Permalänk
Medlem

Bättre än Inets Taurus dator ?

Hej

Jag fick dra iväg och köpa en ny dator för en vecka sen till min dotter då hennes helt gav upp (var 5år så det var väl dags) och köpte då en Taurus för 10000:- som jag blev riktigt impad av. Min egen dator är nu drygt tre år och den börjar tyvärr bli rätt risig märker jag framför allt när jag lirar wow legion. Tidigare har spel flytit på rätt bra. Numera lirar jag mest wow och Fifa

Nu är jag sugen på denna:
https://www.inet.se/produkt/1517093/taurus-experienced-gtx-10...

Dock vet jag ju då jag kikar in här ibland att många av er som håller till här är grymma på att sätta ihop paket. Jag tänker handla på Inet då jag bor ganska nära och det är bra om nåt strular. Jag ber om ursäkt om det finns någon tråd som är väldigt lika denna men jag hittar ingen vid snabb koll

Går det att hitta något som är lika bra prestandamässigt eller bättre för samma pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waconda:

Hej

Jag fick dra iväg och köpa en ny dator för en vecka sen till min dotter då hennes helt gav upp (var 5år så det var väl dags) och köpte då en Taurus för 10000:- som jag blev riktigt impad av. Min egen dator är nu drygt tre år och den börjar tyvärr bli rätt risig märker jag framför allt när jag lirar wow legion. Tidigare har spel flytit på rätt bra. Numera lirar jag mest wow och Fifa

Nu är jag sugen på denna:
https://www.inet.se/produkt/1517093/taurus-experienced-gtx-10...

Dock vet jag ju då jag kikar in här ibland att många av er som håller till här är grymma på att sätta ihop paket. Jag tänker handla på Inet då jag bor ganska nära och det är bra om nåt strular. Jag ber om ursäkt om det finns någon tråd som är väldigt lika denna men jag hittar ingen vid snabb koll

Går det att hitta något som är lika bra prestandamässigt eller bättre för samma pris?

Jag gjorde som så att jag gick in på Inets hemsida och sorterade varje komponent på "Högst Betyg" och sen valde jag i princip den översta komponenten i varje kategori. (Förutom chassi och nätagg där jag är biased.) Resultatet blev följande:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9774410/

Jag tycker det verkar som att Taurus är en helt okay dator för sitt pris, men jag tror att du kommer uppleva kvalitén på paketet jag satt ihop högre än en Taurus dator. Oroa dig inte, det kommer nog någon som har jättebra koll (@Alling?) och hjälper dig än mer snart!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Om du inte tänkt handla på Inet men ändå vill köpa en färdig burk hellre än att bygga en egen så kanske denna skulle vara något:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/247129-w...

Den är visserligen en tusenlapp dyrare men då kommer den med en i7:a K modell, samt så har den en lagringsdisk med utöver SSD:n (såg ej att Inets hade någon).

Samt så har dom skrivit ut vilket grafikkort och nätagg dom stoppar i. Sen kör dom inte med Intels standardkylare.
Såg inte att det stod utskrivet nånstans på Inets konfiguration.

Sen vet jag ej hur garantierna ligger på Inets burk, men om jag minns rätt så hos webhallen var det helt ok att stoppa in egna prylar med i efterhand i burken utan att garantin bryts.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Inet kan bygga bättre dator för dom pengarna. Framförallt processorn är undermålig för den prisklassen. Ger exempel på mer värde för pengarna

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9774416/

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9774421/

Glömde kylare!

Edit: dessa ramminnena klocka ca 3000mhz stabilt.

Visa signatur

intel 6700K + Noctua NH-D15,ASUS Z170 PRO GAMING,4x4gb Crucial 2400mhz DDR4,KFA2 GTX1080,EVGA 500W 80+,Intel 535 series 120gb ssd(systemdisk),2x500gb hdd, 2tb hdd.

Permalänk
Avstängd

lägg till montering för 699 om du e osäker på skruva

Permalänk
Medlem

Tack alla för tipsen. Jag visste att jag skulle få bra hjälp här

Bara en kort fråga, det är alltså stor skillnad mellan i5 och i7 fortfarande?. Jag har av någon anledning fått till mig att i5 duger riktigt gott numera vad gäller MMO spel och att i7 är overkill

Permalänk
Skrivet av waconda:

Tack alla för tipsen. Jag visste att jag skulle få bra hjälp här

Bara en kort fråga, det är alltså stor skillnad mellan i5 och i7 fortfarande?. Jag har av någon anledning fått till mig att i5 duger riktigt gott numera vad gäller MMO spel och att i7 är overkill

Se det inte som overkill. Se det som att det är bra eller bättre bara. Du kan inte få för mycket av det goda.

