Permalänk
Medlem

Beställde Mavic Pro + Fly more combo på DJI's hemsida, 15,07k.. vilken ångest jag fick när jag några minuter senare upptäckte att den var 1000kr billigare från Inet

Permalänk
Medlem

Dji Mavic Pro: Operating Temperature 32° to 104° F (0° to 40° C).
En av anledningarna jag inte köpte en. Med tanke på hur kallt det blir i Sverige vet jag inte om den går att använda vinter tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Beställde Mavic Pro + Fly more combo på DJI's hemsida, 15,07k.. vilken ångest jag fick när jag några minuter senare upptäckte att den var 1000kr billigare från Inet

Brukar alltid dubbelkolla innan jag köper från DJI.. Ibland billigare, men oftast dyrare enligt min erfarenhet.

Skrivet av Salleee:

Dji Mavic Pro: Operating Temperature 32° to 104° F (0° to 40° C).
En av anledningarna jag inte köpte en. Med tanke på hur kallt det blir i Sverige vet jag inte om den går att använda vinter tid?

Det var ju dåligt.. Phantom 3 standard har ju ner till -10C.

14° to 104° F ( -10° to 40° C )

Kan det ha att göra med att den är lättare, svagare motorer och blad som vecklar ut sig? Kanske blir problem i kylan...
Lättare och klenare material blir ju känsligare i kyla.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Tack för era svar ang filmningen. Nu är det mesta där nog precis som det ska. Men nu till mitt andra problem. I helgen var jag vid sommarstugan (som ligger mitt ute i ingenstans nästan) När jag första gången flög med den så gick det jättefint och allt var precis som det skulle. Dagen efter så gick den över i ATTI-mode. Inga problem att köra den så heller, till en början och allt funkade precis som det skulle. Men efter någon minut så fick jag min första s k Fly Away...Sjukt jobbig situation, som tur var så hittade jag den efter en stunds letande. Den var helt ok och allt fungerade så när som på en av propellrarna som hade gått av. Denna gången slutade det ju bra, men vad har ni andra gjort när det har hänt. För som jag har läst mig fram till så går det att styra den så att det går att få den neråt mot marken. Rätt eller fel? ATTI-mode innebär ju att man kör den utan GPS-signal, men jag märkte ingen större skillnad. Vad blir skillnaden egentligen?

Förlåt att jag ställer så många nybörjarfrågor. Men vill ju inte riskera att det händer igen. Blev ju lite svettigt när det hände.

//Dennis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Little_Devil3:

Tack för era svar ang filmningen. Nu är det mesta där nog precis som det ska. Men nu till mitt andra problem. I helgen var jag vid sommarstugan (som ligger mitt ute i ingenstans nästan) När jag första gången flög med den så gick det jättefint och allt var precis som det skulle. Dagen efter så gick den över i ATTI-mode. Inga problem att köra den så heller, till en början och allt funkade precis som det skulle. Men efter någon minut så fick jag min första s k Fly Away...Sjukt jobbig situation, som tur var så hittade jag den efter en stunds letande. Den var helt ok och allt fungerade så när som på en av propellrarna som hade gått av. Denna gången slutade det ju bra, men vad har ni andra gjort när det har hänt. För som jag har läst mig fram till så går det att styra den så att det går att få den neråt mot marken. Rätt eller fel? ATTI-mode innebär ju att man kör den utan GPS-signal, men jag märkte ingen större skillnad. Vad blir skillnaden egentligen?

Förlåt att jag ställer så många nybörjarfrågor. Men vill ju inte riskera att det händer igen. Blev ju lite svettigt när det hände.

//Dennis

Tråkigt med flyaway, men det är sådant som kan hända av olika orsaker..

Vanligtvis slår man ju över till ATTI för att få kontroll över den, men du skriver att din redan var i det läget (automatiskt?), så då kan vi ju dumpa det alternativet..
När den är i ATTI så är det inget som håller den på plats, utan den driftar med vinden om du inte håller emot. Höll du emot och försökte få tillbaka den eller lät du den flyta iväg? Tänker närmast på att det blåst rätt bra de senaste dagarna..
En Phantom klarar inte heller så värst mycket vind och har fått min P2:a jag hade en gång i tiden att försvinna över skogen.. Fick dock tillbaka den i vindbyarna.

Sen har det varit hög solaktivitet de senaste dygnen, med norrsken som skulle kunna synas ner över södra Sverige. Har inte själv hållt koll på KP-Index, så vet inte hur högt det varit. Men det kan ha varit en faktor att GPS:en i drönaren la av..

Sen om den var i ATTI läget och drar iväg tyder ju det på att kompassen har fel värden, så den inte vet var den är...

Gick den över till ATTI utan att du själv valt det i "nybörjarläget", skulle jag personligen vänt tillbaka och landat. Sedan kalibrerat om den och testat igen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Beställde Mavic Pro + Fly more combo på DJI's hemsida, 15,07k.. vilken ångest jag fick när jag några minuter senare upptäckte att den var 1000kr billigare från Inet

15.000:-?? För mig kostar Mavic Pro Fly more combo 1499$ vilket blir 12,842.76 SEK i dagens valutakurs.

Permalänk

@macroy: DJI har något efterblivet påslag för oss europeer ser det ut som. Någon som vet varför? Mavic kostar $999 i USA och det har de fått till €1200 för oss europeer? Sinnessjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bardropper:

@macroy: DJI har något efterblivet påslag för oss europeer ser det ut som. Någon som vet varför? Mavic kostar $999 i USA och det har de fått till €1200 för oss europeer? Sinnessjukt.

Så ser det inte ut för mig, får mitt pris INKL VAT + free shipping med min nuvarande adress in knappat och accepterat hela vägen till betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salleee:

Dji Mavic Pro: Operating Temperature 32° to 104° F (0° to 40° C).
En av anledningarna jag inte köpte en. Med tanke på hur kallt det blir i Sverige vet jag inte om den går att använda vinter tid?

Det var dåligt faktiskt. Lite filmer från skidsemestern hade ju varit kul (om man nu har en mavic).

Måste själv säga att jag ör sjukt sugen på en GoPro Karma, även om jag inte har i närheten så mycket cash att lägga på drönare. Det är just den avtagbara gimbalen och gopron som lockar... Blir en sjukt bra allt i ett, även om jag föredrar DJi drönarna...

Permalänk
Skrivet av macroy:

Så ser det inte ut för mig, får mitt pris INKL VAT + free shipping med min nuvarande adress in knappat och accepterat hela vägen till betalning.

Intressant, det stämmer att om jag manuellt trycker i "USA" så har jag priset på $999 i webbläsaren. Byter jag till Sverige får jag det Europeiska priset på 1200€.

Permalänk
Medlem

@macroy: Ja, hade mycket hellre betalat i dollar. Nedan från kvittot:

From amount 15 069,84 SEK
To amount €1 499,00 EUR
Exchange rate: 1 Swedish Krona = 0,0994701 Euros

Permalänk
Medlem

Hade hellre betalat i svenska kronor... och haft en svensk återförsäljare att vända mig till.

https://www.dustinhome.se/product/5010981021/mavic-pro-fly-mo...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bardropper:

Intressant, det stämmer att om jag manuellt trycker i "USA" så har jag priset på $999 i webbläsaren. Byter jag till Sverige får jag det Europeiska priset på 1200€.

http://puu.sh/rvhPZ/2dcc0888b0.png

http://puu.sh/rvhOB/9d27008b38.png

Är det inte för att man betalar med momsen inkluderad genom att välja Sverige? Betalar man USA/dollar lär man betala momsen i efterhand eller när man plockar ut det. Annars skulle inte skillnaden vara så stor.
.

Permalänk

@Myllerman: Blir väl fortfarande 2000 kr mer än det Amerikanska priset räknat på 25% moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hade hellre betalat i svenska kronor... och haft en svensk återförsäljare att vända mig till.

https://www.dustinhome.se/product/5010981021/mavic-pro-fly-mo...

Så sant! Jag avbeställde via DJI, köper från svensk ÅF istället. Verkar dock som att jag får vänta en månad längre på leverans? Nåväl, då hinner dom förhoppningsvis släppa DJI Googles

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bardropper:

@Myllerman: Blir väl fortfarande 2000 kr mer än det Amerikanska priset räknat på 25% moms?

Ja det är skumt att det fortfarande är betydande skillnad. Vet inte vad det är för tull % på radiostyrt men borde inte vara så mycket.
Aja, nu är det gnatt

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Ja det är skumt att det fortfarande är betydande skillnad. Vet inte vad det är för tull % på radiostyrt men borde inte vara så mycket.
Aja, nu är det gnatt

Ännu konstigare då jag är ganska säker på att vi slopat tullen på elektronik? Får nästan maila någon på DJi och fråga hur fan de motiverar prissättningen..

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag anser fortfarande inte Mavic'en vara såpass bra som priset antyder...

Ja, den är mindre, MYCKET mindre.
Men 4K .vs. 4K på en Phantom 4 är det STOR skillnad på i min mening.

Väldigt nöjd med Phantom 4 kittet jag köpte direkt från DJI på kampanjen de hade i slutet på sommaren med 30% rabatt på allt och en "gratis" charging hubb.
https://www.inet.se/produkt/6204276/dji-phantom-4-part-8-batt...

Visst, den är smidig - men storleken är inte allt (som de säger... )

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@andreas_dock: Neistat hade ingen aning om tap to focus funktionen, kolla istället på denna:

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Bardropper:

@andreas_dock: Neistat hade ingen aning om tap to focus funktionen, kolla istället på denna: https://www.youtube.com/watch?v=1Tthf4guYCo

Åhh fan...

Stort tack för denna videon, utan den hade jag fortfarande varit lite "meh!" till Mavic.. ändrar mig nog nu, delvis iaf.

