

Om ångrar ett köp efter hämtat ut paketet är annan sak. Men att hämta ut paketet även man ångrade köpet direkt och då är det inte företagets fel, utan eget fel.

Vill påpeka så folk förstår hur ett ångrat köp går till, innan man hämtat ut paketet och inte gnäller på ett företag fast man själv gjort fel.

Håller med, folk förstår dåligt och skyller på företagen sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Alltså, när läser igenom tråden om ångrade köp, verkar som många inte förstår hur det går till och skyller på Proshop.
Ex grafikkort som vissa ångrat direkt. Man kontaktar företaget först och ångrar köpet. Själva paketet ska man inte hämta ut och bara låta den ligga kvar på utlämningstället. Paketen kommer gå i retur tillbaks till företaget efter 1-2 veckor.
Då slipper man tjafsa om returfraktsedel. Så länge företaget har accepterat ångrat köp så är det klart, bara ta upp det med företaget att man inte ska hämta ut paketet och låta den gå i retur.
Skyll inte på företaget när man själv har gjort fel i detta fall.

Om ångrar ett köp efter hämtat ut paketet är annan sak. Men att hämta ut paketet även man ångrade köpet direkt och då är det inte företagets fel, utan eget fel.

Vill påpeka så folk förstår hur ett ångrat köp går till, innan man hämtat ut paketet och inte gnäller på ett företag fast man själv gjort fel.

Fungerar det så hos Proshop? För så fungerar det verkligen inte hos alla företag.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fungerar det så hos Proshop? För så fungerar det verkligen inte hos alla företag.

Varför skall det inte vara likadant med Proshop? Alla paket returneras alltid tillbaks till avsändaren om det inte hämtas ut inom bestämd tid.
Så länge man kontaktar företaget vid ångrat köp och tar upp det. Skall det inte vara något problem.

Paket som går i retur är en tjänst som ingår med fraktbolaget och det är inte Proshop som är fraktbolaget. Om man inte hämtar ett paket, får man alltid påminnelse avin från postnord och där står det tydligt att paketet kommer returneras till avsändaren om inte hämtas ut inom utsatt tid.

Samma sak som privatperson om man skickar brev/paket, skriver man alltid in sin egen retur adress och vid "ej kan leverera" eller nåt annat problem som dyker upp. Så returneras brevet/paketet till retur adressen står på brevet/paketet.

Har innan ångrat köp och tagit upp det med företaget som beställt ifrån. Aldrig varit något problem att låta paketet gå i retur utan hämta ut paketet.

Som jag ser är folk gjort fel i att begärt returfrakt sedel direkt från Proshop, vilket står i deras villkor att det kostar 70kr (tror det var) istället fråga om kan bara låta den stå kvar och låta den gå i retur automatiskt sen.

Det är inte alla företag som ex Komplett, som erbjuder gratis fraktsedel för returnera hämtade paket som man ångrar sig efteråt och det är en frivillig tjänst som vissa företag erbjuder.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Alltså, när läser igenom tråden om ångrade köp, verkar som många inte förstår hur det går till och skyller på Proshop.
Ex grafikkort som vissa ångrat direkt. Man kontaktar företaget först och ångrar köpet. Själva paketet ska man inte hämta ut och bara låta den ligga kvar på utlämningstället. Paketen kommer gå i retur tillbaks till företaget efter 1-2 veckor.
Då slipper man tjafsa om returfraktsedel. Så länge företaget har accepterat ångrat köp så är det klart, bara ta upp det med företaget att man inte ska hämta ut paketet och låta den gå i retur.
Skyll inte på företaget när man själv har gjort fel i detta fall.

Om ångrar ett köp efter hämtat ut paketet är annan sak. Men att hämta ut paketet även man ångrade köpet direkt och då är det inte företagets fel, utan eget fel.

Vill påpeka så folk förstår hur ett ångrat köp går till, innan man hämtat ut paketet och inte gnäller på ett företag fast man själv gjort fel.

När du har lagt en order kl 10 på en lördag och företaget inte avbryter processen innan hela arbetsdagen på måndagen är slut, så är det inte kunden som gör fel. Du kanske tror att det fungerar så, men det var proshop som ville att det skulle skötas med returfrakt.

Men visst, du kan väl anta att jag gnäller och gör en sak av ingenting, men då har du tyvärr fel.

Det är uppenbart att du aldrig ångrat en order hos Proshop, gå och trolla någon annanstans.

Förövrigt är det skrattretande att du tror att företag bara betalar returfrakt om kunden plockar ut och använder en fraktsedel för att returnera varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Varför skall det inte vara likadant med Proshop? Alla paket returneras alltid tillbaks till avsändaren om det inte hämtas ut inom bestämd tid.
Så länge man kontaktar företaget vid ångrat köp och tar upp det. Skall det inte vara något problem.

Paket som går i retur är en tjänst som ingår med fraktbolaget och det är inte Proshop som är fraktbolaget. Om man inte hämtar ett paket, får man alltid påminnelse avin från postnord och där står det tydligt att paketet kommer returneras till avsändaren om inte hämtas ut inom utsatt tid.

Samma sak som privatperson om man skickar brev/paket, skriver man alltid in sin egen retur adress och vid "ej kan leverera" eller nåt annat problem som dyker upp. Så returneras brevet/paketet till retur adressen står på brevet/paketet.

Har innan ångrat köp och tagit upp det med företaget som beställt ifrån. Aldrig varit något problem att låta paketet gå i retur utan hämta ut paketet.

Som jag ser är folk gjort fel i att begärt returfrakt sedel direkt från Proshop, vilket står i deras villkor att det kostar 70kr (tror det var) istället fråga om kan bara låta den stå kvar och låta den gå i retur automatiskt sen.

Det är inte alla företag som ex Komplett, som erbjuder gratis fraktsedel för returnera hämtade paket som man ångrar sig efteråt och det är en frivillig tjänst som vissa företag erbjuder.

Som sagt hos Proshop kan det mycket väl fungera så, men det gör det inte hos alla företag. Jag har returnerat drösvis med grejer (främst kläder, men även elektronik från större kedjor) där man inte ska låta paketet ligga bara. På företaget jag jobbar på ska man inte låta paketet ligga, t ex.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

När du har lagt en order kl 10 på en lördag och företaget inte avbryter processen innan hela arbetsdagen på måndagen är slut, så är det inte kunden som gör fel. Du kanske tror att det fungerar så, men det var proshop som ville att det skulle skötas med returfrakt.

Men visst, du kan väl anta att jag gnäller och gör en sak av ingenting, men då har du tyvärr fel.

Det är uppenbart att du aldrig ångrat en order hos Proshop, gå och trolla någon annanstans.

Med sån attityd är det inte konstigt att du inte klarar av hantera en sån enkel process som avbställning.
Ta och lär dig läsa ett företags försäljnings villkor.
https://www.proshop.se/Foersaeljningsvillkor.htm

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Med sån attityd är det inte konstigt att du inte klarar av hantera en sån enkel process som avbställning.
Ta och lär dig läsa ett företags försäljnings villkor.
https://www.proshop.se/Foersaeljningsvillkor.htm

Orkar inte diskutera detta med dig, jag har varit med om ett faktiskt ärende där denna specifika butik har varit väldigt omedgörlig. Du har aldrig ångrat ett köp och borde således inte yttra dig om hur ett företag sköter sina ärenden. Detta är allt jag har att säga om Proshop, fortsätt du handla där om du tycker att dom har en sådan fantastisk kundtjänst. Riktiga svenska butiker har tyvärr mycket bättre kundtjänst, så är det bara.