Välj alltid en i7 om du har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waconda:

Tack alla för tipsen. Jag visste att jag skulle få bra hjälp här

Bara en kort fråga, det är alltså stor skillnad mellan i5 och i7 fortfarande?. Jag har av någon anledning fått till mig att i5 duger riktigt gott numera vad gäller MMO spel och att i7 är overkill

Skrivet av Haidailai:

Se det inte som overkill. Se det som att det är bra eller bättre bara. Du kan inte få för mycket av det goda.

Välj alltid en i7 om du har råd.

Jag håller inte med. Det handlar inte om huruvida man har råd eller inte, utan snarare om huruvida man kan hitta något annat (någon annan?) i livet som man kan lägga 1100 SEK på. Behöver man inte en i7 är det bara dumt att köpa en i7 och jag tror att TS klarar sig bra med en i5.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Då TS har en full kompetent bas med datorn i sign så kanske ett nytt grafikkort gör susen? Ett GTX 1070 bör ge nytt liv i datorn igen och om du nu inte blir nöjd så kan du uppgradera resten

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakoP95:

Då TS har en full kompetent bas med datorn i sign så kanske ett nytt grafikkort gör susen? Ett GTX 1070 bör ge nytt liv i datorn igen och om du nu inte blir nöjd så kan du uppgradera resten

Tack för input och jag har nog funderat en del på det. Tyvärr är chassiet delvis skadat så att två usbhubbar på fronten slutat funka (mitt fel, hörlurar som snubbeltråd typ) och on-lampan funkar inte. Det där är iofs bara småfix så jag ska se om jag kan fixa det på något sätt. Tyvärr är jag inte händig/modig nog att köpa nytt chassie och montera dit grejerna igen :). Datorn är annars riktigt ok. Jag kör dock inte spelen i ultra men heller inte i sämsta läget.

Jag får också fundera en loop till om i5 vs i7. Det är mest för spelens skull (MMO och Fifa samt ev bilspel) som jag i så fall köper en helt ny dator. Min gamla får då fortsätta att kämpa på som surfdator mm

Permalänk
Medlem

@waconda: Processorn du har kommer ju inte flaskhalsa ett 1070 i första taget så länge du håller dig till 1080p. Klocka prollen och köp ett 1060/1070 så klara du dig ett bra tag till! Brukar enkelt gå att nå 4.2GHz, kolla upp någon guide så kan du säkert ta dig till 4.4-4.6 GHz

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Jag håller inte med. Det handlar inte om huruvida man har råd eller inte, utan snarare om huruvida man kan hitta något annat (någon annan?) i livet som man kan lägga 1100 SEK på. Behöver man inte en i7 är det bara dumt att köpa en i7 och jag tror att TS klarar sig bra med en i5.

Tycker man inte att sin dator är viktig så kan man köpa vad för skit som helst bara den startar. Det kan aldrig vara dumt att köpa en i7 över en i5 då du får bättre prestanda överlag och bättre framförhållning till framtida prestandakrav.
Är datorer något som ligger en varmt om hjärtat är det dumt att snåla på viktiga komponenter.

Permalänk
Medlem

Du kan säkert hitta nån going här på swec som bor nära och hjälper dig med montering i nytt chassi du har en riktigt kompetent bas redan, ett nytt grafikkort är allt du behöver. Lägg pengarna som blir över på nåt annat härligt, en weekend i skottland kanske! Rekommenderar ett 1060 för 1080p eller ett 1070 för 1440p gaming. Om du är nära västerås eller har vägarna förbi hjälper jag dig gärna.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Du kan säkert hitta nån going här på swec som bor nära och hjälper dig med montering i nytt chassi du har en riktigt kompetent bas redan, ett nytt grafikkort är allt du behöver. Lägg pengarna som blir över på nåt annat härligt, en weekend i skottland kanske! Rekommenderar ett 1060 för 1080p eller ett 1070 för 1440p gaming. Om du är nära västerås eller har vägarna förbi hjälper jag dig gärna.

Tackar

En helg i Skottland verkar helt ok och jag kommer faktiskt från Hallstahammar från början men bor numera i Göteborg.
Ett grafikkort fixar jag att byta. Det är lite värre med att bygga en hel dator :).

Tack alla och nu får jag ta en funderare nån vecka innan jag bestämmer mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av waconda:

Tackar

En helg i Skottland verkar helt ok och jag kommer faktiskt från Hallstahammar från början men bor numera i Göteborg.
Ett grafikkort fixar jag att byta. Det är lite värre med att bygga en hel dator :).

Tack alla och nu får jag ta en funderare nån vecka innan jag bestämmer mig

Se på fan, då kanske du har vägarna förbi då ^^ anyways, plattformsbyte är lite overkill då dina grejer fortfarande hänger med bra, kanske stå ut med chassit och bara byta grafikkort då lycka till!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG