Permalänk
Medlem

Inget ljud i datorn.

Hej!

Efter jag har skaffat en ny dator har jag problem med ljudet. Det är inget headset som faktiskt funkar. Det är inte headsetets fel eftersom det funkar på andra datorer. Jag använder det inbyggda ljudkortet på Gigabyte ga-z97x gaming 3 om det är viktigt. Är det ljudkortets fel? Ljudet hörs bara ibland i några sekunder, väldigt lågt.

Permalänk
Rekordmedlem

Vem har byggt och installerat, du eller ett företag ?
Hur och var kopplar du in vilket headset ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vem har byggt och installerat, du eller ett företag ?
Hur och var kopplar du in vilket headset ?

Byggt och installerat datorn? Det har jag gjort själv. Jag kopplar in mitt headset med en 3.5 mm sladd i portarna längst fram på datorn. Jag har testat med olika headsets bland annat en ADX firestorm H01. De andra headseten är såna jag har hittat i någon låda alltså vet jag inte modellen. Dock funkar alla headsets i andra datorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kattnos:

Byggt och installerat datorn? Det har jag gjort själv. Jag kopplar in mitt headset med en 3.5 mm sladd i portarna längst fram på datorn. Jag har testat med olika headsets bland annat en ADX firestorm H01. De andra headseten är såna jag har hittat i någon låda alltså vet jag inte modellen. Dock funkar alla headsets i andra datorer.

Om du byggt själv så kolla allt kablage igen och att du installerat alla (och rätt) drivers.
Det kan också vara vettigt att plocka loss ljudkablarna och montera om dem och att prova ansluta via kontakterna på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kattnos:

Byggt och installerat datorn? Det har jag gjort själv. Jag kopplar in mitt headset med en 3.5 mm sladd i portarna längst fram på datorn. Jag har testat med olika headsets bland annat en ADX firestorm H01. De andra headseten är såna jag har hittat i någon låda alltså vet jag inte modellen. Dock funkar alla headsets i andra datorer.

@mrqaffe har redan gett korrekt svar men vill påpeka att du förmodligen glömt ansluta kontakten för ljud till moderkortet header för dessa. Dubbelkolla manualerna över vart den ska sitta. Sedan bör du, som redan påpekats, testa anslutningen bak på moderkortet.