Spotify i gratisversion öppnar webbplatser med reklam och skadlig kod

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånande. Med tanke på alla problemen och konstiga beslut som de har fattat under åren. Man undrar vad det är för programmerare de anställer egentligen. De vill ju gärna gå med vinst för engångskull såklart så de kanske snålar på bra kodare/testare.

Permalänk
Medlem

Hade Gratisversionen av Spotify installerad och började få pop-ups med reklam från BET365 för ett par dagar sedan, var jävligt irriterande. Försökte undersöka vad det var som låg bakom detta men trots att jag använde 4 olika antivirusprogram: MalwareBytes, Spybot, Windows Defender, HitmanPro så resulterade det aldrig i någonting. Bortsett från antivirusprogrammen så fann jag ingenting på egen hand heller.

Har avinstallerat Spotify nu, hoppas att de åtgärdar problemet snarast möjligt. Tycker väl att Spotify själva borde ha upptäckt orsaken till problemet och hittat en lösning vid det här laget.

Visa signatur

https://battlefieldtracker.com/bf1/profile/pc/FIDELI7Y
GPU: MSI GTX 780 Lightning | MB: ASUS P8Z77-V-DELUXE | CPU: Intel i5 3570K ---> CM Hyper 212 EVO | RAM: Corsair Vengeance 8GB | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | PSU: Seasonic M12D 850W | OS: Win10 | SSD: Samsung EVO 840 250GB | Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum | Tangentbord: Vortex POK3R RGB MX Brown | Musmatta: Steelseries QcK+ | Monitor: ASUS VN247H

Permalänk
Medlem

Läste om detta tidigare, som tur är så använder man Adblocker och kör webplayer, då är det gratisversionen helt utan reklam

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Läste om detta tidigare, som tur är så använder man Adblocker och kör webplayer, då är det gratisversionen helt utan reklam

Fan att man aldrig tänkt på det tidigare lol

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fan att man aldrig tänkt på det tidigare lol

Haha ja det var ett tag sedan så skulle jag lyssna på Spotify, hade det inte installerat men så märkte jag att dom hade webplayer numera, så gick in där och helt plötsligt så var det ju ingen reklam alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Haha ja det var ett tag sedan så skulle jag lyssna på Spotify, hade det inte installerat men så märkte jag att dom hade webplayer numera, så gick in där och helt plötsligt så var det ju ingen reklam alls

Men man är fortfarande låst till random i playlist eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Som jag skrev i andra tråden ang detta, Flertalet användare på mitt jobb har fått problemet. Spenderat flertalet timmar med virus och malware/adware scan och är nu halvt skallig efter frustrationerna när det kommer tillbaks direkt. Igår som tur var upptäckte vi detta och har nu låst ner spotify tills det är löst.

WTF spotify, håll koll på eran skit.

Fick installera om W10 på min mors dator igår som med största sannolikhet var pga av detta.

Permalänk

Spotifys program är riktig röta. I alla fall om man kör gratisvarianten.
Buggar hit och buggar dit!

Reklamen buggar progressbaren efter ett tag så man inte kan se vilken låt man spelar samt att man inte kan spola eftersom den hänger sig i reklamklippet på 0:30 hela tiden. Dessutom går reklamen alltid i 100% så om du kör 25% i spotify och 100% i windows så lär du få en överraskning. Nu får du också lite extra trevlig reklam på köpet! Passa på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Men man är fortfarande låst till random i playlist eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Nepp, kanske på mobilen, det vet jag inte. Men sitter du vid datorn så blir det som att använda Premium, noll reklam och du lyssnar hur mycket du vill på vad du vill när du vill.

@Haidailai Om du ändå är i Windows pröva webplayer med Adblock så ska du se att det är rena drömmen. Webplayer har alltid varit snabbare än programmet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nepp, kanske på mobilen, det vet jag inte. Men sitter du vid datorn så blir det som att använda Premium, noll reklam och du lyssnar hur mycket du vill på vad du vill när du vill.

Kvalitén är väl sämre när man inte kör premium?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kvalitén är väl sämre när man inte kör premium?

Aningen sämre kanske, men det är i alla fall bättre kvalité än att lyssna på Youtube eller andra gratismetoder.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Nepp, kanske på mobilen, det vet jag inte. Men sitter du vid datorn så blir det som att använda Premium, noll reklam och du lyssnar hur mycket du vill på vad du vill när du vill.

@Haidailai Om du ändå är i Windows pröva webplayer med Adblock så ska du se att det är rena drömmen. Webplayer har alltid varit snabbare än programmet för mig.

Testar det as we speak. Fungerar mycket bra

Jag brukar köra spotify på min linuxburk också och den känns betydligt rappare än windowsditon. Det enda dåliga med webplayern är att mediaknapparna inte fungerar för mig.

Dock så blir det ju inte som premium riktigt, premium har väl högre bitrate? Inte för att de flesta lär märka någon direkt skillnad.. Ljudet på en del låtar är ganska dålig om jag får säga det själv. Många låtar som inte är balanserade heller, så vissa har jättehögt ljud och andra mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haidailai:

Testar det as we speak. Fungerar mycket bra

Jag brukar köra spotify på min linuxburk också och den känns betydligt rappare än windowsditon. Det enda dåliga med webplayern är att mediaknapparna inte fungerar för mig.

Dock så blir det ju inte som premium riktigt, premium har väl högre bitrate? Inte för att de flesta lär märka någon direkt skillnad.. Ljudet på en del låtar är ganska dåligt om jag får säga det själv. Många låtar som inte är balanserade heller, så vissa har jättehögt ljud och andra mycket lägre.

Kollade precis och enligt vad jag hittade på google är det 160kbps för fria versionen och 320kbps med premium. Just 160 bör man väl märka skillnad med ett par lurar som är okejish.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Kollade precis och enligt vad jag hittade på google är det 160kbps för fria versionen och 320kbps med premium. Just 160 bör man väl märka skillnad med ett par lurar som är okejish.

Absolut. Har själv Philips Fidelio X2 och man märker stor skillnad på mp3 och mp3.
Fast kommer man med sina fett najsa Siberia som har fett bra ljud så lär den personen inte märka någon som helst skillnad.*

Tycker dock ljudet är alldeles okej för att vara gratis.

* Det kommer att låta skit oavsett bitrate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Gjorde en tråd om detta igår.

Logg från mitt Kaspersky Security.

Har lagt in ett mellanslag så länkarna inte blir klickbara.

04.10.2016 17.47.30
Download blocked http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Object name: HEUR:Trojan.Script.Iframer
Object: http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Application: Spotify
Object type: Trojan program
Time: 10/4/2016 5:47 PM

04.10.2016 17.47.30
Object (file) detected http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Object name: HEUR:Trojan.Script.Iframer
Object: http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Application: Spotify
Object type: Trojan program
Time: 10/4/2016 5:47 PM

Nu blir jag lite nojig. Tjejen berättade igår att det kom upp någon pop-ups till en porr/dating sida samt en betting sida från Spotify utan att hon klickat någonstans, men både Malwarebytes och Avira hittar inget. Men ditt program hittade trojaner...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

All tredjeparts-reklam innebär en betydande säkerhetsrisk.

Det ska också till att något rejält skadligt inträffar innan man tänker om. Att servera besökarna reklam för ren lurendrejeri är inget man bryr sig om, om man så är en stor publikation eller teknikföretag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mkk:

All tredjeparts-reklam innebär en betydande säkerhetsrisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ju egentligen ingen roll. De har ju uppenbarligen inte haft någon form av kvalitetskontroll gällandes vilken reklam som ska visas upp. Man brukar normalt sett testa så att allt fungerar innan man bajsar ut något till sina (potentiella) kunder.

Permalänk

Är så jävla trött på att de som säljer reklamplatser inte har någon koll på vad de släpper igenom. Imgur har även de en massa malware- och phishingreklam. Jag är helt förundrad över hur folk kan gå med på det hela. Jag plockar bort sidor från min whitelist redan vid reklam som blinkar eller rör på sig.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Varnas inte ens för det på deras hemsida, är dom orolig för att få dålig publicitet pga detta så kommer dom få ännu mer om dom inte varnar folk.
Fattar inte att företag i den här branschen inte har förstått att det är lättare att bli förlåten om man har varit ärlig helat tiden.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att de (till slut!) safe:ar med enbart egen reklam just nu? Ser inget annat än spotify-reklam i min klient i alla fall
Gravt pinsamt i vilket fall. Både att detta ens hänt och hur länge det fick pågå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nu blir jag lite nojig. Tjejen berättade igår att det kom upp någon pop-ups till en porr/dating sida samt en betting sida från Spotify utan att hon klickat någonstans, men både Malwarebytes och Avira hittar inget. Men ditt program hittade trojaner...

Svårt och bedöma exakt vad som hände i min burk, men enligt Kaspersky loggen upptäckte den en Trojan, men är troligt att Trojanen låg inbakad i en reklambanner, och inget händer så länge man inte klickar på infekterad reklam.

Men i mitt fall så stoppa mitt Antivirusprog allt innan popup fönster kom upp.

Och kört total scanning av datorn oxå fann inget.

04.10.2016 17.47.30
Download blocked http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Object name: HEUR:Trojan.Script.Iframer
Object: http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Application: Spotify
Object type: Trojan program
Time: 10/4/2016 5:47 PM

04.10.2016 17.47.30
Object (file) detected http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Object name: HEUR:Trojan.Script.Iframer
Object: http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Application: Spotify
Object type: Trojan program
Time: 10/4/2016 5:47 PM

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Svårt och bedöma exakt vad som hände i min burk, men enligt Kaspersky loggen upptäckte den en Trojan, men är troligt att Trojanen låg inbakad i en reklambanner, och inget händer så länge man inte klickar på infekterad reklam.

Men i mitt fall så stoppa mitt Antivirusprog allt innan popup fönster kom upp.

Och kört total scanning av datorn oxå fann inget.

04.10.2016 17.47.30
Download blocked http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Object name: HEUR:Trojan.Script.Iframer
Object: http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Application: Spotify
Object type: Trojan program
Time: 10/4/2016 5:47 PM

04.10.2016 17.47.30
Object (file) detected http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Object name: HEUR:Trojan.Script.Iframer
Object: http ://js.wwbads.com/adkar/gtrack728.min.js
Application: Spotify
Object type: Trojan program
Time: 10/4/2016 5:47 PM

Då hänger jag med, lättar mitt hjärta Tack för förklaringen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nepp, kanske på mobilen, det vet jag inte. Men sitter du vid datorn så blir det som att använda Premium, noll reklam och du lyssnar hur mycket du vill på vad du vill när du vill.

@Haidailai Om du ändå är i Windows pröva webplayer med Adblock så ska du se att det är rena drömmen. Webplayer har alltid varit snabbare än programmet för mig.

Tack för svar. Jag kör kontantkort med 2GB surf, så Spotify är uteslutet på mobilen. Men med webplayer och adblock är det safe om jag förstår rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kollade precis och enligt vad jag hittade på google är det 160kbps för fria versionen och 320kbps med premium. Just 160 bör man väl märka skillnad med ett par lurar som är okejish.

Vi har premium i familjen (dock kan inte alla lyssna samtidigt på samma konto). Är en viss skillnad men tror att det beror på låt eftersom när det är vissa låtar så märker man absolut noll skillnad. Men som sagt bra för att få gratis.

Permalänk
Medlem

Jag formaterade datorn för någon dag sedan på grund av detta. Trodde jag blivit drabbad av något virus.
Jag funderade ett tag på om det rörde sig om en mer aggressiv reklamsatsning av Spotify, men det kändes överdrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Artikeln är uppdaterad med ett officiellt uttalande från Spotify!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Inte riktigt samma grej, men rätt liknande. Skype hade reklam förut som ledde till malware och annat skräp man inte ville ha. Oftast i form av clickbaitreklam "din dator har virus", ni vet. I själva klienten, alltså.

Rätt illa det med.

Jupp även Skype är inte mycket bättre, blocklat reklamen just för det inte känns säkert för hem öre att ha den där. Kommit upp mycket konstigt speciellt efter MS ägande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

En på jobbet fick popups från pokerstars och även en bild på två bröst. Tänkte viruskolla datorn men har inte haft tid(läs glömt). Troligen detta som är orsaken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är anledning varför man aldrig stänger av adblock, inte ens på Sweclockers. Var inte allt för länge sen när samma sak hände i annonser på Aftonbladet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Precis. Hellre att gå miste om intäkter än att helt förlora kunder.

Inte nödvändigtvis. Jag hade fått en gratis månad premium via någon extern tjänst, tror det var min gamla isp.
Jag fick reklam trots premium. Och supporten fattade nada. Till slut lovade de att lösa problemet med typ konstant reklam om jag köpte prenumeration.
Det är flera år sedan detta hände, men jag litar inte på dem för fem öre sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com