Pop under ads i chrome som startar trots webbläsaren är stängd [Antagligen Spotify - samlingstråd]

Permalänk
Medlem

DNS-kapning via modemet/routern.
Majoriteten av alla enheter går att kapa enkelt via script.
Ställ in manuellt ISP DNS eller Googles DNS i alla enheter samt nätverksinställningarna.

Permalänk
Medlem

Eventuellt Malware/Virus

Hej!

Idag när jag startade datorn hoppade Chrome helt plötsligt igång av sig själv och började öppna 3 reklamsidor för bland annat BET365, Dubai Lifestyle och en sida till som jag inte vet vad det var.

Jag stängde ner sidorna och körde en snabbsökning med Norton 360 utan att hitta annat än cookies. Då tog jag och startade en fullständig sökning i Norton men hittade fortfarande ingenting. Då ingen nya popup-reklam hade dykt upp när jag lämnade datorn igång med genomsökningen tog jag och satte mig och spelade ett tag och när jag stängde ner spelet hade jag 7 nya popup-sidor framme utan att ha haft Chrome igång från början.

Jag avinstallerade då Chrome och installerade det sen igen, men medans jag installerade Chrome han Edge blockera en sida som poppade upp där också

Jag tog då och körde Chromes Cleanup-tool men inte heller den kunde hitta något.

Nästa steg var då att ladda ner Malwarebytes och när jag körde en sökning hittade den något som hette PUP Optional Spigot som den tog bort. Trots det fortsätter popup-reklamen att komma fram bland annat i form av en hemsida som heter eclkmpsa.

Jag vet inte hur jag ska fortsätta nu för att bli av med problemet.

Finns det något jag kan göra, eller är jag så illa tvungen att ominstallera datorn?

Jag kan tillägga att det var mycket länge sedan jag laddade ner något och jag har inte varit in på några andra hemsidor än typ Sweclockers, Youtube och Twitch på senaste tiden.

Jag är ledsen för ett långt inlägg men jag skulle bli väldigt glad om någon kunde komma med en lösning på problemet:)

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Du råkade inte ha Spotify igång när det hände? Råkade precis ut för samma sak själv. Spotify bestämde sig för att helt random skicka mig till Bet365 och ett par andra sidor.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Det e inget större problem att fixa JAg kör själv med ADWCleaner när jag fixar folks datorer som fått virus reklam eller så kallad adware Jag ska skicka en länk till dig Jag kommer att ge dig 2 länkar för vissa adwares e så elaka att de blockerar adwcleaners hemsida.

Länk1 : https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/
Länk2 : http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/

Lycka till!

/Vänliga hälsningar Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Du råkade inte ha Spotify igång när det hände? Råkade precis ut för samma sak själv. Spotify bestämde sig för att helt random skicka mig till Bet365 och ett par andra sidor.

Jo jag hade Spotify igång, hade inte en tanke på att det kunde vara Spotify som var problemet.

Skrivet av Dennis55:

Det e inget större problem att fixa JAg kör själv med ADWCleaner när jag fixar folks datorer som fått virus reklam eller så kallad adware Jag ska skicka en länk till dig Jag kommer att ge dig 2 länkar för vissa adwares e så elaka att de blockerar adwcleaners hemsida.

Länk1 : https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/
Länk2 : http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/

Lycka till!

/Vänliga hälsningar Dennis55

Okej, tack så mycket.
Jag ska ta och prova då.

Permalänk
Avstängd

Det är spotify, jag har samma problem och Kaspersky Internet Security 2017 varnar mig för en .js fil som den säger att spotify är den associerade applikationen till

Permalänk
Medlem
Skrivet av BAseN:

Jo jag hade Spotify igång, hade inte en tanke på att det kunde vara Spotify som var problemet.

Okej, tack så mycket.
Jag ska ta och prova då.

Skrivet av rocket:

Det är spotify, jag har samma problem och Kaspersky Internet Security 2017 varnar mig för en .js fil som den säger att spotify är den associerade applikationen till

Hoppas det är någon bugg som får reklamen att gå berserk och inte att detta är deras nya strategi för gratislyssnare. Isåfall tackar jag för mig och går till en annan tjänst.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

@Poppu-chan: @rocket: @Dennis55:

Jag körde ADWCleaner och den tog bort några filer men så fort jag startade Spotify igen så började reklamen komma igen så ingen tvekan om att Spotify är problemet.

Man får verkligen hoppas att det bara är någon enkel bugg som går snabbt att fixa, väldigt irriterande är det i alla fall.

I vilket fall som helst, tack så mycket för snabb hjälp:)

Permalänk
Avstängd

@Poppu-chan: Förhoppningsvis löser dom det i nästa uppdatering av spotify.

Permalänk
Medlem

Det kanske är spotify ändå? AdwCleaner hittade inget hos mig, men det dyker fortfarande upp reklam. https://community.spotify.com/t5/Ongoing-Issues/Weird-Pop-Und...

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem men det verkar bara komma upp pop-ups då spotify är på eller har varit på, sökt med malwarebytes, avg och windows defender utan resultat. Hade samma pop-ups i telefonen för en månad sedan men löste det med att stänga av JavaScript som det verkade gå via. (Kanske inte var samma adware?)

Trodde pop-upsen var kopplade till mitt google konto på något vis eftersom det hände i chrome på datorn nu också men kanske det bara är spotify trots allt. Det kan inte gå via nätverket eftersom jag inte använt wifi på telefonen.

Tog bort chrome men då kom de i edge istället. Har fungerat hela kvällen nu sen jag startade om datorn och har hållit spotify stängt.

Aldrig varit med om liknande problem...

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av sss:

Det kanske är spotify ändå? AdwCleaner hittade inget hos mig, men det dyker fortfarande upp reklam. https://community.spotify.com/t5/Ongoing-Issues/Weird-Pop-Und...

I just find that too... Even I re-install the system to kill it....

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Audioengine A2+ Wireless, Audeze Maxwell Monitor: Samsung Odyssey OLED G8/G80SD Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Rog Ally

Permalänk
Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Audioengine A2+ Wireless, Audeze Maxwell Monitor: Samsung Odyssey OLED G8/G80SD Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Rog Ally

Permalänk

Jag har samma skit as we speak, får fan inte bort det. Det börjar när jag startar Spotify.

Permalänk
Medlem

Jag och två personer jag känner har också drabbats av det här problemet. Sökt med Avira, Malwarebytes och Superantispyware utan att hitta något.

Om detta beror på Spotify så antar jag att de som använder Spotify Premium är oberörda?

Permalänk
Medlem

Installera om spotify.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Samma för mig. Bara när jag har spotify igång. Riktigt uselt

Visa signatur

In vino veritas

Permalänk
Medlem

Suck, såg denna tråd tidigare idag men klickade aldrig på den. startade nyss spotify och får dessa popups jag med. finns inga tvivel om att det är spotify som orsakar det, åtminstonde inte för min del.

Permalänk

Det är något sjukt med spotify händer hela tiden när jag har det igång, vad fan gör man?

Något med deras banners som kör ett script, sjukt att spotify tillåter det....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Det är något sjukt med spotify händer hela tiden när jag har det igång, vad fan gör man?

Något med deras banners som kör ett script, sjukt att spotify tillåter det....

just use web version of Spotify for now.

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem

Det är Spotify, samma problem här (W7). Underligt att SweClockers inte skrivit något om det.

*Tråd flyttad*

*Trådar om samma problem sammanslagna och trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Efter att ha läst runt verkar det drabba användare som kör gratisversionen av Spotify i kombination med webbläsaren Chrome. Är det någon av er som drabbats som antingen kan bekräfta eller dementera detta?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Efter att ha läst runt verkar det drabba användare som kör gratisversionen av Spotify i kombination med webbläsaren Chrome. Är det någon av er som drabbats som antingen kan bekräfta eller dementera detta?

Min syster kör Chrome, Spotify gratis och Windows 7 och har plötsligt fått dessa popups.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Detta är Spotify Frees fel. Har ett nytt Win7 i en virtuell maskin, och endast när Spotify Free har startats (jag låter den inte starta automatiskt) så matas jag med alla ad-popups. Så fort jag stänger ner Spotify slutar annonserna att poppa upp.

Permalänk
Medlem

Flertalet användare på mitt jobb som har samma problem.

WTF Spotify.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pigge_85:

Detta är Spotify Frees fel. Har ett nytt Win7 i en virtuell maskin, och endast när Spotify Free har startats (jag låter den inte starta automatiskt) så matas jag med alla ad-popups. Så fort jag stänger ner Spotify slutar annonserna att poppa upp.

Detta är ett bra bevis på vad som orsakar det. Om testar att köra olika webbläsare som standard, öppnas det även i dessa?

Väldigt udda att problemet funnits i en vecka och att Spotify själva bör vetat om problemet. Är det tänkt att bara så här för gratiskunder? Hade de blivit attackerade (luktar ryss i mitt tycke, med tanke på vad som rapporterats) så borde de ha försökt åtgärda detta vid det här laget.

Då jag själv funderat på att skaffa Spotify igen så får hanteringen av detta iallafall mig att stå över tills vidare. Intressant att se hur det utvecklas med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag kör Firefox, och har inte dessa problem, så verkar ju finnas något samband med chrome och-spotify-adware :/

Har även vivaldi installerat och detta är väl en utveckald version av de tidiga chrome-versionerna? chromes tillägg fungerar iallafall för vivaldi

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Jag kör Firefox, och har inte dessa problem, så verkar ju finnas något samband med chrome och-spotify-adware :/

Har även vivaldi installerat och detta är väl en utveckald version av de tidiga chrome-versionerna? chromes tillägg fungerar iallafall för vivaldi

Inte begränsat till Chrome.
För mig händer det i firefox (då jag inte har chrome installerat).