Låsa upp min USB-dongle med dc-unlocker - hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Låsa upp min USB-dongle med dc-unlocker - hur gör jag?

Jag har ikväll köpt 4 credits och laddat ner dc-unlocker. Nu vill jag låsa upp mitt modem som är låst till Telia eftersom jag alldeles nyligen har bytt abonnemang till ett hos Tele2. Jag har dock hamnat i ett moment 22!

För att kunna logga in med mitt användarnamn och lösenord så måste jag vara uppkopplad mot internet men för att kunna låsa upp själva modemet måste SIM-kortet från Tele2 sitta i. Det är bara det att när SIM-kortet från Tele2 sitter i modemet så har jag ju inte tillgång till internet..och kan således inte logga in. Hur sjutton löser jag det här dilemmat??

Permalänk
Medlem

Du kan inte logga in med Telia-kortet först, koppla ner (men lämna programmet öppet) och koppla in modemet med Tele2-kortet? Om inte måste du nog ha en annan internetuppkoppling när du ska låsa upp det, till exempel dela ut det från telefonen?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Nej, tyvärr..jag testade även att först logga in med Telia för att sedan stoppa i Tele2-kortet, men det fungerade inte. Jag var visserligen fortfarande inloggad..men inte på "Tele2-modemet". Därför blev jag tvungen att söka efter det inkopplade modemet igen och logga in pånytt (vilket då inte gick eftersom tillgång till internet saknades). Verkligen moment 22 och ett idiotiskt upplägg för att kunna låsa upp ett modem. Men jag antar att det normalt sätt inte brukar vara så här krångligt när man använder dc-unlocker!? Då kommer nästa fråga..varför in i hela tjottabången blir det så för mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jizzen:

Du har ingen mac donalds eller annat fritt Wifi i närheten?

isåfall är det ju bara att registrera sig å fixa allt där

Eller hotspotta från din mobil

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Inte direkt där jag bor, men i stan 2,5 mil bort finns Wifi förstås. Normalt sätt använder jag en stationär dator när jag är ute på internet här hemma..men har dock en äldre HP-laptop också som man skulle kunna släpa med sig. Men med den är problemet att batteriet är slut så den måste vara inkopplad via elkabel. Kanske det fungerar om jag provar att använda laptopen här hemma? En annan dator med ett annat operativsystem kanske kan göra susen!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Varför gör du inte som ovanstående skriver? Dela ut nätet med mobil wifi eller usb-sladd. Så kommer du ut på nätet och kan ev. låsa upp dongeln.

Permalänk
Medlem

Kanske för att jag inte vet hur man gör..? Har aldrig kopplat upp mig på det sättet förut. Förklara för mig hur jag gör (på en stationär dator) så ska jag testa..

Fast det enklaste och snabbaste är förmodligen att gå in på Tele2:s hemsida och beställa ett nytt USB-modem....

Permalänk
Medlem

@jizzen:
Det är inte så svårt, beroende på mobil men har du Android och relativt ny (inom senaste 2-3 åren iaf) så är det typ bara koppla in USB och slå på i settings under tror det är WiFi eller liknande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ok, jag har nu lyckats låsa upp mitt modem med hjälp av internetdelning från mobilen - det var enkelt! Men naturligtvis uppstår då ett nytt problem. I anslutningrutan står nu "Tele2" och informationen i rutan visar att jag har täckning. Men när jag ska ansluta till internet så kommer en annan ruta upp med information om att standardkonfiguration inte finns. Har valet att avbryta eller gå in på "Alternativ". Givetvis måste jag ju gå in på alternativ och greja..annars kommer jag ju inte vidare. Här verkar det som att man måste fylla i APN, åtkomstnummer, ha (eller kanske snarare skapa) ett användarnamn och lösenord. Sedan finns det avancerade inställningar för bl.a. IP och DNS. Sådant brukar man ju inte behöva ställa in själv när man skaffar nya abonnemang!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jizzen:

Ok, jag har nu lyckats låsa upp mitt modem med hjälp av internetdelning från mobilen - det var enkelt! Men naturligtvis uppstår då ett nytt problem. I anslutningrutan står nu "Tele2" och informationen i rutan visar att jag har täckning. Men när jag ska ansluta till internet så kommer en annan ruta upp med information om att standardkonfiguration inte finns. Har valet att avbryta eller gå in på "Alternativ". Givetvis måste jag ju gå in på alternativ och greja..annars kommer jag ju inte vidare. Här verkar det som att man måste fylla i APN, åtkomstnummer, ha (eller kanske snarare skapa) ett användarnamn och lösenord. Sedan finns det avancerade inställningar för bl.a. IP och DNS. Sådant brukar man ju inte behöva ställa in själv när man skaffar nya abonnemang!?

Skickades från m.sweclockers.com

borde finnas att ladda ner eller kopiera från operatörens hemsida

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Så ja..jag hittade inställningarna på Tele2:s hemsida och har äntligen kommit ut på internet med mitt nya abonnemang och min gamla USB-dongel. Tack för hjälpen och framför allt tipset med att internetdela med mobilen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

borde finnas att ladda ner eller kopiera från operatörens hemsida

Japp, jag kom på det att inställningarna borde nog finnas någonstans på Tele2:s sajt. Så de var lätta att googla fram. Tack i alla fall för upplysningen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Tele2 kommer fungera minst lika bra som Telia - något man ju aldrig riktigt helt kan veta när man tecknar ett nytt abonnemang. Telia fungerade bra för mig och jag hade inget direkt att anmärka på med deras mobila bredband. Visst..hastigheten man får i praktiken kanske kan diskuteras, men den har räckt till för mina ändamål (surfa, kolla på Spotify, Youtube, Netflix etc). Jag har inte haft några problem med det egentligen.

Med Tele2 har/får jag nog inte snabbare hastighet på det mobila bredbandet, men jag upplever ändå att det är en aning bättre bild på Netflix än vad jag hade med Telia. Inte minst när det gäller hur t.ex. en film/serie "flyter på". Tyckte mig också uppleva en förbättring i filmernas/seriernas flyt tidigare idag när jag stoppade in Tele2-kortet i min surfplatta och där kollade en stund på Netflix. Kanske bara är inbillning, även om jag inte tror det. Känns rätt bra att nu veta att det verkar som att mobilt bredband från Tele2 faktiskt ser ut att fungera fullt tillfredsställande här där jag bor..samtidigt som abonnemanget inte är dyrare än Telias och man har fått 60 GB (100 GB istället för 40 GB) mer datamängd att husera med. Nice!

Bytte även abonnemang till min mobil från Halebop (Telias nät) till Vimla (Telenors nät) i veckan just för att få tillgång till lite mer datamängd (10 GB i stället för bara 0,5 GB). Det nya abonnemanget där verkar också fungera fint. Åtminstone här hemma. Hur det fungerar jämfört med Halebop/Telia när man kommer utanför städer och orter återstår dock att se...