Fortfarande sjukt nöjd med min Phantom 4, storleken till trots.
Fördelen med produkter som varit ute ett tag är att reservdelar etc. dels billigare och dels mycket lättare att få tag på, även tredjepart.

Off-Topic; hur fick du till denna helt galna länken till youtube som visas i helskärm med minimalt GUI ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

En annan dålig sak med Mavic...

... måste väl vara att den inte har utbytbara propellrar ?
Så om du kör av en eller krashar... är det repairshop 2000 ?
Det måste ju svida som fan.

Tänker man lite på det så är det ju ganska bra med PH4'ans QuickRelease prop's

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Åhh fan...

Stort tack för denna videon, utan den hade jag fortfarande varit lite "meh!" till Mavic.. ändrar mig nog nu, delvis iaf.

Fortfarande sjukt nöjd med min Phantom 4, storleken till trots.
Fördelen med produkter som varit ute ett tag är att reservdelar etc. dels billigare och dels mycket lättare att få tag på, även tredjepart.

Off-Topic; hur fick du till denna helt galna länken till youtube som visas i helskärm med minimalt GUI ?

Hade samma åsikt som dig när jag bara hade sett Neistats side by side compare, men nu är jag väldigt såld på Mavic pga storleken och kvaliten på kameran.
Youtube-länken vettetusan om jag gjorde något speciellt, kopierade bara in länken som vanligt! Hah!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Bardropper:

Hade samma åsikt som dig när jag bara hade sett Neistats side by side compare, men nu är jag väldigt såld på Mavic pga storleken och kvaliten på kameran.

Jo men Neistat var ju väldigt snabb med att få ut en video om enheten, och kanske inte så konstigt då han ofta är "preferred partner" iom hans publicitet / antal följare och dagliga klipp... så det det blir ju lite så.

Synd att det blev fel i detta fall, det man ser först är det som sätter måttstocken lite till man blivit motbevisad.

Jag har ju tex. sett fler "Mavic Pro Review's" videos som finns där ute, men eftersom produkter inte tilltalar mig pga. jag nyligen köpte en PH4 är det ingenting jag kollat på, eller kommer att kolla på för den delen (iaf inte inom den närmsta framtiden)
... så utan ditt klipp hade jag levt i tron att Mavic'en gör betydligt lägre kvalitet än PH4.

Så var ju inte fallet, även om jag fortfarande tycker att PH4'an håller högre kvalitet / skärpa och mer naturliga färger än vad Mavic gör (av det jag sett hittills)

Gällande skärpan och de överdrivna färgerna hos Mavic'en (jag tycker det) så kan man ju ändra color-grading och skärpa i post-production, men det är ytterligare saker att göra. Njaaaa. :/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Bardropper:

Youtube-länken vettetusan om jag gjorde något speciellt, kopierade bara in länken som vanligt! Hah!

Det var denna länken du skickade;
http://www.youtube.com/v/1Tthf4guYCo

Öppnade den via Citat sidan och fick helskärm-i-fönster allan

När jag skickar ut en länk från YouTube så kopierar jag bara adressen och postar löst, eller inom "youtube"-tagg'ar...
Men adressen är inte likadan då ser jag;
https://www.youtube.com/watch?v=REwYHSOnSZw

Jag har med "watch?" efter adressen... samt att jag kör på HTTPS istället för http.
Hmmm.. detta måste ju undersökas!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

En annan dålig sak med Mavic...

... måste väl vara att den inte har utbytbara propellrar ?
Så om du kör av en eller krashar... är det repairshop 2000 ?
Det måste ju svida som fan.

Tänker man lite på det så är det ju ganska bra med PH4'ans QuickRelease prop's

Mavic Pro har också QuickRelease prop's, åtminstone om man vill tro deras webbshop
http://store.dji.com/product/mavic-8330-quick-release-folding...

Jag är helt såld på Mavic..

Permalänk
Inaktiv

De tidigaste videorna med Mavic missade ju piloterna att focusera kameran, Neistat misslyckades i sin video, läs den officiella tråden på RC groups.

Det syns ingen skilland mellan P4'ans kamera och Mavics, förutom buggen med grönt i kanterna pga beta drivisar, samt naturligtvis inte samma FOV.

Mavic måste man fokusera kameran på.

Permalänk
Medlem

Vet inte om 11 199.00 Kr är ett bra pris.

Var så länge sedan jag länkade något här så har glömt bort hur man gjorde typ. Så hoppas att länken fungerar.
http://www.pitchup.se/dji-mavic

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Jag är helt såld på Mavic..
[/quote]

+1

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ja, en Mavic blir nog bra som semesterräser och ha lite kul med.
Har dock inte beställt. Ska inte resa snart.

Kan ju lägga den i ett fack i lådan för Inspire 1:an

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Phantom 4 köpt och är igång och flyger lite nu ☺
Vilken maskin 👍
Riktigt skoj

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